Inqilapchi, Dahi we Shair Exmet Igemberdi
-- Sidiqhaji Rozi
Inqilapchi - Exmet Igemberdi
Purset shexs
üchün eyitqanda haman shu shexisning ixtiyarida bolidu, amma purset bir
millet üchün eyitqanda kechikip kélishi mumkin yaki baldur kélishi mumkin
yaki waqtida kélishimu mumkin. Bu yerde mesile waqitning yaki pursetning
qandaq xarakterde kelgenlikini chüshinishke basghliq bolidü. Chünki, bir
millet özining paydisigha yetip keliwatqan pursetning waqtida yetip
kelgenlikini, kechikip kelgenlikini, yaki baldur yetip kelgenlikini pemilep
ketélishi natayin, pursetning qandaq shekilde yetip kelgenlikini chüshinish
bir ademge emes belki millet, kollektipning chüshinishige
baghliq bolidu- de!
Bu ijtimai
inqilap dewri emesmu? Epsuski, Allah siyasi sezgürlükni hemme ademge teng
üleshtürüp bermigen’ghu?!
Pursetning
da’im digüdek shexsning tizginlishide bolushi bu emeliyette waqitning shu
shexsning ixtiyarida bolushi digenliktur. Bu perset ichide bu adem nime ish
qilishi kerek? Könglige qandaq mudda- meqsetlirini pükken adem bu?!
Maddiy
parawanliqini türmushtin izligen ademmu yaki türmush meshi’etlirini
hayatning meqset- nishani qilghanmu? Yaki xatirjemlikni küreshtin izlimey,
du’a tilawetni waste qilip, özining türmushigha köngülsizlikni chillap
kelgenmu? Bu adem zadi qandaq adem? Bu adem dunyagha nime üchün kelgen, we
dunyadin nime üchün ketidighanliqini qandaq chüshen’gen? Hayat…mamat,… depla
addiyla chüshen’genmu? Axiretning jennitini oylap, paniy dunyaning rahet-
paraghetliridin terkiy- bizari bolghanmu? Shu adem shundaq oylighanda özi
yashawatqan muhitning zadi qandaq muhit ikenligini qanchilik chüshen’gen?!
Qerindishim!
Siz yashawatqan türmushning qurulmisida siz érisheleydighan maddiy
parawanliqmu yoq, siz yashawatqan türmushning qurulmisida xatirjemlikmu yoq.
Dua qilimiz, xudadin nime tama qilimiz? Jennet! Ohoy! Qur’an Kerimde
jeynamazda olturup jennet tiligen ademge xuda, jennet berimen- dep wede
bergen emesqu! Muhemmet Peyghember: “Jennet qilichning sayisida” – digen
emesmidi?! Shu heqiqetlerni chüshinip özleshtürgen Exmet Igemberdi-
inqilapchi Exmet Igemberdi idi.
Mubada wetini
Uyghuristan tajawuzchi Xitaylargha mustemlike bolup qalmighan bolsa, bu
ademning bextlik türmush kechürüsh arzusi yoq idi,- digili bolattimu? Bu
adem bala cheghidin bashlapla inqilapchi bolup yetiship chiqqan adem idi.
Shunga zaman Exmet Igemberdige inqilapchi bolup yetiship chiqishning
pursitini yaritip bergen. Chünki yoqulush ichidiki jemiyet Exmet Igemberdige
bir wetenperwerning terbiyilinish pursitini yaritip berdi. Shura atlap
oghurluqqa chushup olup ketken aka- inisini shipi kelturup “Dahi” bolushni
tama qilidighan pursetperestlerning del eksiche, Exmet Igemberdi ta
tughulghandin hazirghiche adem bolushning pursitini özining ixtiyarigha aldi.
