Dr. Baymirza Héyitning Küreshliri (1) We Uning Uyghuristan Heqqide Éytqanliri
i
Korash Atahan
Apiril aylirining kishige xushalliq we umid ata qilidighan bu künliri
Gérmaniyegimu yétip keldi. Etrapta chang keltürüp sayrawatqan pesil
qushlirining yéqimliq awazi kishining yürek tarisini titiritetti.
Frankfurtning birinchi qétimliq jumhuréyitimizning qurghuchilliridin
siyasion, diniy alim Sabit demulla, istidatliq herbiy qomandan, géniral Xoja
Niyaz hajim we meshhur inqilabi ziyalilirimizdin Abliz Mexsum, Iminop, Toxti
Qurban, Hemdulla Turpani, Qurban Qoday, Melike Ziyawudun we Turghun almas
qatarliqlar öz anisining illiq quchiqida yatqan buwaqlardek shirin
uxlawatqan, payitextimiz Ürümchini we ikkinchi qétimliq jumhuréyitimiz
tughulghan muqeddes sheher Ghuljini eslitidighan bu illiq pesli ademning
qelbide izgu tuyghularni oyghitatti. Etrap yap-yéshilliqqa pürkengen bolup,
ormanlar téxi bix yarmastin, tupraqtin beshini chiqiripla échilidighan
rengga-reng piyaz we pichan gülliri allaburun tozup ketken bolsimu,
Maginoliye, Sirin, Kapkap, Yawa toghach, Yawa bide we Epiyun Gülliri hüppide
échilip mehelilerni epsaniwi tüske kirgüzgenidi.
Bu künlerde Gérmaniyede yashawatqan Uyghuristanliqlarning rohi kütirenggü we
umidwarliqqa tolghan bolup, Qehriman animiz Rabiye Qadir, Sidiqhaji ependi
qatarliqlarning dunya jamaetchilikining Uyghuristanning siyasiy meselisige
bolghan qiziqishini teximu ewjige kötürüp, Amerika parlamentida Uyghur
Medeniyet küni ötküzgenliki we meniwi animiz Rabiye xanimning Amerika
kongirisida échilidighan insan heqliri, kishlik hoquq we démokratiye
meseliliri heqqide guwaliqtin ötüsh yighinigha qatniship, Xitay hökümidining
wetinimiz Uyghiristangha qaratqan tajawuzchiliq siyasitige chek qoyidighan,
(1) Uyghur til-yéziqining nopuzini eslige keltürish; (2) Uyghuristan xelqige
qaritilghan pilanliq tughut wéwiskisi astida yürgüziliwatqan érqiy
qirghinchiliqni cheklesh;(3) Amerika hökumidide Uyghuristandiki démokratiye
we kishlik hoquq meselilirige mesul bolidighan bir ishxane qurup, pilanliq
we progirammiliq bir shekilde Uyghuristan meselilirini bir terep qilish
qatarliqlargha ayit teleplerni otturgha qoymaqchi bolghanliqi her terepte
dastangha aylinip ketkenidi..
Uyghuristanliqlarning weten- millet dawasida
yéqinqi birqanche yillardin béri qolgha keltürilgen ghayet zor netijiler
özini Sherqiy Türkistan (Türikche) Uyghuristan (Uyghurche)liq dep
qaraydighan xelqlerning qelbide wetinimizning üzil-késil musteqilliqighe
bolghan ishenchni peyda qilip, ularning küreshlirige ilham bexish etmekte.
Men
mushundaq bir künlerde yeni yétip kélish aldida turghan 18-aprilda (2006)
dangliq teshkilatchimiz, siyasion, jornalist Adujélil Qaraqash we Türkiylik
buradirim milletperwer tarix heweskari Tolutizgin Oghuz qatarliqlar bilen,
on yillardin béri körüshishni arzu qilip kelgen, bir esirge yéqin
xelqimizning azatliq we hörliki üchün harmay talmay küresh qilip kéliwatqan
Dr.Baymirza Héyit akini ziyaret qilidighanliqimizni oylap, u minutlarning
baldurraq yétip kélishini tört közlep kütishke bashlidim.
(Dr.Baymirza akining yashliq dewri)
Biz Frankfurttin mashina bilen yolgha chiqtuq. Ular seper heqqide paranggha
chüshüp ketti. Chongqur xiyalgha pattim. Baymirza Héyit aka yazghan
“Türkistanda Türkchilik we Islam meseliliri”dégen kitabtiki Uyghuristanning
siyasi hayatigha tesir körsetken bezi ishlar xiyalimgha kélishke bashlidi.
1941 - yildiki 2-dunya urishining shiddet bilen Yawropaning sheriq
tereplirige kéngiyishi, German 3- emperiysining üstin herbiy küchke ége
Küchlük döletler bilen birliship dunyagha yéngi tertip ornutush
programmisigha munasiwetlikidi. Gérmaniye bir tereptin Gollandiye, Bilgiye,
Luksumburg qatarliq döletlerning ziminida turup, reqipliri bolghan Engiliz
we Fransuzlargha qandaq qilip taqabil turushni oylawatqan bolsa, yene bir
tereptin géniral Pawlos qomandanliqidiki 5-déwiziysini ishqa sélip, Sowet
ittipaqigha qarishi „chaqmaq herkiti“ni yolgha qoyghanidi. Hitler (Gitler
emes) bu urushta ghelbe qilish üchün urushqa mayir, qéni qizziq Türk
dunyasigha tayinishni oylayti. Shunga deslepte Türkler Türklerning hörlikige
qiziqidu, hazir Sowétler ittipaqi we Hitayda Türklerning qérindashliri
mustemlike halette yashawatidu.biz ulargha milliy dölet qurup berishni wede
qilsaq ular biz terepte turup, Ruslargha qarshi turidu, dep oylighanidi.
