Bérlindiki Uyghur Rehberlirini Terbiyelesh Simnariyesidin Bezi Uchurlar
Korash Atahan
Hörmetlik Oqurmenler, bu qétim Bérlinda échilghan Uyghur kadirlirini „ Öz
teqdirini özi belgülesh“ témisi boyiche terbiyelesh siminariyesining emeliy
ehwalini xelqimiz toluqi bilen bilgen bolsa nahayiti yaxshi bolatti.
Simnariyedin kéyinki Radio xewerlirimiz, Téléwizor progirammilirimiz we
Intérnét xewerlirimizge qarap béqip, u meqsetning toluq emelge
ashmighanliqini hés qildim. Shuning bilen Simnariyede otturgha qoyulghan
éziz wetinimiz Sherqiytürkistanning siyasiy teqdirige bérip chétilidighan
töwendiki mezmunlar heqqide xelqimiz bilen bir diyalog shekillendürüshni
meqset qilip, simnariyening eslige sadiq bolghan halda bu matériyalni retlep
chiqtim. Bu Matértiyal dawayimizgha aktip qatnishiwatqanlarning pikir
qilishigha ilham buliqi bolup qalsa we yip- yéngi siyasiy iddiye we
yip-yéngi Pelesepiwiy pikirlerning otturgha étilip chiqishigha sewep bolup
qalsa ejep emes.
*****
Simnariye bashlinishtin ilgirki yighin: Xelqara qanunlardiki „Öz teqdirini
özi belgülesh“ témisi boyiche Uyghur rehberlirini terbiyelesh simnariyesi
bashlinishtin bir kün awal, yeni 2008-yili 4-ayning 20-küni herqaysi
döletlerdin kelgen wekiller qatnashqan kéngeytilgen bir yighin échilip,
qurultayning ishligen xizmetliri xulasilep ötüldi. Uningdin bashqa nöwettiki
weziyitimiz, saqliniwatqan bezi meseliler we kelgüsidiki pilanlirimiz
heqqide muhakime, munazire we muzakiriler élip bérildi. Bu qétimqi munazire
we muzakiride qandaq qilip weten ichi we siritidiki xelqimizning jümlidin
sherqiytürkistanliqlarning tirishchanliqini qolgha keltürüp milliy zulumgha
qarshi turush, küchimizni ashurup, dawayimizni gherip duyasigha anglitish,
hazirghiche dawada saqlinip kéliwatqan bezi pirinsipliq meselilerni hel
qilish shundaqla Axbarat, Neshriyat we Tetqiqat ishlirini kücheytish
meseliliri heqqide bezi qararlar élindi. Bu yighinda alahiyde yéngiliqlar,
pilan we istratégiyler otturgha étilmighan bolsimu, uninggha nöwettiki
Sherqiytürkistan milliy herkitining qanat yéyiyishi üchün ijabiy ehmiyetke
ige yighinlarning biri, dep baha bérishke bolidu. Yighindin xelqimizning
siyasiy jehettiki sapasini köriwalghili bolidu. Siyasiy jehettin we ilmiy
jehettin özimizni mukemmelleshtürüshke jiddiy qarimisaq tarixning bizge
yükligen wezipisini orundiyalmaymiz. Pikirge, eqilge, tejirbige, bilimge
hörmet qilish, pilanlash, lahiylesh, istiratigiyelesh, programmilash,
sistémilashturush, köplep kitap oqush, tedbiqlash, oylunush, pikir qilish,
analiz qilish, xulasilesh, sélishturush qatarliqlargha mayir bolushni téximu
gheyret bilen adetlendürüshimiz kérektek qilidu.Simnariye
qatanashquchillirining kolliktip sapasi: Yighingha qatnashqan ademlerning
medeniyet sapasi bir dölet alqinigha chüshkende, xuddi bir kichik ailini
bashqurghandek idare qilip kételeydighan qabiliyetni hazilishi kérek. Emma
emeliy ehwalimizdin qarighanda siyasiy jehettin özimizni téximu
chéniqturushqa, bilimimiz we nezer dayirimizni kingeytishke, Xitay bilen
özimizning, Özimiz bilen Xelqara jemiyetning her türlük baghlinishlirini
belgüleydighan, milliy herkitimizge jiddiy tesir körsütidighan hadésilerge
obyéktip baha béreleydighan sewiyeni hazirlishimizgha toghra kélidighandek
qilidu. Trishmisaq, qabiliyet igillirini terbiyelep chiqip, dawa
yétekchillirini kespiyleshtürmisek, qilghan ishlirimiz siyasiy
meqsetlirimizge paydisiz bolup chiqidu.Özimizning ishigha özimiz puxta
bolmisaq, menmendarliq, hangwaqtiliq, xurapiyliq we horunluq qilsaq kéyin
epsuslinip qalimiz. Özimiz bash qaturmisaq sharaétni bashqilar bizge hergiz
hazirlap bermeydu.
