|
Perhat Yorungqash
Uyghur xelqi üchün intayin
tonush bir isim bolghan Mesud Sabri Bayquzu, Sherqiy
Türkistan milletchilik herikitining bashlamchisi idi,
kommunist Xitaylarning neziride bolsa u, < Pantürkizim >
idiyesini eng burun Sherqiy Türkistangha élip kirgen we
ununggha yetekchilik qilghan < eng chong yerlik
milletchi >.
1886 yili Ilida bay bir sodiger ayiliside dunyagha
kelgen Mesud ependi, 1904 yilidin 1924 yilighiche
Türkiyede yashighan we bu jeryanda Türkiyede oqughan.
Wetenge qaytip kelgendin kéyin, Uyghurlar arisida
milletchilik idiyesini we gherip mediniyitini paal türde
teshwiq qilip, yerlik xelqni milliy oyghunushqa dalalet
qilghini üchün, 1924 yili Mustebit Yang zingshing
teripidin türmige tashlanghan.
Mesud ependi 30 yillardiki milliy inqilaplargha aktip
ishtirak qilghan we 1934 yilidin 1937 yilighiche
milliy inqilap rehberliridin Mehmut Muhidige siyasi
meslihetchi bolup xizmet qilghan, 37 yili Shing
shiseyning we unung qollighuchisi Ruslarning
ziyankeshlikidin saqlinish üchün awal Hindistangha
qechip chiqqan we Hindistan arqiliq Xitayning Nenjing
shehrige kélip, buyerde milliy rehberlerlirimizdin Eysa
Yüsüp Alptekin we Muhemmet Imin bughra ependiler bilen
birge Xitaygha qarshi siyasi küreshlirini
dawamlashturghan, 40 yillarda Uyghur xelqi arisida < 3
ependi > dep nami chiqqan Milletchi gurupning ( Mesud
ependi, Muhemmet Emin bughra ependi we Esya Yüsüp
Alptekin ependiler ) eng moysipiti we bashlamchisi
hisaplanghan Mesud Sabri Bayquzu, 1945 yili Eysa
ependi we Muhemmet Emin bughra ependiler bilen birge
Sherqiy Türkistangha qaytip kelgen.
Mesud ependi 1947 yili 5 ayda < Guo mindang
Xinjiang ölkilik hökümet > ning reyisi bolghan idi, 1948
yili Guo mindang merkizi hökümiti uni Xitayning iranda
turushluq bash elchisi qilip teyinligende, bu wezipini
ret qilghan, 1949 yili Xitay kommunistliri Sherqiy
Türkistanni ishghal qilghanda, Eysa Yüsüp Alptekin we
Muhemmet Emin Bughralar chetelge hijret qilishqa mejbur
bolghan, bu mezgilde Mesud ependining salametligi
nachar bolghini üchün, wetende qalghan idi, 1951 yili
Xitay kommunistliri uni türmige tashlighan, bir yildin
kéyin, yeni 1952 yili türmide wapat bolghan.
Omomen qilip éytqanda Mesud Sabri Bayquzu eyni
chaghdiki milliy inqilaplirimizning eng asasliq
rehberlirining biri, unung inqilabi hayatini bir ikki
abzas bilen teswirlep tügütüsh mumkin emes, buyerde biz
peqetla Mesud ependi teripidin qelemge élinghan <
Niyazqiz > romani we Dirammisi heqqide toxtalmaqchimiz.
Eysa Yüsüp Alptekin ependining, < Esir Sherqiy Türkistan
üchün > namliq tarixiy eslimiside bayan qilinishiche,
Mesud Sabri Bayquzu ependining 40 yillarning
bashlirida Xitayning ichki ölkiliride musapir bolup
turghan chaghlirida yazghan < Niyazqiz > namliq bir
romani bolup, 1947 yili Ürümchide Eysa ependining
yetekchilikide Sherqiy Türkistan tarihidiki tunji kespiy
senet ömigi ( hazirqi < aptonom rayonluq naxsha usol
ömigi > qurulghanda, mesud ependining < Niyazqiz >
romani mexsus dirammilashturulup sehnide oynap
chiqilghan, bu diramma oynalghandin kéyin, pütün Sherqiy
Türkistan miqyasida Xitaygha tekken Uyghur ayalliri
erliridin ajrishidighan dolqun qozghalghan.
