ana sahipe
1
2
3
4
5
6
7
7

Heptilik Siyasiy Ilmiy Gezit - Sherqiy Türkistan Informasyon Merkizi Nesir Qildi

7 ) Qumdiki Bowaq

Qaratağ Neşriyati – Qumul

Turmide

“Hepileşmigin erbap bilen,
Eplep salar her bap bilen.”
__ Uygur Maqalisi

Qasim, turme kamirining ottursida daq simont yerde ongdisiğa yatatti.
U, sella qimirlap qoyğandek qiliwidi, mingliğan yingne pütün wujudini birla waqitta teng sançiwatqandek, bedenliri ot bolup yénip ketti: “Wayjan” – dep boş ingirap qoydi. Qasim titiwitilgendek ağrip kitiwatqan bedinini heriket qildurmay jim tutişi kérekligini his qildi.
U, qaçanlardin biri bundaq huşisiz yatqanliğini zadila esliyelmidi. Uştumtut başlinip ketken ağriq, uttur bérip mingisigila taqalğanidi: “Huşisiz yétiwergen bolsammuğu – kaşki!” – dep özige özi ğudungşup qoydi. Uning wujudida bir – birsige oxşimaydiğan herxil heryangza ağriqlar aylinip yuretti. U diqqet bilen tingşiğan idi, bedinidiki eng küçluk ağriqning miq qeqilğan huşiğidin kiliwatqanliğini pemlep qaldi: “Qéni ağriğine, ağriqning eng noçisi sen oxşaysen. Ağri, téximu qattiq ağri, qolungdin kelse ağriwirip mini qaytidin huşumdin ketkuziwet! – Qasim nerining bekérek ağriwatqanliğini his qilsa, şu yeri ge xitap qilatti. _ Sen bala tekken beden, manga ağrip bériştin başqa nime qilalayitting! Sen ağrişnila bilisen, ağriğine qéni, yene qançilik ağriyalaysenkin!” ...
U, qandaqlar qilip ağriqlirini untup eslimiler dunyasiğa ğerq bolup ketkenligini sezmeyla qalğanidi. Uning xiyali nimişqidu tunji heriket başlişiğa bahane bolup bergen bir qitimliq içi suruş weqesini esleşke ketkenidi. U kunki weqe herqançe kulkilik tuyulsimu, Qasim, şu qétimqi içi suruiş weqesige ming qitim rexmet éyitatti. U kilişmeslik weqesi, uning uzun yilliq pişqedem mexpi heriket jengçisige aylinişiğa tunji sewep bolup qalğanidi. ...

Qasim, bir künisi başliri taştek çingqilip ağriğan halda uyğandi. “Axşam olturuştin saet qançilarda tarqalğan bolğiyduq? Uyumge qaçan we qandaqlarçe kelgen bolğiydim? – U, şunçe tirişip esleşke urunup baqqan bolsimu, hiç nimini isige alalmidi. – Birer kilişmeslik bolmiğandu her halda, bu yéqinlarda mestligimde daim reswa bolup kitidiğanla bolup qiliwatimen.” – U, özige özi ğudungşup qoyup béşini yotqiniğa téximu çing purkidi.

