Dahi Exmet Igemberdi
Sidiqhaji Rozi
“Toqunush”, “Küresh”, rehimsiz tarix yaratqan dunyada hayatning eng
lezzetlik mezmuni bolup keldi. Beziler karwatta ongda yetip oldi, beziler
tetür zaman’gha, tetür qismetlerge qarshi shiddetlik küresh meydanida we
jenglerde wapat boldi. Heqiqi insan tughulghanda küresh we toqunush icige
tughulghan bolidu. Bundaq insanning bir omurluk hayati küresh icide ötken
bolidu. Dahi tep- tenc halette otturigha ciqmaydu, peqet küresh icide
otturigha ciqidu. Hetta, bügünki künde ilghar demokratik memliketlerde
saylam arqiliq etirap qilin’ghan dahilarmu keskin siyasi küresh we keskin
siyasi riqabet icide etirap qilishqa erishken dahilardur.
Küresh icidiki milletning dahisi inqilap, rehimsiz küreshning icide
terbiyilinip ciqqan dahilarni teyyarlaydu. Dahi mueyyen nisbette
egeshküciler we qollighucilarning qollishigha erishken bolushi lazim. Exmet
Igemberdi ene shundaq dahi bolup yetiship ciqti. Exlaqi qametke, qayil
qilidighan jasaretke ige dahi bolup qaldi.
Exmet Igemberdi hecqacan, herqandaq yerde bir kishige men Uyghurlarning
dahisi dimidi yaki sawatsiz diniy muxlislarni egeshturushning koyida ozini
men Uyghurlarning “Rohani dahisi” depmu jakarlimidi.
Dahi bir mensepke layiq bir nishanni oz aldigha tikligen bolushi lazim. Dahi
iptidai shexsiyetciliktin waz kecmeydiken, küresh yolida meqsetlik
shexsiyetcilikni yaki demokratik shexsiyetciligini tallap almaydiken bundaq
dahining heqiqi menide dahi bolalishi natayin. Tarixta nurghun kishiler
dahiliq septenitige erishken, boran- capqunluq küreshlerge duc kelgende bu
dahilarning bir qismi pursetperest siyasetwazlar bolup ciqti. Bu kishiler
emeliyette iptidai shexsiyetciliktin waz kecelmigen kishiler idi. Ularning
hayati umudi heshqipicekke oxshap qaldi. Dahilarning yene bir xili xelq
menpe’eti ücün siyasion’gha aylinip, dahi bolup yetiship ciqti. Bu kishiler
we shu dahilar hazirghice tarix bilen bille yashap kelmekte.
Tinimsiz pikirler we yengidin yengi tughulghan idiyeler dahining engida
ghidiqlash peyda qilghuci küc süpitide awal milletning arzulirigha
aylan’ghan bolushi, qisas we ghayige aylan’ghan bolushi, meqset we
nishan’gha aylan’ghan bolushi kerek. Shundaq keypiyat jemiyette
omumlashmighanda dahi qeyerdin kélidu? Dahini dewr yaritidu, dahi tarixning
exlet sanduqidin terip kelinmeydu, belki dahi- milletning arzuliridin
tughulghan bolidu.
Dahi bilen egeshküciler otturisida “perqsiz” muhit bolushi we “perqliq”
ariliq bolushi lazim. Dahi bilen egeshkücilerning mudda jehettiki birliki,
qismen qarashliri we meqsetler sahesidiki birdekliki we buning jeryanlashqan
jeryani, dahi bilen qollighucilar otturisidiki ehtiyajlarning birligi,
bixeterlik tuyghuliri birdek bolushi lazim. Bu bizning dahi bilen
qollighucilar otturisidiki “perqsiz” muhit digenlikimizdur.
Dahilar qollighucilargha muhtaj bolidu, qollighucilar dahilargha muhtaj
bolidücünki, ulugh ishlarni qilalighanliqi ücün bir adem ulugh hesaplanmaydu,
belki, bashqilargha ulugh ishlarni qilduralighan adem ulugh ademdur. Bu adem
moma bolup turup beridu, bu adem tüwrük bolup turup beridu, etraptiki
qollighucilar ulugh ishlarni tamamlaydu.