Hitler özining yéngi dunya tertiwi progirammisigha asasen Türkler bilen
alahide bir türlik ittipaqdashliq munasiweti ornutishqa deplimatiye tereptin
küch chiqirip baqqan bolsimu, Türkiye hökumidining qerindashlirining
azatliqigha qiziqmasliqtin ébaret soghaq muamilisige uchridi.emma eshundaq
bir künlerde Gérmanlarning qomandanliq shitabida kütülmigen bir weqe yüz
berdi. 3 - Imperiye bash qomandanliq shitabi aldinqi septin, kommenist
armiye terepte turup soqash qiliwatqan, qural-saymanliri yéterlik bolmisimu
jasaret bilen algha ilgirlewatqan Türkistanche sözlishidighan bir qoshunning
peyda bolup qalghanliqi, ularning héch ölümdin qorqudighandek emesliki, ular
bilen urush qilip yéngishning qiyingha toxtaydighanliqi, ular bilen ittipaq
tüzüshning yolliri heqqide bashqa usullarni tépishning muhimliqi heqqide bir
melumat tapshurup aldi. Bu qoshun Dr. Baymirza Héyit akining yoqarqi
kitabining „ikkinchi dunya urishi mezgilidiki Türkistan“ dégen
bapta“1941-yili Iyunda Germaniye bilen Sowet Itipaqi arisida partilighan
urushning deslepki yillirida (1939-43) Ruslar Türkistandin 4 milyon 847 ming
775 kishini eskerlikke qobul qilip urushqa qatnashturghan…..Gérmanlarning
bezi ishenchlik menbeliridin qarighanda 1941-yildin 1942-yiligha qeder 1
milyom 700 ming Türkistanliq Gérmanlar teripidin esirge élinhan“.dep
yézilghan..
Bash qumandan Dr. Baymirza Héyt
Ruslar Xtaylar bilen xupiyane soda qilip Türkistan rayonining siyasiy
jehette özlirige paydiliq bolishigha ezeldin köngül bölüp kelgen.30-yillarda
zulumgha chidimighan Uyghur déhqanliri Uyghuristanda Xoja Niyaz Haji,Sawut
damullam, Hemdulla Elem, Memtimin Bughra, Mes´ut Mohiti we Shiriphan
qatarliqlarning bashchiliqida quralliq qozghilang kötürüp, 1933 -yili 11 -
ayning 12 - küni dunyagha Sherqiy Türkistan Islam jumhuriyitining
qurulghanliqini élan qilip keng Türkistan rayonigha inqilabning uruqini
chéchip, Xitay bilen Ruslarni qattiq sarasimge séliwetken idi Ruslar bu
qétimqi milliy oyghunish herikitini téxi besiqturalmastin 2 - dunya
urishining dehshetlik yanghuni ichige kirip qaldi. Ular bir tereptin özige
mensup bolghan Türkistan rayonida 15 yashtin 60 yashqiche bolghan isyan
kötürish éhtimalliqi bolghanliki ademlerdin mejburi quralsiz qoshun
teshkillep, wetendin uzaqlashturup, awal Sowet- Pinlad Urishigha andin
Sowet- Gérman urushigha ittirip kirse yene bir tereptin weziyet taza piship
yétilgen 40-yillarda yeni 1944 - yili iyunda Ghéni Batur, Élixan Töre,
Exmetjan Qasimi, Delilqan, we Ishaqbeg qatarliqlar bashchilighidiki
qozghilang ghelbe qilip, shu yili 12 - noyaberda Sherqiy Türkistan
Jumhuriyetining qurulghanliqini dunyagha jakarlighanliqidin qattiq sarasimge
chüshüp, wetinimizning hemme yérige yéyiliwatqan büyük inqilabqa yaman
gherez bilen qolini tiqip, Uyghuristanliqlarni koldurlutup, wetinimizni
Xitayning kütülmigende yüz berish ehtimali bolghan hujumigha qalqan,
Gérmaniyege qarshi turushtiki qurban qiliwetishke bolidighan arqa sep,
weziyet ongshulup qalsa Xitaygha sétiwetilidighan mal-dunyagha aylandurup,
millitimizni Xitaygha qarshi jidelge sélip qoyup, weziyetni ongshiwalghandin
kéyin bizni nahayiti éghir bedel töletküzgenti. Bu Xitaylar bilen Ruslarning
Türk nesillik xelqlerni etnik qirghin qilishta kelishtürip oynighan axirqi
bir meydan dehshetlik oyuni bolup,Ular saxtapezlik bilen Türkistan rayonda 5
milyongha yéqin ademning jénigha zamin bolghan idi 5 milyon adem pajiesi
yene bir tereptin qarighanda, Biguna qérindashlirimizning 30-yillarda we 40
- yillarda ewjige chiqqan istiqlal heriketliri bilen munasiwetlik idi
Kitapta yene yézilishiche Germaniye sowet urishining deslepki yillirida
Polsha Gérmanlar bilen Ruslar teripidin bölishiwélinghandin kéyin,
Dr.Baymirza Héyit aka Türkistanliq meshhur zatlardin Mustafa choqay, Wéli
Qéyumxan qatarliqlargha“esir pétiche turiwerishke bolmaydu, wetinimiz Ruslar
bilen Xitaylarning tajawuzi astida turiwatidu. Biz esirdin yene eskerge
aylinip, Ruslar bilen urush qiliwatqan bu küchlik millet bilen birliship,
Ruslardin qisas élip, wetinimizni qayturup alsaq“ dégen mezmunda teklip
bergen we ularning bash bolup yétekchilik qilishi bilen herbiy jehette uning
qumandanliqi astida bolghan kelgüsi armiyeni Türkistanliq esirge chüshken
munewer ziyalilar we Türk nesillik addiy eskerlerdin teshkillep,
Gérmanlarning reqipliri bilen tighmu-tigh küresh qilghan. Uzaq ötmey yeni
1942 - yili awghustta (Mustapa Chuqay wapat bolghandin kéyin.) Adolf
Hitlerning shexsiy qollishi bilen Wéli Qéyumxanning bashchiliqidiki „Tükistan
milliy birlik kométiti“ qurulghan.Türkistan milliy birlik kommetitigha
qaraydighan Gérman eskerlirining formisida kéyingen, ilghar quralliri bilen
jabdunghan qumandan we eskerlerning sani 1944-yilning axirigha kelgende 181
ming 402 kishidin 267 mingha yetken.buning ichide Gérman qisimlirining araqa
sep ishlirigha yardemlishidighan Türkistanliq 85 mingdin artuq kishi bar
bolup, qalghanlirining mutleq köp qismi Ruslargha qarshi urushning aldinqi
seplirige ewetilgen. Bu qoshungha gerche Gérmaniye hökümet armiysi
qomandanliq qilghan bolsimu, yoquri derijilik emeldarlirining ichide xéli
köp sanda Türkistanliqlar yer alatti. Memuri xizmetler kommetit tereptin
ishlinetti. Bu qoshunda Türkistanliqlarning nesebini toshughanlardin bashqa
az sanda German qiz - yigitlirimu orun alghan bolup, ularning herbiy
formisining sol yéngide Islam dinining belgüsi bolghan jamening simiwoli,
jame temida Türkistan dégen xet, asman teripide aylandurulup yézilghan Allah
biz bilen dégen xet chüshürülgen halqa ichidiki éllipissiman yeng belgüsi
taqalghan éken. iken.
