|
Mahatma Gandhi we Martin Luther King tonulişning
aldida, başqa yoli qalmiğan milletler zorawanliqni,
heqlirini qayturwilişning usuli qilip talliğan, bu
hisdaşliq qilişqa erziydu. Eqli tepekkür omumlaşqan
Yawropada, Markisning sinipiy küreş zorawanliq
telimati peyda buluşning aldidila zorawanliq bilen
hakimyetni tartiwiliş telimati bolğan. Buningda,
zorawanliq teripidin tartiwilinğan heqlirini,
Xitayning
zorawanliqni işlitip yene qayturiwilişiğa
bolidiğanliği şerhilengen .biz 20-esirning
zorawanliqliri üçün ah!uruş bilen birge uh! deydiğan
yengi bir ilahi pelsepe- Gandhi zorawanliqsiz qarşiliq
körsitiş telimatiğa eriştuq, hem bu telimat
mustemlikiçilerge qarşi turuş küreşliride ğelibiğe
irişti. Arqidinla qara tenliklerning heqliri üçün
küreş qilğan Martin Luther King, Gandhining
zorawanliqsiz qarşiliq körsitiş telimatining tehimu
toğriliğini ispatlap ğelibige erişti. Şunungdin
keyin,izilişke uçrawatqan milletler , zorawanliq
wastisidin başqa küreş qiliş wastisi yoq, dep kesip
éytmaydiğan boldi.
Gandhining telimati Engiliyening mustemlikisini
ayaqlaşturdi.
Gandhining matem murasimida,Hindistanliqlarning oqiğan
Budda munajetliride mundaq bir söz bar; sen bizni
çüşimizdin realliqqa başliding, zulmettin yoruqliqqa
başliding,
.
Zorawanliqsiz qarşiliq körsitiş telimati bunung aldida
kişiler mazaq qilidiğan bir xam xiyal idi. Beşida,
Gandhi zorawanliqsiz qarşiliq körsitiş usuli arqiliq
Hindistanni Engiliye mustemlikiçiliridin azatliqqa
çiqarmaqçi bolğanda, hetta uning eng yéqin dosti,
tarixşunas J. B. Keriparani guman bilen uningğa:
Gandhi ependi siz (Injil) bilen (Budda ) nomlirini
bilişingiz mümkin, lékin siz tarixni qetti
bilmeydikensiz. Herqandaq bir millet hazirğiçe
tiniçliq bilen azatliqqa erişkini yoq ! mana muşu
ğelite, qorqunçaqliq, bolmiğur dep qaralğan söz- zorawanliqsiz qarşiliq
körsitiş- milyonliğan Hindistanliqlarning 1947-yili
Engiliye mustemlikiçilirini qoğliwetişige rehberlik
qildi.xuddi Gandhi dosttiğa jawap bergendek: tarix
toğrisida aldi bilen siz şuni éniq biliwilişingiz
lazimki, burun bolup baqmiğan işlar diginimiz,
kelgüside yüz bermeydu dep kesiwetkenlik emes.baş
wezir Çerçil teripidin (yerim yalangaç derwiş) dep
atalğan bu Hindistanliq üstige matadin qilinğan
yepinçini artqan halda, Engiliye mustemlikiçilirige
anglatqan zorawanliqsiz uruş xitapnamisining mezmoni
nahayiti addi bulup: dehqanlarni baj-seliq
tölimeslikke , şeher ahalisini Engiliye qanuniğa boy
sunmasliqqa, Hindistanliq esker-saqçilarni
mustemlikiçilerning ketminini çépiştin toxtaşqa
murajet qilğan. Gandhining bu murajetlirige awaz qoşuş
üçün Hindistanliqlar peqetla hizmitini toxtatsila
bolatti, ular dukanlirini etip,tijaretlirini toxtatti,
mektepliridin çiqip,deris taşlaşti, yaki
ibadetxaniliriğa berip :pütkül Hindistan sükütke
patsun, Hindistanni ezgüçiler bu süküttiki murajetke
qulaq salsun. Dep munajet qilişti .kişiler daim xata
halda bu telimatni muresseçilik we qorqunçaqliqni
tallaş dep çüşinidu.Gandhi çüşendürüp; méning
zorawanliqsiz küçlirimaktip küç bulup, u
qorqunçaqliqni, baş-baştaqliqni öz içige
siğdurmaydu.zorawanlarning zorawansiz boluşidin ümid
qilişqa bolidu, lékin qorqunçaqlar undaq emes.
Martin Luther King ning zorawanliqsiz tirkişişliri
Ezeldin xataliğini boyniğa almaydiğan Norwigiye nobil
ténçliq mukapati komititi, köp qetim oçuq-aşkara
bularni bildürdi: 100 yildin yaqi ténçliq mukapat
komititining ötküzgen bihetesligi, Hindistanning
Gandhisige mukapat berilmigenliktur, bu ularning
menggülik puşaymanidur. Gandhining arqidin
zorawanliqsiz qarşiliq körsitişning bayriğini kötirip
çiqqan kişi qara tenliklerning lidiri Martin Luther
King dur. Umu Gandhige oxşaş pakar boyluq, ğayet zor
rohi küçke ige idi. Lékin oxşimaydiğini hayat waqtida
nobil ténçliq mukapatiğa(1964yili)
érişti we tarixtin
buyanqi eng yaş mukapatqa erişkiçü boldi.