“Toqunush” bügün’gice jemiyetke munasiwetlik siyaset saheside udum bolup
keldi, Gegil, Xobbis qatarliq peylasoplar toqunushning adem bilen adem
otturisida, adem bilen ademning pisxikiliq munasiwetliride intayin muhim rol
oynaydighanliqini etirap qilishqanti. 17- esirde padishahliq ijtimai
tüzümning musibetliri, 18- esirde shotlandiyening exlaqshunasliri, 19-
esirde ijtimai Darwinizim, yeni bashqa siyaset pelsepe eqimliri hoquq bilen
toqunush mesilisige izlen’gen hoquq, qandaq xarakterlik hoquq; toqunush,
yene qandaq xarakterlik toqunush, bu mesililerni barliq egeshkücilerning bir
yolluq perq etip ketelishi mumkinmu? Shunga, dahi bilen qollighucilar
otturisida perqliq “ariliq” bolushi lazim. Bu ariliqning ziddiyetlik
ariliqqa aylinip ketishning aldini elish ücün dahi bolghuci adem Allah
bexshende qilip bergen iqtidarini ishqa selish, intayin nazuk, intayin
incike bu xizmetni cirayliq yarashturush yoli bilen axirlashturushi,
“perqliq ariliq “ tin perqsiz muhitqa tedriji otush lazim. Dahi bilen
qollighucilar otturisidiki “perqliq ariliq” tin halqip, qollighucilar bilen
dahining munasiwitini “perqsiz muhit” qa yetekliguci adem- Uyghurlarning
icide bügün birdin bir adem- Exmet Igemberdi bolup qaldi.
Toqunushqa tebir berguciler : “toqunush teshkillik jemiyetning birdekligini
mas qedemlik jemiyet haletlirini izidin ciqiridu.” -diyishti. Uyghurlargha
qaritilghanda xitay jemiiti “teshkillik” “mas qedemlik” jemiyet emesmidi?
Gerce Uyghurlar milliy toqunush peyda qilghuci ikki terepning salahiyetlik,
angliq bir teripi bolalmisimu, texi piship yetilmigen, ajiz bolsimu, biraq
yerim esirdin buyan xitay bilen Uyghurlar muressesiz toqunush icide yashap
keldi. Shu toqunushqa aktip qatnashqan we milliy toqunushning derijisini
teximu yukseklikke kötürgen, shu jeryanda özining we milletning qedri-
qimmitining nime ikenligini tonup yetken san- sanaqsiz oghul- qiz, Uyghur
perzentlirining icide wujudigha rohi we meniwi quwwetni toplighan
kishilerning biri- Exmet Igemberdi idi.
Milliy toqunushning yoshurun küci jemiyette herxil munasiwetlerge singip
ketken bolidu. Yoshurun küc yoqutush yaki yoqulush yaki yawayi kücnimu
teyyarlaydighan saghlam yaki osup yetilgen kücnimu teyyarlaydighan ocaqtur.
Cunki milliy toqunush icidiki jemiyette toqunushning seweplirini
axirlashturush muddialiri ehtiyajliq bolghan küreshning wastilirini ixtiyari
tallap ölturghili bolmaydu-de!
- “Uyghuristan mesilisini hel qilish mustebit xitay hökümiti bilen
sozlishish arqiliq tenc yol bilen hel qilidighan ishmiken?”-deydu,- men
tonuydighan Exmet Igemberdi.
Bir jemiyetning xam xiyalliri peqet qarimu- qarshiliqning yeni ziddiyetlik
ikki terepning asasliq teripige birleshturulgendila (Yaki asasliq teripige
qaritilghandila) andin ehmiyetlik bolidu. Bu digenlik tenc yol bilen hel
qilmaqci bolghan kishilerning xam xiyalliri yaki urush bilen hel qilmaqci
bolghan kishilerning aktip xiyalliri, ziddiyetning asasliq teripi xitay
mustemlikicilirige qarshi meydanda musteqilliq ücün küresh qilghandila andin
ehmiyetlik bolidu,- digenliktur.
Milliy toqunush xitayni tillash arqiliqla accighini ciqiriwalidighan
birdemlik exlaqi heriket emes. Mahiyet jehette eyitqanda, toqunush kishiler
ishenmise bolmaydighan, heqiqi milletcilerni hayajan’gha salidighan,
ilhamlanduridighan, heriketke kelturidighan, milliy ghururini wes- wesige
salidighan toqunushtur.
Xitay bilen Uyghurlar otturisidiki milliy toqunush bashqilar qatari Exmet
Igemberdining bir omrini yaratti. Toqunush toghrisidiki qarashliri Exmet
Igemberdige küc ata qildi, uning siyasi iradisini tawlidi, teximu
siyasilashturdi we uning küreshcan rohigha ishenc ata qildi. Japa-
musheqqetke, haqaretke duc kelgende meyuslenmey, küreshcan hayatining uzaq
musapiliride bel qoyuwetmey bügünki dahi qametlik Exmet Igemberdi bolup
yetiship ciqti.
