Chetellerdiki Uyghur Teshkilatliri Noruz Bayrimini Tentenilik Ötküzüshke
Hazirlanmaqta
Öz xewirimiz: chetellerde pa’aliyet élip bériwatqan Uyghur teshkilatliri we
Uyghur jama’etliri, buyilliq Noruz bayrimini mol mezmunluq halda tentenilik
ötküzüsh üchün hazirdin bashlap jiddi hazirliq qilmaqta.
Germaniyediki < Dunya Uyghur Qurultiyi > merkizi orgini, yeqinda mexsus <
Noruzgha teyyarliq qilish Guruppisi > qurup chiqip, Uyghurche sen’et
nomurlirini hazirlashqa kirishti.
Qurultay merkizi orginining bildürüshiche, Germaniyening München shehride
ötküzilidighan buyilliq Noruz pa’aliyitining dayirisi ilgiriki yillargha
qarighanda téximu keng we daghdughuluq élip bérilidiken.
Bayram küni, Germaniyediki Uyghurlar teripidin hazirlanghan sen’et
nomurliridin bashqa yene Yawropaning herqaysi elliride yashawatqan we sen’et
jehette belgilik talanti bolghan Uyghurlarmu mexsus München shehrige kélip
maharet körsütidiken.
Bu qetimqi Noruz pa’aliyitini keng dayiride ötküzüshtiki meqset, Yawropadiki
Türk qérindashlar bilen bolghan dostluq we qérindashliq munasiwetlirini
yenimu kücheytish, German we chetellik dostlarni Uyghurlarning mediniyet we
sen’itini yenimu chongqurlighan halda chüshünüshke ige qilishtin ibaret.
Noruz Heqqide
< Noruz > kelimisi eslide Farische kelime bolup, < yengi kün > digen menini
bildüridu.
Uyghur, Qazaq, Qirghiz, Türkmen, Türk, Ezeri, Özbek qatarliq türkiy
milletlerning, Iranliqlarning we bezi mosulman Xelqlerning yengi yil we
bahar bayrimi hisaplanghan Noruz, her yili 3 – ayning 21 – küni bashlinidu.
Türkiy milletler Noruzni baharning bashlinishi we tupraqning oyghanghan küni
dep qaraydu. Noruz, Türkiy Xelqler arisida Islamiyettin xeli burunla
shekillengen bolup, u, hech bir diniy mezhepke mensup emes, Islamiyettin
keyinmu Noruz özining milliy alahidilikini shu peti saqlap kelmekte we
islamiy eqidiler bilenmu hech bir chetishliqi yoq.
Noruz – enenivi milli bayram, emgek bayrimi, dostluq-inaqliq bayrimi,
savabliq bayrimi, amanliq bayrimi, shadliq bayrimi, shunga bu bayram qutluq
bayramdur.
Noruz kunliri her hil sorunlar tuzulup, omumi helq seylesi bolidu. Buning
xekilleri nahayiti köp. Bular yighishturulup “toqquz toqu” (toqquz
merike-murasim) deyilgen.
Noruz ning Türki Shelqler arisida, < Noruzi – Sultani >, < Sultan Noruz > we
< Ergenokan bayrimi > ... qatarliq namliri bar.
1990 – yili ottura asiya Türki jumhuriyetliri musteqil bolghandin keyin,
Qirghizstan, Qazaqistan, Özbekistan, Türkmenistan we Rosiye qarmighidiki
Tataristan respoblikisi her yili 3 – ayning 21 – künidiki Noruz bayrimini <
Milliy bayram > dep elan qilip, shu küni idare – jemiyet we mekteplerni dem
elishqa qoyup berip, Noruzni tentene bilen qutluqlap kelmekte.