Amerikiliq qara tenliklerning 300 yildin yaqi
uçrawatqan ar-numusluq teğdirige zadila çidiğuçiliği
qalmiğanda, öçmenlik we ğezep-nepriti yanar tağdek
partlaş aldida turğanda,
Martin Luther King qara tenlik
qerindaşlirining aldiğa kelip, barliq zorawanliq
wastisi arqiliq heqlerge we ténçliqqa érişiş usuliğa
qarşi turup mundaq didi; heqiqet sariyining muşeqetlik
bosugusida turğan kişiler,bir-neççe eğiz sözim bar
buni çoqum
silerge diyişim kerek özimizning qanunluq ornimiz üçün
küreş qiliş jeryanida, yengiliş herketler arqiliq
jinayet şekillendürmesligimiz kerek.öçmenlikning
şarabi arqiliq erkinlikke bolğan teşnaliğimizni
qandurmasliğimiz kerek. Biz menggü öz abroyimizni
saqliğan halda,qattiq intizamçanliq bilen küreş elip
berişimiz kerek.biz bu mol ijadilikke ige qarşiliq
bildürişimizning zorawanliq herket dep atilip qelişiğa
yol qoymasliğimiz kérek.(Mining bir arminim bar).
Martin Luther King köp qetim kişilerge nesihet qilip
mundaq digen; terrorrisliq arqiliq ténçliqqa erişişni
istigenlik,yağ bile ot üçürgenliktur.
U başlap mangğan, qolida tömürning suniği bolmiğan,
qara tenlikler jamaiti çiş-tirniğiğiçe qorallanğan
qoralliq saqçilar bilen qarşilaşti, aq tenliklerning
atqan taşliri we qarğaşliri içide toxtimay
ilgirlidi.umu zorawanliqsiz qarşiliq körsitiş
telimatining yaratquçisi Gandhiğa oxşaş qoğuşun oqning
zorawanliğida ölgen bolsimu,lékin u rehberlik qilğan
zorawanliqsiz qarşiliq körsitiş herkiti ğayet zor
ğelibige erişti.Amerika prizdenti Kennidini öz içige
alğan aq tenliklerni çongqur tesirlendürdi, bu arqiliq
Amerika dölet mejliside kişilik hoqoq qanun lahiyisini
maqulluğizip,qanun arqiliq Amerika qara tenliklirining
kemsitiliş hayatiğa xatime berdi.ularning bu küreşliri
Engiliye dölet mejlisining irqiy kemsitişke qarşi
turuş qanuni maqullişiğa tesir qilip, yigirme neççe
yildin keyin jenubi Afrika irqiy ayrimiçiliq
tüzimining ğulişiğa sewep boldi. Bügün Tibetning Dalay
Lamasi dunya teripidin Gandhi we Martin Luther King
din keyinki eng büyük zorawanliqsiz qarşiliq
körsitişning terğibatçisi dep qaralmaqta. Lékin
Zorawanliqsiz qarşiliq körsitiş telimati hemmige qadir
emes. Buni Martin Luther King ning bu meşhur sözi
ispatlaydu:
. Eger biz kommunistik döletlerning tömür qepizi içide
bolğan bolsaq,hergizmu bu usulni qollanmaytuq.lékin
Amerika demokiratsiyesining büyük ewzelligi
heqiqet üçün qarşiliq körsitiş heqqingning
bolğanliğida.
Xatime:11-sentebir weqesidin keyin, xelqara weziyetke
maslişiş üçün bizning téxi pişip yétilmigen milliy
musteqilliq küreşlirimizning bezi siyasetçiliri
zorawanliqsiz qarşiliq körsitişni özlirige ülge
qilmaqçi boldi. Toğra şundaq qiliş kerek, lékin qandaq
şaraitta qiliş kerek buni aydinglaşturiweliş kerek.
Tarixtin buyan öz millitinimu rehim qilmay qanliq
basturwatqan,dunyadiki eng axirqi faşist kommunist
Xitaylar, hergiz Uygur, Tibetlerdek oxşaşmiğan din,
oxşaşmiğan milli mediniyet,oxşaşmiğan iriqtiki qolida
tömürning suniği bolmiğan mekküm milletning ténçliq
bilen qilğan heqliq teleplirige pisent qilip
qoymaydu.peqetla purset pişip yitilgende(1944-yilidiki
3 wilayet inqilawimizdek muntizim qisimlirimizni
burniğa ekilip tirep qoyğanda andin bitim üstilige
kilidu yaki şermendilerçe yurtiğa kitidu).ata
sözlirimizdinheqliq bolsang, jideldin yanma. Digen
bir söz bar. Tarixtin buyan musteqil döletlerni
qurup,dunya medinyitige ölmes töhpilerni qoşqan biz
Uygurlarning tarixi miras tupriğimizning azatliği
üçün,kemsitilgen milli ğororimiz üçün,ayaq asti
qilinğan milli medinyitimiz üçün ilip barğan herqandaq
küreşlirini Amerika,Yawropa we dunya jamaiti
qollaydu.çünki biz heqqaniyet üçün küreş qiliwatimiz.
Hindistan tarxidin Alimjan teyyarliğan.
2003-yili 15-noyabir,Germaniye.
|
|