Bu Kimning Gunahi?
Yéqinqi yillardin béri Sherqiy Türkistandiki islamdin Xiristiyangha
köchkenlerning sani közge körinerlik derijide köpiyipla qalmay missionerlik
paaliyetliri, Xiristian dinigha kirish arqiliq gherp döletlirige kéliwélish
pursitige érishken bezi bir Uygurlarning Uyghurlargha qaratqan asasliq
pa'aliyetlirige aylinip qaldi. Nime üchün Uyghurlarda étiqad özgertish
ewjige chiqidu? Bu islamning gunahsimu? Birinchi soalgha jawap bérishtin
burun ikkinchi soalni aydinglashturup qoyghum keldi, chünki Uyghurlarning
islam dinini tashlap bashqa dingha kirishi hergizmu bashqa dindin heqiqetni
tépiwalghanlighidin Islamdin heqiqetni tapalmighanlighidin emes, belki
ehtiyajliri tüpeyli, Islamgha bolghan chüshenchisining ajiz bolushi tüpeyli
asanla dinini özgertti. chünki Xiristian missionerlirimu xelqqe heqiqetni
körsitip qayil qilalighan emes, ta hazirghiche ular dunyaning hemme yéride,
qeyerde ajiz we namrat xelq bolsa qeyerde dinsiz helq bolsa ularni pul we
menpeet arqiliq, Islam memliketliridiki meghlubiyetlerni ,tengsizlik we
dushmenliklerni islamning gunahi qilip teswirlesh arqiliq qaymuqturup öz
dinini qobul qildurup keldi. Missionerlik paaliyetlirimu emilyette noqul
haldiki dinni teshwiq qilish paaliti emestur chünki bu apaliyetning
sheklidinla melum mehsetler asasidiki murit sétiwélish ikenligi chiqip
turuptu, bu heqte qaysidu bir gherp yazghuchisi bir afriqiliqning “
missionerler zéminimizgha kelgende ularning qolida injil bizning qolimizda
yer bar idi, hazir ularning qolida yer bizning qolimizda injil qaldi”
digenligini yazghan idi. Shundaq bolghan iken, bu qandaqmu Islamning gunahsi
bolsun? Undaqta kimning gunahi? Bu elbette Uyghurlarning hazirqi ijdimai,
siyai, ihtisadi we dinni ehwali bilen zich baghlinishliq bolghan nahayiti
keng dairidiki bir soal bolup, yenila Uyghurlarning nime üchün öz dinini
shunche asan özgertkuchi bir millet bolup qéliwatqanlighini we buni keltürüp
chiqarghuchi amil( gunahkar) qisqiche tohtulup otushke toghra kélidu:
1. Islamgha bolghan chüshenchining toluq
bolmaslighi, we yeterlik Islam terbiyesige érishlemeslik
Xitay hökümitining Islam dinini Sherqiy Türkistanda “qanunsiz din” we
“qanunluq din” dep ikkige ayrishi hergizmu tasadipiliqtin emes, bu del bir
chalmida ikki pahtekni soqush siyasiti bolup, Xitay hökümiti bir tereptin öz
siyasitige menpi tesir bermeydighan, mustemlikichilikke tehdid
hisaplanmaydighan dinni paaliyetlerni, yeni markizim idiyisi bilen yughurup
burmilap yasap chiqqan islam idiyisini we Uyghur xelqini tizginleshte
ehmiyetlik bolghan hurapatliq idiyilirini, islam idiyisi yaki islam dini dep
teshwiq qilip xelqara jemiyette özlirini dinni erkinlikni yolgha qoyghan
qilip körsetse yene bir tereptin, heqiqi islam idiyisini toghra yolda
terghip qilghuchilarni tutqun qilip qirip tugitish arqiliq, Uyghurlarning
milli kimligining muhim bir qismi bolghan dinni mewjutlighini yoq qilip
keldi.