Béşining ağrişi barğansiri éğirlişip közige zadila uyqu kelmidi. Qasim, axşamqi olturuş menzirisini qayta esleşke tirişiti. Şunçe tirişipmu axşamqi olturuşta qançilik içiwetkenliginimu esliyelmidi. Adem béşiğa birer potölkidin daçuy bar idi dep oylidi Qasim, ularning tögep – tugimigenliginimu esliyelmidi. “Awal şu haraqning çişini çeqişning amalini qilmisam bolmidi, bu qétim haraq xéli bek çişleptu mini.” – dep ornidin mejbori turup, soğoq suda yüz – közini ğil – palla bir nemleşturiwilip, tunuş tungganning lengpungxanisiğa yurup ketti. ...
Küçida xélidin béri aylinip lengpung – siriqaş, suyuqaş – pintanglarni içip baqqan bolsimu ongşilip kitelmigen Qasim, bir yerige kilip qursiği ağrip qistap qalğanda, uyaq – buyaqtin hajethana ahturup terep – terepke çepişqa başlidi. Ming teste bir küça hajethanisini tipip pul toleşkimu ulgurmey uçqandek kirip aram tapti. Sel jayiğa çüşkendin kéyin, işiktiki miqqa esiğliq turğan qara poltilin xaltiğa közi çüşti. Ixtiyarsizla qolini uzartip sirtidin tutup korıwidi, qoliğa kitab – depterge ohşiğan birnimiler urulğandek qildi. Xaltini qoliğa ilip içidin nipiz qara taşliq we qéliniraq zengger taşliq ikki kitab çiqardi:
“Müsteqilliğimizdin Umid Barmu?”
“Ya Müsteqilliq – Ya Olum!”
“Nime dimekçisen yene! – dep ğudungşup qoydi u, - Şunçe weyrane halğa qélip turupmu umidim bar dimekçimusen!”

Qasim, Uygurçe kitab uqimiğiniğa xéli yillar bolup ketkenidi. Şunga u, bu kitablarnimu perwasizliq bilen xaltisiğa sélip, işini putturup küçiğa çiqti. Sésiq tamakisini çekkeç bir haza küça aylandi. Bügün şenbilik dem iliş küni bolğaçqa, küçilar miğildap ketkenliktin, qista – qistangda aranla mangğili bolatti. “Yigirme yil awal bu küçilar nime digen azade idi – he!” – dep ğudungşup quyup, yingidin ağziğa qisturğan tamakisini tutaşturuş üçün bir qolida çaxmaq çiqip kilişturelmey, qolidiki qara xaltini bilikige otkuziwitip turup isige keldi: “Bu xaltini nimişke éliwaldim?” – Etirapiğa qarap exlet taşliğidek birer yer tapalmay yolini dawam qildi. Bir hazadin kéyin işigining aldiğa kélip qalğininimu sezmey qaldi.

Öyige kirip özini kariwitiğa étip közlirini yumdi. Bu arida, bir qolida héliqi qara xaltini tutup turğanliğini eslep, asta bir parçe kitabni çiqirip irinçeklik bilen perwasizlarçe warağdap qoydi. Bezi betlirige şundaqla köz yugurtup qoyup, guya Uygurçe uquşni untup qalğan – qalmiğanliğini siniğandek qildi. Andin bu kitablarni yandiki tompuçkining üstige taşlap qaytidin közini yumdi.
Qasim, tuyuqsizla ornidin çaçirap turup ketti!
“...Üçey – Bağrilirini çuwiwiteyli! ...”

Kitabtiki bu qurlar uningğa endila tesir qilişqa başliğan idi. U derhal héliqi kitablarni qaytidin qoliğa aldi. Her ikkisidila aptor ismi orniğa “Izçimen” yezilğanidi. U, herqançe oylapmu bu xil texellüstiki birer aptorni isige alalmidi. “Izçimen, yaki şu IZ romanining birer parçisimu qandaq? Bir yilliri Xitaylar u romanlarnimu koydurimiz diyişip yurgendek qiliwatatti. – Kitablarning u yer – bu yerini uqup baqti, _ yaq, bu başqa bir kitabtek qilidu!” – dep, qara taşliq kitabni baştin uquşqa kirişti. Uning ténçliqqa könüp ketken yurigi qorquştin barğansiri küçluk dopuldep soquşqa başlidi. “Nime digen qorqunuşluq gepler bu!” – Qasim bunçe hayajanlanduraliğidek birer Uygurçe kitab uqup baqmiğili uzun yillar bolup ketkeçke, bu kitablarni resmila uquşqa kirişip ketti. Uqup biryerlirige kelgende qayil boluş ipadisi bilen baş lingşitip qoysa, yene bezi yerlirini qaytilap uqup kitetti. Hetta bezide hayajanlinip ornidin turupmu kitetti. “Toğra deydu bu Izçi digini!” – dep öziçe ğungşupmu qoyatti. Yene bir yerlirige kélip olturup çongqur oyğa pitipmu qalatti.