( Dr.Baymirza aka herbiy formisi bilen , Aksion jornilidin élindi)
Gérmaniye 1945-yili 24 - martta Türkistan milliy birliki kommétitini
Türkistan milliy birliki hökumidi derijisige kötürüp testiqlap, uning
musteqil ornini tonuydighanliqini bildürgen. Türkiye hükimiti 2 - dunya
urishi mezgilide Gérmaniye bilen bir septe turup urush qilish teliwini ret
qilghandin kéyin Gérmaniye Türkiyege urush élan qilmaqchi bolghan we
Baymirza Héyit qatarliq Türkistan armiysining yuquri derijilik erbapliri
bilen söhbet ötküzgen. Baymirza Héyit aka „Biz peqet dölitimiz Türkistanning
azatliqi üchün sizler bilen bir septe urush qiliwatimiz, Türkiyege urush
élan qilsingiz biz sizler bilen birge urush qilalmaymiz, biz Oxshimighan
rayonda yashawatqan bolsaqmu tili, medeniyti, dini perqlenmeydighan bir
millet, biz siz terepte turup hergiz özimizning qérindashlirigha qural
betlimeymiz“ dep jawap bergen. Shuning bilen Hitler Türkiyege urush élan
qilish pilanidin waz kechken. Uning éytishiche Türkistan armiysining urush
téxnikisi yoquri bolup, Uning shexsiy qumandanliqidiki 260 ming kishlik
armiyedin 90 ming kishi Fransiye, Golandiye, Awustiriye, Rusiye, Geritsiye
qatarliq döletlerge qarshi élip bérilghan urushlarning aldinqi sépide qurban
bolghan.
(Büyük
Türkistan Armiyesi)
Küchlük milletler ajiz milletlerning ziminini bölishiwalghan meshhur yalta
kélishimidin kéyin hayat qalghan Türkistanliqlar Türkiye hükimitidin siyasiy
panaliq sorighan bolsimu ret qilinghan. Panalinidighan yer tapalmay qalghan
Türkistan armiysi Ruslar we ittipaqdash döletlerning qoghlap yürüp qirghin
qilidighan ubyéktigha aylinip qalghan. Kitapta yene bildürilishiche her
türlik bahane sewep bilen 2 - dunya urishigha qatnashqan 4 milyondin artuq
Türk nesillik armiye, urush axirlashqangha qeder yaki urushtin kéyinki
parakendichilikte Xitay we Rusiye tajawuzchillirining wehshiy siyasiti
sewebidin nahayiti az bir qismining hayat qalghinni hésapqa almighanda
pütünley dégüdek qirilip ketken. Urushtin aman qalghan 100 mingdin artuq
ademning qirilip kétishige közini mit qilmay qarap turghan Türkiye
hökumidining qilghanliri Türkistan armiysining töligen bedellirige berilgen
jazamu yaki mukapatimu? Buning jawabi Türk tarixi dégen qan- yashqa tolghan
qélin kitapqa choqum yézilidu.
********************
Mana Gérmaniyening Kölin Sheherimu köz aldimizda namayan boldi. Bizni
teqezza qilghan minutlarmu axiri yétip keldi. Biz hayajan ichide Dr.
Baymirza Héyit akining ishik qongghuriqini bastuq,ishikni Dr. Ruz xanim (3)
achti we bizni illiq chiray bilen qarshi élip öyige bashlidi. Biz tichliq
amanliq sorashqandin kéyin Dr. Ruz bir piyalidin chay keturdi. Biz chay
ichkech Türk milliy jumhuriyetliri we Uyghurlar heqqidiki témilarda
söhbetleshish pursitige ége bolduq. .
( Ongdin solgha Dr. Baymırya:qizi Dilber
xanim,
Ayali Dr. Ruz
xanim bilen birge )
Men ixtiyari söhbet arisida uningdin birqanche sual soridim:
Sual: Baymirza Héyit aka siz merkizi asiyada (Türkistanda) yashawatqan
qérindashlirimizning büyük birliki we höriyiti üchün bir ömür küresh
qildingiz. Ejdatlirimiz we siz oylighandek wetinimizde birlikke kelgen
Türkistan döliti qurulghan bolsa hemmizning shirin chüshi emelge ashqan
bolatti. Emma bügün merkizi Asiyadiki qérindashlirimiz özlirining milliy
döletlirini quriwaldi. Shuning bilen Biz Uyghurlarning ichidimu wetinimizni
Sherqiy Türkistan demduq Uyghuristanmu deydighan suallar tughiliwatidu.
Sizningche qaysisini eqilgha eng uyghun, dep qaraysiz?