Simnariyening Teshkilligüchiliri: Dunya Uyghur Qurultiyi (WUC), Wakaletsiz
Milletler Teshkilati(UNPO) we Milliy Démokirattik Angni Ilgiri Sürüsh
Teshkilati (NED) qatarliq üch teshkilatning sahipxanliqi bilen Organize
qilinghan Uyghur Rehberlirini Terbiyelesh simnariyesi 2008-yili 4-ayning 21-
küni Gérmaniye bashbaliqi Bérlin sheheride resmiy bashlandi. Bu siminariyege
16 din artuq dölettin kelgen Uyghur qurultiyining reyisi we muawén reyisliri,
Ijrahiye kommétiti reyisi hem ezaliri we Sherqiytürkistan teshkilatlirining
reyisliri shundaqla Xelqara teshkilatlarning wekilliri ishtirak qildi. Bu
simnariyege qatnashqanlar ichide yene Birleshken Milletler Teshkilati,
Yawropa Ittipaqi, Xeter astidiki milletlerni qoghdash teshkilati wekilliri
we bir qisim Uniwérsititlarning xelqara qanunlar üstide mexsusu izlinish
élip bériwatqan Professorliri qatarliqlarmu bar.
Bu séminariyediki chong témilar: 1) Xelqara Qanunlar we Öz Teqdirini Özi
Belgülesh Heqqide Chüshenchiler; 2)Aptonomiye, Fedratsiye we komfedratsiye
dégen atalghulargha izahat- Buninggha alaqidar Örnek we misallar; 3) Milliy
Téritoriye we Xelqaradiki Wakaletchilik- Milliy kimlik we uning Global
inkasi; 4)Xelqara Ehdinamilargha uyushush we Étnik groppilarning
roli-Kelgüsige yol échish- Dölet halqighan milliy herketler we ularning roli
qatarliqlardin ibaret. Pikir qilidighan adem üchün yoqarqilarning bu qétimqi
simnariyede alahide téma qilip tallanghanliqi nahayiti nurghun nersilerni
chüshendürüdü.
Bu simnariyede Sherqiytürkistan teshkilatlirida her türlük wezipe
ötewatqanlargha liksiye sözligen shexisler we témilarning tizimliki: 1)
Rabiya Qadir Xanim ( Dunya Uyghur Qurultiyining reyisesi, xelqara kishlik
hoquq paaliyetchisi.):Échilish nutqi; 2) Marino Busdachin ( Wakaletsiz
milletler teshkilatining bash katiwi):Échilish nutqi; 3) Ulrish Delius (
Xeter astidiki milletlerni qoghdash teshkilati asiya ishliri bölümi
mesuli):Uyghurlarning Mewjutluqini Qoghdash-Sherqiytürkistanning kelgüsi we
xelqaraliq himayini qolgha keltürüsh; 4) Anna Batalla Xanim (BDT Insan
heqlri aliy komisioni emeldari): Öz teqdirini özi belgüleshning xelqara
edeliye séstimisidiki chüshendürülüshi we bu qanunning yürgüzülishige ayit
pursetler we tosalghular; 5) Hans Heintze Ependi ( Xelqara tinichliq we
quralliq toqunush qanuni ilmiy tetqiqat jemiyitining bashliqi):Xelqara
qanunlardiki Öz teqdirini özi belgülesh pirinsipi xéyim-xeterge tolghan bir
tozaq; 6) Michael Gibb Ependi( Oxford Uniwérsititi Pelsepe penliri dokturi):
Jumhuriyet(Aptonomiye)ge oxshap kétidighan tüzümler- Köp milletlik rayonlar
we döletlerni bashqiche séstimilashturush: Fédratsiye, Medeniyet
Aptonomiyesi we Komfédiratsiye ; 7) Pédro Pinto Leite Ependi ( Xelqara
Sherqiytimür meselisi qanun munbérining bash katiwi): Öz-teqdirini özi
belgülesh hoquqi-Sherqiytimor, Gherbiy Sahara we Gherbiy Papuna
mesililiridiki sélishturmilar; 8) Mohamed Daar Ependi:( Somalining Yawropa
Ittipaqi Teshkilatidiki wekili): Örnek misal- Somaliy, Pursetler we
Riqabetler; 9) Ken Kostyo Ependi ( Démokiratiyeni yersharilashturush
Teshkilatining Kélishtürgüchisi): Xelqarada Insan heqliri teshkilatliri we
Démokiratiyeleshtürüsh- Tejirbe sawaqlar we Milliy herketlerdiki
texirsizlikler; 10) Graham Brown Ependi (Oxford Uniwérsititi Tengsizlik,
Insan Bixeterliki we Iriqdashliq Tetqiqat Merkizi): Asiya we Islam Dunyasida
Milliyetchilikning bash kötürüshi we Milliyetchilikning Milliy herketlerning
Xelqarada qanunliship bérishigha körsütidighan tesiri; 11) Marko Perduka
Ependi ( Italiye Parlamént ezasi, Radikallar Partiyesidin): Xelqarada Milliy
Kimlik- Yawropa Ittipaqi(EU)ning Irqchiliq we Milletchilikke tutqan tutami
we Xizmet pirinsipliri; 12) Liaw Ran Ependi ( Xelqara chiriklikke qarshi
turush teshkilati Sherqiy Jenubiy Asiya ishliri yétekchisi, Xitay. ): Xitay
dölitidiki chiriklishish we uning ammiwiy herketlerge körsütidighan ekis
tesiri- Chiriklikni yoqutush tedbirliri; 13) Joshua Kooper Ependi ( Haway
Insan Heqliri Ilmiy Jemiyitidin): EU we BDTgha oxshash xelqara munberlerge
ishtirak qilish- Xelqara qanunlar asasida ish körüshtin bashlash zorluq
ishlitishni asasiy kün tertipke qoyiwalmastin milletni nijatliqqa
bashlash-Xelqarada Axbarat wastisi arqiliq ghulghula qozghash ; 14) Yü Wen
Chen ( Teywenlik Xitay ayal, Konstantz Uniwérsititi Pelesepe Fakultititi
Oqutquchisi ):Teywen we 2008 diki Olimpikke qarshi Kompaniye- Olimpikqa
qarshi yéngi ijadiy herketlerni qandaq qanat yaydurush; 15) Seemis Sayfee
Xanim ( Amérikidin, Guentanamodiki Uyghur tutqunlirining Adwokati): Xelqara
Insan Heqliri Xitabnamisi- Guantanamodiki Uyghur Musapirlarning Istiqbali ;
16) Albrecht Göring Ependi ( Xelqara qanun we Sherqiytürkistan meselisi
mutexesisi ):Xitay döliti we Olimpik:Yerlik Milletlerning Yoshurun Küchi we
Uyghur millitining hazirqi ehwaligha emiliy baha.