U, axiri bu ikki kitabni uqup putturiwetti. Eng axirqi bir tal tamakisini çiqirip çekkeç, un – tunsiz bir haza olturup ketti. Andin bu kitablarni qaytidin qoliğa élip aldi – keynilirini orup – çorup qaraşqa başlidi. İçidiki sadde sizilğan xerite – resimlergiçe, muqawilirigiçe diqqet bilen kuzitip çiqti. Bu ikki kitab, uni xéli obdanla jélip qiliwalğanidi. Qasim xéli yillardin béri bunçe birilip kitab uqup baqmiğanidi. Şunga u, bu kitablarni zadila qoldin çuşurgisi kelméytti. “Ufff!” – qilip bir uluğ – kiçik tiniwilip ornidin turdi. Tuyuqsiz béşining qiyişidin qorsiqining bekla éçip ketkenligini his qildi. Saétige şundaqla bir qariwidi, çuçup ketti: “Way – woooy, tang étipla qaptuğu! Toxta, awal az – paz bir nimiler qilip yewalay.” – dep, kitablarni awaylap bir çetke qoyup aşxana oyige qarap mangdi. Bu arida sel ensirep taşqaqi işigining taqalğan – taqalmiğanliğini bir tekşurup qoyup tamaqqa tutuş qildi. “Heqiqetenmu qorqunuşluq kitablar” – dep konglidin otkuzdi tuxum qorup turup.

“... Wétinimizni bésip yatqan barliq Xitay tajawuzçiliri bizning eng eşeddi milli duşminimiz! ... Şundaq iken, bu duşmenlerni eng éğir wehimilik mexpi heriketlerni yaritip qorqutup qoğlaş işi, bizning bügünki baş tartip bolmaydiğan birdin – bir wezipimiz! ...”
Qasim çay içkeç olturup, béşidin otkuzgen menisiz hayatini esleşke başlidi.

