|
Kishilik
hoqoq nuxtisidin élip éytqanda, diniy étiqad erkinliki,
insanlarning eng asasliq heq – hoqoqlirining biri,
shunung üchünmu, Birleshken döletler teshkilatining
pirinsiplirida we uning terkiwidiki döletlerning asasiy
qanunlirida, < insanlarning diniy étiqad erkinlikini
qoghdash we uninggha kapaletlik qilish heqqidiki
maddilar, eng asasliq nizam süpitide özining
mewjutliqini saqlap kelmekte.
Dunya miqyasidin élip éytqandimu, öz puhrasining diniy
étiqadi bilen hepileshken we öz xelqining diniy
étiqadini chekleshke, qisishqa we yoqutushqa urunghan
héch bir mustebit, déktator weyaki hakimiyet muqim put
dessep turalighan emes, ularning aqiwiti her zaman
hüsran we meghlubiyet bolup keldi.
Diniy toqunushlar ewij alghan, diniy tüsni alghan
teroristik heriketler dunya tenichliqigha jiddi hewip
yetküziwatqan bügünki künde, dinning roli we ehmiyiti
kücheymekte, erkin dunya döletliri, ichki we tashqi
muqimliqni saqlashta, diniy étiqadni cheklesh we
yoqutush siyasitige emes, belki her hil dinlargha mensup
kishilerning étiqad erkinlikini yenimu kengeytish we uni
qanuniy jehettin toluq kapaletlik qilish siyasitige
tayinip kelmekte.
Xiristiyan alimi dep atalghan gherip dunyasini élip
éytsaq, bu teritoriyede yashighsan héch bir insan
mosulman bolghini üchün hakimiyet teripidin chetke
qeqilghan yaki zerbige uchrighan emes, buyerde yashighan
mosulmanlarning siyasi bésimlardin tamamen mustesna
halda özining diniy paaliyetlirini dawam
qilduriwatqinini, héch bir tosalghusiz roza tutup, hej
qiliwatqanliqini körüp turiwatimiz. gherip döletlirining
herqaysi jaylirida yéngi mesjidlerning qed kötürüp
chiqiwatqanliqigha shahit boluwatimiz,
Addi bir misalni élip éytsam, Sherqiy Türkistandin
qéchip chiqip Germaniyede siyasi panahliq tilep
turiwatqan diniy zat Abdujélil Emet Qarim, bu yilliq
hejge seper qilish aldida, intayin hayajan ichide
shundaq digen idi: < Perhat ependim, mawu teqdirge
qarang, men Sherqiy Türkistanda baliliq chaghlirimdin
tartip yoshurun diniy telim alghan idim, kéyin meshhur
diniy ölima Abdul Hekim mehsumdin yüksek diniy bilim
élish pursitige erishtim, hej qilish, eng yüksek
arzulirimdin biri idi, wetende köp tirishtim, emma hej
qilish imkaniyitige erishelmidim, eksiche < qanunsiz
diniy pa'aliyet bilen shughullandi > digen böhtan bilen
3 yil türmide yattim, türmide insan chidighusiz
qiynashlargha duchar boldum, kéyin buyerge qéchip
chiqishqa mejbur boldum, bir mosulman döliti
hésaplanghan Sherqiy Türkistanda erishelmigen hörlükke,
Germaniyedek bir hiristiyan dölitide erishtim, mana
hazir héch qandaq tosalghusiz hejge ketiwatimen,
mushularni oylisam Xitay hakimiyitige bolghan nepritim
hessilep ashidu !>.
Qisqisi, gherip döletliri hökümetliri bu ellerde
yashawatqan mosulmanlarni tehdit emes, belki dinlar we
mediniyetler otturisidiki dostluq, hemkarliqning
elchiliri dep qarimaqta. Héch bir dölet din bilen
terorni, étiqadchi xelq bilen teroristlarni bir – birige
arilashturup qoyghini yoq we diniy étiqadning terorizim
bilen héch bir alaqisi yoqluqini tekitlep kelmekte.
Emma, bügünki künde Uyghur mosulmanliri beshidin
kechüriwatqan pajielerge qaraydighan bolsaq, Kommunist
Xitay hakimiyitining diniy sahege qarita Dunyaning asasi
eqimigha we xelqaraliq qayide – pirinsiplarning rohigha
tamamen zit we qarshi bir pozitsiye qollunup
kelgenlikini we bu arqiliq özining görini özining
qeziwatqanliqini körüwélish tes emes.
Yeni Xitayning yürgüziwatqan tüp siyasiti, pütün bir
Uyghur millitining diniy étiqadini tel – töküs yoqutush
siyasitidin bashqe nerse emes, buninggha köp misal
keltürmisekmu, bu yilliq qurban héytning aldi – keynide
Uyghur hajilarning beshigha kelgen külpetlerni we ular
duch kelgen müshkilatlarni ularning öz eghizliridin
anglap kéliwatimiz.