Buningdin dunyaning Sherqiytürkistan Milliy herkitige zadi qaysi tereptin
qarawatqanliqini, biz heqqide nimimerni oylawatqanliqini, bizning
kélichikimizni qandaq tesewwur qiliwatqanliqini köriwalghili bolidu.
yoqarqilargha bizning hakimiyet heqqidiki, siyaset heqqidiki, inqilap we
siyasiy küresh heqqdiki, pelesepiwiy chüshenche we insaniy alahidiliklirimiz
heqqidiki inkaslar yeni tenqit we medihiyler singgen.
Xelqara Jemiyetning Sherqiytürkistan milliy herkiti heqqidiki tutami:
Xelqaraliq teshkilatlar, Küchlük démokirattik döletler we milliy mesililerge
qiziqquchi mutexesisler sherqiytürkistanliqlarning siyasiy teqdirige diqqet
nezirini aghdurghan. Bu Uyghur we uning qérindashlirining siyasiy teqdiride
özgürüsh bolidighanliqini ipadileydu. Ularning köpinchisining pikiride
siyasiy teqdirimiz üstide oyniliwatqan bu ghayet zor aghriq azawigha tolghan
téragediyening bash rolini éliwatqan Uyghurlar we ularning qérindashlirining
qandaq bolishi, bu dirammining tamashibinlar teripidin ret qilinishi yaki
qarshi élinishigha baghliq ikenliki ilgiri sürüldi. Ular birdek
Sherqiytürkistanliqlarni küchlük döletlerni düshmen tutidighan herketlerge
qatniship qélishtin hezer eyleshke, Xitayning sherqiytürkistanliqlarni
basturushigha imkaniyet yaritip béridighan xataliqlardin saqlinishqa,
uningdin bashqa dunyadiki uyghurlardin perqlenmeydighan yaki bir qisim
jehettin bolsimu sherqiytürkistanliqlargha oxshushup kétidighan teqdirge ige
xelqlerning hemmisi bilen parallil shekilde masliship herket qilishqa
agahlandurdi. Ular küchlük sheilerning hemmisining ajiz sheyilerdin teshkil
tapqanliqini, küchüyish üchün ittipaqlishishqa bolidighan herqandaq bir ajiz
sheyigimu selqarimasliqni, ichkiy we tashqiy jehettin birmu düshmenni
ochuqtin ochuq köpeytiwalmasliqni, küchiyishni oylighanlar ajizlarni
etrapigha toplash bilen birge qarshi turmaqchi bolghan küchni berbat
qilalaydighan super milletler bilenmu ittipaq tüzishi kéreklikini otturgha
qoydi.
Mutexesisler: Xelqara jemiyet Sherqiytürkistan milliy herkitini heqqaniy
herket, dep qaraydu. Ular yene bu herketning tereqqiyat basquchlirining
eqilge uyghun, xelqara qanunlar asasida küchlinishini, shert-sharaét piship
yétilgende ichkiy we tashqiy jehettin maslishishning muhimliqini, eng awal
omumiy xelqning eshundaq bir herketke teyyarlinishining ünümlük ikenlikini
tekitlidi. Ular örnek süpitide, Sherqiytürkistan milliy herkitining ghelbe
qilishigha munasiwetlik bolghan melum bir tereqqiyat basquchida kem bolsa
bolmaydighan élimént süpitide bu qétimqi Tibet herkitini ijabiy misal
süpitide tilgha élishti.
Mutexesisler: Xelqara qanunlarning qurulidighan döletlerning emes mewjut
döletlerning igilik hoquqini qoghdash sherti asasida kishlik hoquq we insan
heqlirini tekitleydighanliqini, hakimmutleq bir milletning izishi we
xorlishigha uchrawatqan, bésiwélinghan bir milletning azatliq kürishini
ochuqtin-ochuq qollaydighan qanunning yoqluqini, emma ularning milliy
iradisini ishqa ashurushta eng awal ular élip bériwatqan milliy herketning
texirsizlikini xelqaragha anglitishning muhimliqini, shu milletning azatliq
kürishining shungimu aghriq azawigha we qan-yashqa tolghan téragidiylik
basquchni bésip ötüshining obyéktip tereqqiyat qanuniyitige uyghun
ikenlikini, shundaq bolghandila xelqara jemiyet teripidin étirap qilinghan
qanuniy dawagha aylinalaydighanliqini, uningdin kéyinki basquchta yeni dawa
hel qilinmisa bolmaydighan derijige yetkende qanuniy ötkellerni buzup
tashlap yardem qilidighan küchlerning andin barliqqa kélidighanliqini
tekitleshti.