Gerçe u, baliliq dewride uquştin baş kötürelmey bengwaşliq qilişqa waqit çiqiralmiğan bolsimu, yéngi oylengen yilliridin başlap turmuşning lezziti içige pétişqa başliğan idi. Kéyinki yillarda yene nimişqidu buningdinmu zirikip, keypi – sapaliq hayat içige pétip kétiwatatti. Şunga, bir balisini yitim qilişqimu çidaşliq bérip, aile hayatidin keypi – sapani üstun körüp ayalidin ajrişip ketken idi. Boytaq qalğiniğa xéli yillar bolğiniğa qarimay, qaytidin resmi oy – uçaqliq boluşni zadila xiyaliğa kelturmigenidi. “Oy tutuşning nimisige heweslinimen? – déytti u öz – özige, _ Étigen tur, işingğa mang. Axşimi kel, yotqan’ğa kir. Bek bolup ketse haywani qiyapette bir – biringni yalaş. ... zirikip qalsang menisiz jidel çiqar, Işekke küçung yetmise ur toqumni, digendek jemiyettiki naheqçilikler, bésimlar we onguşsizliqlar derdide kirip ya ayaling bilen jidelleş, yaki bolmisa balangni azarla! ...” – Qasim, bundaq turmuştin éğir mest boliwilip bularning hemmisidin waqitliq bolsimu xali boluşni ewzel korgenidi.
Eslide u, bundaq bengwaş birsimu emes idi. U, yaşliq dewriliride derislirining éğir yukidin herqançe baş kötürelmigidek qilsimu, yénila waqit çiqirip edebiyat, tarix, psixologiye, jemiyetşunasliq we pélisepege dair bilimlerni şarait yar berse mektepte, şarait yol qoymiğanda kitab – jornallardin uginetti. Hetta dini, milliti we yurtiğa dair melumatlarni herxil ğeyri resmi yiğilişlarda, olturuş – söhbet sorunlirida alahide heweslinip ugen’genidi. Bu jehette millitim, wétinim üçün dep bezi ilmi maqalilarni, terjime kitablarnimu ilan qilişqa tirişip baqqanidi. Hetta bezide muwapiq sorunlarğa kirip qalğinida millitim, wétinim dep jöza muşlap sekrep kitidiğan joşqunluq yillarnimu yaşiğan idi. Bu xil söhbetlerning beziliride alahide umidwarlişip, wétini étila müsteqil bolup kitidiğandek hayajanliq künlerni yaşisa, yene bezide guya bu weten, bu millette qilçimu umid qalmiğandek hislarğimu kirip qalatti. Qisqisi, Qasim bu juşqunluq yillirida millitining, wétinining Xitay tajawuzqiliridin qutuluşi üçün qilçilik birer ilgirleş ehtimalini his qilalmay kelgenidi. Buning del eksinçe, wétini Hitay tajawuzçiliri teripidin kundin kun’ge éğir ayaq asti qilinip, burun ata – bowilirimizning qan bedilige kelgen nurğunliğan heq – hoquqlirining Hitay tajawuzçiliri teripidin bikar qilinişi, eng wehimiligi – Hitay tajawuzçilirining hessilep artip kitiwatqanliği uni bekla ensiritip kelmekte idi. Emma bunçe éğir milli bohran aldida, özini alahide weten soyer, milletperwer qilip körsitiwatqan kişilirimiz teripidin otturğa quyuşup yurgen hel qiliş çarilirining hemmisila digidek nowettiki milli bohran tereqqiyatini özgertişke qilçilik roli bolmaydiğan quruq dawranglar idi. Hetta bir turup qariğanda, Hitaylar weziyet jiddilişiş ihtimali korulidiğanliğini molçerligen haman, bu turdiki “milletçi, bolgunçi” lerni qepezdin çiqirip, milli dawalğuşlarning hel qilğuç yolğaqarap kétip qélişining aldini ilip yurginidekla bilinetti. Bularni oyliğinida, uning umudliri birdinla tözup kitiwatqandek bolup qalatti. Weten içidiki “dahi” lardin umudini uzgen Qasim, çet’ellerde musapir bolup yurgen kona – yéngi “dahi” lirining pikir – heriketlirige munasiwetlik matiriyallirini ming bir balalarda igellep tehlil qiliş arqiliq, uning heyranliği téximu ewjige çiqqanidi: Guya wétinidiki bunçe éğir milli bohranlarning kéliş menbési şu çet’ellerdiki “dahiçaqlar” boliwatqandekla hisiyatlarğa kirip qalğanidi! Bek bolup ketse, bu ikkisi ottursidiki perq – xuddi bir oydiki ikki oğulning birsi ekilep yurup işini hel qiliş yolini tutqan bolsa, yene birsi yiğlap yurup işini hel qiliwiliş yolini tutqandekla bir perq idi. Halbuki, bizning işimiz bir ailining içki jidili bolmastin, pütünley eşeddi dost – duşmen derijisidiki bir mesile idi.

Qasim bu xil oylinişlardin kéyin, millet – weten digen mesililerde pütünley digidek umudini yoqatqan bir halğa kélip qalğanidi. Uningçe bolğanda, Uygur jemiyiti yep – yéngi bir qiyapet bilen otturğa çiqişi kérekki, u endi keskin bir buruluş yasap ya duşminidin qutulişi, ya bolmisa pütünley gumran bolişila kérek idi. Juğrapiyilik ewzel bir muhitta turiwatqan her qandaq bir millet, bu ikki yoldin birini talliwilişqa mejbor idi. Emma bundaq keskin buruluş yolini u milletning yumşaqbaş kişilirining qoliğa taşlap qoyuş bilen hergizmu işqa aşuruşqa bolmayitti! Bir milletning qudret tépişi hergizmu şu milletning her bir ezasining ortaq awan’gartliq körsitişi bilen meydan’ğa kelmeydu. Bundaq bir imkaniyetmu her qandaq bir millette mewjut bolmiğan we hazirmu bolmaydu. Ortaq tirişçanliq rohi peqet şu milletning mewjutliğinila saqliyalaydu. Bir milletning qutquzulişi, gullendurulişi yaki qudret tépişi mutleq turde eng yéngiliqçi, eng jengguwar, eng ixtidarliq, eng pidakar we eng emiliyetçi adimining özini pida qilişi, xelqni yiteklişi we başqilarni mejbori heriketke atlanduruşi arqiliqla işqa aşurilidu. Bundaq bir dahi terbiyiliniştin yaki sayliniştin barliqqa kelmeydu. Xuddi şuningdek, her qandaq bir mergeziyetçiliktinmu otturğa çiqmaydu. Yene şuningdek, bundaq bir yitekçi iqtidar igisi emili heriketke jélip qilinmay turupmu hergiz öz iqtidarini jari qilduralmaydu.

