ana sahipe
1
2
3
4
5
6
6

Heptilik Siyasiy Ilmiy Gezit - Sherqiy Türkistan Informasyon Merkizi Nesir Qildi

Oyğan‎!

20-Esirning başlirida yaşiğan, Yawrupaliq meşhur insanşunas we ‎juğrapiyeşunas Ellworth Huntington’ning dang çiqarğan we insaniyetning tereqqi ‎qilişiğa hesse qoşqan esiri, “Iriqlarning Xaraktiri” de munular yezilğan: ‎qattiqçiliq, açarçiliq, yoqsizçiliq qatarliq eğir şaraitlarda ölidiğan ademler ‎qaysi xil ademler? Ölgen ademler bilen hayat qalğan ademlerning sapasida aziraq ‎oxşimasliqlar barmidu? Muşu nuqtini ispatlaş üçün alim özi qiziqqan jay ‎qehetçilik (uruş we tebi seweptin) köp bolidiğan Xitayğa 1923-yili qayta ‎bérip tekşüruş tetqiqatta bolğan. Özi oyliğandek töwendiki yekün’ge érişken:Eger bir ademde bu xil ğeyri hayat qéliş şexsiyetçiligi bolmisa, bundaq ‎şepqetsiz qehetçilik yillarni saq salamet ötküzelişi mumkin emes… şuning üçün ‎şexsiyetçilik qançe eğir bolsa, hayat qalidiğan purset şunçe köp bolidu. Bundaq qehetçilikni qançe köp beşidin ötküzse, şexsiyetçilik pisxikisi şunçe ‎çongqurlişidu…. omumen radikal şexsiyetçilik bir a’ile kişilirini qehetçilik ‎yilliridin saq salamet ötküzüp, aman qalduridu. 2000 yilliq bu uzaq dewirde peqetla bu ‎xil şexsiyetçi ademler tallinip qalğan. Şuning üçün burunqi öz nepsidin keçip ‎özuqluğini, yepinçisini başqilarğa bérip, hayatliq şaraitini başqilarğa öotinidiğan ejdatlarning hemmisi ölüp tügigen. . . (“Iriqlarning Xaraktiri” namliq kitaptin ‎élindi. )‎
Bu büyük Xan millitining öz milli menpeti üçün yat milletlerge qarita mes’uliyetsizlik ‎qiliş pisxikisini we buni işqa aşuruş üçün qolidin kelidiğan herqandaq rezilliktin ‎yanmaydiğanliğini ispatlaydu. Yeni bu şexsiyetçiligi(qanxor milletçi ‎Maozedongning ğerezlik siyasiti, ”adem köp bolsa, küçlük bolimiz”) sewebidin ‎köpiyip dunyağa siğmay qalğan sapasiz nopusining yaşişi üçün élip ‎beriwatqan kengeymiçiligining hergizmu quruq şuar towlap, kişilik hoquqni, ‎demokiratiyeni, erkinlikni qoğdaymiz dep yürgen medinyetliklerning terbiye bérişi ‎bilen toxtap qalmaydiğanliğini körsitidu. Çünki yuqarqi abzas ularning bu tuğma ‎kengeymiçiligining şekillengen waqtining yeqinqi esirler bolmay belki 20 esirdin ‎aşqanliğini ispatlaydu. Şundaq. “qan bilen kirgen xuy, jan bilen çiqidu”. Tarixtin ‎buyan atamiras wetinimiz Şerqiy Türkistandin başqa Vetnam, Koriyelermu ‎ularning mustemlike qiliş qara tizimligige kirgen. Lékin ularning juğrapiyelik ‎şaraitining ewzelligidin, xelqining boy egmesligidin bu qabahetlik mehkumluqtin ‎qutulup qalğan. Mesilen: Ming sulalisi 1418-yilidin1427-yilğiçe Vetnamğa ‎tajawuzçiliq uruşi élip barğan, Qing sulalisi 1789-yili Hanoi’giçe besip kirgen, ‎‎1979-yili Dengxiaopingning Vetnamğa élip barğan tajawuzçiliq uruşi. Yene kélip ‎ularning tajawuz qilip kelgendin keyin ğerezlik qoyğan nurğun yer namlirimu bu rehimsiz, şexsiyetçi ‎qara niyitini aşkarlap turidu.
