Qehrimanliq Rohi We Uyghurlardiki Qulluq Idiyisi
Rukiye Turdush
RFA ning, Sherqiy Türkistandin 2000 qizning mejburi halda Xitay emeldarliri
teripidin Xitay ölkisige élip kétilgenligi toghrisida bergen xewerini anglap,
bashqa nurghun Uyghurlargha oxshash közümge uyqu kelmes boldi, hemmidin
kishini échinduridighan we heyran qalduridighini, bu qizlarni qoghdap qélish
üchün birmu ademning kökrek kkérip otturigha chiqalmighini idi.
Bu nime üchün? Uyghurlar ejiba yaritilishidinla shunchilik yumshaq
harachterlik, ghezep nepriti we söygü muhabbiti yoq milletmu?
Tarixta chewendazliq we serwazliq mediniyitini yaritip, jesurluq we
qehrimanliqta dang chiqarghan, shundaqla bu xisletliri bilen gherip we
sheriq ellirini uzun muddet sarasimige salghan bu milletning qénidiki
ejdadlirigha has ashu ata miras baturluq we palwanliq bügün nege ghayip
bolghandu ?
Uyghurlarning bügünki kündiki bu xil qulluq pisxiykisining sewebi nime?
Mana buninghga oxashash xiyallar wujudumni tatilaytti. Emma, ademni
échinduridighan bügünki bu rialliq, insanlarning has xarektirini weyran
qilip, erkin pikir we tesewwurni ölümge hokum qilidighan, elmisaqta qalghan
qulluq idiyisini qayta yétildürürüp, insaniyet tarixini keynige sorewatqan
kommunizim idiyologiyisining mehsuli idi.
Uyghur xelq éghiz edibiyatida tereqqi qilip kelgen Chin Tömur Batur
hikayisidiki mehtumsulaning manju hani teripidin bulap kétilgendin kéyin,
hetta ikki balisi bolghandin kéyinmu öz wetinini we qérindéshini bir minutmu
unutmay ghezep - nepritini wetinige qaytishqa bolghan muhebbiti üchün qoral
qilip, baghri tashliq bilen ikki balisini deryagha tashlitip öltüriwertishke
razi bolup, wetinige qaytip akisini tapqanlighi, milli qehriman iparhanning
Beijing hanigha qarshi özini öltüriwalghanlighi, Uyghur qizliridiki ghezep
bilen muhabbetni ezeldin jayida ishlitidighan we buni héchqachan
arilashturup qoymighan milli harachterning simiwoli bolup kelgen, Emma
bügünki künde Uyghur élidin élip kétilgen ashu 2000 qizda mehtumsula we
iparhanlar rohi tepilamdu - yoq?
Qanuni kapaletke ige bolalmighan bir milletning, ige - chaqisiz qalghan bir
milletning, özini qoghdash hoquqi bolmighan bir milletning pisxiykide qandaq
bir buzulush bolishi mumkin? Elwette bu, kommust Xitay
mustemlikichillirining siyasi sestima we ijdimai muhit arqiliq, ihtisadi
namratliqni tengish we mediniyet jehettiki bulghash we weyran qilishidin
ibaret nurghun tereplerge chetilidighan mesile .
Xitay mustemlikichillirining öktüchi pilirlerni cheklesh, qorqutush, hetta
éghir jazalash siyasiti, Uyghurlarni mejbur qélish we amalsiz qobul qilishqa
qaldurghan bolsa, bu xil ehwalning omomlishishi we uzun muddet dawamlishishi,
amalsizliqtin qobul qilish derijisidin adetlinish we konushke, hemmidin
qoqunuchlighi, öz idiyisige xilap herqandaq heqsizliqnimu tebi rialliq
süpitide qobul qilish derijisge sorep kétiwatatti.