Bir millet terkiwide bundaq iqtidar igilirining kandidatliri mutleq turde insaniyetning tupki paaliyet sahéliri boyiçe yiterlik miqtarlarda saqlan’ğan bolup, ularni otturiğa çiqiriş pursitini yaritaliğan millet şeksiz turde apetliridin, duşmenliridin, tosalğuliridin qutulup alğa ilgirliyeleydu. Emma bir milletke hakim boluşni qolğa kirguziwalğuqi yaki kirguziwalğanlar xaliğan bir sahe boyiçe şu sahege xas iqtidar igilirining ornini igelliwilişqila urunidiken, bu millet muqerrer turde qutuluştin, ilgirleştin yaki qudret tépiştin mehrum bolup qalidu. Qasim oylayduki, milli müsteqilliqni özilirige tupki ğaye qilğan bizning her qandaq bir qoşonimiz, teşkilatimiz, partiyimiz yaki jemiyitimiz iqtidar igilirini bayqaş, ularğa şarait yaritip bériş we ulardin paydilinişni özilirining intayin muhim tupki pirinsipliridin biri qilmiğanla bolidiken, bundaq bir teşkil hiçqandaq bir işni ğélibige yitekliyelmeydu. Addi kişilerning herkiti menggu addi paaliyetler dairisidila çeklinip qaliduki, undaqlar hergizmu murekkep çigiş mesililer içidin çiqiş yoli tapalmaydu! Her qandaq bir iştiki iqtidar küçi hergizmu yatliwiliş bilen, doriwiliş bilen, pul – mal bilen qolğa kelmeydu. Iqtidar küçi – belgilik kişilerge tebietning, tengrining biwaste apiridisidinla kélidu. Bundaq bir tebii iqtidarning hemmimizde birhil yaki bir tekşi bolmasliğidin meyuslinişimizningmu hajiti yoq. Kim bilidu, bizdimu u işning dahilirida bolmiğan başqa bir iqtidarlar barmu téxi! Heç bolmiğanda qalğanlirimiz bundaq bir iqtidar igisige purset yaritip biriş, hetta undaqlarni toniwiliş, undaqlarğa egişiş pursitige irişélisekmu özimizni bexitlik hisaplişimizğa yitip aşidu. Çünki, herqandaq bir iqtidar igisi mutleq turde bizdeklerge tayiniş arqiliqla öz iqtidarini namayen qilalaydu. Dimek, bügünki kunde mewjut bolup turğan bizning her qandaq bir teşkilatimizda iqtidarni itirap qilalaydiğan, undaqlarni bayqiyalaydiğan, undaqlarğa paaliyet soruni yaritip bireleydiğan we undaqlarğa boy sunidiğan yitekçi roh bolmisa kérek, digenlerni konglidin otkuzgen Qasim, bu heqte nime qiliş kérekligi heqqide tula baş qaturup zadila bir çiqiş yoli tapalmay, bu işlar üstide bihude baş qaturuşni taşlap, haraqqa tayinip özini mest – hoşluq dingiziğa ğerq qiliş yolini talliwalğanidi.