Bu adem
kelgusi inqilapchi Exmet Igemberdi 1937-yili Uyghuristanning Jimisar
nahiyiside alemge köz achti. Anisi elwette, weten uning aghzigha oghuz
sutini temitti. Teejjupki, bu kelgusining inqilapchisi közini echipla
tengsiz bir jahanni kordi. Tengsizlikke qarshi shimali Uyghuristanda siyasi
ghulghula…jenubi Uyghuristanda shiddet bilen jeng qiliwatqan Uyghur
erkeklirini kordi. Bowaq bir silkindi bolghay…aprelda shimali Uyghuristanda
soghaq bolatti… bir seskendi bolghay… bashqilar uning wetinige tajawuz qilip
kirip, wetenning igiliri Uyghurlarni qirghin qiliwatqan hing’gang chish ‘
Uyghuristan’gha deslep kirgende Xitayning hemmisi digüdek hing’gang chish
idi’ Xitay mel’unlarning qiyapitidin seskendi bolghay….yirgendi bolghay,…
Uyghuristanning ichki ishlirigha ariliship, kelginde Xitaylargha bolushup,
jenubi Uyghuristanda qozghilangchilarni, Qeshqer olkisining Qeshqer shehride
musteqil dölet qurghuchi Uyghurlarni, herbi chekinish bilen hemitning seyida
ketiwatqan bu döletning armiyisini, hawadin, yerdin qirghin qiliwatqan,
shimali qutupning aq eyiqi Rusiyelik mujiklardin yirgendi bolghay!
Yoruq dunyagha
endila köz achqan bu “Chong adem” bir ismini- Uyghurning hazirqi zaman
qoralliq inqilabining tarixini yaratqan, qoralliq inqilapning atamani
Abduniyaz- digen isimni tekrarlayitti.
Iradini
qilichqa, qilichni iradige aylandurghan Abduniyaz shu yillarda hem
Shengshicaining qoralliq kuchlirige hem Rosiyilik mujiklerning qoralliq
kuchlirige qarshi jeng qilghan qehriman adem idi. Mujikning eskerlerni
Abduniyaz Tarim toghraqlirining shax- shaxlirigha esip qoyatti. Qilich urup
bedenlirini parchilayitti… bu bowaq bextlik idi. Abduniyaz qilich oynatqan
dewrlerde tughuldi…. Shunga bowaq bir isimini- Abduniyaz- digen isimni
tekrarlidi…Uyquning mugidek owchisi bu bowaqning kirpiklirige tor tartti….bowaq
asta- asta uyqugha ketti. Közliri yumuldi… lekin uning yumran ikki qoli mush
bolup tuguldi….chushekidi….Abduniyaz….qara chilan ayghirigha mindi….Uyghuristan!
Zimini silkindi!
Kelgusi
inqilapchi Exmet Igemberdining baliliq chaghliri, anisigha erkilep
bergenliri Jimisarda qaldi. 1956-yili sabiq Xinjiang inistutining edebiyat
fakoltetini tamamlighan Exmet Igemberdi 1957-yili yeni sabiq Sovetlerning
Tashkent shehrige oqushqa ketti. Yashliq kok közler bilen qoy közlerning
medeniyet muhitida axirlashti. Qan’gha ariliship tomurda eqip yurgen
istekler….millet…weten…azatliq, musteqilliq tuyghuliri asta- asta meniwi
ichki küresh arqiliq toluq pikirge aylandi, sélishtürma ichide ayan bolghan
re’al dunya Exmet Igemberdining siyasi tepekkurigha obekit boldi. Amma, bu
tepekkur texi piship yetilgen tepekkur emes idi. Kop hallarda wujudida
urghup turghan milliy hessiyat bu yigitning eqliy tepekkurigha
arilishiwalatti. Eqliy tepekkurini yoldin chiqirishqa kuchep koretti. Siyasi
tepekkur bilen hessiyatning oz- ara kürishidin Exmet Igemberdining wujudi
silkinetti. Bu yashning wujudidiki milliy jasaret yaki milletchilik engi
eqliy siyasi tepekkur bilen hessiyatini yarashturushqa tirishatti. Amma,
hessiyat bilen eqliy tepekkurning toxtawsiz küreshlirini yoshurup ketkili
bolmayitti. Tashkenttin Tengri taghlirining shimali etigidiki Ürümchi
shehrige lekin, iplas ayaq bilen bulghiniwatqan shehrige qaytip keldi.