Mesilen: Barikölning burunqi nami Zhen Xi (ğeripni ‎basturuş); Ürumçining burunqi nami Dixua(xitaylaşturuş), Toqsu ning hazirqi ‎xitayçe nami Xin He ( Xin Jiangni menggü ténç qiliş), Vetnamğa xoşna ‎ölkiliridiki NanNing(jenubni ténçlanduruş), ZhenNanGuan(jenubni basturuş ‎qowuği), Koriyege xoşna ölkiliridiki AnDong(şeriqni emin qiliş), ‎DongNing(şeriqni tinjitiş), we bizge xoşna tereptiki XiNing(ğeripni tinjitiş), ‎ximaldiki BeiAn(şimalni emin qiliş) qatarliqlar(Open jornilining2001-yili2-sanidin ‎élindi). Xan millitining peqet we peqet birla tarixiy wezipisi bar u bolsimu bizni , ‎Şerqiy Türkistanning qanunluq tarixi igiliri digen ornimizdin yoq qiliş we idiyimizdin ‎waz keçturuş arqiliq bu tupraqqa érişiş. Ular buni menggülik emelge aşuruş ‎üçün birinjidin, ideoligiye saheside azraqla milli ğururni oyğitidiğan, heqiqi tarixni ‎tekitleydiğan, milli kimlikni tekitleydiğan, ularning süyiqestini paş qilidiğan ‎kitaplarni çeklep köydürüp, tarixni burmilap birqisim munapiq ziyalilirimiz bilen birlişip ‎özlirining yengi keldaxun emes ezeldin muşu tupraqta “tirişçanliq” bilen ‎yaşawatqanliğini, xitaylar bolmisa bizning “yawayiliqta” yaşaydiğanliğimizni ‎idiyimizge singdürup işenduriwatidu we dunyani eği bilen beği yoq “aq taşliq” ‎kitap çiqirip aldawatidu. Buningğa maslişip bizning köpligen özini meşhur ‎yazğuçi, şair, senetçi dep atiwalğan ziyalilirimiz iplas kommunistlarni ‎medhileydiğan, bizning (şinjiang) yaxşi jay qatarliq şeir, naxşa-usulliri we ‎maqaliliri bilen ularning dépiğa usul oynap, biz mehmandost, düşmennimu dasqan selip mehman qilimiz, sen’etxumar dep unwan-‎in’amğa érişip, kelgüsi paji’eler üçün qayğurmaywatidu. Ikkinjidin, oçuq aşkara ‎köçmen yötkeştin sirt, yilda 100 minglap mustemikiçilik idiyisi singdürülgen ‎milletçi xitay esker ofitsirlirini kesip almaşturuş nami bilen pütün Şerqiy Türkistanning, ‎yuquri hökümet organliridin tartip, zawut-karxana, yeza-qişlaqlirining bulung-‎puşqaqliriğa qeder orunlaşturuwatidu. Yene öz wetinidin ayrilip yat yerlerge ‎ketişni xalimaydiğan ali mektep püttürgen oquğuçilirini siyasi besim we maddi ‎menpet bilen aldaş arqiliq “çegra rayondiki qalaq milletlerni tereqqiyatqa ‎érişturguçiler”, “ ğeripni eçiş” nami bilen tümenlep Şerqiy Türkistanning ‎herqaysi wilayet, şeher, nahiyiliridiki, eslide yerlik iş orni yoq on mingliğan ali ‎mektep püttürgenlerge xas bolğan, herxil xizmet orunliriğa orunlaşturiwatidu. Xizmet orunliridin quruq qalğan birqisim yaşlirimiz uningğimu boptu dep xitayning ‎bizge meqsetlik singdürgen “medeniyitini” qubul qilip, ademni eqil- tepekkuridin ‎azduridiğan süpetsiz haraqlarni boluşiğa içip, heroin, neşini boluşiğa çékip ikki nan tapsa birini dap çélip, hawayi-heweske heddidin artuq berilip, waqitsiz ‎we qedir qimmetsiz, izsiz ğayisiz kesel körpisi bölüp ölüp tügişiwatidu. Üçinçidin, ‎bizni imansiz mustemlikiçilerdin ayrip turğan, birdin-bir rohi yolençükimiz, exlah ‎mizanimiz bolğan diniy etiqadimiz üçün qanunluq erkin étiqad qilişimizğa çek ‎qoyup boğuwatidu we bir qisim munapiq imam, mollilarning ağzi arqiliq özlirining ‎qilmişi üçün çapan yepiwatidu, mustemiçiligi üçün qanuniy asas turğuzuwatidu. ‎