Mana endi uning qolida buning jawabi turatti. “Bu kitablar intayin addi sözler bilen bu menisiz hayatning tupki seweplirini we çiqiş yollirinimu uçuq körsitip bériptu. Hetta bu ğayimizni işqa aşuruş yoliğa atlinişning qedemlirini şunçilik addi körsitip bergenki, bizning “uluğ” lirimiz, “dahi – yitekçi” lirimiz terğip qilişip yurginidek undaq he – disila BDT ning derwazisiğa bérip yétiwiliş, AQŞ ning parlamint binasida telmurup turuş, qaysi bir xoşna el, qaysi bir küçluk dolet, qaysi bir elning partiyiliri, quralliq küçliri qatarliqlarni tesirlendurmigiçe bu işimiz hel bolmaydu diyişkinidek qilğili bolmaydiğan çigiş we nazuk işlardin emesligini, işni başliwilişimizning bunçe addiliqiğa ademning eqli heyran qalidiken!” – Qasim özini rohi jehettin xélila yenggillep qalğandek his qilişqa başlidi. U, başqilatin umid, ğayilerge irişmekte idi. Kitabta diyilgenler bilen özini sélişturğinida, heqiqetenmu otken hayatining yalğuzla ahmaqaniliqlar bilenla tolğan bolup qalmay, hetta wétinige, millitige, diniğa hainliq qilğanliq bilen teng menide bir munçe iş – heriketlernimu qiliğanliğidin özidin yirginipmu qoyatti.

U, özini kariwitige taşlap çongqur hiyalğa patti. Otken yillarda hizmet bahanisida wétinining jenop – şimalini bir qur aylinip çiqip, Hitaylar bilen Uygur – Qazaqlar arisida asman – zemin perq qilidiğan tengsizliklerni, milli zulumlarni, milli kemsitilişlerni, çekidin aşqan namirat we nadanlaşturulğanliqlirini körüp, içi tit – tit bolup ketken bolsimu, bu naheqçiliklerdin qutuluş çariliri üstide qilçimu çiqiş yoli tapalmiğanidi. Wijdani bekérek qodangşip ketkinide, “Manga nemidi, şunçe kişining uruğ – tuğqanliri qamilip, olturulup, surgun – bohtanlar bilan xaniweyran qiliwitilsimu “ğing” qilişmay yurginide, men nimançiwala oylap baş qaturup kitettim!” – dep, wijdanining sadaliriğa pisent qilmay béşini çokurup jim yuruşke tirişqanidi. Zadila taqiti qalmiğanda, hiliqi “dosti” ni – Haraqni üstelğa tiklep qoyup aram tipiwalatti.

Qasim, yekşenbinimu ene şundaq hiyallar bilen keç qiliwetti.Uni qelbining çongqur yeride bir dawalğuş, bir çaqiriq sadasi yangrap aramiğa qoymayitti. U axiri berdaşliq birelmey bu kitablarda körsitilgen heriket usulliri heqqide oylinip köriwidi, uni bir qorqunuş, titirek oriwaldi: He – digendila qoliğa muzdek parqirap turğan koyza sélin’ğan, turmilerde wehşilerçe qiyin – qistaqlarğa ilin’ğan pajiélik qiyapiti köz aldiğa kéliwilip bedenliri şurkinip ketti. “Yaq, bundaq işlar men qilalaydiğan işlardin emes!” – Qasim xuddi çoğqa olturiwalğinidek ornidin sekrep turup ketti. “Nedinmu yoluqti şu kitablar!” – diginiçe, özige hay birelmey héliqi kitablarni yastuği astidin çiqirip derizisidin sirtqa çoriwetmekçi bolup mangdi – yu, yene toxtap qaldi: “Toxta, tuwende birersi körüp qalsa qandaq bolidu? Bu binada mendin başqa birmu Uygur bolmiğanliğini bu Hitaylar taza yahşi bilidiğu! – dep ensirep qaldi u, _ Eng yaxşisi koyduriwitey!” – digen xiyalğa kélip aşxana uyige kirdi.