Jawap: Sherqiy Türkistan dégen nam bilen Uyghuristan dégen
namning tarixi we étmologiylik menisi jehette anche chong perq yoq. Bügünki
ehwaldin qarighanda Uyghuristan dése bir az éytmaqchimu asan, eqilghemu
uyghundek körinidu. Emma Uyghurlarning ata miras bu zémini téxi Xitay
tajawuzchililirining mustemlikisidin qutulup ketkini yoq. Wetende we
chetelde bu dawa hedep kéngiyiwatidu. Biz ilgirdin tartip bu rayonni büyük
Türkistanning bir terkiwi süpitide tonutup kelduq. Sherqiy Türkistan dése
dunyaning hemme yéride yashawatqanlar bilidu. Bu dawani élip bérishta
tonushluq bolghan bir namni qollunush éhtiyajidinla Sherqiy Türkistan dégen
namni, Uyghuristan dégen nam tonulghangha qeder yaki Sherqiy Türkistan azat
bolghangha qeder qollanghan yaxshiraq. Mümkin bolghan derijide Türklerning
medeniyet we siyasiy hayatida muhim rollarni alghan Uyghurlarning wetini
dégen menini uxturidighan Uyghuristan dégen namni tonutushqa ehmiyet bérish
kérek. Uyghuristan dégen namning qollunilmay kelgenlikimu bu rayon
xelqlirining weten millet dewasigha selbiy tesir körsütiwatqan bolishi
mümkin. Shunimu eskertip qoyush kérekki sherq we gheripning tarixi
kitablirida Tengri téghining shimali, jenubi we gherbi qisimlirida ezeldin
Uyghurlarning ejdatliri yashap kéliwatqanliqi qeyit qilinghan. Uyghuristan
dégenlik Uyghurlar yashap kelgen yér dégenlik bolup, istan dégen sözmu
qedimqi Uyghur tilidiki ASTAN/ASTANE dégen sözdin kélip chiqqan. Bu yerde
kelgüside qurilidighan döletning nami keskinlik bilen Uyghuristan bolidu.
Bundaq dégenlik hergizmu Türkistan yaki Sherqiy Türkistan dégen namlarning
yoqap kétidighanliqini chüshendürmeydu. U nam yenila xelq arisida we ilim
saheside qollinilidu. Nezerdin saqit qilishqa bolmaydighan yéri Sherqiy
Türkistan dégen nam, men „Türkistan we Islam meseliliri“ dégen kitabimning „Türkistan
dégen nam heqqide“ dégen qismida tilgha alghandek bügünki Uyghuristannila
körsetmeydu. U tar menidin alghandimu Qazaqistanning yette su rayoni we
Özbikistanning Perghane rayoni qatarliq yene bir qanche jughrapiylik
rayonnilarni öz ichige alidu.
Sual: Özbikistanning Perghane rayonida yashawatqan insanlar
bilen bügünki Tengri téghining shimali we jenubida yashawatqan sheherleshken
xelqlerning ottursidiki etnik munasiwet, bashqa Türk qewimliri bilen bu
rayonda yashawatqan xelqlerning étnik munasiwetlirige tamamen oxshamdu?
(Dr.Baymirza Héyitning bügüni)
Jawap: Oxshimaydu, téximu yéqin, biz étnik tereptin tar
jehettin qarighandimu bir xelq. Russiye we Xitay tajawuzchilliri bügünki
künde bir elde yashashqa tégishlik xelqimizni ikkige ayriwetti. Bu ikki
rayondiki xelqler ejdatlirimiz küchlengen dewirlerdimu, zeyipleshken
dewirlerdimu bir el bolup yashighan. Munghul istilasidin kéyinki Chaghitay
dewri, Seidiye xanliqi dewri we Yaqupbeg dewirliride bu ikki rayondiki
xelqler til, medeniyet, örpi - adet, diniy étiqad we poliklor jehetlerdin
oxshash bolghan tereqqiyat basquchini bashtin kechürgen. Sözimizning ispati
bu ikki rayon xelqlirining kündilik hayatida we tarixi kitaplarda taghdek
döwlinip yétiptu. Herqanche küchigen bilenmu ularning ottursida perq tapmaq
tes..
********************
Mén hazirghiche Özbekistandin, Afghanistandin yéngidin kelgen Özbek
qérindashlirimiz bilen yéqin alaqide bolup keldim. Uyghur tili bilen Özbek
tili Türki tillar ichide bir gruppigha kiridighan eng yéqin ikki tuqqan til
bolsimu, men ular belen alaqilashqanda bezi qiyinchiliqqa uchrap, Türkche
sözleshke mejbur bolattim. Emma Dr.Baymirza aka bilen hazirqi zaman Uyghur
edebiy tilining Qeshqeriye diyalikti we Uyghur tilining Perghane diyalikti
(2) da rawan sözleshtuq. söhbetleshkende, biz héchqandaq qiyinchiliqqa
uchrimiduq. Ilgirki ehwallardin xewiri bar Abdujélil Qariqash we Türkiyelik
buradirimiz Tolutizgin Oghuz bu exwaldin heyran qéliwatatti..
********************
Sual: Baymirza Héyit aka, bizdin bashqa nopusi köp bolghan
Türki xelqler özlirining milliy döletlirini qurup boldi. Biz
Uyghuristanliqlarmu özimizning musteqqil milliy jumhuriyitimizni
quralarmizmu? Biz ensirewatqandek xitaylargha assilimatsiye bolup kétermizmu?
Tilimiz rastinla beziler éytqandek yoqapmu kétermu?
(Bizge mushundaq arslanlar kerek)
Jawap: Men hazirghiche dunyadiki
Türki xelqler heqqide köp tetqiqatlarni élip bardim. Uyghuristanghimu bardim
we Uyghurlar heqqide xéli köp nersilerni bilimen. Uyghuristanliqlar
ejdatlirimizgha oxshash jasaretlik xelq. Men ularning bügüngiche dawamliship
kéliwatqan ijtimayi hayatidin parlaq bir kélichekni körgendek bolimen.
Uyghuristanliqlar qeyser we chidamliq, batur we ishchan, eqilliq we
jasaretlik. siler hörlük we musteqqilliq üchün köp bedel bériwatisiler,
xelqaramu bu dewani toniwatidu. Men Uyghuristanliqlarning haman bir küni
özlirining musteqqil dölitini quralaydighanliqigha ishinimen. Munqerz bolush
xorluqqa uchrash démektur, xorluqqa chidap yashawergili bolmaydu, xorluqmu
bir ölüm, xorluqqa uchrap yashighandin qarshiliq bildürüp qirilip ketken
ming ela. Qarshiliq bildürüp yashalighan millet emiliyette hör millettur.