Heqiqi şair, ziyali şehit Abduxaliq Uygur ötken esirning beşida bizge ‎kelidiğan bu eğir nomusliq künlerni aldin ala hés qilip, xatirjemlik söyer Uygur ‎millitining bu tepse tewrimes pisxikisiğa eçinip, oyğitiş üçün yazğan otluq ‎şeirlirining hazirmu biz üçün waqti ötkini yoq. Eger yene muşundaq ketiwersek neççe on yıl yiğlap olturişimiz andin yer şaridin yoq qiliniwetişimiz muqumlaşqan bolidu.

Dewri jebridin ésit! Halingğa Uygur Way Sanga, ‎
Janni alqanğa élip Çiq! Tapmaysen başqa çarisen. ‎
‎****‎
Niçük qismet bu doslar? Ejep bexti qara boldum, ‎
Tuğulğan öz diyarimda musapir binaya boldum. ‎
Tamamen ayrilip insani erkim, bay bisatimdin, ‎
Özümning Mülkige Ah!! Özum Zar gada boldum. ‎
‎ (Türk Yurdu Yayinlari)din élindi. ‎

Şu zamanlarda Uygur millitining birdin-bir çiqiş yolining peqetla erkinlik, ‎musteqilliqni qolğa keltürüş yolidiki küreş qiliş ikenligini tonup yetip, millitini ‎oyğitişqa tirişqan şairimiz Abduxaliq Uygurdek ziyalilirimiz hazir nime qilip ‎yürgendu? Insan dunyağa bir qetim kélidu. Tengri bergen bu amanitini waqti ‎toşqanda qayturwalidu. Heqiqi étiqadliq, wijdanliq, ğayilik insan ölümdin qorqmaydu, ‎eksiçe bu çeklik hayatida öz qimmitini yaritip, öz şexsi işlirining höddisidin ‎çirayliq çiqip, öz eqidisi üçün milliti üçün nurğun işlarni qilalaydu. Weten ‎içidiki heqiqi wijdanliq ziyalilirimiz mexpi herket qiliwatqan, purset kütiwatqan ‎bolsa(inşa’alla), erkin dunyadiki men etiwarliq Uygur dep yürgen ‎ziyalilirimiz(heqiqeten biz ularni etiwarlaymiz) nime üçün içidin çiqirip öz milliti ‎üçün bir iş qilalmaydu? Téngirqap yürgenlerni nime üçün toplimaydu? Ularğa ‎nurluq yol körsetmeydu? Millitimiz hazir oyğandi, peqetla téngirqaşta… Wetenning ‎bextsiz künliride, uni qutulduruş üçün élip berilğan küreşlerning eng muhimi: ‎millet toplimidiki her-bir şexisni pütünley we rohi quwwetliri bilen birleştürüştur. Buningdin başqa herqandaq iş axirida milli birlikni buzup, ayrimiçiliqqa we ‎parçilinişqa yüzlenduridu. ‎‎(Mustafa Kamal Atatürk)‎
Şundaq bizning şillimizdiki bu yat millettin bolğan qanxor hökümet qurulğandila ‎bizni oylaşmiğan, öz puxrasi ornida körmigen idi. Buni addisi diktator hökümet ‎ismidinla köriwelişqa bolidu. Xitay xeliq jumhiryiti- buningdiki “xua” peqetla ‎büyük xan millitini körsitidu. Hergizmu Uygur qatarliq milletlerni öz içige almaydu ‎hem bizmu xua milliti boluşni menggü xalimaymiz. Yene muşundaq öz teqdirimiz ‎üçün oylanmay, qayğurmay, yat sapasiz milletning hökümranliğini nomus körmey, ‎‎300 ming Çéçenni özimizge ülge qilip tirişmisaq halimiz xeter emes halimiz berbat ‎bolidu (Boluwatidu).