Aşxana oyige kirip gaz uçiğini açti. Awal qara taşliq kitabni yirtip köydermekçi bolup uni warağdaşqa başlidi – yu, emma nime üçündur uni yirtişqa közi qiymidi. “Qorqunçaq, toxo yürek!” – uning içidin bir sada uningğa warqirawatqandek tuyulup qolliri titirep ketti. Kitabni qayta awaylap warağdaşqa kirişti:
“... Xalisingiz tepsili uqup çiqing, ... xalimisingiz başqa birsige mexpi şekilde biriwiting, ... bundaqlarni ... Hitay tajawuzçiliri yitişturup çiqqan boldi, ...”
Qasim şu yerdila olturup kitablarni qaytilap warağdaşqa, arilap uquşqa kirişti. U bu kitablardin zadila ayrilğisi kelméytti. “Yaq, bu kitablarni hergizmu taşlimaymen!”
Endi u, bu kitablarni yuşuridiğanğa yer axturuş bilen aware idi. U yer – bu yerlerge tiqip baqatti – yu, yene xatirjem bulalmay iliwalatti. U, kitablarni tiqqidek yer axturup eplik we bixeter bir yuçuq tapalmay, qolida kitablar, bir haza jim bolup olturup ketti. Birer iş qilip beqişni oylayitti – yu, yene bir yerliridin qorqatti. Emma uning qelbining çongqur bir yeridin “Bir iş qil! Bu çaqqiçe jim yatqining yiter, nimidin qorqisen! Téxi tunigunla bolup otken Barin, Ğulja weqélirini yaratqan baturlirimizdin sining nimeng kamidi!!” – digendek hitaplar yangriğandek qilatti. Yene bir yeridin “Eger tutulup qalsang jaza azawiğa çidimay qalisen!” – digen ingiraşmu tuyulup, bedenlirini şurkunduretti: Urup qiynaşlar, taxtayğa mixlinişlar, titilğan bedenlirini tuz – laza suyige paturuşlar, ... qorqup titirep ketti. Derhal kitablarni kariwitining üstige taşliwitip oyidin çiqip ketti. Arqa koçidiki bir Tunggan aşxanisiğa kirip terlep olturup bir ğedir “nyu ru men” deydiğan bettam suyuqaştin içti. Amal qançe, bundaq idare ahalisi yerliride Uygur aşpezlirige yer çiqmiğaçqa, şundaq tamaqlarni yimektin başqa çare yoq idi. Mentangxanidin çiqip haraq botkiliriğa sinçilap qaraşqa başlidi. “Yaq, şunçe içkinim bu heptige yiter!” – dep özige özi ğungşup qoyup keynige buruldi. ...

U, bu heptini işiğa bérip kelgendek otkuzsimu, emma uning mingisi pütünley héliqi kitablardiki çaqiriqlarni oylaş bilenla meşğul bolğanidi. “Law Ka yene jiq içiwalğan ohşimamdu? Béşini kutirelmeyla qaptu.” – Udulidiki Xitay xizmetdişi yénidikisige piçirlap. “Jim, bügün uningdin yiraq turişimiz kérek. Haraqqa puli tögep bizdin qerz soraydiğan’ğa şundaq boliwalidu. Hijiyipla qoydungmu – boldi, işing tamam. Derhal sendin qerz soraydu!” – Qasim ularning gipini anglimasqa silip öz işi bilen boliwaldi.

Uning içi bekla titildaşqa başlidi: U hayatidiki eng muhim bir qararini biriş üstide qiynilip yuretti. Aditi boyiçe dostlirining oylirige birip allinimilerni hatirleş namida uyuşturilidiğan haraqkeşlik olturuşliriğa birişnimu zadila xiyaliğa kelturmidi. Uning pütün pikir – xiyali birla işqa mergezlişiwalğanidi. Dostlirimu bu künlerde nowiti otup kitiwatsimu, olturuş tuzep uni çillaşni oylapmu qoyuşmisa kérek? Ulardin sada çiqmayitti. “Qandaq qilişim kérek?” ... < dawami bar >


©UÇQUN-KIVILCIM - 06/12/2002 16:25  Hazirliğuçi: A. Qaraqaş