Herbir adem yaki her bir goroh yaki mez’hepler yaki her qandaq bir jemiyette
yoshurun pedilik we dushmenlikke apiride bolup, jemiyetning herxil
qatlamlirida, sorunlirida rohi we siyasi shekillerni teyyarlaydu. Toqunushqa
qutratquci yaki toqunush weziyitini ilgiriletküci küc süpitide dahining
toqunush jeryanigha qoyghan telepliri, toqunushning axirqi netijisige
munasiwetlik qimmet qarashliri yaki nishani ehmiyetlik heriketke
ozgergendila dahi andin rol oynaydu.
Dahi egeshkücilerning télipini ipadiligende we bu teleplerdin
paydilan’ghanda mundaq eytqatnda, qollighucilarning teleplirige, siyasi
armanlirigha qiziqqandila dahi andin qollighucilarning engini qozghitidighan
caqiriq kücige ige bolidu.
Qozghilang, inqilap, namayish qarimaqqa bir ademning ishi emes. Amma, bezi
hallarda siyasi shekillerni teyyarlighuci, egeshkücilerni toqunushqa,
inqilapqa, namyishqa qutratquci bir ademning roli yaki shu ademning ishi
bolup qalidu. Shundaq ehwalda inqilap, namayish, qozghilang istixiyilik
heriket bolushtin saqlinip qalidu.
Toqunush ziddiyet, yene toqunush bu jeryan’gha elwette ademler ishtirak
qilidu, Ishtirak qilghuci ademlerning sani toqunushning kolimini,
jeryanining hasilati hesaplan’ghan barliq hadisilerni cekleydu. Bir meydan
küresh bashlan’ghan haman ademler derhal ishtirak qilmaydu. Belki, kuzitip
turidu. Bundaq kishiler nan qepi pursetperesler bolup, bundaq kishilerni
yeni dahi bolghci adem toqunushning icige yeteklep kiridu, -de, toqunushning
kengiyish sheklige tesir korsitidu. Dahi Exmet Igemberdi bir omur shundaq
ish bilen shughullan’dimu, qandaq? Shundaq,-dep jawap berimiz. Amma, Exmet
Igemberdini qollighucilar qeni? Uning inqilawi caqiriqigha awaz qoshqucilar
qeni?? Bu uzun yollarni ozung mengishqa, yiqilip ketseng ozung ornungdin
turup yene mengishqa toghra keldi. Eger taghu- tashlarda shuncili hes tuyghu
bolsa idi, Exmet Igemberdige egeshken bolatti. Shunga wetenni tashlap ketti.
Yene shu Uyghurgha nijatliq izlep yaqa ellerge hijret qildi.
Mesilen: Uyghurning diniy dahisi, dep atilidighan Abduleziz Mexsum rehmetlik
Jinshuren dewridin taki komunist xitayning sekritari Huoguofeng dewrigice
turmide 37 yil yatti. Qeni bu diniy erbapning egeshküci din muxlisliri?
Qarimay qacilap Ürümcidin sherqqe qarap mang’ghan poyiz Abduleziz Mexsumni
besip ölturgendin keyin hesdashliq qilghucilar endi bu qetim uning
jinazisini köterdi. Özining dahisini tiriklikide kötermey wapat bolghanda
jinazisini kötüridighan bir millet kem- kutisiz qul yaki rohi ölgen
millettur.
Bir milletning yaki bir xelqning meqsetlik oyghunush, siyasi ang peyda
qilish siyaset peylasoplirigha, pisxologlirigha tonushluq bolup kelgenti.
Mesilen: Siyasi ceniqish jehette tepekkurni ilgiri suridighan meseller, ang
we siyasi koz qarashlarni hem toluq hem jiddiy rewishte dahilarni tetqiq
qilghuci alimlarning aldigha tashlighanti.
Gegil qatarliq peylasoplarning 19-esirdiki nezeriyiliride: “Toqunush angdin
peyda bolidu.”,- deydighan negizlik qarashlar otturigha qoyulghanti. Ang
digen nime? Bu peylasoplar insaniyetning negizlik ehtiyajini tonup yetti.
Peylasoplarning ustazi Seyirbah: “Insaniyet mahiyitini eniq, toluq peyda
qilghuci heqiqi ehtiyajgha ige”,- dep körsetken idi. Bezi peylasoplar
insanning hessiyat basqucidiki toqunush bilen haywanning xususiyetlirini
selishturup:”Keyinkisi haywanning mewjutlughi we ehtiyajidin bashqa obektip
dunyada yene qandaqtur bashqa bir nersilerningmu barlighini bilmeydu.”,-
digen. Shunga, “Ademning emgiki ehtiyajlarni biwaste qandurushqa élip
barmaydu, belki, insanning emgiki insanning engi we ozluk engini peyda
qilidu.”,- diyishken.