Qedirlik ziyalilirimiz! Millet silerdin ümit kütmekte!! Çünki özini ‎Uygur millitining ziyalisi dep sanaydiğanlar, millitining teqdirige hemmidin bek ‎köngül bölüşi kerek, milli musteqilliq pikir eqimi siler arqiliq şekillinidu!! Bilim eliş, ‎bilimlik boluş üçün emes! Milletning yüksilişi we şan şeripi üçündur. (Atsiz)
Qisqisi mening bularni yezişimğa türtke bolğan hedistiki bu ikki jümle söz, buni ‎unutmasliğinglarni töwençilik bilen soraymen! Eng büyük jihad, zalimlarning aldida ‎heq sözni sözleştur;Ğazat qilmay, ğazat qilişnimu oylimay ölgen adem ‎munapiqliq alamiti bilen ölidu (Muslim). ‎
Wetendiki çüşkünlükte yaşawatqan, exlaq böhranida turuwatqan qedirlik yaş ‎doslirimğa Türk milletçisi, muteppekkur Hüseyin Nihal Atsizning bu sözlirini hediye ‎qilimen: ‎
Milletlerning asasi exlaqtur. dölet, bilim, teşkilat qatarliqlar uningdin keyin kelidu. ‎
Türk milletliri bolsun yaki başqa milletler bolsun, exlaqi yüksek bolğan çağlirida u ‎millet yükselgen. Exlaqi sağlamliği buzulğan çağlarda u millet xarapliqqa ‎yüzlen’gen we weyran bolğan……, bir milletning, bölüpmu yaşlirining exlaqi eng ‎muhimdur. Çünki milletning teqdiri belgilinidiğan halqiliq peytlerde yaşlar kökrek ‎kerip aldiğa çiqidu we qan tökidu. ( Atsiz) ‎

Heqiqeten bizning asarettiki güzel wetinimiz dunya heset qilğidek yer kölimige we ‎bayliqqa ige bir göher zimin. Buni hemmimiz bilimiz we ağzi-ağzimizğa tegmey, ‎maxtinip sözleymiz. Lékin şuni köpçiligimiz bilmeymiz: bu ziminda zadi insan ‎yaşaşqa muwapiq makan qançilik? Insanğa kereklik su qançilik? Insan ‎salametlikige biwaste tesiri bolğan muhit bulğunuş qançilik? Bu séxi zimin zadi ‎qançilik keldaxunni siğduralaydu? Işençilik matiryallarğa asaslanğanda ‎asarettiki wetinimizning aran 70000 kuwadrat kilometir zimini insanning yaşişiğa ‎muwapiq bölüp, hazirqi yalğançi hökümetning istatiskisidiki nopusni ‎teqsimligendimu, kuwadirat kilometir beşiğa 233 ademdin toğra kélip, dunyadiki ‎nopus eng ziç jay Gollandiye bilen tenglişip qalğan. Hazirğu meyli akang kimni ‎alsa yenggeng şu, dep ötup kétiwatimiz. Kelgüsi ewlatlirimiz qandaq qilidu?? Biz ‎ölgendin kéyin bizning qewrimizge qarap tüküridu!!!(bizni kömidiğan yer qalsa). Bizde ‎bir mes’ulyet boluşi kerek!! Özimizni qurban qilip kelgüsi ewlatlirimizning ğemini ‎yeydiğan, oylaydiğan. Emdi jihad qiymay başqa yolmu qalmidi, belki milli kimlikni tonut, milli ‎tuyğungni ulğayt, milletçilikni teşwiq qil, qisqisi a’ilengde bolsimu özeng küçüng ‎yétidiğan perzentliringni milletçi qilip çiq!Başqilar milletçilik qilsa gep yoq, biz ‎qilsaq nime boptu? Bu nöwettiki eng muhim wezipe. Undaq qilmisaq yer yüzidin ‎yoqilimiz.