Siyasi kengeshte imam terbiyelesh we terbiyeligen imamliri arqiliq xelqni
qaymuqturush del mana buning misali. Siyasi kéngeshte terbiylengen herqnadaq
imam Qur’an bilen communistic partiyening menpeeti toqunushup qalghanda
Qur’anni qurban qilip munapiq bolidu, eger bundaq qilmighanda ular hitay
teripidin alliqachan yughushturiwétilgen bolatti. Ular xelqni
bihutlashturush qulluqqa boysunushqa kondurushke hizmet qilish üchün her hil
tetur teshwiqatlarni élip baridu: 1990- yili Ürümchidiki bir meschitte,
bireylen imamning: kimki bu dunyada yoqsuzluq we ezilish, japa ichide
yashisa u dunyada Alla uninghga jennetni ata qilidu” digen nutqigha qarita “
Quranning qeyiride shundaq deptu? qolungda bu toghrida Alla bergen hojjet
barmu?” dep soal sorighanlighi üchün gumanliq dep qarilip kéyin türmige
tahslanghan.
“ Dölet menpeeti birinchi” digen kitapning aptori Xitay hökümitining Sherqiy
Türkistanni tetqiq qilishqa qoyghan siyasi guruppa ezasi Madazheng öz
kitawida “ ularning yüz közini étiwélishigha, we yaki dinning tereqqiyatqa
tosqunluq qilidighan tereplirini qobul qilishgha yol qoyush kérek,” dep
yazidu chünki Xitay Uyghurlarning radikal idiye we xurapatliqni din süpitide
qobul qilip,qarangghuluq ichide yashishini arzu qilatti we shundaq bolghanda
özlirining controllighining asangha chüshidighanlighini biletti.
Xitay hökümiti, Qur’anning terjimisini özliri terbiyligen satqin imamlar
arqiliq her hil shekilde burmialp tepsiri qildurup, sofisimliq idiyisi we
bashqa passip idiyiler bilen esirlerdin béri, Uyghurlarda shukri qilish we
qulluq idiyisini yétildürüp keldi. Buningliq bilen nurghun kishillirimizning
kallisini tuman qaplap ketti, toghra Islam terbiyisige érishelmidi. emma
mustemlike hayattin nepretlengen, qulluqqa , passip hayatqa nepretlengen
nurghun ilghar yashlirimiz, buning hemmisini Islamdin kördi we Islamdin
nepretlendi. Chünki ular islamni chüshenmeytti, chünki Sherqiy Türkistanda
toghra Islam teshwiqatigha islamdin kélidighan muhebbetke hichqachan yol
qoyulmidi. Del ene shundaq peyitte Xiristian muritliri bu qaymuqqan xelqning
aldida peyda boldi we ularning turmushtiki qiyinchiliqlirigha yardem qilip
mehri muhabbitini ipadilidi, Ularning kallisigha toghra hayat yoli süpitide
Xiristian dinini singdurushke urundi
2. Dinni eqidisining suslishshi
Uzun muddet mustemlike astida yashash , bolupmu bir dinsizliq mediniytining
uzun muddetlik hokumranliq tesiri astida yashash , shundaqla eqilghe
sighmighudek derijidiki dinsiz Xitay köchmenlerning yamrap kétishi,
mediniyet almishish we surkilishlerni béshidin kechürüsh netijiside,
birmunche rohiyiti ajiz Uyghurlirimizdikidiki dinni eqide mukemmelliktin
susluqqa, qiziqtin motidilikke we motidillitin hetta putunley sowushqa qarap
yüzlendi. Netijide özlirini musulam dep ataydighan emma Islamning qaide
qanunlirigha emel qilip ketmeydighan bir millet bolup shekillendi. U bolsimu
nurghun Uyghur yahsliri Islamda cheklengen choshqa gosihini yimigini bilen
haraq ichetti, bolupmu hökümet orunlirida ishleydighan Uyghurlarning hemmisi
digudek, hökümetning chekliginini Allaning aldida bir bahana
qilishiwalattide, namaz otimeytti kéyinche bundaq namaz otigenni körgili
bolmaydighan öyde chong bolghan balilarning hemmisi namaz digenning
nimiligini bilmeydighan bolup chong bolushti.
Özini musulman deydighan nurghun Uyghur ayallirimu, Islamdiki haya bilen
qilche kari bolmighan halda bedenlirini heddidin tashqiri echiwalidighan
hetta haraq ichidighan bolup ketti turmushning bésimi , ihtisadi we siyasi
bésim we kemsitishlerge berdashliq bérishke amalsiz qalghan rohiyiti ajiz
Uyghurlarning köpinchisi haraq sharap hetta zeherlik chekimlikni keypi
sapani özlirini élip qechish bu rehimsiz dunyani untulush yoli qilip
talliwaldi. Netijide , islamdila emes belki injildimu cheklengen nurghun
muhim eqidiler özini musulman deydighan Uyghurlarning hayatigha singip kirdi.