Mutexesisler: Xelqra qanunlarda békitilgen „Öz teqdirini özi belgülesh“
dégen mezmunning ajiz milletler üchün bir siritmaq ikenlikini, küchlük we
küchliniwatqan milletler üchün bir purset ikenlikini emeliy misallar bilen
otturgha qoydi. Ularningche bolghanda tarixta herqandaq bir zorawan millet
melum bir milletke özligidin siyasiy, iqtisadiy we memuriy heq hoquq bergen
emes. Eyni waqitta Sowétlar ittipaqi we Yoguslawiyediki hazir musteqil
bolghan milletlerning köpinchisi Ruslar we Sériblarning mustemlikisige
chüshüp qélishtin awalla özini-özi idare qilish teliwide keskin
turalighanliqi we uni emelge ashurush üchün izchil bedel tölep kelgenliki
üchün Hökümet ularning Milliy Jumhuriyiti we Aptonomiye hoquqini tonighan.
Ularning shu chaghdiki Aptonomiye we Jumhuriyet hoquqlirining ittirap
qilinishi, kéyinki chaghlarda bu milletlerning musteqil bolishi yeni öz
teqdirini özi belgülishige ubyéktip jehettin ijabiy tesir körsetken.Xelqara
qanunlardiki „Öz teqdirini özi belgülesh“ mutexesisler neziride bir tuyuq
yol bolup, hazirghiche uni bayraq qilip kötürüp chiqqan milletler ichide,
shu qanungha tayinip turup musteqil bolghanlar yoqken. Emma dawaning
deslepki basquchi yeni küchüyish basquchi choqum bu qanun asasida élip
bérilishi kérekken. Mutexesisler misal süpitide Sherqiytimür, Gherbiy
Sahara, Sherqiy Pakistan, Kosowo, Tibet we Angsan Suchi yétekchilik qilghan
Bérma milliy herkiti, Sipirus meselilirini tilgha aldi. Ular 40-50 yillardin
béri „Öz teqdirini özi belgülesh“ pirinsiplirida dawa élip barghan we
dawaning melum basquchigha kelgende andin xelqara weziyetning özlirige
paydiliq bolushi we bezi küchlük döletlerning eskiri yardimi bilen
özlirining siyasiy meqsetlirige yetken. Sherqiyttimürning musteqillighi
üchün Awustraliye, Sherqiy Pakistan(Banggiladish )ning musteqilliqi üchün
Engiliye, Gherbiy Saharaning musteqilliqi üchün Aljiriye, Bérma milliy
herkitining tereqqiy qilishi üchün Amérika, Kossowoning musteqilliqi üchün
Yawropa Ittipaqi we Amérika qatarliqlarning yardem qilghanliqini,
Chechenistan, Pelestin we Siprus meselilirining xelqara siyasiy
kün-tertiptiki sewiyeni tolimu éghir bedel tölesh sheklide hazirlighanliqini
otturgha qoydi.Ular yene Xitay, Ertiriye, Marakko, Russiye, Zellandiye,
Bérmidiki diktatur hakimeyet astida esirlep milliy zulum astida qalghan
xelqller bilen Uyghurlarni sélishturup chiqishimizni bizge hawale qildi.
Mutexesisler: 19 - esirdin hazirghiche bolghan ariliqta nurghun milletlerning
öz teqdirini özi belgülesh jehette utuq qazanghanliqini, yene nurghun
milletlerning bu jehette toxtimay meghlubiyetke uchrap kéliwatqanliqini
otturgha qoydi. Ularning neziriche bezi milletlerning musteqil bolishi,
mundaqche qilip éytqanda öz teqdirini özi belgüliyelishi peqet ichkiy amil
tereptin belgülengen bolmastin, keng xelqara siyasiy atmospira we hakim
mutleq milletning siyasiy jehette meghlubiyetke uchrighanliqi we mehkum
milletning milliy herkitini, hökmaran milletke qarshi turidighan bir
döletning otturgha chiqip qollighanliqi seweplik bolghan. Misal üchün
Pelestin, Chichenistan, Kosowo qatarliqlarni körsetti.
