Uyghur Milliti Axirqi Nepisini Éliwatidu
2006.03.03 RFA
2003-yili
13- Séntebir künikorlidiki melum mekteptiki Uyghur oqughuchilar Xitayche
ders almaqta. AFP
Yéqinda kanadadiki Uyghur ziyaliysi we siyasi paaliyetchi Ghulam ependi "millitimiz
axirqi nepisini éliwatidu" namliq maqalisini élan qildi. U bu maqalida Xitay
dairlirining Uyghur mektepliride Uyghur tilida ders ötüshni
chekligenlikining mahiyiti we buning Uyghurlargha élip kélidighan
aqiwetlirini yorutup bérishke tirishqan. U ilgiri "Uyghurlar ölümge höküm
qilindi" namliq maqale élan qilip, Xitay dairlirining Uyghur mektepliride
Uyghur tilini chekligenliki Uyghurlarni ölümge höküm qilishning bashlinishi
dep, eskertkenidi.Ghulam ependi "millitimiz axirqi nepisini éliwatidu"
namliq maqalisini mundaq bashlaydu:
"2000-yili tajawuzchi Xitaylar oz wetinimizde oz tilimizni istimaldin
qaldurushning birinchi qedimi bolghan. Aliy mekteplerde Uyghur tili
ishletmeslikni élan qilghanidi. Bu kéchiktürüp ijra qilinidighan ölum
jazasining uli idi. Arqidinla atalmish "qosh tilliq maarip" sepsetisi
qepezdin chiqirildi. Yéqindin buyan Xitay dairliri bu xil til tajawuzini
yeslidin bashlashtek niyetlirini ashkare otturigha qoyushmaqta".
Ghulam ependi maqaliside, Uyghur aptonom rayonidiki Xitay partkomining
sékrétari wang léchuenning "qosh tilliq maarip 100 yilliq pilan" dégen
sözige, "ene shu ölum jazasining axirqi hel qilghuch chéki heqqidiki élandur
,dep tebir béridu. U yene Uyghur rayonidiki Xitay partkomining ,idéologiye
sahesige mesul sékrétari nur bekrining " qosh tilliq maarip" ning ewzelliki
heqqidiki "tungganlar Xitayche sözleydu, Uyghurlarmu Xitayche sözleydighan
bolup ketse néme boptu, dégen sözlirini tilgha alidu we buni Uyghur bolup
yashash, tunggangha aylinip yashash, yaki Xitayning özi bop kétishning
perqini bilmigen, eng töwen hayatliq telipidiki yaki haywangha aylinip
ketken teqdirdimu peqet yashisamla bolidu, deydighan qarashtiki kishilerge
xas ang, dep chüshendüridu.
Til, mustemlike qepizining qulupini achidighan achquch
Til-millet mewjutliqining sherti, til-milletning muhim belgisi؛ til
-milletning barliqi, milliy til heqqide qedimdin kéliwatqan bahalarning
hemmisi körsitiduki, til bolmisa millet bolmaydu, til bolmisa mustemlike el
menggü yoqilidu.
Kanadadiki Uyghur ziyaliysi we siyasi paaliyetchi Ghulam ependi
Ghulam ependi tilning bir milletning barliqi ikenlikini, oz ana tilidin
ayrilghan milletning put dessep turushining mumkin emesliki, yene kélip,
Uyghurlardek mustemlike astida yashawatqan xelqning tilining cheklinishi
bolsa, tebiiy halda ularning mewjutliqini yoqitishtin dérek béridighanliqini
eskertip mundaq deydu:
"Til-millet mewjutliqining sherti, til-milletning muhim belgisi؛ til
-milletning barliqi, milliy til heqqide qedimdin kéliwatqan bahalarning
hemmisi körsitiduki, til bolmisa millet bolmaydu, til bolmisa mustemlike el
menggü yoqilidu. Bu heqte fransiye kilassikliridin alfunis dod "eng axirqi
ders" namliq esiride "til, mustemlike qepizining qulupini achidighan achquch"
dégen idi. Mustemlike ellerning tilini saqlap qélishi ene shu qepezning
achquchini özide saqlash bolsa, tilni yoqitish, bu achquchni yoqatqanliqtur؛
menggü eshu qepez ichide qélish we shu qepez ichide ölüp tügesh démektur. Bu
nuqtidin éytqanda, Xitaylarning aliy mekteplerde Uyghur tilini chekligenliki,
millitimizni ölümge höküm qilghanliqidur. Bu bir bashlinish ikenlikini
herkim tesewwur qilalaydu. Ete ottura mekteplerde, ögün bashlan"ghuch
mekteplerde, andin jemiyetning hemme saheside tilimiz istimaldin qaldurulidu.
Bu heqiqiy türde mewjutliqtin qélish démektur".