Sewriningmu chéki bolidu, qehrimanliq körsitelisenglar dunyadiki küchlük
döletler we Türk dunyasida nam abroy qazinisiler, hurunluq we qorqanchaqliq
qilsanglar eng yéqin kishiliringlarmu silerdin chanidu. Asilimatsiye bolup
kétish we til meselisige kelsek, ishlar düshmenler oylighandek undaq asan
pütmeydu.Türki xelqlerning ichide uqeder éghir milliy zulumgha uchrap
turupmu, özining milliy alayidilikini qoghdap qalghan Uyghurlardek yene bir
xelq yoq. Uyghuristanning Xitay millitining mustemlikisige uchrishi yéngiliq
emes. Uyghuristanliqlar tarixta birqanche qétim bu tajawuzchi milletning
ishghaliyitige aylinip qalghan we qanliq küreshliri arqiliq öz istiqlalini
qazanghan we milliy medeniyitini qoghdap kelgen. Uyghuristanning axirqi
qétim resmiy shekilde Xitay millitining tajawuzigha uchrighinigha téxi yüz
yil bolmidi. Bu qisqighine tarixta Uyghuristanda xelq ikki qétim qozghulup
özlirining milliy jumhuriyitining qurulghanliqini dunyagha jakarlidi.
Uyghuristanning kéyinki 2 ming 500 yilliq tarixida Xitaylar we Xitayni
birlikke keltürgen Mungghul nesillik xelqlerning mustemlikisige chüshüp
qalghan waqtimu 200—300 yilghimu barmaydu. Xitaylarning bu yerni bir millet
süpitide bésiwelish tarixi téximu qisqa. Shu dewirlerdin aman ésen
bügüngiche yétip kelgen bu xelqni, Xitaylarning asilimatsiye qiliwétishi
yaki tilimizni yoq qiliwetishi mümkin emes. Bu meselide bezi paydisiz
ehwallar körülishi mümkin emma hemmisi waqitliq bolidu. Tarixta nahiti
nurghun küchlük Imparaturluqlar ötken, ularning bezi milletlerni qul qilghan
waqti qanche ming yilgha sozulghan bolsimu axiri put tirep turalmighan.
Hazir ularning heywisini muziylarda tupa bésip ketti. Xitaylarning
Uyghuristangha qilinghan tajawuzimu haman bir küni eshu aqiwettin qéchip
qutilalmaydu, Uyghuristanliqlar özlirining milliy medeniyitining hul téshi
bolghan Uyghur tilini qoghdap qalalaydighan ichkiy potensal küchke ége.
Bundaq déyishimizning tarixi, ijtimayi sewepliri bar. Dunyaning hazirqi
Geopolitikisidin qarighanda bir az chéchen bolsanglar milliy enene,
medeniyet we étiqad jehette Uyghurlardek bolghan bir xelq asanliqche
assilimatsiye bolupmu ketmeydu hem haman özlirining milliy dölitini
quralaydu.
Sual:
Beziler Azatliq üchün unchiwala yuquri bedel tölishimizning paydisi yoq, bir
küni Türkistandiki bashqa qérindashlirimizgha oxshash bizgimu hör künler
özlikidin yétip kélidu dewatidu. Bundaq dewatqanlar Xitaydin insap,
Ruslardin, Amerikidin, merkizi asiya jumhuriyetliridin, Türkiyedin yardem
kütiwatidu, bundaq bolishi mümkinmu?
Jawap: Bir
milletning azatliq ishlirigha, u millet musteqqil yashashqa shert sharaetni
hazirlimay turup héch bir dölet yardem qilmaydu. Uyghuristanni
Uyghuristanliqlardin bashqa biri hergiz azat qilip bermeydu. Uyghuristan
merkizi asiyagha oxshimaydu, Xitaylar enirgiye zapisigha aylanghan bu yerdin
asanliqche Ruslar Türkistandin waz kechkendek özlikidin chiqip ketmeydu.
Xelqni undaq xam xiyal ichige kirgüzip qoyush intayin xeterlik. Igiligen
ehwaldin qarighanda ilgiridin béri Uyghuristanliqlarni beziler shundaq
erzimeydighan nersiler bilen aldap, xiyalpereslikning ewij élip kitishige
yolqoyghanken. Ular eyni waqitta umid kütken Ruslar qanche qétim silerni
aldimighan bolsa édi, undaq sepsetige ishensenglarmu bir nerse dégili
bolmayti. Emma siler umid kütken we silerni bu haletke chüshürüp qoyghan
Ruslar öz ishghaliyitidin waz kechkende, silerning ishinglarni xiyaligha
keltürüpmu qoymidi. Ular tarixtin béri Sherqiy Türkistanni Xitaylar bilen
bolghan murekkep deplomateysining qurbani qilip keldi. Amerikigha kelsek
ularning wetininglarni azat qilip bérishige hergiz ishenmeymen. Ular ezeldin
ajizlargha ich aghritqan emes. Eger milliy azatliq kürishinglarni öz
küchinglerge tayinip, ghelbige erishtüreleydighanliqinglargha közi yetmise,
melum bir menpiet üchün Xitaylargha wakaliten silerni basturup béridu. Eger
siler küchlinelisenglar yaki küchlineleydighanliqinglargha
ishendürelisenglar, ular sheytandek kélip siler bilen soda qilip, azatliq
ishliringlargha azraq pay qoshushi mümkin. Eger Xitaylar ilgirkidek uning
déginige könüwerse küchlük bolsanglarmu, ajiz bolsanglarmu silerni qurban
qiliwetidu. Xitaylar bilen Ruslarla bolidiken qérindash xelqlerning
hökumididin silerge bir yardemning kélidighanliqini qiyas qilalmaymen. Emma
Türkistan xelqi haman silerning heqqaniy kürishinglar terepte. Türkiyege
kelsek ular silerge haman yardem qilidu. Emma yardemning waqtini, derijisini
we sheklini mölcherlimek tes. Ular yene Yawropaliqlarning tomurining
soqushigha qaraydu. Yawropagha kelsek, ular mümkin bolsa heqqaniy
kürishinglarni Türklerning wastisi yaki bewaste halda her zaman qollaydu we
bir künler kélip musteqilliq élan qilsanglar hemmidin burun étirap qilidu.