Mutexesisler: Sabiq Sowét ittipaqidiki we Yoguslawiyediki hazir musteqil
bolghan milletlerdin birersining bu döletler ghulap chüshüshtin awal qural
küchige tayinip musteqil bolush ihtimalliqining yoqliqini, u döletler kirzis
ichige patqandin kéyin bolsa barliq yerlik xelqlerning izchil dawamliship
kéliwatqan milliy herkitining ghelbe qazanghanliqini, milliy herketning
ghelbe qilishining shertlirining qarshiliq körsitish rohini yoqatmasliq,
hökmaran millet siyasiy jehettin kirzisqa patmay turup, omumiy xelq seperwer
qilinghan quralliq herketke atlinip qélishning éghir tiragidiyni keltürüp
chiqiridighanliqini, eng yaxshisi xelqara qanunlar yol qoyghan dayiridin bek
chiqip ketmey, düshmen milletning ajizlishishi üchün paydiliq bolghan chong-
kichik küchlerning herkitige aktip qatniship, paydiliq pursetlerning piship
yétilishini tizlitish üchün igilmey-sunmay küresh qilish lazimliqini
otturgha qoydi. Emma Uyghurlargha alaqidar Xitay propigandasida tilgha
éliniwatqan El-Qayidichiler meselisini ezweylep ketmigen bolsimu alahide
nazuk téma süpitide, xelqara éqimgha we Sherqiytürkistan milliy herkitige
qarshi mesele süpitide tilgha aldi.Ular wetende yüz bériwatqan qarshiliq
körsütüsh herketlirining sewepchisi Xitay dölet térori ikenlikini tekitlesh
bilen birge, Xitayning xelqara qanunlardin paydilinip, milliy qirghinchiliq
élip berishigha bahane –sewep bolidighan herqandaq bir shekildiki
küch-körsütüshning Sherqiytürkistan milliy herkitige ziyanliq ikenlikini,
düshmenge qarshi turush üchün özini xelqaragha aqlap körsüteleydighan
shekildiki herqandaq bir paaliyetlerni qanat yaydurushqa bolidighanliqini
otturgha qoydi.
Milliy herketlerning ghelbisi we muwepeqqiyitide köpraq misalgha
keltürülgenler ichide Sabiq Sowétler Ittipaqi we Sabiq Yoguslawiyediki kéyin
musteqil bolghan döletlerdin bashqa Sherqiytimür, Gherbyi Sahara, Chéchiniye
we Pelestin qatarliq rayonlardiki milliy inqilaplarmu alahide misalgha
élindi.Bu Sémnariye arqiliq Herqandaq bir dawaning dawagerning özige baghliq
ikenlikini, azatliq we hörlükni yélinip yalwurush, köz-yéshi qilish we dert
töküsh bilen qolgha keltürgili bolmaydighanliqini, uning üchün japaliq
izdinish, bedel tölesh we qanuniyetke uyghun pilanlash, pursetning piship
yétilishini ilgiri sürüsh, xelqni oyghutush, xelqara jemiyetke özining qan-
yashqa tolghan tarixini anglitish, bu herketke hemmila ademni öz layiqida
seperwer qilish lazimliqini biliwalghili bolidu.
Xelqara qanundiki „Öz Teqdirini özi belgülesh“dégen atalghuning Englischisi
„Self determination“ bolup, Gérmanchisi „Selbstbestimmung“ dur. Buning
menisi (nopusi 10, 000, 000 din ashidighan) Sherqiytürkistanliqlargha
jümlidin Uyghurlargha oxshash Tarix, Téritoriye, Til-yéziq, Medeniyet, Diniy
étiqat we yerlik Örpi-adet jehettin özige xas alahiydiliki bolghan étnik
topluqlarning hazirche özi tewe bolghan dölettin bölünüp chiqip kétish yaki
ular bilen muresse qilinghan melum bir xil shekilde ( Aptonomiye, Fedratsiye,
we Komfédratsiye) birge yashash meseliside öz aldigha omumiy xelq awaz
bérish shekli bilen qarar chiqirishni körsütidu.Xelqara qanunlarda tilgha
élinghan „Öz teqdirini özi belgülesh“ témisida „Yerlik Millet“ we „ Az
Sanliq Millet“ dégen ikki kelime uchraydu. Yerlik millet dégenlik Engiliz
tilida „Endogenous People“ dégenlik, Gérman tilida “ Endogenous Bevolkerung“
dégenlik bolup, uning menisi elmisaqtin shu Jughrapiyilik zunnida yashap
kelgen xelqlerni körsitidu yeni Sherqiytürkistandiki Uyghur we Uyghur
nesillik xelqler Yerlik millet bolup, ularning xelqara qanungha asasen
öz-teqdirini özi belgülesh yeni mustemlikidin ayrilip yashash üchün qanuniy
dawa élip bérish we milliy azatliq herketlirini qanat yaydurush heqliri
bolghan bolidu.Az sanliq millet dégenlik: Birinchidin bashqilarning milliy
téritoriyisige kélip olturaqliship qalghan Sherqiytürkistandiki Xitay,
Amérikidiki Afriqiliqlar we Gérmaniyediki Italiyan qatarliqlargha oxshap
kétidighan milletlerni körsütidu. Ikkinchidin Öz ziminida assilimatsiyege
uchrash tebiy apetler we köchmenler sewebidin az sanliqqa chüshürülüp
qoyulghan xelqlerni körsütidu. Xitaylarning Uyghurlar we uning
qérindashlirini „Yerlik Millet“ dep atimay „Az sanliq millet“ dep atishi, we
tarix, til-yéziq, Diniy étiqat, nopus ékologiyisi, maarip we tebiéy köpüyüsh
tereplerdin milliy kimlikimizni étirap qilishtin bash tartishi qatarliq
hadésilerni, xelqara qanunlardiki Xitayning kingeymichiliki cheklep
turidighan ayrim maddilar keltürüp chiqarghan. Xitayning séstimiliq we
programmiliq élip bériliwatqan bu tajawuzchiliq herkitige, Xelqara
qanunlardiki jawapkarliq ornidin özini qachurushtin ibaret milliy
pissixikisi yoshurunghan bolup, uningdin Xitaylarning sherqiytürkistan
xelqini etnik we kultur tereptin yoqutiwétishtin ibaret qara niyetini
körüwalghili bolidu.