Islam dinining suslishishi Islamgha bolghan bilimining kemchil bolushi,
bashqa din we közqarashlargha bolghan yengish kuchini ajizlashturiwetti mana
bu bahsqa dingha köchüshtiki Uyghurladiki yene bir eqli ajizliq.
3. Rohi we maddi jehettiki namratliq
• Meghlubiyetning we namratliqning menbesini dindin izlesh, we quruq tilek
közligen menzilige yetelmigende, we ihtisadi namratliq ichide öz étiqadidin
gumanlinish.
Xitay hökümitining Uyghur larning iqtisadini talan taraj qilishi tüpeyldidin
kélip chiqqan ihtisadi bésim we ishsizliq,namratliq Sherqiy Türkistandiki
Uyghurlargha yoqitishtin bashqa nerse ata qilmidi. Yoqitish bekmu
qorqunuchluq nerse, u sizge igiz hangdin chüshüp kétiwatqandek tuyghu béridu,
ene shu chaghda insane nimini izdeydu? Eng ahirqi umitni yeni ésiliwélish
mumkin bolghan birer dereh kötigini izdeydu. Xiristiayn muritliri del ene
shu hangdin chüshüp kétiwatqan bezi Uyhurlargha uchrap qalidighan qiyadiki
dereh kötigi süpitide del peytini tepip peyda boldi. Mana bu xil ehwaldiki
Uyghurlar missionerlarning peshige ene shu derex kotigige pulangliship
turush üchün ésilghandek ésildi, emilyette ular özlirining zadi qanchilik
ésilip turidighininimu bilmeytti. meshhur hazirqi zaman Uyhgur kuldurguchisi
Hisamning bala chaghlirimda mundaq bir letipe éytqanlighi ésimde:
mollam mehellidiki bir yashqa: “ insanlar üchün xalisane ish qilsang Alla
séning ishliringni asan qilip tiligingni béridu, shunga yash bolghandikin,
biligingning kuchi bilen bir köwrük yasap qoyghan bolsang sawap tapatting “
deptu. Héliqi yash nahayitimu namrat iken u köwrükni yasap bolupla qilghan
yahshi ishi üchün Alladin bayliq tileptu. Ikki kün ötüptu üch kün ötüptu
héliqi yashning qoligha yenila héchbir yerdin pul kirmeptu, shuning bilen u
mollamning yénigha bérip: “ hey mollam, men silige dep qoyay, etigiche
hudayim berse berdi bolmisa yasighan köwrügumni buziwétimen” deptu. Hazir
oylisam öz waqtida hisam bu letipini sewepsiz toqimighan iken.
• Bahsqa dinlar bilen Islamni sélishturghanda heqiqetni sélishturmastin,
bashqa dingha ishenguchilerning muweppeqiyiti bilen Islamgha
ishenguchilerning maghlubiyitini sélishturush
Nime üchün pütün urush we namratliq Islam élide yüz béridu? Hirstian
dinidiker nurghun ilim menbesini ashu Ereplardin alghan turuqluq shunche tez
tereqqi qildiyu Ereblar nime üchün arqida qaldi? Ejiba bu islamda
democraitye yoqlighidinmu? Ejeba bu islamning gunahimu? Nurghun
Uyghurlirimiz, jemiyet qurulmisi we siyasi we jughrapiyilik sewepler
keltürüp chiqarghan meghlubiyetlerni Islam étiqadi bilen baghlap chüshinidu
we sewebini Islam étiqadidin izdeydu. “ Islam toghra din bolsa yaghliq
atqanlarning döletliri we bu milletler yahshi kün körmesmidi? “ dep soraydu
beziler. Alla musulman memliketlerge barliq bayliqlarni berdi emma musulman
bendiler ashu bayliqtin paydilinishni , u bayliqlarni qoghdashni bilmidi.