Yéqin bir dostum mundaq parang qilip bedi: melum bir democratic döletke
oqushqa chiqqan bir turkum Uyghur oqughuchilar bolup, ularning qarshiliq
korsetmeslik pishologiyisi dostumni heyran qaldurghan. Yengi kelgen bu
oqughuchilar özliri turiwatqan dölettiki ishhanilargha yaki mektep
ishhanilliriga ish bejirish üchün kirgende, ishhana hadimliri uqushmasliqtin
yaki hataliship qélip bejirgili bolidighan eng adettiki bir ishni bejirip
bermeymiz diese, nime üchün bejirmeydighanlighini sorapmu qoymay “bashlighi
bejirmeymiz ‘didi depla gep qilmay beshini sélip chiqip kétidiken. Ular
turiwatqan dölet Xitay döliti emes , ular nimige shunchila qorqudu?
Özlirining toghra bolsimu otturigha qoyalmaydu? Gerche bu birqisim
yashlarning ehwalini pütün Uyghur jemiyitige tedbiqlash anche muwapiq
bolmisimu, emma weten ichide qanuni jehettin héchqandaq kapaletke
kérishelmeydighan bu milletning, hoquqdarlar nime dise < lebbey > dep
adetlengenligi netijiside ene shundaq passip xarekter yétildürgenligini hés
qilimiz. Chünki Sherqiy Türkistanda Uyghurlar birer ishni bejirgili kirse,
Xitaylar her zaman qesten sewepsiz ret qilidu, Uyghurlarmu qarshiliq
qilishning özlirige bek paydisiz ikenligini bilip yetken, shunga ular un -
tinsiz beshini egip chiqip kétidu yaki tonush - bilishlirini izdep héliqi
emeldargha bikardin bikargha para bérip qayil qilishning koyigha chüshidu.
Idare - jemiyet orunlirida ishleydighan Uyghurlar teximu shundaq. ular
gerche bashliqliri ulargha orunsiz heqsizliq qilsimu, uning bilen échiship
kechürüm soratquzush u yaqta tursun, amalsiz “men bashliqning közige set
korunup qaptimen, qandaq qilsam obdan korinermen” dep birmunche sogha -
salam élip özining ediwini bériwatqan bashliqqa hoshamet qilidu.chünki undaq
qilmisa xizmitidin quruq qalidighanlighini yaki < milletchi > digen
bednamlar bilen turmige kiridighanlighi ayan.
Dihqanlarning hali teximu harap, ularmu hemmige chidashqa adetlenmekte,
chünki ularningmu öz aldigha ykéridin ayrilip qélish, turmige kirish
digendek qorqunuchliri bar. Men bezide bir dostumning ali mektepning
ikkinchi yillighida oquwatqan chéghimda “ Xitaylar bilen tola échishmang ,
ular hemmisi birliship birni tukerse, biz Uyghurlar shu tukrukte éqip gherq
bolup kétimiz, gherq bolup ketken yahshimu yaki ulargha yahshi korunup amal
bar ularni tukerguzmey hayat qalghinimiz yahshimu? „ Digen sözini eslep,
belkim u toghra deydighandu dep oylap qalghan chaghlirim bolghan.emma kéyin
u Xitayni qanche tukurtmey dep ehtiyat qilsimu, biraq udul kelgen yerge
tükürüp kon'gen Xitay, tükürüp sélip umu shu tükürükke chomulup qaldi.chünki
Xitay béribir tukiretti we tukiriwatidu, chishigha tegmeslik bilen qutulush
mumkin emes idi. Hayat qalghan Uyghurlar tükürükte uzushni uginiwatidu,
nurghunliri uginipmu aldi, biraq qanchilik berdashliq beralishi mumkin? Bu
yerdiki eng qorqunuchluq mesile, Uyghurlarning tukrukte uzginige qilche
epsuslanmas bolup kétiwatqanlighi, Xitay bashliqtin ölgiche naheqchilikke
uchrighan Uyghurning uningha hoshamet qilghini üchün konglide qilche
azaplanmighini we epsuslanmighini, eksinche “hemme Uyghur shundaq qilmay
amal yoq, bu digen normal ehwal” dep qarashqa bashlighanlighi, hetta kochida
birnechche Xitayning bir Uyghurni qattiq bozek qiliwatqanlighini yaki bir
kichik balini uriwatqanlighini korsimu, qilche azaplanmighan halda
awarichiliq tepiwalmasliq üchün nkéri kétishi we öz - özige “bundaq ehwal
dawamliq hemme yerde korunup turidu, nime amal,bundaq ishlar bu yerde normal
hisaplinidu” dep teselli bérishi we ashu tesellige ishinip qélishi! mana bu
qulluq idiyisining yétilishidur. Konush we adetlinish hetta qobul qilish,
berdashliq bérish we saqlinip qélishning aldinqi shertimu yaki tükürükte
yashaydighan bashqa bir xil janliqqa aylinip kétishning aldinqi shertimu?