Mutexesisler: Uyghurlar we Uyghur nesillik xelqler Sherqiytürkistanning
Yerlik ahalisi bolghanliqtin ular kiyinki 10-20 yillarda élip barghan
herqandaq quralliq küch körsütüsh herketliri xelqara jemiyet teripidin „
Térorizim“ , „ Bölgünchi „ we „ Radikal islamchi“ qalpiqi bilen qarilanmidi.
Xelqara jemiyet bir pütün millet milliy iradisige pükken xelq herkiti
sewebidin otturgha chiqqan herqandaq herketni Xitay tajawuzchillirigha
oxshash qarilimaydu, Uni kishlik hoquq we insaniy heqlirini qoghdash
yolidiki inqilawiy herket yeni azatliq herkiti, dep qaraydu. Buningdin
xelqara qanunlardiki „Öz teqdirini özi belgülesh“ dégen atalghuning herbir
milliy mesilige yoluqqan xelqlerning yerlik alahidilikige asasen menisini
her xil chüshengili bolidighanliqini körüwalghili bolidu. Eger bir
mustemlike astidiki Millet Siyasiy, Iqtisadiy, Meniwiy jehettin piship
yétilip, özini-özi idare qilalaydighan sewiyege yetken bolsa yaki quralliq
küch bilen tajawuzchilarni qoghlap chiqiriwetküdek emeliy iqtidarni
hazirlighan bolsa, uning élip barghan herketliri xelqara qanunning shu
maddilliridin köre qanunluq; eger meselini uxil shekilde bir terep qilish
shert-sharaiti hazirlanmastin, tinchliq we démokirattik bir terep qilish
mitodi chetke qéqilip, insaniyetning tinchliqi, maddiy we meniwiy
menpeetlirige ziyan salidighan shekilde ottturgha chiqqan bolsa, u xelqara
qanunnning eslidinla bar bolghan chong kichik döletlerning zimin pütünlükini
aldinqi shert qilghan halda tüzülgen maddiliri asasida xelqara jemiyet
teripidin eyiplinpla qalmay eksiche mewjut döletning éghir basturushigha
uchraydighanliqini otturgha qoydi.
Mutexesisler yene Milliy zulumgha uchrawatqan xelqlerni üchke ayridi. 1)
Mustemlikige uchrighan, dölitini yoqutup qoyghan xeliqler, 2)Yerlik xelqler,
3) Az sanliq milletler. Xelqara qanunlarda Mustemlikige uchrighan
milletlerning herket dayirisi az sanliq milletler we yerlik
milletlerningkidin bir az keng bolup, ularning milliy musteqilliq yolida
élip bérilghan herketlirining anche cheklimige uchrap ketmeydighanliqi, ular
élip barghan herketni, xelqara jemiyet we hakimmutleq döletler heqqaniy
herket, dep qarashqa mejburlinidighanliqini, uning üchün shu dawani
xelqaragha qanuniy étirap qildurushning bésip ötmise bolmaydighan bir
basquch ikenlikini otturgha qoydi. Ular misal keltürüp, Xelqara jemiyetning
Tibet milliy herkitini mustemlikichilikke qarshi herket dep étirap
qilidighanliqini, gerche Sherqiytürkistanning ehwali tibetningkidin téximu
keskin we téximu tiragidiyilik bolishigha qarimay, xelqaragha
tonulalmaywatqanliqini, tonulghan teqdirdimu téxi qanunluq bir dawa, dep
döletler teripidin étirap qilinmighanliqini, tirishqanda uzaqqa qalmay
nurghun döletlerning Sherqiytürkistan Xitaylar teripidin bésiwélinghan
ishghaliyet astidiki dölet, dep étirap qilidighanliqini, uningdin kéyinki
tereqqiyatning xelqara jemiyetning maddiy we meniwiy yardimi bilen téximu
yürüshüp kétidighanliqini otturgha qoydi. Alayide eskertip qoyushqa
tégishlik bolghini Uyghur we Uyghur qérindashliri Mustemlikige uchrighan
xelq bolsimu, xelqara jemiyet teripidin shundaq ikenliki ittirap qilinmighan.
Uyghurlar we Uyghur qérindashliri Sherqiytürkistanning yerlik xelqi bolsimu,
Xitaylar buni ittirap qilmighan, Uyghur we Uyghur qérindashliri
Sherqiytürkistanda köpsanliqni igilligen bolsimu, Xitayning bishemliki we
köchmen kelküni siyasiti ularni az sanliq millet katégoriysige chüshürüp
qoyghan. Xitay shundaq qilish arqiliq millitimzge paydiliq bolghan xelqara
qanunlarning ötkelliridin bixeter ötiwélip, dölitimiz we millitimizni
basturushni xelqarada qanunlashturiwélishni oylushiwatidu.