Bu yerde qanun siyaset muqim, deplomatiye we milliy menpietler jehettin
paydiliq enenilerge ége. Mümkin bolsa bularning qollishini qolgha keltürüsh
üchün köp küch serip qilish kérek. Estin chiqirip qoyushqa bolmaydighan bir
ish kallini silkip, chéchen bolmaq we Uyghuristandiki qérindash xelqler
tarixi sawaqlarni yekünlep, öz-ara sewrichanliq bilen ittipaqliship,
tajawuzchilargha mümkin bolghan derijide aram bermestin, toxtimay qarshiliq
bildürüp turush kérek.
Xitay tajawuzchillirigha qarshi heqqani kürishinglar qilimen dep qilip,
qilmaymen dep tashlap qoyidighan ish emes. Tajawuzchilarning tömür tirniqi
gélinglargha patqanche hörlük üchün hayattin waz kéchishke toghra kélidu.
Anillirimizning, hedillirimizning, singillirimizning numusining depsende
boliwatqanliqini körüp turup, körmeske sélip yashawergili bolmaydu.
Wetenning ayaq asti qilinishi din nuqtisidinmu, millet nuqtisidinmu,
adimiylik nuqtisidinmu tajawuzchiliqqa chek qoyidighan chare tedbir izleshni
teqezza qilidu. Türkistandiki xelqler Ruslarning tajawuzigha uchrighandin
kéyin hergiz xiyalpereslik qilip jim yatmidi. Ular bu hörlükni qolgha
keltürüsh üchün qanche milyon ademning hayatini bedel tölidi. Ruslar
ularning her türlik qarshiliq heriketliridin, bu rayonni menggü
mustemlikiside tutup turalmaydighanliqigha közi yetkendin kéyin amalsiz
tashlap chiqip kétishke mejbur boliwatidu. Eger xelq öz höriyitining qedrige
yetmise ular bir türlik zulumdin qutulup yene bir türlik zulumgha tutulup
qélishi mumkin. Siler bir qedem arqigha yansanglar Xitay bir qedem
ilgirleydu. Siler bir qedem aldigha mangsanglar Xitaylar ikki qedem arqigha
chékinidu. Bu formulani estin chiqirip qoymasliq lazim.
Sual: Kechüring
salametlikingizni nezerge almay köp charchitip qoyduq, axirda Uyghuristan
xelqidin kütidighan qandaq umidliringiz bar?
Jawap: Uyghuristanliqlar tirishchan, umidwar we meripetperwer
xelq. Xitaylar bilen bolghan kürishinglar peqet siyasiy jehettiki küresh
bolup qalmastin Uyghur medeniyiti bilen Xitay medeniyti otturisidiki
küreshtur. Medeniyet etnologiymizdin qarighanda biz Türkistanliqlar yerlik
we gheripke yüzlinishchan bir medeniyet tipigha wakillik qilimiz. Xitay
medeniyti bolsa yene bashqa bir tip. Érqiy, diniy we étiqad jehettinmu bizde
gheripke mayil alametler üstünlikni égileydu. Gheriplikler medeniy-maarip,
siyasiy- iqtisad, edebiyat-senet, soda- sanaet pelesepe we téxnik penliride
xelqara jamaetchilikke ülge boliwatidu. Siyasiy küresh, quralliq küresh we
yaki herqandaq bir shekildiki küch körsütish bolsun mustehkem bolghan bir
medeniyet arqa körünishini teqezza qilidu. Meniwiy jehette küchlik bolghan
milletlerni bashqilarning édare qilishi asan'gha chüshmeydu. Diniy étiqad
ewzelliki meniwi éhtiyajimizni qamidaydighan bir amil bolsimu, u waqti
kelgende siyaset we hakemiyet chüshenchillirining özi emes. Uyghuristan
weten millet dewasini élip bérishta xelqara tertip- intizam, qanun tüzüm
qatarliqlarni nezerge élip, barliq aktip tereplerni milliy menpiet üchün
xizmet qildurushqa, dindin xali bolghan siyasiy mewqeni yétildürishke eqliy
jehettin éghirliq bérish bilen birge gheripning ilghar ilimlirini üginip,
milliy medeniyetning hayati küchini we tashqi zerbige qarshi turalaydighan
émmonit küchini yétildürishkimu sel qarimasliq lazim. Medeniyet tereptin
hertürlik béqinmichiliqtin, tajawuzchilarning qimmet qarishini qobul
qilishtin we gheripningkini qara qoyuq ret qilishtin we shaqilini ayrimay
qobul qilishtinmu saqlanghanda siyasiy we qoralliq küreshning aldinqi sherti
hazirlanghan, Uyghuristan inqilabi parlaq kélichekke hamildar bolghan bolidu.
Uyghuristanning weten millet dewasi beziler oylighandek bir yölinishte emes
köp xil yölinishte tekshi élip bérilishi lazim. Bu dewada herqandaq bir
Uyghuristanliq (Sherqiy Türkistanliq)ning özige xas roli barliqini
unutmasliq kérek. Men Uyghuristan xelqining öz-ara ittipaqliship, aktip
amillarni toluq ishqa sélip, yüz bérish éhtimalliqi bolghan barliq
ziyanlardin saqlinip qélishini, bu ulughwar küreshte axirghiche berdashliq
bérishini umid qilimen.
********************
Dr.Baymirza Héyit aka 90 yashqa kirip qalghan bolup, birqanche qétimliq
Aparatsiyedin kéyin salametliki éghir derijide zexmilengen, özining derdidin
özi chiqalmaydighan haletke chüshüp qalghan bolsimu, eqli hushi intayin
jayida, pikirliri logikiliq we pelesepiwi chüshenlchillirimizge uyghun,
édiysi zamaniwiy siyasi atmospuragha toyunghan bolushtek alahédilikliri
bilen bizni intayin heyran qaldurdi. Biz bir-birimizdin ayrilishqa
qiyalmighan shekilde xoshlastuq. Uning biz bilen déyishidighan sözliri texi
tügimigendek idi Biz uning aghriq azabigha chidap özining ömürlik
küreshlirining terkiwi qismi hésaplanghan Uyghuristan (Sherqiy
Türkistan)ning azatliq herkiti heqqide qimmetlik pikirlerni bergenlikige
xelqimizge wakaliten teshekkur éytimiz we uninggha ching yürikimizdin
éhtiram bildürimiz.