Germaniyediki Sherqiy Türkistan informatsiyon merkizi
yéqinda Xitay hakimiyiti teripidin mesjidlerge
chaplanghan bir uxturushni qolgha chüshürüp elan qildi,
bu uxturushta, töwendiki 5 hil kishilerning mesjidke
kirishige we diniy paaliyet bilen shughullunishigha yol
qoyulmaydighanliqi bayan qilinghan bolup, birinchisi,
partiye – ittipaq ezaliri; ikkinchisi, dölet ishchi –
xizmetchiliri we dem élishqa, pensiyege chiqqanlar;
üchünchisi, 18 yashqa toshmighan yash ösmürler,
Tötünchisi, kenit kadirliri; beshinchisi, ayallar;
Yuqarqi uxturushni mujessemlisek, < Uyghurlar diniy
paaliyet bilen shughullansa bolmaydu > digen xulase
chiqidu, chünki Xitayning resmiy statiskisida,
Uyghurarning sani 8 milyondin köpirek, yerimini ayal
disek, 4 milyon, < Xinjiang yilnamisi > da
körsütülishiche, Sherqiy Türkistanda azsanliq millettin
bolghan 400 mingdin artuq ittipaq ezasi, 320 ming
kompartiye ezasi bar, 18 yashtin töwenler, yeni
bashlanghuch we Ottura mekteplerde oquwatqan azsanliq
milletlerning omomiy sani 2 milyondin köpirek, az sanliq
milletlerdin bolghan kenit kadirlinining sani 100 ming
etrapida, yerliklerdin bolghan ishchi – xizmetchiler we
dem élishqa, pensiyege chiqqanlarning sanimu bir
milyondin kam emes, yuqarqilarning qoshup kelsek 8
milyongha yéqinliship qalidu, dimek, eneshu kichikkine
bir uxturush, Xitay hakimiyitining Uyghur xelqini
dinidin waz kechishke qistawatqanliqini munazire telep
qilmaydighan halda körsütüp turmaqta. Bula emes, Xitay
hakimiyiti hetta Uyghurarni ishqa élish, siyasi we
ijtimayi hoqoqlardin behriman qilish jehetlerdimu dingha
ishenmeslikni aldinqi shert qilip körsütüp, < Dingha
ishenseng héch bir chiqish yolung bolmaydu > digen
sepsetini terghip qilmaqta. Yeni Xitay hakimiyiti
teripidin 60 – we 70 – yillarda Sherqiy Türkistan
rayonida élip bérilghan Atizim, Dinsizlashturush
siyasiti bügünki künge kelgende eynen köchürülüp qayta
ijra qilinmaqta. Bolupmu kéyinki 10 yilda Sherqiy
Türkistandiki Uyghur diniy zatlarning beshigha kelgen
külpetlerni teswirlesh tolimu qiyin, bu jeryanda Xitay
hakimiyitining peqet kompartiyening teshwiqatchiliqini
qilidighan az sandiki qizil quyruq mollilarni hésapqa
almighanda, heqiyqi étiqadchi diniy zatlarning hemmisini
yoqutush obikti qilghanliqini körüwélish tes emes, addi
bir misalni élip éytsaq, < aptonom rayonluq partikom >
sekritari Wang Lechüen 99 – yili Hotende qilghan bir
sözide, Qaghiliqtiki meshhur diniy ölima Abdul Hekim
mehsumning 800 din artuq talip yétishtürgenlikini
eniqlap chiqqanliqini we bu taliplarni nede bolsa izdep
tepip qolgha chüshürüsh kérekligini bayan qilghan idi,
ataghliq yazghuchi Muhemmet imin hezretmu Abdul Hekim
mehsumning hayati heqqide yazghan maqalisida, u
yétishtürgen taliplardin 600 din köpirekining qolgha
élinip türmige tashlanghanliqini we köpünchisining Xitay
hakimiyiti teripidin bigunah étip öltürülgenlikini bayan
qilghan idi. Dimek bu, Uyghur diniy zatliri duch
kéliwatqan echinishliq tiradigiyening janliq bir
délilidin ibaret.
Shunung üchünmu Sherqiy Türkistanda Xitay hakimiyitige
qarshi türlük shekildiki milliy heriketlerde diniy
zatlarning aktip we yetekchi rol oynawatqanliqi hergizmu
tasadipiliq emes, din, étiqadchi bir insan üchün eng zor
meniwiy bayliq we rohiy yölenchüktin ibaret, hayatliq
yollliri pütünley késilip, beshigha éghir külpetler
kelgen bir insanning eng axirida qilidighan ishi,
jeynamazda olturup janabi allahgha nale qilip, özige
sewir – taqet we küch tileshtin ibaret, bir insan
buningdinmu mehrum qaldurulghan teqdirde, uning jandin
kéchip isyan bayriqi kötürüp chiqishi heyran qalarliq
ish emes !
. |