Mutexesisler: Xitayning her türlük hélimikirlerni ishlitip xelqarada bash
kötüriwatqan démokiratiyelishish herkitige ziyan séliwatqanliqini,
Uyghurlargha oxshaydighan siyasiy teqdirge ige xelqlerning milliy höriyitini
qolgha élishigha tosqunluq qiliwatqanliqini otturgha qoydi. Misal süpitige
Shangxey anglashmisi teshkilati, Darfor meselisi, Chéchenistan we Abghaziye
meselisi, Güney Azerbeyjan meselisi qatarliqlarni tilgha aldi.
Mutexesisler yene Sherqiytürkistan milliy herkitini qanat yaydurushni
xelqaraning we Xitayning qanuniy pirinsiplargha uyighan shekilde élip
bérishning zerüriyitini otturgha qoydi. Ular tekitlep Xitayning BDTning
ezasi, dayimi ezasi, Xelqara soda teshkilatining ezasi, Shangxey
anglashmisining ezasi we Sherqiytürkistan yeni Xitaylar Shinjang Uyghur
Aptonum rayoni, dep ataydighan rayonning qanuniy jawapkari ikenlikini tilgha
élip, bu hadisining nurghunlighan xelqara qanunlar, xelqaragha tonulghan
Aptonomiye heqqidiki pirinsiplar we özining asasiy qanunigha bérip
chétilidighanliqini otturgha qoydi. Xitaylar xelqara teshkilatlargha eza
bolushtin awal, uning asasiy qanuni we aptonomiye qanunining xelqara jemiyet
we küchlük döletler teripidin közdin kechürülgenlikini, u qanun we
pirinsiplarda insan heqliri we kishlik hoquqni depsende qilidighan
maddilarning yoqliqigha közi yetkendin kéyinla, xelqara nizamlargha qol
qoyghandin kéyin yoqarqi teshkilatlargha eza qilip qobul qilinghanliqini,
emma qanun we imzalar qeghez yüzide qélip, mustemlike rayonlardiki we yerlik
xelqler yashaydighan jaylardiki xelqlerning milliy zulum ichide
yashawatqanliqi bir emiliyet bolsimu, maddiy we meniwiy pakitlarning
yéterlik bolmighanliqi sewebidin, bu zorawanliqning dawamlishiwatqanliqini,
heqqaniy dawani emelge ashurushni xalaydighanlarning Xitayning bu
tereplerdiki ajizliqini ching tutup, xelqara jemiyet bilen yéterlik derijide
maslishishining muhimliqini otturgha qoydi.Xitaylar bilen élip bérilidighan
söhbetlerge puxta teyyarlinish, yéngilip qalmasliqqa kapaletlik qilish,
ularni söhbetke mejburiy qistap kélidighan heriketlerni qanat yaydurush,
uning üchün qollanghan barliq wastilerni qanunluq körsiteleydighan sharayét
hazirlash qatarliqlarnimu tilgha aldi. Ikki qétimliq Jumhuriyetning
qurulushi, Buningdin 20 yillar ilgiri yüz bergen ikki qétimliq Oqughuchilar
herkiti, Baren inqilawi, Ghulja inqilawiy, Hoten Namayishi we uningdin
bashqa nurghun qarshiliq körsütüsh herketliri qatarliqlarning milliy
dawayimizgha körsetken ijabiy tesirini chüshiniwalghili bolatti.
Mutexesisler: quralliq küresh yoli bilen tenchliq shekildiki küresh yoli
heqqide toxtulup, hazirqi yüzlinishtin qarighanda tinchliq yoli bilen
meqsetke yétishning imkaniyetliri heqqide köprek izlinip béqishimizni,
Xitaylar bilen her türlük diyaluglarni oxshimighan shekilde élip bérip,
milliy heq- hoquqlirimizni qoghdap qélish heqqide izlinishimizning
lazimliqini, bu jehette Xelqara jemiyetning herwaqit yardem qilishqa hazir
ikenlikini tilgha aldi. Ular yene Sherqiytürkistan xelqining nöwette hel
qilinishqa tigishlik bolghan meselisi musteqilliqtin awal mewjutluq meselisi
ikenlikini, mewjutluqni qoghdap qélish heqqide élip bérilidighan herqandaq
paaliyetlerge xelqara jemiyetning jiddiy inkas qayturidighanliqini otturgha
qoyush bilen birge, eger buni xata dep qarisingiz milliy erkinlikingiz üchün
qural küchige hawale qlsingizmu bolidighanliqini, emma u xil
sharayétingizning hazirlanghan yaki hazirlanmighanliqi, höriyetke
érishishingiz yaki öz xelqingizni öz qolingiz bilen ölümge tutup
bérishingizdin ibaret aqiwetlerni keltürüp chiqiridighanliqini we 50 yildin
béri qural küchige tayinip turup milliy musteqilliqi üchün küresh
qiliwatqanlarning ichide birersimu ghelbe qilip baqmighanliqinimu qoshup
qoydi. Ular quralliq küresh yolini inkar qilmaydighanliqini, her bir
dawagerning özining qabiliyitige yarisha heriket pilanining téximu
muhimliqini tekitligen boldi.Biz kim, hazir néme qilalaymiz, xelqimizning
qanchilik emiliy küchibar, etiki pilanimiz néme, qaysi yol bizge eng muwapiq
kélidu?...dégen meselilerde oylunishimizni hawale qildi.Mutexesisler
Sherqiytimür we Sherqiytürkistan meselisini sélishturup,
Sherqiytürkistanning siyasiy teqdirining hel bolishigha nahayiti ümütwar
qaraydighanliqini, emeliyettimu sherqiytürkistan dawasining qanunluq bir
döletni eslige keltürüsh dawasi ikenlikini, uni xelqara kün tertipke
kirgüzüshning anche tes emeslikini we Xelqara qanunlarda bu xil shertlerge
chüshidighan xelqlerning siyasiy teqdirining bezi yerlik milletler we az
sanliq milletlerningkidin asangha toxtaydighanliqini, uning üchün boshashmas
milliy roh we düshmenge purset we yol bermeydighan istratigiylik pilan we
taktikilarning muhimliqini otturgha qoydi.