Kecurung, hormetlik Exmet Igemberdi, men bu qurlarni yeziwatqanda shu
qurlarning mezmunini misal bilen toluqlashni layiq taptim.
Emgekning roli nime, cushenmeydighan Uyghur milliti bügünki künde “Mahiyet
peyda qilghuci ehtiyaj” ni teyyarlighan millet bolalmay qaldi. Uyghur
milliti bügünki künde tashqi dunyagha munasiwetlik eqliy basqucta “toqunush”
peyda qilghuci yaki hessiyat basqucida milliy toqunush toghrisida cushence
peyda qilghuci milletmu bolalmay qaldi. Obektip dunyada yene qandaqtur
bashqa bir nersining barlighinimu bilmeydighan iptida’i ahaliler kollektipqa
aylinip qaldi. Bu geplerni peylasoplar tunugunla sozligen idighu?!
Miladi 7-esirde Peyghemberge Allahtin kelgen wehide: “Shek- shuhbisizki, jin
we insanlardin nurghunlirini dozaqqa(yeqilghu bolush ücün) yarattuq, ular
tilliri bolghan bilenmu u arqiliq heqni cushenmeydu, ular kozliri bolghan
bilenmu, u arqiliq (Allahning qudret delillirini) kormeydu, ular qulaqliri
bolghan bilenmu, u arqiliq (Allahning ayetlirini ibret élip) tingshimaydu,
ular goya haywan’gha oxshaydu, haywandinmu better gumrahtur. Ene shular
ghapildur”
(7-Sure “Eiraf” 179- ayet)
Oqung, -de! Bu ayetni musulman millet Uyghurlarning bügünki haligha qarang!!!
Men Uyghur bu milletni haqaretlep qoydummu qandaq? Petinamdimen? Peqet
Qurani-Kerimni sitata kelturdum, xalas!
Dahi bilen bir milletning munasiwiti qandaq bolidu? Bügünki Uyghurlarning
neziride dahining qimmiti yoq. Amma, her bir Uyghurning dahi bolush,
pirizdent bolush arzusi bar. Mubada milletning qedir- qimmiti mesilisi,
milletning azatlighi mesilisi biz tonuydighan dahining neziride bolmighan
bolsiydi. Exmet Igemberdige oxshash bir omur japa cekken dahi, xilmu- xil
toqunushlar icide ozini terbiyilep yetishturgen dahi, shu milletning
azatliqi ücün shuncilik japa cekken bolarmidi?
Exmet Igemberdi awal insanning mahiyitini cushen’gen dahi, andin cushinishke
yardem beridighan, shu insanda bolushqa tegishlik, mahiyet peyda qilghuci
ehtiyajni wujudida teyyarlighan dahidur.
Maddiy parawanliq yaritish hoquqliri tartip elin’ghan milletning ceklimige
ucrighan diniy idiyeliri, milletcilik tuyghulirining milliy ahang qatlimigha
qarap tereqqi qilish asta- asta, tertipsiz, qanuniyetsiz, muwazinetsiz
bolamdu- qandaq? Istixiyilik heriketni qibliname qilghan etnik terkipning
herqandaq herikiti qacan inqilap terepke tereqqi qilidu? Bu hal, xitayning
milliy hökümranlighi astida yashawatqan Uyghur jemiyitide peyda bolghanmu?
Ishinimenki, inqilap qozghilang, namayish heriketliri axiri küreshcan rohqa
bay dahining, rehberligide haman birküni realliqqa aylinidu. Kélidu,- bir
kün! Dahi milliy toqunushtin paydilinip jumlidin qorqunucluq zorawanliq
arqiliq milletning ittipaqlishishining kerekligini qumdek cecilip turghan
milletke tonutidu we shu arqiliq millet mejburiyitining, hoquqining nime
ikenligini tonup yeteleydu.
Kütimiz, dahi Exmet Igemberdi ependim! 2004-yili 11-ayning 20-küni
Washin’gitonda sürgündiki hökümetning pirizdentliq wezipisini memnuniyet
bilen qobul qildingiz. Biz sizge wezipila emes belki 20 milyonluq milletning
hormiti we hoquqini teqdim qilduq.
Mubarekleymen! Tebrikleymen. Exmet Igemberdi! Jasaretlik dahining
heriketlendürüshi, milliy toqunush icide küceytilgen mustehkemlen’gen milliy
roh we milletning qimmet qarashliri yeqin kelgüside intayin zor özgirishning
menbi’i bolup qalidu we bolup qalghusi!!!
Sherqiy Türkistan Informatsion Merkizi
(Ertekin hazirlidi)
2005-yili 4-ayning 26-küni
|