Uyghurlarda Noruzning Shekli
Uyghurlar, Türkiy Xelqler ichide Noruzni eng burun bashlighan we Noruzning
mezmon hem sheklini eng köp beyitqan Xelqlerning biri bolup, Sherqiy
türkistan mustemlikige duchar bolghandin keyin, Uyghurlarning mediniyet –
sen’iti bilen birge, ularning en – eniwiy bayrimi hisaplanghan Noruzmu eghir
derijide weyranchiliqqa uchrighan, waqitning uzurishigha egiship Noruz
keyinki ewlatlar teripidin peydin – pey unutulushqa yüz tutqan idi. Sabiq
Soweyt ittipaqi parchilinip, Sherqiy türkistangha xoshna bolghan Türkiy
jumhuriyetler musteqil bolghandin keyin, bu jumhuriyetler arqa – arqidin
özlirining en – eniwiy bayrimi Noruzni Milliy bayrap dep jakalap, 90 –
yillarning bashliridin etibaren resmiy Döwlet bayrimi teriqiside
qutluqlashqa bashlidi, bu, tebiy halda Sherqiy Türkistanghimu biwaste tesir
körsetti we Uyghur xelqi ichidimu Noruz sadaliri küchüyüshke bashlidi. 90 –
yillarning bashlirida bir türküm wetenperwer ziyalilar we Sen’etkarlarning
bashlamchiliqida Sherqiy türkistandimu Noruz pa’aliyetliri ötküzülüshke
bashlandi we hazir Noruz pa’aliyiti Uyghurlarningmu eng asasliq Milliy
sen’et pa’aliyetlirining birige aylinip qaldi.
1. Noruz Naghrisi
Noruz bashlinish harpisida, baliq-kent, qir-yezilarda, noruz bayrimi
kelgenlikini anglitip, naghra-sunay chelinatti. El-yurt noruzgha jabdunatti,
tentenelik heyt-bayram tüsini alatti.
2. Noruz Taziliqi
Noruz aldida bashlinidighan “arigh toqu” (erighdilinish – taziliq herikiti)
harpa küni evjige kötürületti: eriq-östeng, köllerni tazilash,
eghil-aranlarni erighdash, koza-idishlerni obdan tazilap, taza bahar süyi
bilen toshquzush, hoyla aram, yol-hamanlarni seyrip-süpürüsh, ve bashqilar.
3. Soghuq Qoghlash
Harpa ahshimi yigitler top-top bolushup, saghanghu (yagh qachilap pilik
chiqirilghan qapaq) köydürüp, yurt-mehellidin chiqqiniche, qir-sehragha
yuzlinip, soghuq qoghlaydu, soghuqni hejivi qilip qoshaq-beyit eytishidu.
Noruzgha beghishlanghan olen kuyleydu. Gülxan yeqip etrapida quyun usuli
oynap chögileydu. Buningda bir-birige tengkesh qilinghan toqquz dap
chelinidu, qiziqchiliq qilishidu, bahar qushlirini doraydu. Tang atarda,
soghuq qoghlighuchilar yurt-mehellige yanghanlirida, her bir öyluk öz
haligha yarisha her xil ghizalarni etip, öyliri aldida shirege tizip, ularni
kütüvalidu. Bu soghuq qoghlighuchilargha berilidighan harduq eshi deyilidu.
Noruz harpisi soghuqni uzutup qoyush üchün, soghuq yimeklikler yeyiletti.
Bundaq yosunni “qangsiq” deytti. Hazirqi künde birer yimeklik eghizgha
tetimisa yaki sel qirtaq bolup qalsa “qangsiq” deyilidu. Dimek baldurqi
chaghlarda, qish ozuqidin qalghan nersiler, yeni soghuq yimeklikler
“qangsiq” diyilgen.
4. Yoqlash
Noruz küni chüshkiche yoqlash paaliyeti bolidu: öy ayrip chiqip ketken
perzentler ata-anilirini yoqlash; qebre yoqlash (serip-süpürüp, belgilirini
ongshash, dua qilish); ige-chaqisiz qeri-churi, yetim-yesir, meyiplarni
yoqlash (maddi ve menivi jehettin komeklishish).
5. Noruz eshi
Noruz künleride qurbi yetken ailelerde qutluq künni ipadilep, “q” tavushi
bilen bashlanghan yette hil (Islam dinigha kirishtin ilgiri toqquz hil)
yimeklik teyyarlaydu. Mesilen, qaymaq, qetiq, qurt, quymaq, qatlima,
quyruq-beghir, qoza göshi (tonur kavab yaki qordaq) digendek. Bundaq
ghizalarni teyyarlash bilen noruz bashlanghan yengi yilda “toqquzi tel”
bolushni tileytti yaki bolmisa, “s” tavushi bilen bashlanghan heritlardin,
mesilen, siraq-bash (kalla-baqalchaq), süt, seriq yagh, su yeghi, sok-teriq,
saghun, sirke, samsaq qatarliq nersilerdin öz huruchigha layiq her hil
ghizalarni teyyarlaytti. Noruz eshini “tutmach” deytti, yeni “bu yil bizni
tutma ach (ach tutma) dep tengridin umid kutup, yil boyi saghlam-toq
bolushni tileytti.