Mutexesisler: Sherqiytürkistan milliy herkitide teshwiqat, tetqiqat we
neshriyatchiliq ishlirigha köngül bölüshning muhimliqini tekitlidi. Ular
yene BDT we Yawropa birliki qatarliq teshkilatlarning Sherqiytürkistandiki
írqiy we kultural qirghinchiliqqa ayit, xelqara ehdinamilerge we Xitayning
asasiy qanuni we aptonomiye qanunigha uyghun kelmeydighan meselilerge ayit
melumatlargha muhtaj ikenlikini tekitlidi. Ular yene BDTning dayimi
ezalirining sanida bolidighan özgürüsh we xizmet tertiwide bolidighan
özgürüshlerning Sherqiytürkistan dawasining bundin kéyin téximu küchiyishige
paydiliq ikenlikini, ilgiri Uyghurlarningkige oxshap kétidighan
meselilerning yilda bir qétim qarap chiqilidighan bolsa emdi yilda 3-4 qétim
qarap chiqilidighan derijige yetkenlikini, yéngi-yéngi pakitlar arqiliq Xitay hökümitining milliy zulumigha ejellik zerbe bérip, sherqiytürkistan
meselisining baldurraq hel bolishigha türtkilik rol oynighili
bolidighanliqini tilgha aldi. Ular yene Sherqiytürkistan meselisining
hazirghiche DBT de resmiy shekilde muzakirige qoyulmighanliqini, bu
meselining peqet BDT insan heqliri yüksek kommésiyonida cheklinip
qéliwatqanliqini, Uyghur teshkilatliri masliship bérelise uzaqqa qalmay BDT
da Teywen we Tibet meselisige oxshashaydighan shekilde resmiy muzakirige
qoyush mumkinchilikining barliqini otturgha qoydi. Ilgiri BDTda yerlik
xelqlerning wekilliri yoq déyerlik idi. Yéqinqi yillardin béri musteqqil
milletler bilen bir meydanda xelqara meselilerni hel qilish yighinlirigha
qatnishalaydighan Uyghurlardek milletler we ammiwiy teshkilatlarmu bar boldi.
Ularning sani 100 din ashidu. Uyghurlar tirishchanliq körsetse özining
wekilini BDT da olturghuzalaydighan xelqara we ichkiy meseliliri heqqide
erkin pikir qilalaydighan imkaniyetke érisheleydu, dégen masaglarni berdi.
Hazir BDTning Insan heqliri yüksek Konseyide 47 milletning wekili bar bolup,
ilgirkidek Xitayning özini perdazlap körsitidighan, arqa ishik bilen millet
we döletlerning awazini sétiwalidighan dewrining kelmeske ketkenlikinimu,
buning Uyghur xelqining dawasini anglitishta tépilghusiz bir purset
ikenlikinimu tilgha aldi. Ular yene bundin kéyin Uyghurlardek milletlerge
bolidighan uwalchiliqning az bolidighanliqini qisturup ötüshti….
*****
Yighinchaqlighanda keng xelqara weziyet, Sherqiytürkistan milliy herkitining
jush urup rawajlinishigha paydiliq bir pursetke tolghan dewirge qedem qoydi.
Men bu qétimqi yighinning rohiy arqiliq Milliy herkitimizning potinsial
küchi, xelqara jemiyetning bizge bergen bahasi, bizdin kütidighanliri we
Xitay dölitining ularning neziridiki obrazi qatarliqlarni xelqimizge
anglitishni, anglatqandimu eslisige sadiq bolup anglitishni özemning wijdani
buruchi dep bilip, Berlin Semnariyisi heqqidiki bu uchurlarni
herqaysinglarning diqitige sundum. Yighinda otturgha qoyulghan,
talash-tartish qilinghan bu meseliler heqqide hergiz sel qarimastin birlikte
bash qaturushimizgha, oylunishimizgha, analiz qilishimizgha, toghra yolni öz
aldimizgha tépip chiqishqa paydiliq bolsun üchün, bu matériyalgha muhakime
we shexsiy qarashlirimni amal bar kirgüzmidim we mukemmel bir maqaligha
aylandurmidim. Bu yighingha 16 din artuq dölettin kelgen teshkilat
reyislirimiz we xelqaradiki milliy ziddiyetler mutexesisliri bolup 100ge
yéqin kishi ishtirak qildi. Ular bilen bu heqte tepsiliyrek söhbet
qurushinglani we siyasiy teqdirimiz heqqide yéngi bir munazirini we
ghulghulini qanat yaydurushunglarni, shu asasta yéngi pikir we hel qilish
charillirini tépip chiqishinglarni töwenchilik bilen iltimas qilimen.
02-May, 2008/ Gérmaniye- Frankfurt
|