Islam insanlardin hayatliq, heqiqet we yahshiliq üchün kuresh qilishni, Alla
Bergen nimetlerni qedirleshni yéni u nimetlerning rolini jari qildurushni
telep qilidu. Emma musulman milletler bu teleplerni orundimidi, we yaki
özini kuchlendurushke tirishqanlirimu, bashqilargha tajawuz qilish
bashqilarning baylighini oghurlash we sumurush arqiliq tereqqi qilip kelgen
mutihem döletlerge tehdid sanilip yoqitiwétilishke tégishlik obektip sanilip
éghir bésim astida qaldi. chünki ular bashqilargha tajawuz qilishish we
urush meqsidide bolmidi, chünki Islam bashqilarni sumurushni we talan taraj
qilishni bashqilarning bedilige rawaj tepishni chekleytti, heqiqi pak din
idi. Ejiba bu islamning gunahsimu? Mesilen alayluq, yer bayliqliri
tajawuzchi ellerning közini qizartip nepsini taqildatqan, jughrapiyilik orni
uni her tereptin siqilishqa mejbur qilghan, siyasi oyunlarda qanche
mertiwilep uluq Alla purset bergen zamanlarda, Allaning qudritige we
özlirining kuchige ishenmey belki bashqilarning wedisige ishengen Sherqiy
Türkistanning munqerz bolush jeryanimu ejiba Islamning gunahsimu?
• Jemiyet qurulmisi we tereqqiyati keltürüp chiqarghan bezi adaletsizlik we
musulman milletlerning milli orpe adetlirini Islamdin ayriyalmasliq
buningliq bilen Islamni qarilash Islamda democratiye we barawerlik bolsa
nime üchün ayallar kemsitilidu ? dep soraydu yene beziler. Ejiba ular er
ayallar barawerligini birinchi bolup, Islam dinining élip kelgenligini,
Ayallarni ezizleshni, qedirleshni yolgha qoyghanlighini, Erebler qiz
bowaqlarni kemsitip tirik komiwetkende bu xil jahiliyetchilikni cheklesh
üchün Qur’anning Ereblerge chüshürülüp ashu jahil zémindin mehri shepqet we
meripetni bashlighanlighini chüshenmemdu? Ayallargha musulman memliketléride
kemsitish bolghanlighi, shu memliketlerning köpinchisining diktatorlar
teripidin chögilitiliwatqanlighidin, democratiyening bolmighanlighidin,
Islamning ashu diktatorlarning menpeetige xizmet qilduriliwatqanlighidin
emesmu?
Toghra Ereb elliride köpinche kishiler ayallarning oqushini we ishlishini
qollimaydu. Emma bumu hergiz Islamdin kélip chiqqan emes, Quran héchqachan
qiz balilarning ilim élishini chekligini yoq, Muhammet peyghambérimiz “
“Atta libul ilm faridhatol kulli muslim.” Yéni bilim élish herbir
musulmanning burchi digen iken. Musulman döletliride kishilerning qiz
balilarning mektepke bérishigha qarighanda oghul balilarning mektepke
bérishini köprek qollaydighanlighini birer qétimliq ray sinash herkiti
arqiliq tekshürüp chiqipla, islam ayallarning mektepte oqushigha qarshi dep
yekün chiqiralamduq? Islamgha hujum qilghuchilar del ene shundaq bir
tereplime yekün chiqarghuchilar. Chünki ashu musulman memliketliride belkim
jemiyetning telibi éhtiyaji we qurulmisi tüpeylidin ayallarning oyde
olturishi burunqi dewirlerde ehtiyajliq bolghan mumkin we shu boyiche dewir
sürüp kelgen , kishiler buninggha kongenliktin ayallarmu pütünley mektepke
bérip oquydighan we erlerge ohshash ishleydighan bir jeryanni béshidin
kechurmigenliktin, bu toghrida her xil tehlillerde bolishi we qobul
qilalmaslighi mumkin, emma buni qandaqmu Islamdin körgili bolsun?