Noruzluq ashlardin bir hili – “helise” (ehtimal “heli yese”din ihchamlanghan
bolushi mumkin). Bu ash mundaq etiletti: kala-qoy goshlirini (quyruqliri
bilenla) dashqa selip, bughday yarmisi qoshulatti. Qazanning tegige olturup
qalmisun dep, qazangha mushttek tashlar selinatti.
Yene bir xil ash – sumulek, her xil danlar (bolupmu bughday maysiliri) bilen
etiletti. Toqquz xildin ve qoshumche chamghur, her xil turup bilen
teyyarlinatti.
6. Noruz Seylisi
Noruz bashlanghan küni yoqlash toqusini asasen orunlap bolup, chüshtin keyin
ulugh – ushshaq hemmeylen hamangha, bostangha chiqip, seyle – tamasha
qilatti. Yigit – qizlar özara yaki ayrim-ayrim ikki terep bolup qoshaq
yarishi ötküzetti. Qoshaqta utturup qoyghanlar jazalinatti yeni nahsha yaki
letipe eytip berish, ussul oynash, dorash ve bashqa heriketlerni orundashqa
mejbur idi. Buning bilenla qalmastin, utturghan terep utquchi terepke shu
axshimi bezme ötküzüp beretti.
Qiz-chokanlar bostan–chimenlerde, “uchar tilgen” (chaq- pelek), yalngu (yalnguch
– ilenggüch), (tepkuch), oqtash, atlamchuq, ordikam (yangaq tashlash),
“Küchüng yetse al” yaki “qara-qara qushnachim”, möküshmek qatarliq oyunlarni
oynaytti.
Oghul balilar noruz axshimi “bandal” oynap, “soghuqning chüprendiliri”ni
qoghlaytti (bandal – targhaq sognek yaki targhaqqa oxshash tarsha uchchigha
ot yeqip, kechisi bir-birige etiship oynaydighan oyun).
7. Noruz Yarishi
Noruzning yandurqi küni “yarish” (musabiqe) ötküzületti. Bu asasen
tenheriket idi. Mesilen, chelish, beyge, oghlaq tartishish, darvazchiliq,
qochqar soqushturush, xoraz ve keklik soqushturush, yügürüsh, sekresh,
salghu tashlash, oqya etish ve bashqilar.
8. Noruz Meshripi
Noruzning üchinchi küni yurt-mehelle boyiche chong meshrep ötküzületti.
Bundaq meshrepni yurtning chongliri ötküzüp beretti yaki ehlimehelle qurbi
yetkinche, yighish qilip (herkim öz haligha yarisha, qoy, topaq, toxo,
un-gürüch, nan, yagh, köktat, qent-gezek qatarliq nersilerni ekilip)
dastixan teyyarlaytti. Meshrep nahayiti tertiplik, köngüllük ötküzületti.
Meshrepning özi bir mektep idi. Shunga konilar: “balangni mektepke ber,
mektep bolmisa meshrepke ber” yaki yürüsh-türüsh, edep-sulketni bilmeydighan
kishilerni “meshrep körmigen” deytti.
9. Noruzluq Tilek
Noruzning 4- küni ehlimehell ahun-mollilarning bashchiliqida “zirahetme”
ötküzületti. Xetme eslide quranni bashtin oqup tamamlash menisini bildüretti.
Bara-bara, omumen dua-tilavet ötküzüshnimu “hemte” deydighan bolghan. Bu
pa'aliyette, noruzning yaxshi bashlinip, murasimning shad-xoramliq bilen
ötküzülgenligige ve ötken yilqi nemetlerge shukurane bildürüsh, shuning
bilen bille bu yilning aman-esen, toqchiliq bilen ötüshini, yeni
ziraet-ekinchilikning mol hosulluq bolushini tilesh yüzisidin kollektip
dua-telawet qilinatti. Qur'an süriliridin birerni qiraet qilghandin keyin
munajat oqulatti. Andin tebii apetlerning bolmasliqi, höl-yeghinning muwapiq
bolushini tilep dua qilinatti.
Noruzning yene bir muhim xasiyiti shuki, bu – birlik-inaqliq bayrimi idi.
Öch-adawetlikler, jümlidin arisigha soghuqchiliq chüshken er-xotunlar
“ötkenge salawat” qilip, qaytidin yarishatti yaki yarashturulatti. Bu
köpinche, yoqlash paaliyitide yaki meshrep-seylilerde, yaki bolmisa,
“zirahetme” waqtida choqum ada qilinatti..
|