“Dost”,-digen
nime iken-u!
“Sawaqdash”,-
digen- nime iken u! Eger
otturida ortaq til bolmisa, haywanning alisi teshida, ademning alisi ichide
iken. Tashkentte oz- ara sozleshken sozler, kusuldashlar qulaqtin qulaqqa
putulgen pilanlar—meqsetler….siyasi istekler…sawaqdashlar ara qesem
bérishler Tashkentte qélip qalmidi. Belki Exmet Igemberdi Ürümchige yetip
kélishtin burun “pash qilish” matiriyali Ürümchige kélip Xitay
da’irilirining quliqigha quyuwetilgen we Exmet Igemberdining ismi qara
tizimlikke yezilip bolghan idi.
Exmet Igemberdi
1963- yili tunji qetim Xitayning siyasi zerbisige duch keldi. Bu kishining
siyasi tepekkuri, millet toghrisida dunya qarashliri sinaqqa duch keldi.
Issiq a’ilisi we ailiwi hessiyati, iradisi sinaqqa duch keldi. Mengish-
turushi cheklendi, sürgün qilindi….nazaret, teqip astigha elindi….mejburi
emgekke selindi. Hayatliq azatliqqa teshnaliq, kutken arzular….muqeddes
küreshke baghlan’ghan beller sinaqqa duch keldi. Bu yillarning weziyiti
1962- yili 5- ayda yüz bergen Ili-Chöchek weqeliri teripidin belgilinip
qalghan idi.
Nazaret,
teqipke elin’ghan Exmet Igemberdi 1969- yiligha yetip kelgende “eksil
inqilapchi” gha aylinip qaldi. Bir- birige qarshi ikki milletning, ikki xil
ademning kürishi ikki xil meqsetke jemlendi. Biri, Uyghuristanning musteqil
qilmaqchi bolghan Uyghurlarni Xitaylarning ayaq asti qilish “inqilawi” idi,
yene biri mustemlikichi Xitaylarning Uyghuristanning mustemlike qilishigha
qarshi turidighan Uyghur wetenperwerlirining we Exmet Igemberdining
wujudidin yer alghan milliy inqilap idi. Bu iki xil inqilapning qaysi eksil
inqilap idi? Adaletning közi yoqmidi? Siyaset mentiqisining sözi yoqmidi?
Tarixning hökmi yoqmidi?
Shung’ghiche
Exmet Igemberdige yetip kelgen kelgülük endi yetip keldi. 1969- yili Xitay
hökümranlirigha nisbeten eyitqanda medeniyet inqilawining nazuk, endishige
tolghan yilliri bolup, uni az digendek Amerika we jenubi Vietnam,
Kambodjagha herbi heriket qollinip, Xitay komunistlirining teslikte qurup
chiqqan qorchaq “Qizil Kixmir” hakimiyitini aghdurup tashlidi. Xitay
hökümiti tashqi jehette kütülmigen zerbige duch keldi, ichki jehette
ghaljirlashti, Xitayning hakimiyiti lingship qalghan shundaq künlerde Xitay
Uyghuristanda milliy hökümranliqni saqlap qélish üchün siyasi zorawanliqni
yolgha qoydi. Exmet Igemberdi qolgha elindi, Uyghurning türkum- türkum
siyasi rehberliri 1968- yili 5- ayda Ürümchi “Ittipaq Tiyatir” meydanida
oqughuchilarni keng kölemlik namayishqa teshkilligen oqughuchilar
herikitining rehberliri jümlidin yene bashqa siyasi pa’aliyetler bilen
birlikte Exmet Igemberdi türmige tashlandi. Melum menidin eyitqanda Exmet
Igemberdi özi ashkara ishtirak qilmisimu, uning idiyiliri milletchilik
ghayiliri shu waqitta oqughuchilar herikitige tesir körsetken idi.