Merhum Eysa Yüsüp Alptekin ependi, özining < Esir
Sherqiy Türkistan Üchün > namliq tarixiy eslimiside
bayan qilishiche, < Niyazqiz > romani we Dirammisining
barliqqa kélish sewebi hem mezmoni mundaq iken:
40 yillarning bashlirida, Qarghiliq nahiyisining Xitay
Ambili, emdila boyigha yetken Niyazqiz isimlik bir
Uyghur qizini bulap kélip öyide dideklikke salmaqchi
bolghanda, niyazqiz qarshiliq körsütüp didek bolushni
ret qilghan, amalsiz qalghan Xitay ambal , bu qizni
özlirige köndürüsh üchün uni Gansu ölkisining Ganzhou
shehridiki anisigha iwetip bergen, Ambalning meqsidi, bu
qizni awal Xitaylashturup, andin uni hotunluqqa élish
iken, emma bu qiz ambalning anisining qéshigha kelgendin
kéyin, kéche kündüz tinim tapmay yigha zare qilip,
peqet boy bermigen, shunga Ambalning anisi uni shu
yerdiki bir Xitaygha hotunluqqa élip bérip bu bash
aghriqidin qurtulmaqchi bolghan, emma Niyazqiz qattiq
tirkiship turiwalghini üchün, bu meqsidinimu emelge
ashuralmighan, oghli bolghan Abmalmu waqtida yétip
kelelmigen, qizning kün boyi yighlap olturghinini körgen
Ambalning anisi ununggha axiri, < undaq bolsa öz
millitingdin bolghan birini tap, yatliq qilay > diyishke
mejbur bolghan.
Niyazxan bununggha maqul bolup, kochilarni aylinip
yürgende, aldigha bir Uyghur boway uchrighan, eslide bu
boway ushshaq oqet qilish üchün Xitaygha kelgen iken,
shundaq qilip Niyazxan bu Uyghurgha yatliq bolup,
Xitayning changgilidin qurtulup qalghan, 44 yili
Mesud Sabri Bayquzu ependi bilen Eysa Yüsüp Alptekin
ependiler Lan zhou shehrige kelgende, Niyaz qiz bilen
unung erini uchrutup qalghan, bu qizning
kechürmishlirini anglap qattiq tesirlengen Mesud ependi,
bu qizning kechürmishlirini qelemge élip, < Niyazqiz >
namliq romanni yezip chiqqan, 45 yili < 3 ependiler >
Sherqiy Türkistangha qaytip kelgendin kéyin, < Niyazqiz
> namliq bu roman Dirammilashturulup, aldi bilen
Ürümchide sehnide oynap chiqilghan.
Bu dirammining merkizi idiyesi, bir Uyghur qizining,
özining milliy we diniy mewjutluqini saqlap qélish üchün
neqeder zor bedel töligenliki, pul méli we hoqoqi bar
bir Xitaygha tegishtin, özi bilen dindash we qan
qerindash bolghan we yaqa yurtlarda musapir bolup yürgen
bir Uyghur bowaygha tegishni ewzel hem bexitlik dep
qarighanliqidin ibarettur.
Bu diramma eyni chaghda Ürümchidila emes, bashqa
yurtlardimu oynap chiqilghan we bu dirammining tesiride
Sherqiy Türkistanda türlük sewepler bilen Xitaygha tegip
qalghan Uyghur ayalliri derhal erliridin ajrishishqa
bashlighan.