Emdi su mesilsige kelsek, su hayatliqning menbesi, tarixtin beri bizge hayat bexş ‎etiwatqan sehi Tarim, Ili, Ürumçi, Könçi, Aqsu deryaliri konilarning sözlep bérişiçe kommunist ‎xitaylarning şori quruğur ayiği tegmigen çağlarda, bu yerdiki ezeldin ‎yaşawatqan insanlarning hayatliq hajitidin çiqqandin sirt, epsanilerdiki iptidai ‎ormanlar, janu janiwarlar jennet kebi güzelliklerning hemmisi bolğan. Hazir qandaq ‎boldi??. Ormanlar késildi, sular bulğandi, qurudi. Suda üzidiğan, asmanda ‎uçidiğan, yerde ömileydiğan janiwarlarning hemmisining digüdek ular teripidin ‎tuxumi quritiwetildi (asta-asta biznimu qurutiwatidu). Mesilen, xitay quruluş ‎akadimiyisining yeqinda eng yengi, amalsiz élan qilğan ras xewiride, Uygur ‎millitining hayatliq menbesi bolğan Tarim deryasi we Ili deryasining su supiti “ V ” ‎tipige mensup yaki uningdinmu töwen ölçemde bolğan (The Epoç Times). Bu ‎diginimiz bu sular etiz suğurişqimu yarimaydu digenlik! Oylap beqinglar bu nime ‎aqiwet ? Su, orman, tupraqlarning tebi’ette belgilik nisbet boyiçe bulğanmay, ‎yoqalmay turuşi, insanlar, janu-janiwarlar sağlam hayatliğining we mewjutliğining ‎kapaliti. Ular buni bilmey muşundaq bolişiğa sel qarawatamdu? Yaki tuğma ‎şexsiyetçi, qara niyetligidin beribir yatlarning yeri bolğandikin nime çatiğimiz, ‎waqti kelgende qaçimiz dewetamdu? Millitimizni milyonlap xaniweyran, sersan ‎sergerdan qilğan mudhiş “medinyet” inqilawi mezgilide milletçi şa’irimiz şehit ‎Ibrahim Turdi bizge texi tonulup ketmigen bu şe’iri arqiliq bu iplas, yaman ğerezlik ‎mehmanlarğa bolğan qehri ğeziwini ipadilep, Tengrige isyan qilğan:‎ ‎

Ey! Asman!!!‎
Yiğiştur Asmaqliringni!!!‎
Mening bu tar wetinim qobul qilalmaydu!!!‎
Hayatqa işqi yoq qasmaqliringni!!!!!‎
‎ (Tarixta körülmigen dehşet)tin élindi. ‎

‎ 1-Dunya uruşidin keyin, Germaniyening meğlup bolğuçi dölet ahanitida qelişi, ‎Nemis millitining rohi késilige aylinip, bir türlük radikal fantaziyilik dorining ‎dawalişiğa muhtaj bolğan. Adolof. Gitlérning oçuq aşkara milletçiligi we jeng ‎pelsepesi neq bu xil dora bolup, bu ahanetke we meğlubiyetke boy egmes millet ‎üçün pütmes tügimes rohi küç ata qilğan. (Beijing Spring. 