********************
IZAHAT
(1) Dr.Baymirza Héyit—Dr. Baymirza Héyit we uning ish izlirini xelqimizge
xéli burunla tonutush kérek idi Bir qisim Uyghuristan ziyaliliri bu isim
bilen 50-yillardin tartip tonush bosimu, mutleq köp qismimizning U zat
heqqide bilidighanlirimiz bek az. Xelqimizning pexirlik oghlani, Alim,
Siyasion, Herbi qumandan, ulugh tarixchi, meshhur jamaet erbabi Dr.Baymirza
Héyit aka 1917-yili 17-dikabirda Perghane wadisidiki Nemengan wélayitining
Yarqorghan kentide meripetperwer bir déhqan ailiside dunyagha kelgen. U
bashlanghuch terbiyeni öz yurti Yarqorghandiki penniy mektepte alghan. U,
4-yilliqtiki waqtida yeni 1924-yili Nemengan wélayitidiki Téxnik mektiwige
oqushqa kirgen. Baymirza aka shu yillarda yazghan „Bizning pikir“ dégen
esiri bilen öz ijadiyitige kirishken. U Türkistan höriyetchillirining
mekteplerdiki türlik paaliyetlirige aktip qatniship, özining küchlük
talantini namayan qilghan. shu dewirdiki Sulayman Cholpan, Ghopur Ghulam,
Sebizade we Refiq Mömün qatarliq aldinqi qatardiki munewwer ziyalilarning
diqqitini tartqan we ularning tesiride, weten milletning kélichigi we
teqdiri üchün égilmey sunmay küresh qilidighan baturane rohni yétildürgen.
1933-yili uning hayatida dewir bölgüch ehmiyetke ége bir yil bolup qalghan.
Bu waqit Sitallinning keng Türkistanda ewij alghan milliy oyghunish
herkitini shepqetsizlerche basturiwatqan bir yillar idi Munewwer ziyalilar,
meshur diniy zatlar we dangliq jamaet erbaplirining Rus pashisitlirining
qurbanigha aylinishi Baymirza Héyit akining qelbide tajawuzchilargha bolghan
küchlük öchmenlik édiysini shekillendürgen.
Baymirza Héyit aka 1943-yili ali mektep intahanidin ötüp, awal Enjan
welayitidiki suchiliq mektiwige qobul qilinip, uzaq ötmey Quqendiki
Méditsina mektiwige almashturulghan. U yene bu mekteplerde oqub özining
ömürlik ghayisige yételmeydighanliqini tonup yétip, Tashkent
universititining tarix pakutitigha almishiwalghan. U 1937-yili 30.öktebirde
Uniwersitetni ela netije bilen tamamlap, Turqorghan we Sir derya rayonlirida
oqutquchiliq qilghan. Bu dewirde u Abdulrahip Fitret we Sulayman
Cholpanlarning tesiri bilen Rosiye Tajawuzchilirining mustemlikichilikige
qarishi yer asti paliyetlirige aktip qatnashqan. U 1939-yili 30- Öktebirde
Sowet hökumidi teripidin eskerlikke qobul qilinip, 3 milyongha yéqin
Türkistan armiysi terkiwide mejburi halda 2 - dunya urishining aldinqi
sépige ewetilgen. U 1939-yili 23- Dikabirda Lotenant ünwani bilen aldinqi
septe urushqa qatnashqan. Shu yili u Polsha aldinqi sépige bérip, Qizil
armiyning tanka qismida Sikuwadiron komandéri bolghan. 1941-yili Tükistan
Höriyetchilliridin Mustapa Choqay, Wéli qeyumhan qatarliq milliy
qehrimanlarning mexpiy pilanlishi arqisida, 200 mingdin artuq Türkistan
armiysi bilen düshmen armiysidin chikinip chiqip Germaniye armiysige esirge
chüshken. Kéyin Gérman hökumidi bilen Sowet kommunist Imperiyalizimigha
qarshi birliksep tüzüp, Türkistan Armiysining yoquri derijilik herbi
emeldari salayitide, Gérman armiysining aldinqi sepliride Ruslargha qarshi
Urush qilghan. Bexitke qarshi bu qetimliq Inqilap, Ruslarning buzghunchiliq
heriketliri bilen meghlup bolghan bolsimu, ot yürek ejdatlirimizning
yorutqan chiriqi, Yüzligen Baymirza Héyitlarning qolida lawildap yénip,
qarangghuluq qaplighan Uyghuristan (Sherqiy Türkistan) inqilabining yolini
yorutqusi.
Urush axirlashqandin kéyin yeni 1947-yili Gérmaniyning Münster sheridiki
Westfalin Universitetining pelesepe pakultitigha oqushqa kirgen. Shuningdin
kéyin, Uning Büyük Türkistanning Rus we Xitay tajawuzchiliqigha
ucrighanliqigha alaqidar ilmiy tetqiqati ishliri bashlanghan. U 1959-yili
Rus we Xitay Impiriyalizimining fashistik jinayetlirini pash qilip,
xelqimizning isyankirane rohini mediyeleydighan „Büyük Türkistan milliy
hökumidi“ namliq désirtassiysini yézip Uniwersitetni ela derijide
tamamlighan. U pütün Hayatini Merkizi Asiyadiki Türklerning ilim-pen we
höriyet ishlirigha béghishlap, dunyaning herqaysi jaylirida Xitay we Rus
tajawuzchillirigha qarshi jamaet pikiri teshkillep, bir tereptin ders ötüp
yene bir tereptin elmiy tetqiqat we siyasiy paliyet bilen shughullunup
Xelqimizning hörliki we azatliq ishlirigha öchmes töhpilerni qoshti.
