ana sahipe
1
2
3
4
5
6
3

Heptilik Siyasiy Ilmiy Gezit - Sherqiy Türkistan Informasyon Merkizi Nesir Qildi

Pen we Étiqad

Amerika Waşington Universitétining jemiyetşunasliq ilmi boyiçe tonulğan ‎Proféssori Rodney Starkning yengi esiri “Tengrining Parlaq Nuri” da körsitilişiçe, éétiqad bilen pen ottursida, içki ziddiyet toqunişi bolmastin, eksiçe tengrige ‎bolğan étiqad penni heqiqi tereqqiyatqa érişturgen. Bu muşu sahediki alim we ‎tetqiqatçilardin başqilarğa tonulup ketmigen heqiqet. Proféssor Stark özining köp ‎yilliq ilmi tetqiqati jeryanida érişken netijisi arqiliq, atizimçilarning, insanlar idiyisini ‎atalmiş étiqadning iskenjisidin azat qiliş üçün, otup ketken 300 yil jeryanida ‎jahilliq bilen diniy étiqad we pen arisida saqlan’ğili bolmaydiğan eğir toqunuş bar ‎diyişi, emilyetni çiqiş qilmiğanliq dep yekün çiqarğan. 16- we 17 -esirlerdiki ‎pen-texnika bir qeder tez tereqqi qilğan dewirlerdiki alimlarning mutleq köp qismimu ‎heqiqi étiqadliq kişiler bölüp, ularning ilim saheside körunerlik netije qazinişining ‎türtkisi tengrininğeq ikenligini ispatlaş jeryanida peyda bolğan. (Pen-texnikini ‎tereqqi qilduruş üçün, çoqum étiqadni taşlaş kerek) digenni terğip qilğuçilar bolsa, ‎pen-texnikining tereqqiyatiğa hiçqandaq hesse qoşalmiğan, özini pen-texnikining ‎terğibatçisi dewalğan Atizimçilardur!
Hemmidin eçinişliği şuki, bu xil ‎közqaraş hazirğiçe dawamlişip keldi. Proféssor Starkning köp yillardin beri élip ‎beriwatqan hazirqi zaman pen tarixi tetqiqati arqiliq érişken yuqarqidek yeküni, ‎hazirqi zaman pen tarixi alimlirining qollişiğa érişti. ‎
Proféssor Stark kitawida misal keltürüp pen we étiqad ottursidiki organik bağlinişni ‎ispatliğan. U, xiristian ilahiyetşunasi Tertullianning(Miladi 160-yilardin 225-yilarğiçe) ‎sözini neqil keltürüp:Tengri özi yaratqan dunyağa insanlarning eqli muamilide we ‎çuşinişte bolişini ümit qilğan, deydu.
Burunqi we ottura esirdiki diniy teşkilatlarning ‎köz qarişi bolsa, insanlarning tebi’etni bilişi mejburyet we wezipe bölüp, bu arqiliq ‎tengrining möjizisige heqiqi hemdu sana eytqili bolidu.
Xiristian peylasop ‎Augustine(Miladi 354-yillardin, 430-yillarğiçe)eqil bilen étiqadning bir biridin ‎ayrilalmaydiğanliğini sözlep:Tengri bizning eqilni ret qilip, eqil üçün izdenmey ‎qarğularçe étiqad qilişimizğa yol qoymaydüçünki bizning rohimizda eqil terkiwi ‎bolmisa, étiqadtin söz eçişimiz mumkin emes; 800 yildin keyin, (1225-1274) yene bir ‎ilahiyetşunas Aquinas yenimu ilgirligen halda mundaq digen:İnsanlarda alemdiki ‎mewjudiyetlerninğeqiqi mahiyitini biwaste köreleydiğan yéterlik bilim bolmisimu, ‎lékin insanlar tengri ata qilğan tuğma eqli arqiliq, izdinip bu bilimlerge érişeleydu.
‎Proféssor Stark munularni körsetken:Bulardin şuni köriwelişqa bolidiki, tengrige ‎işen’gen adem nahayiti ümitwar bolğan. Waqitning ötüşige egişip, étiqadliq ‎ademlerning izdinişi netijiside tengri möjizilirining sirliri insanlarğa tonutulğan. Pen-texnika yüksek tereqqi qilğan dewirlerdiki alimlar, Mikar, Galiléy, Niyuton ‎qatarliqlarmu özlirining yaratquçi tengrige mutleq işinidiğanliğini, tengri ‎möjizilirining qanuniyetlik bölüp, özliri başliq alimlarning bayqap ispatlişini ‎kutiwatqanliğini eytqan. Emiliyettimu“texnika inqilawi” dewri étiqadni taşliwetken ‎ademler teripidin yürguzulgen bolmastin, belki étiqadi bolğan, tengrininğeq we ‎büyükligini ispatliğan kişiler teripidin yürguzugen.