Eger shundaq bolidighan bolsa bashqa bir janliqqa aylinip kétish bilen
qarshiliq korsutup yoqulushning perqichu?
Biz Uyghurlarda “bir yalghanni uch qétim dise rastqa aylinidu” digen söz
bar. Hemmimizki melum turuptiki, bus öz eslide sewepsiz tarqalmighan.
Mustemlikichi communist ideologiyisi insanlarning insani erkinligi we
shehsning haslighini shu qeder chüshep qoyghanki, ademler amalsizliqtin
tükürükte yashashqa konush we adetlinishke, adetlinishtin jahan mushundaq
yaralghan dep ishinish we bash igishtin ibaret qulluqqa otmekte idi.
Komunist mustemlikichiliri teripidin qurashturulghan we sizip chiqilghan
ijtimai muhitning tebi rialliq süpitide Uyghurlar teripidin qobul qilinishi,
Xitaylarning Uyghurlargha yürgüziwatqan siyasi systemisiningla mehsuli bolup
qalmay, belki ihtisadi jehettiki namratlashturush we Uyghur hasliq
mediniyitining bulghinishingmu mehsulidur.
Ihtisad jehettiki namratliq:
Uyghurlar yer baylighi shunche mol bolghan öz ana ziminida eng namrat
halette yashaydighan bolup, bir Uyghur dihqanning yilliq kirimi 1000 yuen
bolsa, bir Xitay kochmen ishlemchining ikki ayliq krimi 4000 yuen ( ETIC
report)
Jismani jehettin ajiz bolghan millet rohi jehettiki kotirenguluktin mehrum
qalidu, sheherlerdiki az sanliq Uyghurlarni hisapqa almighanda Uyghurlarning
köpinchisi bolupmu yezilarda uch waq tamiqi üchün quqruq nandin bashqisigha
kérishelmeydu hetta éside shu quruq nanmu yoq.uning ustige hazirqi zamandiki
ashliq turliri pütünley hormon bilen osturilidighan bolghachqa, muwapiq
ozuqluq turige kérishelmigen Uyghur ahalisida éghir halda witamin
yétishmeslik, kem maghdurluq késili mewjud. Namratliq arqiliq jismani
quwwetni ajizlashturush, biwaste halda rohi chüshkünlükni kelturup chiqirip
shash borini yuwash kesalchan qoygha aylandurghan.