Eysa ependin özining eslimiside, Uyghur erliri bilen toy
qilghan Xitay ayalliriningmu héch bir waqit
Uyghurlarning örp adetlirige hörmet qilmighanliqini,
ularningmu erlirige Xitay mediniyitini singdürüshke
tirishqanliqi heqqidimu toxtalghan bolup, 40
yillarning bashlirida Lanzhou shehride soda setiq
üchün toplunup qalghan Uyghurlar ichide Xitaydin
öylengenlerningmu köp ikenliki, bu seweptin, ularning
Xanimlirigha Uyghurche ögütüsh üchün mexsus til kursi
achqan bolsimu, emma Xitay ayallirining ögünüshni ret
qilghanliqini bayan qilghan.
Eysa ependim bu heqte toxtulup mundaq deydu:
< Bizning Sherqiy Türkistanliqlar bilen toy qilghan
Xitay ayalliri Uyghurche sözleshtin xuddi wabadin
qachqandek qachatti, eri Uyghur, erining puli bilen
hayat kechüridu, her waqit unung bilen birge, emma
mumkin bar erining tilida sözlishishtin özini qachuridu,
hetta bilsimu sözlimeydu, bu, Sherqiy Türkistanliqlar
üchün sawaq élishqa tegishlik bir hadise, emma ularning
Sherqiy Türkistanliq erlirining köpünchisi bunung
mahiyitini chüshünüp yetelmigechke, özliri Xitaychini
tüzük bilmisimu, xotunliri bilen Xitayche sözlishidu,
xotunlirini herqanche mejburlisimu Uyghurche
sözlitelmeytti
>.
Aldi bilen shu nuxtini éniq aydinglashturuwélish lazimki,
meyli qaysi din, qaysi iriqqa mensup bolushidin
qetinezer, bir birini söygen we bir birini muwapiq
körgen herqandaq insanning öz ara toy qilip ayile qurush
hoqoqi bar, bu, bügünki mediniy dunyada insanlarning eng
eqelli heq hoqoqlirining biri, shundaqla Birleshken
döletler teshkilati kishilik hoqoq omomiy
bayannamisining mohim pirinsiplirining biri. Emma buxil
birlishish, bir birining milliy, diniy
alahidiliklirige hörmet qilish asasigha tayinishi,
hergizmu qarshi terepni bu alahidilikliridin waz kechip,
dunya qarash we kishilik qarash jehette tamamen özige
beqinip yashashqa qistimasliqi lazim.
Epsuski, Uyghurlar bilen Xitaylarning buxil birlishishi,
yeni bir biri bilen toy qilip ayile qurushi, héch bir
zaman yuqarqi pirinsiplargha tayanghini yoq, eksiche her
zaman Uyghurning milliy we diniy alahidiliklirini yoq
qilish asasigha tayinip keldi, shunung üchünmu nöwette
Uyghur yashliri arisida Xitaylar bilen toy
qilidighanlarning sanining üzlüksiz eship bériwatqanliqi,
Sherqiy Türkistanda mewjut bolup turiwatqan eng éghir
ijtimayi mesililerning biri süpitide, Uyghur Xelqini
qattiq endishige sélip kelmekte, chünki buxil
weziyetning otturigha chiqishi, Sherqiy Türkistan
Xelqining milliy we diniy en enilirining, shundaqla
ijtimayi exlaqining éghir derijide buzulushqa yüz
tutqanliqidin bisharet bermekte. Uyghurlarda
shekillengen buxil naraziliq hergizmu noqul haldiki
diniy tuyghulardin kélip chiqqan emes, ununggha, bir
milletning omomiy yüzlük yoqulup ketish endishisi
yoshurulghan.
Bolupmu hazir Xitayni alidighanlargha qarighanda,
Xitaygha tegidighanlarning sanining roshen halda köp
bolushi, bezi Uyghurlarning kallisida, < bu, tarixning
tekrarlinishimu qandaq ? > digen soalni peyda qilmaqta.