Shundaq, Exmet
Igemberdi türmige tashlandi.
Milliy haqaret-
haqaret üstige topilep keldi, milliy xorluq- xorluq üstige qoshulup keldi.
Irade taqabil turush küchüng qanchilik? Haqaret we xorluq uchrighan
kishining wujudigha tashliniwermeydighu?!
Xorluq-
haqaret chidighan kishining, haqaretke, xorluqqa, jasaret we adimiy exlaq
bilen qarshi turalaydighan kishining üstige tashlinidu.
Haqaretligüchi,
xorlughuchi Xitay hökümranliri shundaq wastilar arqiliq özining iradisini
Uyghurlargha tangmaqchi bolidu. Amma, peqet Uyghurlar iradisining qarshiliq
korsitishige uchrighandila andin Xitayning haqaretleshliri, xorlashliri
özining qimmitini saqlap qalalaydu, eksiche bolghanda bihude bolmamdu?
Germaniyelik
pisxolog Yum “Xorlughuchi xorlan’ghuchini shert qilidu, xorlan’ghuchi
xorlughuchini shert qilidu, shundaq qilghandila her ikki terepning kongli
xatirjem bolidu ”- digen gepning özidin qarighanda xorlughuchi bolmisa
xorlan’ghuchining küni xatirjemlik ichide ötmeydiken,- de! Xorlan’ghuchi
bolmisa, xorlighuchining künimu asayishliq ichide ötmeydiken,-de!
Xorlughuchi
bilen xorlan’ghuchi otturisidiki küresh bu emeliyette xorlash hoquqi bilen
xorlashqa qarshi turush hoquqi otturisidiki küreshtürküreshning buxil shekli
iradilik ademni hergiz boysunduralmaydu. Bu shekillik küresh 50 yildin beri
Xitay milliti bilen Uyghur milliti otturisidiki mustemlike qilish we
mustemlike qilishqa qarshi turush kürishi bolup ipadilinip keldi. Bu
küreshning netijisi hazirghiche yaki Uyghurlargha xeyirlik aqiwet keltürmidi
yaki Xitaylargha xeyirlik aqiwetni ebedilikke apiride qilip bergini yoq.
Shundaq
yengilmes iradining igisi Exmet Igemberdi bugun türmide! Qoralliq nazaret
qilinidu, komur xang’gha heydeydu….türmidin – türmige yotkeydu…qolda zenjir,
putida kishen…bir qacha qaynaq su, bir zaghra Xitayche dobaza…teshna
bolghanda bir yutum su yoq, soraq üstige soraq….tayaq üstige tayaq, hey!
Uyghur oghlanliri !!! Xitay saqchiliri Exmet Igemberdining qoligha zenjir,
putigha kishen saldi…biraq, Uyghuristan musteqilliqi üchün ulghuyup turghan
muqeddes arzulargha kishen salalmidi!
Henanlik Xitay
saqchi:
-
Sen bizge qarshi türmaqchimu?
-
Hunanlik Xitay saqchi:
-
Sen bizni xinjiangdin qoghlap chiqarmaqchimu?
-
Allah! Bu zimin kimning zimini idi? Uyghurningmu yaki
Xitayningmu? Xitay Uyghurni soraq qilishi kerekmidi? Yaki Uyghur Xitayni
soraq qilishi kerekmidi?
Türmide….qanche
waqit otti? Bilmeymen, tebietke xas waqit tertiwini eyitqanda, 10 yildek
waqit otti…
-
Bir insanning qisqa omride qanche 10 yil bar? Deqiqiliri,
minutliri, küresh…milliy ochmenlik…nepret…seghinish…eslesh…tengsiz xiyallar…bezide
yopurulup kelgen xiyallar….hetta bezide tashlap ketken xiyallar…xiyallar…qarang’ghu
kamir… ten’haliq…bir-biridin ortaq pikir tapalmighan bichariler…mehbuslar.
-
Ependim Exmet Igemberdi, shundaq qilip qanche yil türmide
otti?