Büyük alim Niyuton ezeldin ‎özining Tengrige bolğan étiqadi we çoqunişini yoşirmiğan. 1713-yili u Tengri ‎toğriliq maqala yezip:Heq tengri kamaliti bilen hayatliqni yaratqan, Tengri hemmige ‎qadir, bilmeydiğini yoq, hemme jayda mewjut, menggülüktur, xuddi qarğu ademning ‎reng uqumi bolmiğandek, biz insanlarmu tengrining çeksiz sirliq möjizilirini bilip ‎bolalmaymiz, digen. Niyuton 1692-1693 yilliri dostiğa yazğan xetide, özining ‎şey’iler qanunyiti toğrisidiki teorimilarni bayqiğandin keyin, barliq şeyilerning ‎mewjutliğining arqisida, büyük tengdaşsiz eqilge ige tengrining barliğiğa teximu ‎qetti işengenligini yazğan. Lékin 200 yildin béri, Atizimçilar jahilliq bilen parlaq ‎netijilerge érişken Niyuton qatarliq alimlarning tengrige işinişi mumkin emes, dep ‎turuwalğan. Ularning terğip qilmaqçi bolğini:Pen bilen din qarmu qarşi, xurapatliqqa tolğan çong ‎ménge yüksek pen-texnikini tetqiq qilalmaydu we çüşinelmeydu-digen, emilyetke ‎uyğun bolmiğan sözni ispatlaştur.
19-, 20-esirlermu buning sirtida emes. ‎Darwinning newre inisi, Galton tunji bolup alimlarğa qeğez yüzide tekşüruş élip ‎barğan. U Engiliyediki 190 alimğa mundaq suallarğa jawap bérişni ötüngen:Sizning yaş-ösmürligingizde alğan diniy terbiyingiz, keyinki pen tetqiqatingiz üçün ‎tosalğu boldimu? Netijisi bu jahil Atizimçini qattiq ümitsizlendürgen. 90% din artuq ‎alim “Yaq!”-dep jawap bergen. Uni teximu berbat qilğini, bu alimlarning hemmisi ‎digüdek diniy teşkilatlarning ezasi iken.
1914 - yili, yene bir atizimçi, Amerikiliq ‎pisxilog James. Lonbar tekşüruş élip barğan. U “Amerika Alimliri“ qamusiğa ‎kirguzilgen alimlardin, özi ixtiyar qilğanlirining hemmisige bu so’allarni ewetken. Oxşaşla ümütsiz netijige érişken. 42 % jawap bergüçi, tengrining mewjutliqiğa ‎mutleq işinidiğanliğini eytqan. 1996-yili, bu xil tekşüruş yene élip berilğan, ‎netijisi yenila oxşaş bolğan. Yeni 82 yildin keyinmu Amerika alimlirining tengrige ‎bolğan étiqadi azraqmu çékinmigen. ‎
‎ 1996-yili, Charnegie komuteti pütkül Amerika ilim saheside tarixta körülmigen bir ‎omumiyüzlük tekşüruş élip barğan. Buningğa univeristét, tetqiqat orunliridiki 60 ‎ming neper proffisor qatnaşqan bolup, pütkül Amerikidiki bu xil ilmi xadimlarning ‎‎25 % igelligen. Tekşürülgüçiler ikki xilğa bölün’gen: (qattiq ilim)- bular: matimatika, ‎istatistika, fizika, irsiyet ilmi qatarliqlar. (jemiyet ilmi)-bular:iqtisad, siyaset, ‎jemiyetşunasliq, pisxilogiye qatarliqlar. Netijide, (qattiq ilim) we (jemiyet ilmi) ning ‎içidiki iqtisad we siyaset turidikilerning yerimidin köpregi Tengrige işinidiken. Yeni ‎matimatika we istatistika penliridikilerning 60 %, fizika penliridikilerning 55%, irsiyet ‎ilmidikilerning 55 %, iqtisad ilimidikilerning 50%, siyaset ilmidikilerning 51 %. ‎
‎20-esirdiki büyük alim, pen-texnikining atisi Einstein (Eyniştin), tengrige bolğan ‎heqiqi étiqadning türtkisi bilen parlaq netijige érişken alimlarning wekili. 1921-yili u bir ‎yaş fizika alimiğa mundaq digen: “Men tengrining alemni qandaq yaratqanliğini ‎bilmekçi”. Uning pen we étiqadning munasiwiti toğriliq sözligen dangliq sözi: ‎Étiqadsiz ilim-pen mewjut bolup turalmaydu, ilim-pensiz étiqad qarğularçidur ‎

“The Epoç Times” din
terjime qilğuçi: Alimjan.
2004-yil 16- yanwar. ‎


İUÇQUN-KIVILCIM - 19/02/2004 16:20 Hazirliğuçi: A. Qaraqaş