Mediniyet jehettiki bulghinish:
Xitay kochmenlirining yuzminglap éqip kirishi netijiside, Xitaylarning öz
élidiki tört pesli yoq iliman hawa kilimatigha maslashqan muhebbet - nepriti
ebjesh yumshaq harachteri we communist ideologiyisi teripidin
qurashturulghan siyasi ijdimai muhitqa maslashqan, ihtiyatchanliqtin halqip,
qorqunchaqliq we en - eniwi terepsiz yumulaqliqqa otken harachterining
ijtimai munasiwet we Xitaylashturush maarip systemisi arqiliq
yuqumlandurishi netijiside, Uyghurlardiki Uyghurgha has mediniyet hasliqi we
pihologiyilik tengpungluq buzulmaqta. 2 yashtin 5 yashqiche bolghan Uyghur
ballirini Xitay terbiyisi bérilidighan heptilik yeslige ewetken aililerni
biwaste télifunda ziyariti qilip igellishimche, eslide nahayiti shox we
erkin, ata - anisining gepini anglimaydighan bu balilar yeslige bérilgendin
kéyin pütünley özgürüp nahayiti yuwashliship, herqandaq ademning gepini
anglaydighan, yahshi korgen oyunchuqlirni biri tartiwalsimu yighlap hapa
qilmaydighan jim turidighan bolghan. Ata anilliri bolsa nahayiti hursen
bolghan halda esli balimiz qiz balidek tolimu yuwash ikenduq, bizge ata -
anam dep ekilep shundaq shoxluq qilghan iken. oyde hemme nersini tutup
baqqusi, buzup baqqusi kélip peqet aram bermigen, hazir biz qoligha
bermigiche héchnersige chéqilmaydu digen we Xitay mediniyiti we
harachterigha has ang, tuzum we terbiyéning balliridiki tebi shoxluq, talent
we urghup turidighan energiyéni cheklep, erkin tesewwurni boghup we bésip,
bara - bara öltüriwétiwatqanlighini xiyalighimu kelturmigen.
Qisqisi yighinchaqlighanda, Uyghurlardiki qulluq idiyisining yétilishi Xitay
kommnist mustemlikichillirining mehsetlik planliq yoqutush siyasitining
ghelbisi bolup, Xitay hokimiti bir tereptin Uyghurlani ang jehettin
passiplashturup, sözlesh, yezish, öz ara teshkillinish hoquqini cheklep,
shundaqla yoshurun tutup ölturush, ashkara bednam chaplap tutup
oltürush,Uyghurlarning Xitay we hökümet bilen bolghan munasiwitide
Uyghurlargha héchqandaq qanuni qoghdinish hoquqi bermeslik arqiliq,
Uyghurlardiki oylash , sezish, tepekkur qilish we qarshi pikirde bolush
sezimni quluplap, Uyghur roxining tipirlap tipirlap charchap toxtap qélishi
we axiri konup qulluq bilen bash igishige kérishmekchi bolsa, yene bir
tereptin, sufisim idiyisi, marksism pelsepisi qatarliq teshwiqatliri we
bashqa boysundurush taktikisi, maaripni Xitaylashturush siyasetliri arqiliq
Uyghurladiki hasliq ,ijadchanliqni, jasaret we iradini pa'asiplashturup
yoqutush mehsidini emelge ashurmaqta. Uyghurlarning zimistan qish bilen
hushpuraq bahar yaz almiship turidighan tebi muhitqa maslashqan ghezep
nepriti we söygü muhabbiti éniq bolghan milli harachterining ghuwaliship
kétiwatqanlighi hergizmu Alla teripidin behshende qilinghan insan
pishikisining tebi tereqqiyat netijisi bolmastin, belki mustemlike communist
ideologiyising biwaste mehsuli, bu xil qulluq idiyisige qarshi turushni
teshebbusqilip uningdin qutulmay turup, milli mewjudluqni saqlap qélish we
qulluqtin qutulush pursetlirige hazir turush mumkin bolmisa kérek. Mesilen
alayluq, Sherqiy Türkistandin ichkiri olkilerge mejburi hotunluqqa élip