2001-9-san). Bizning ‎hazirqi eng ejellik kamçiliğimiz sapasiz, yat milletning hökümranliğini ahanet hés ‎qilmiğanliğimizda. Hés qilğanlirimizning sanining sanaqliq bolğanliğida. Qaçan ‎millitimizning 99% bu yat milletning hökümranliğini özi üçün ahanet hés ‎qilaliğanda, musteqilliğimizdin söz açqili bolidu. Eziz Uygur milliti! Şuni untup ‎qalmanglar, bizning batur ata-bowilirimiz ularğa bizdin qoğdiniş üçün tam ‎soqturğan. Tomurlirimizdiki çewendaz ata-bowilirimizning qeni bizni ahanetke, ‎meğlubiyetke boy egmeslikke çaqiridu. Oyğan Uygur!!! Qeddingni rusla Uygur!!! ‎Özengge nime üçün digen sualni jiq qoy! Qulğa oxşaş yaşawatqan, erkinlik ‎üçün jan bérişni we qan tokuşni oylaşmiğan şexisler we milletler hiç bir ‎zaman, hiç bir dewrde insandek yaşaşqa layiq bolalmas. Ğururluq insanlarğa ‎qulçiliq esla yaraşmas, asaret we istidbat zenjiri neqeder pedazlanğan bolsa ‎bolsun, meyli altundin meyli pilatinadin bolsun, u beribir zenjir. Bu zenjirge ‎bağlanğan insanning eng yüksek inkasi we herkiti: isyan qiliş we qutuluşqa ‎tirişiştur. (Alparslan Türkeş)
Şundaq hazirqi dunya hemme talaş tartişlarning ténçliq bilen, çirayliq, ‎herqaysi milletlerning öz ğururi, tartiwilinişqa bolmaydiğan hoquqlirining ‎hörmetlinişi asasida hel boluşini ümit qilidu. Ténçliqni söyüş, musapir milletlerni ‎öz qoyniğa elişni tarixiy en’enisi qilğan biz mert Uygurlarmu hergiz, hergiz ‎alatopilangni, qalaymiqançiliqni, qan tökülüşni xalimaymiz. Lékin dunya jamaetçiligi, xitay milletçi kommunistlirining içki jehette qolida tömürning suniği ‎bolmiğan Uygur millitige faşistik dölet terrorizimi we yoqutuş siyasiti yürgüzüp, ‎sirtqi jehette dunyağa qarita ustiliq bilen élip barğan herxil(bizni ular bilen barawer, ‎herküni digüdek naxşa-usul, meşrep bilen yaşawatidu digendek, kişini şu ‎yerdimu zulum barmidu digen xata oyğa asanla keltürüp qoyalaydiğan) saxta teşwiqatliri bilen dawamliq aldinip, bizning öyge kirgen bulangçini qoğlap ‎çiqiriştek eqelli qarşiliq körsitişimiznimu teng qoşulup “Terror” dep berse, bu iş ‎axiri yiğişturiwalğili bolmaydiğan pajelerni we qan tökülüşni keltürüp çiqiridu. Hazirqi wetinimizning bextsiz künliride biz Uygurlarning peqet birla yolimiz bar. U ‎bolsimu bir milli ğayining etrapiğa ziç uyuşuş, pütün talaş-tartişlarni süpürüp ‎taşlap, ittipaqlişiş. ‎
Bir milletning eng qimmetlik bayliği, öz xelqi arisidiki milli birlik we inaq ötmek ‎üçün tirişqanliq tuyğulirining we qabiliyitining pişip-yetilgenligididur. Milli bayliği, ‎weten erkinligini qoğdaş üçün, pütün xelq jenini we barliğini ataşqa ‎derhal qarar çiqiraliğanda, bu milletning milli birlik, milli tuyğu, milli medeniyitini eng ‎yüksek pellige çiqiralaydiğanliğidin we qoğdiyalaydiğanliğidin eğiz eçiş ‎mumkin. ‎ ‎(Mustafa Kamal Atatürk). ‎

Alimjan
2004-yili Fewral Germaniye. ‎


İUÇQUN-KIVILCIM - 19/02/2004 16:20 Hazirliğuçi: A. Qaraqaş