Dr. Baymirza Héyit aka yüksek umidwarliq we jasaret bilen ijadiyet élip
bérip, hazirghiche“Russiye Imperiyalistlirining Türkistan tajawuzi“, „Türkistandiki
Türk we Islam meseliliri“, „Basmichilar we milliy Inqilap (1917- 1934), „Rus
rijimi astidiki Türkistan we Islam“, „Xitay we Rus zulumi astidiki
Türkistan“,“Türkistanda yéngiliq heriketliri we inqilablar(1900-1924)“
qatarliq 43 parchidin artuq Sotsologiye, Arxiologiye, Étnologiye, Siyaset,
Din, Pelesepe, Tarix, Eskeriye, Senet, Edebiyat we Jughrapiye qatarliq
penlerge chétilidighan yirik eserlerni yézip, medeniyet we inqilab
tariximizdiki nurluq simagha aylandi.hazirghiche uning 28 parche kitabi
neshir qilinip, keng kitabxanlar bilen yüz körüshken. Uning hoquq we shan-
shöhretlerdin, payda we menpietlerdin waz kéchip, kindik qéni tökülgen
wetininni bir minutmu ésidin chiqarmay, xelqimizning istiqlali üchün élip
barghan Küreshlirining tüp édiysi, öz höriyeti üchün küresh qiliwatqan
milyonlighan insanlirimizning iradisige medet bérip turmaqta.
Biz Gérmaniydiki Uyghur jamaitige wakaliten, 2006-yili18-April küni
Dr.Baymirza Héyit akini ziyaret qilip, hazirghiche mustemlikidin qutulalmay
kéliwatqn Uyghur wetinining teqdiri heqqide bir qanche sual soriduq. Bu
yérde ziyaretning emeliy ehwalini diqqitinglargha sunimiz.
(2) Uyghur Tilining Perghane dialikti-gherbi Uyghur dialiktini körsütidu.
Charrusiye tajawuzchilliri bilen Menching hökumidi birliship, wetinimizni
jümlidin Millitimizni ünümlik édare qilish üchün Uyghurlarni ikkige ayrip
tashlighan. Perghane wadisida yashawatqan xelqler bilen Uyghuristanda
yashawatqan xelqlerning eng yéqin tarixtiki ejdatlirimu bir xelq bolup,
Ruslar Yettesu rayonida yashawatqan Uyghurlarning bir qismini Qazaq dep
yéziwetkenge oxshash, Perghane wadisida yashawatqan bügünki ahalisi 6-7
milyongha yétidighan Uyghurlarni eslide Türki xelqlerning qipchaq
gruppisigha kiridighan Özbeklerning tizimlikige kirgüziwetken.bezi nopuzluq
tarixchilar Perghane Uyghurlirini gherbi Uyghurlar, Sherqiy Türkistan
Uyghurlirini Sherqiy Uyghurlar, dep bayan qilidu. Shunga ular
tajawuzchiliqqa uchrashtin ilgiri bir-birige kelgenlerni “Qeshqerliqler”
yaki “Enjanliqlar” dep atashqan. Perghaniliklerning Özbek dep atilip
qélishigha birinchidin kélip chiqishi mujimel bolghan Uyghurlashqan Mungghul,
Qipchaq, Paris we Erep nesillik kishilerning özlirini Uyghur kimlikidin
qachurush pissixikisi; ikkinchidin sherqi Uyghurlarni édare qilghan Manju
hökümaranlirining gherbi Uyghurlarning zéminlirini charrussiyege tartturup
qoyghanliqi; üchünchidin Uyghur perghane dialikti asasida shekillengen Özbek
edebiy tilining Özbekistanning bashqa rayonliridiki etnik kélip chiqishi
Öz-ara perqliq bolghan xelqler teripidin ortaq til qilip qobul
qilghanliqi;törtinchidin Mungghul istilasidin kéyin Künimizgiche
dawamlishiwatqan Mungghul nesillik Türklerning (Özbeklerning), Ruslarning
Uyghur milliy kimlikini inkar qilidighan érqiy tazilash
heriketliri...qatarliqlar sewep bolup qalghan.Xelqimiz tajawuzchilarning
tarixta körülmigen bir ziyankeshlikige uchrighan.Uyghurlar ikkige
parchilanghandin kéyin Bu rayonning siysiy, iqtisadiy, meniwiy hayati
tarixtiki herqandaq dewirdikige oxshimay qalghan.Tarixnamilerge qaraydighan
bolsaq qedimki Sak we Toxar dewridin Charussiye tajawuzchilliri bilen Xitay
tajawuzchilliri wetinimizni munqerz qilghan ikki esirdin ilgirki
waqitqiche,meyli bu rayonda qandaq hakemiyetler höküm sürsun, meyli
birleshsun yaki parchilansun, meyli musteqqil bolsun yaki yatlarning
tajawuzigha uchrisun Gherbi Uyghurlar ( Perghane xelqi) bilen Sherqiy
Uyghurlar (Tengri teghining shimali we jenubigha yeyilghan sheherleshken
xelqler) örpadet, til, ittiqat, edebiyat-senet, pelesepe, hüner, sennet,
texnika, soda- sanaet we tibbiy dawalash qatarliq medeniyetning cheshitlik (ayrim)
terepliride üzliksiz türde erqiy we meniwiy tereplerdiki bir pütünlik
izchilliqini hazirghiche saqlap kelgen.
(3) Dr.Ruz hanim--Baymirza Héyit aka 1977- yili öktebirde Germaniyening
Münster sheride ikkinchi ayali gérman qizi Dr.Ruz xanim(urushtin ilgiri
Öylengen Birinchi ayalining ismi Toxtixan) bilen öylengen bolup, Ertay,
Mirza we Dilber qatarliq üch perzent körgen uning hazir 7 neper newrisi bar,
ularning hemmisi Islam dinigha étiqad qilidiken.
4) Bu maqalining resimlirining Güzel-senet tehrirligini Tolutizginoguz
ependi üstige alghan.
01/05/06 Frankfurt /Main, GERMANIYE
|