kétiliwatqan chirayliq Uyghur qizliri öz milli kimligini qandaq saqlap
qélishi kérek? Xitaygha nesil qaldurup Xitay millitining neslining,
süpitining yuquri koturilishige hesse qoshush arqiliq tükürükte yashapmu
yaki qan we jan bedilige mehtumsula rohidin ibaret qehrimanliq milli rohni
saqlap qélish arqiliqmu? Elwette kéyinki yolning eng güzel we éqilghe
muwapiq ikenligi éniq. Emma biz san jehettiki ajizlighimiz herbi we technic
jehettiki yoqsuzlighimizni , Xitayning yene helqaraliq weziyettin paydilinip
zorawanliq ishletti digen bednamlar bilen bizni yoq qilishini we milletning
bekmu chong ziyan tartip kétishini közde tutup, heryerde, herzaman
tenchliqni teshebbus qilip kelduq. Ejiba biz teshebbus qiliwatqan bu “tenchliq”,
weten ichidiki helqimizge nisbeten sukutte turush ,konush we adetlinish we
uningdin öz ixtiyarlighi bilen zalimliqni tebi qanun süpitide qobul
qilishtin ibaret qoqunuchluq qulluq idiyisini teshebbus qilishtin bashqa
nerse emesmu - qandaq? Biz san jehettin özimizni saqlap qélish üchün sukutni
tehsebbus qilghandin kore, süpet jehettin özimizni saqlap qélishqa bekrek
kögnül bolishimiz kérek, bu yerde men dimekchi bolghan süpet , eng aldi
bilen milli qehrimanliq rohni korsitidu.
Hemmeylenge melum bolghinidek, shunche uzun mustemlike hayatida Uyghurlarni
assimilatsiye bolushtin qutuldurup kelgen eng muhim bir amil Uyghurlardiki
ene shu qehrimaliq rohidur. bügünki künde qulluq idiysining Uyghurlarda
yamrashqa bashlighanlighi, Xitay mustemlikichillirining del shu qehrimaliq
rohning yoqitish siyasitining eng tez derijide yürgüziliwatqanlighidin. Bu
digenlik bizde yéqindin béri qehrimalar chiqmaywatidu digenlik emes, her
yili biz sanini bilip bolalmighudek derijide batur oghul - qizlirimiz
qarshiliq korsitip turmige kiriwatidu, emma bu omumi Uyghur hawasigha
sélishturghanda nahayitimu az bir hawa.eger qulluq idiyisi yuqirida bayan
qilip otkinimdek kuchiyip baridighan bolsa we dawamliq san jehettin milletni
saqlap qélish teshebbus qilinidighan bolsa, bu azghine hawamu yoqap kétidu,
uning ustige qehrimanlarning olimi bizde hazirghiche bekmu qedirsiz
qéliwatidu. hazirgha qeder texiche weten sirtida qehrimanlar hatire küni
bekitip, shehitlarni eng chong hormet bilen eslesh paaliyiti otkuzmiduq,
hetta ularning isimlirini birer sherep temi yasap oyupmu qoyalmiduq.
Méninghche, Xitay bizdiki bu rohni üzül - késil yoq qilishtin burun bizmu
eng tez surette weten ichide qehrimaliq rohini yétildurush we qulluqqa
qarshiliq korsitishni teshebbus qilishni bizning milli kimligimizni saqlap
qélishning aldinqi sherti qilishimiz kérek. Elwette qarshiliq korsutush,
qurban bérish bedilige kélidu we nurghun yoqutushni kelturup chiqiridu, emma
qarshiliq korsutushning netijisi, Xitay hokumranliri qehrimanliq tarihimizni
köydürup yoq qiliwatqan bügünki künde, bizge qaytidin yengidin tohtawsiz
qehrimanliq tarixi yaritish pursiti bérip, Xitayning eslimizni untuldurush
mehsidini bit - chit qilidu, shundaqla “ jahan mushundaq yaritilghan” digen
qulluq idiyisige, Uyghur millitining öz ixtiyarlighi bilen qulluqni qobul
qilip yoqulup kétish tehdidige jeng élan qilidu.
|