Sherqiy Türkistanning yéqinqi zaman tarixigha nezer
salidighan bolsaqmu, 20 esirning bashliridin taki
Xitay kommunistliri Sherqiy Türkistanni ishghal qilghan
1949 yiligha qeder yüz bergen milliy inqilaplarda
otturigha chiqqan yerlik musteqil hakimiyetler we milliy
küchlerning hemmisila, Uyghurlarning Xitaylar bilen toy
qilishini chekleshni özlirining eng mohim wezipe we
pirinsiplirining biri qilip kelgen, shundaqla bu
jeryanlarda bezi tiradigiyelermu yüzbergen idi.
Mesilen, amerikiliq tarixchi Forbes ependining, <
Sherqiy Türkistandiki Musteqil qomandanlar > namliq
esiride körsütülishiche, 30 yillarda meydangha kelgen
milliy inqilapta, Sherqiy Türkistanning herqaysi
rayonlirida Xitaygha tekken we Xitay bilen buzuqchiliq
qilghan Uyghur ayallirining hemmisi digüdek ya
öltürülgen, ya mejburi ajrashturuwetilgen, yaki ularning
mal mülki musadire qilinghan.
Amerikiliq tarixchi Andrew D.w.Forbes ependi özining
esiride bununggha délil süpitide, milliy inqilap
rehberliridin Osman Qirghizning 1933 yili 5 ayning 3
küni Uyghurlar bilen birge Qeshqer kona shehrini hujum
bilen alghandin kéyin, hotuni Uyhgur bolghan 100 ge
yéqin Xitayni hotunliri bilen qoshup qirip
tashlighanliqini, Xitaylar bilen buzuqchiliq qilghan
Uyghur ayallarningmu öltürüwetkenlikini bayan qilghan (
bu heqte Seypidin Ezizning eslimisidimu bezi bayanlar
bar, Osman Qirghiz Qeshqer kona shehrini alghanda,
Seypidin Ezizi unung qol astidiki bir esker idi we bu
jengge biwaste qatnashqan ).
40 yillardiki 3 wilayet inqilawidin kéyin qurulghan <
Ölkilik Birleshme Hökümet > mezgilidimu, Uyghurlarning
téliwige asasen, bu birleshme hökümet, Xitaylarning
yerlikler bilen toy qilishini cheklesh heqqide mehsus
buyruq chiqarghan, hetta Xitay kommunistliri Sherqiy
Türkistanni ishghal qilghan deslepki yillardimu,
ilgiriki < Ölkilik Birleshme Hökümet > ning yuqarqi
pirinsiplirigha emel qilghan, kéyin Sherqiy Türkistanda
kötini isitiwalghandin kéyin, bu pirinsiplarning
hemmisini bikar qilghan idi.
Eysa Yüsüp Alptekin ependim, özining < Esir Sherqiy
Türkistan Üchün > namiq tarixiy eslimiside, 1946 yili
qurulghan < Ölkilik Birleshme Hökümet > harpisida,
Uyghurlarning Xitaylar bilen toy qilishini cheklesh
mesilisining hökümet kabiniside qattiq talash tartish
qilinghanliqini, Geniral Zhang jizhungnimu bu muzakirige
biwaste qatnashqanliqini, axiri Xitaylarning yerlikler
bilen toy qilishini cheklesh heqqide mexsus qanun
chiqarghanliqini bayan qilip kélip, Uyghurlarning bu
mesile üstide bunche qattiq turushining seweplirini
töwendikiche izahlighan:
< Sherqiy Türkistanda yüz bergen milliy isyan we
küreshlerning köpinchisining asasliq seweplirining biri,
buyerdiki Xitaylarning hoqoq küchige tayinip mosunman
ayallarni mejburi yosunda hotunluqqa éliwalghanliqidin
ibaret, ular Uyghur xotunlirini Xitayche kiyindürüp,
kochilarda qol tutushup yürishetti, ularning bu qilmishi
yerlik Xelqning qattiq ghurorigha tegetti. Unung üstige,
Xitaygha tegken bir Uyghur ayal ölgende, unung namizini
héchkim chüshürmeytti, ölüginimu Uyghurlarning
qewristanliqigha emes, chet yaqilardiki qaqasliqlargha
kömüwetetti
>.