Chet"ellerde yashawatqan Uyghurlarmu ana tilini yoqitishqa qarap yüzlenmekte
Ghulam ependi maqalisida, orta asiya, türkiye we seudi erebistanlardiki
Uyghurlarning ehwali heqqide toxtilip:
"Orta asiya, türkiye we seudi erebistanlarda yashawatqan Uyghurlarning
aldinqi ewladi Uyghur süpitide hayatini axirlashturdi yaki
axirlashturiwatidu. Shu yerde tughulghanlar alliqachan milliy tilini
bilmeydighan, milliy kimlikini unutqan, hetta milliy kimlikidin chetneshke
mayil bir ewlad bolup chiqmaqta. Ularning shu dölettiki asasiy ahale bilen
bolghan nopus nisbiti, hayatning herqaysi saheliride ishlitidighan til,
hakimiyetning herqaysi qatlamlirida hakim tilning tekitlinishi, telep
qilinishi, tedrijiy yosunda ene shundaq yoqilishqa élip keldi. Gerche orta
asiyadiki ehwal bir az yaxsh, yeni hazir tughuluwatqan balilarningmu
Uyghurche tili chiqiwatqan bolsimu, bu asasiy eqim emes." Dep yazidu.
Özbékistandiki Uyghurning milli kimlikini yoqitishi téximu tiz boldi.
Ghulam ependi maqalisida, özbékistandiki Uyghurlarni,bolupmu, ötken esirning
20 - Yillirida özbékistanning perghane wadisida bir milyondin artuq
Uyghurning yashighanliqi, enjan shehiridila birnechche Uyghur ottura mektep
we drama-Tiyatirxanilarning bolghanliqini tilgha élip:
"Bügün bu yerlerde birer Uyghur mektipini tapqili bolamdu" 40-Yillarghiche
tashkentte Uyghur tilida metbuat bar idi ,zhurnallar neshir qilinatti. Bügün
buni tesewwur qilish mumkinmu" özbékistanning Qeshqer derya wilayitidiki
ahale asasen Uyghurlar idi. Bügün ularning pasportigha qarang" hetta
metbuatlar "Qeshqer derya" dégen yer ismini meqsetlik özgertip "qashqa derya"
dep omumlashturmaqta" dep yazidu.
Xitayning Közi Qazaqistandiki Uyghurlarda
Ghulam ependi maqaliside chet"ellerdiki Uyghurlarning asasini qismini
teshkil qilghan Qazaqistandiki Uyghurlarning milli hayatining
tariyiwatqanliqi heqqide toxtilip:
"Qazaqistanda burundin mewjut bolghan Uyghurlargha ait ilim " medeniyet
muessesilirining musteqilliqtin kéyin kichiklitilishi yaki asasen emeldin
qaldurilishi, Uyghurche yéziqtiki "yéngi hayat géziti" ning Xitayning telipi
bilen taqilishi, bu yerdiki Uyghur nopusining külkilik derijide az
körsitilishi qatarliqlarmu mushu omumiy éqimni körsitidighan eynektur.
Bügünki Xitay we orta asiya jumhuriyetlirining munasiwetlirining
yéqinlishishi, bu mewjutluqni kündin " künge yoq qilidighan küchlük bir amil
bolup turmaqta", dep eskertidu.
Uyghur tilini cheklesh qarari Xitayning eng yuqiri rehberlik orginidin
kelgen
Ghulam ependi Uyghur tilini chekleshning tasaddpiy bir xataliq emesliki ,
alla burun Xitayning yuqiri derijilik organlirida bu xil qararning
élin"ghanliqini we Uyghurlarning buninggha qandaq taqabil turushi
kéreklikini otturigha quyup, mundaq deydu:
1998-yili jallatlar kattiwéshi jyang zémin wetinimizge kélip "xizmetlerni
közdin kechürgen"de sözligen "muhim sözi" de "her millet oqutquchi,
oqughuchiliri shuni éniq tonushi kérekki, jemiyetning tereqqiy qilishigha
egiship, tillar köpeymeydu, belki aziyidu" dep bu hökümnamining yéqin arida
jakarlinidighanliqidin bisharet bergen idi. Aridin 2 yil ötüpla aliy
mekteplerde tilimizning cheklinishi, Xitaylarning yoqitish qedimini neqeder
tizletkenlikini, buni texrsiz qiliwatqan qandaqtur bir ichkiy sewebning
barliqini chüshinish mumkin. Shuning üchün, qilin"ghusi we qilinishi kérek
bolghan birdin bir ish, weten ichige qaritilghan teshwiqat. Teshwiqatlar
arqiliq xelqqe bu süyqestning arqisidin kélidighan bala-Qazani her zaman
eslitip turush, ularning ana tilgha bolghan muhebbitini kücheytish, bir
türluk "jim-Jit qarshiliq" usuli bilen, assimilyatsiyige jeng élan qilish,
mewjutluq üchün tirkishish kérek. Bu tirkishish til we diniy étiqadtin
ibaret 2 yönülüshte bolushi zörür. Millitimizning mewjutluqi mana shu 2
amilgha baghliq. Bugünki künde bizni Xitaydin ayrip turidighan bir muhim
chégra diniy étiqadimizdur. Mana shu 2 muhim chégrini qanche uzaq
qoghdiyalisaq mewjutluqimizmu shunche uzun dawamlishidu. U, xelqni til we
diniy étiqattin ibaret ikki nuqtida terbiyilesh, yéteklesh, sherqi turkistan
teshkilatlarning qilishqa tégishlik xizmetlirining eng muhim noqtisi bolishi
kérek dep qaraydu. Ghulam ependi maqaliside yene ana tilidin ayrilip,
özining mewjutluqini yoqatqan, bashqa milletler heqqidimu misallar keltüridu.
(Kamil Tursun)
|