4. Islam bilen democratiyeni bir birige qarshi
qoyush teshwiqatliri
Siyasi oyunlar keltürüp chiqarghan Islamgha dushmenlik bilen qarash
terghibatliri Islam bilen democratiyeni qarshi qoyup teshwiq qilishqa urunup
keldi. netijide,“Islam bilen democratiye chiqishalmaydu” dep qaraydu
beziler.bu huddi hazirqi Xitay hökümitining öz hakimiyitini put dessitip
turush üchün democratiyeni qattiq boghidighan sestimisini “ Xitay xelqi
kongzi mediniyitige ige xelq ,democratiye bilen kongzichiliq chiqishalmaydu,
shunga Xitay xelqi democratiyeni qobul qilalmaydu” dep Xitay xelqige artip
qoyghandekla bir ish. Idiyewé mediniyet digenler masliship tereqqi qilip
baridighan nerse, ohshimighan mediniyet ottutrisida chetke qéqishlar
bolghinidek, ohshashla ret qilghili bolmaydighan derijidiki qobul qilish we
yughurulush bolidu, uning üstige Islam hergizmu democratiyeni chetke
qaqidighan bir din emes, Islamdiki keng qosaqliq qobul qilish baraberlik
democratchiliqning heqiqi yurguzilishidur, mesilen, musulmanlarning hijiriye
kalendari boyiche 1591 yillirida Hindistandiki Moghul shah Akbar
töwendikidikidek kengchilliklarni yolgha qoyghan bolup bu islamning bashqa
din we idologiyelerge bolghan democratic meydanini körsitidu:
“Her bir kishining özi xalighan dingha ishinish erkinligi bolishi, eger
tughulghan bala Hindu bolup, özining iradisige qarshi halda mejburi musulman
qilinghan bolsa, u öz dadisining dinigha qaytsa bolidu, islamda mejburlash
yoq …” (1)
Buningdin bashqa Türk empralistlirining Islam dölitini democratiye bilen
bashqurghanlighi heqqide nurghun misallar bar. öz waqtida , yehudi alimi
Maimonidesmu, özi tughulghan yerdiki Yawropaliqlarning chidimasliq we Yehudi
dinigha yolsizliq qilishi tüpeylidin Sultan Salahidin hokumranliq qiliwatqan
Cairo gha qechip kelgen iken. Islam democratiyening tüp prinsipliri bolghan
öz ara chüshinish we yol qoyush we mehri shepqet yetkuzushni eng yuquri
derijide terghip qilidighan din bolup, emiliyette hazirqi zamandiki siyasi ,
iqtisadi we zémin urushliri islamni democratiyege tüptin qarshi bir din
süpitide teswirlep Islamni chüshenmeydighan kishilerde xata chüshenche peyda
qiliwetti.
5. Mustemlikidin qutulush umidini gherpkila baghlap qoyush.
11- sentebir weqesidin kéyin, gherp elliridiki musulmanlargha bolghan
dushmenlik közqarashlirining kuchiyisi netijiside, musteqilliq umidlirini
pütünleyla gherp döletlirige baghalp qoyghan bezi Uyghurlirimiz bolsa
nahayiti alaqzade bolup ketti, körgenla yerde hetta Xiristiyanlargha
hoshemet qilish yüzisidin özidiki eslidinla mustehjkem bolmighan islam
dinini yoshurushqa we hetta” eger biz musulman bolsaq gherp elliri biz bilen
dost bolmaydu, u chaghda bizni kim qutquzidu? Biz hetta özimizge dushmenni
köpeytiwalimiz chünki ular musulmanlarni yaman köridu” deydighan boldi bu
emiliyette gherp democratlirini yahshi chüshenmigenlikning ipadisi bolup,
ularning Islamgha bolghan toghra közqarashlirigha qara chaplighanliq idi.
Shundaq bolishigha qarimay bu huduksirep ketkuchiler hedep Xiristian dinini
qobul qilishning Uyghurlarning musteqilliq ishliri üchün paydiliq ikenligini
teshwiq qilishqa bashlidi we öz milli kimligini we bir pütünligini peqet
ashu dini we tili bilen saqlap turiwatqan bugunki Uyghurlarning parchilinish
we yoqulush kirizisini ilgiri sürüsh üchün özliri tuymighan halda xizmet
körsitishke bashlidi.
Yighinchaqlaighanda, Uyghurlaning bugünki kündiki dinni kirizisi hergizmu,
Xiristian dinida küchlük heqiqet bolghanlighidin yaki Xiristian
missionerlirining paaliyetlirining küchlük we unumluk bolghanlighidin emes,
belki ularning alliburun Xitay hökümiti teripidin dinni kirisisqa
paturulghan bir zéminni tépiwalghanlighida.
*****************************************
1 )
Akbar: Buyuk Mogul digen kitapning englishche terjimisi 257- betiding élindi..
|