Sherqiy Türkistan Xelqi, Kommunist Xitay ishghalidin
kéyinmu yuqarqidek en enisini saqlashqa tiriship keldi
we < Xitaygha tegken Uyghurni jamaet ichide arigha
almasliq, körse salam bermeslik, bérish kélish
qilmasliq, ölse namizini chüshürmeslik > qa oxshash bezi
wastiler arqiliq, Uyghur yashlirining Xitaylar bilen toy
qilishining aldini élishqa tirishti.
Epsuski, kommunist Xitay hakimiyitining yerlik Xelqqe
qaratqan Atsimilatsiye qilip yoqutush siyasitining
küchüyishi, bolupmu Xitay köchmenlirining sanining
shiddet bilen köpüyishige egiship, Uyghurlarning
yuqarqidek en eniwiy sestimisi peydin pey ajizlashqa
we özining tesirini yoqutushqa bashlidi.
Uyghurlarning Titaylar bilen toy qilishqa bunchiwala
qarshi chiqishining sewepliri, xuddi yuquridiki tarixiy
weqelerde bayan qilinghinidek, birining Mustemlike
qilghuchi millet, yene birining mustemlike qilinghuchi
millet bolghanliqidindur, yeni, bu ikki millet
otturisida barawerlik esla mewjut emes.
Sherqiy Türkistandiki Xitay köchmenlirini élip éytsaq,
taki 1949 yiligha qeder, bu tupraqta yashawatqan
Xitaylarning hemmisi digüdek ( texminen 400 ming
etrapida ) Sherqiy Türkistanni ishghal qilip yatqan
Xitay eskerlirining ayile tawabatliri bolup, ularning
neziride yerlik Xelqning héch bir qimmiti yoq idi,
yerlik Xelqni her zaman Qul ornida köretti, shunga ular
üchün Uyghurlarning tilini, Dinini, örp adetlirini
qobul qilish qattiq nomus hisaplinatti, shunga bir Xitay
birer Uyghur ayal bilen toy qilip qalsa, shu kündin
étibaren uni tamamen Xitayning en eniliri boyiche
yashashqa, özining millitige ayit pütün en enilerdin
waz kechishke qistaytti, ularning mustemlikichilerge xas
buxil hususiyiti, tebiy halda Yerlik Xelq ichide küchlük
naraziliq peyda qilghan we buxil naraziliq tereqqi qilip
emiliy qarshiliq körsütüsh herikitige aylanghan idi.
Kommunist Xitay ishghalidin kéyinmu, Xitay
köchmenlirining yerlik Xelqqe bolghan chüshenche we
pozitsiyeside bir özgürüsh bolmidi, yengi kelgen Xitay
köchmenliri, ilgiri kelgen Xitay köchmenlirining
idiyesige warisliq qilip, Sherqiy Türkistan Xelqining
xorlash we depsende qilishni dawamlashturup keldi.
Bügünki künde Xitay bilen toy qilghan herqandaq Uyghur
qiziningmu yenila ilgirkilerge oxshash Xitayche sözlep,
Xitayche kiyinip, Xitayche yep ichip yürgenlikimu bu
nuxtini körsütüp turmaqta. Shunga bügün Sherqiy
Türkistan Xelqi, bir Uyghurning bir Xiray bilen toy
qilishini, peqetla noqul halda,< bir mosulmanning bir
kapir bilen toy qilishi > dep emes, belki < bir
Uyghurning yoqap ketishi > yaki < bir Uyghurning diniy
we milliy alahidilikrini yoqutup qoyushi > dep qarimaqta. |
|