-
10 esir…..
-
Yaq ependim 10 deqiqe ötkendu? Küchlük iradining igisi we
tewrenmeydighan siyasi etiqatqa ige ademge 10 yil, 10 deqiqe bolup tuyulidu.
Inqilapchi ademge waqit shundaq ötken bolidu-elwette.
1985-yili
bahar pesli Exmet Igemberdining hayatigha yene bashqa ozgirish élip keldi.
Ürümchide dostluq kinoxanisining aldida uchriship qaldim….Aq yol tilidim….
Exmet Igemberdi ailisini élip, oz yurtini tashlap yiraq Awistiraliyege seper
qildi.
Aqirip
körüner yalghuz bir yelken,
Kök dengizda
tuman ichide.
Yaqa yurtta
nime izlerken,
Nimini tashlap
ketken elide?
Lerminetov
Exmet Igemberdi
méhri- muhebbitini tashlap ketti….japa musheqetni izlep ketti yaki japa
musheqetni tashlap ketti….méhri- muhebbetni izlep ketti yaki Uyghurlargha
nijatliq, azatliq izlep ketti….yaqa yurt inqilapchigha siyasi panahliq berdi….öz
élige patmighan serke yaqa yurttin makan tapti.
Inqilap yeni
Exmet Igemberdi arqiliq Awistiraliyede bashlandi. Uyghurlarning wetini yoq.
Uyghur qeyerge barsa ayiqi tekken yer Uyghurning wetini bolidu. Uyghurning
wetini Uyghur dessep turghan bir ghérich yerdin bashlinidu. Elwette
inqilapmu bir ghérich yerdin bashlinidu-de!
Konfiranslargha,
yighinlargha qatnashti. Belki Exmet Igemberdi Awistiraliyede shundaq
yighinlarni özi teshkillidi. Awistiraliyede Uyghuristan kishilik hoquq
teshkilatini qurup, Uyghurning derdini pütün Awistiraliyege, hökümetke,
chet’elliklerge anglatti…., Uyghuristan’gha xelq’ara muxbirlarni iwertti….namayish
teshkillidi, muxbirlarning soallirigha dadil jawap berdi.
-
Ottura Asiya döletliri Uyghurlargha yüz kelelemdu?
-
Kelelmeydu. Amet bilen apetni bille élip yurgen waqit we
zaman amet bilen Uyghurlargha yüzlen’gende, ishinimen, Uyghurlar kona- yengi
hesapni biraqla alidu.
Barikalla!
Inqilapchi ! Ustazim Exmet Igemberdi !-
Öch almighan
oghul balini oghul bala digili bolamdu?
Exmet Igemberdi
qelem arqiliq jihad qildi, “Zindandin yangrighan otluq sadalar”, “Sherqiy
Türkistan -Türk dunyasining qanliq yarisi”, “Sherqiy Türkistan- wetinim
mening !” qatarliq sheiri we popilistikliq eserlirini yezip, sheirlirida
tawlan’ghan milliy hessiyatni we herikitini xelqqe teqdim qilghan bolsa,
poblistikiliq eserliride siyasi etiqadi we siyasi hoquq iradisini xelqqe
teqdim qildi.
Toxti Qurban,
Ziya Semidi, Turghun Almas, Abduleziz Mexsum, Dilbirim Samsaqiva,
hayatliridin Sabit Abdurahman qatarliq wetenning mujahitliri, wetenning
musteqilliqigha, milletning erkinlikige bedel töligen, hesapsiz bedel
töligen weten oghlanliri, hemshirilirimiz, ularning obrazi, öchmes simasi
inqilapchi Exmet Igemberdining qelimide muhebbetke layiq tegishlik orun’gha
ige boldi.
Inqilapchining
wujudida ikki xil meniwi kuch bar idi. 1) Exlaq 2) Irade. Exlaq bilen irade
birleshmigende exlaqni exlaq digili, iradini irade digili bolmayitti.
Exmet Igemberdi
qorsiqi keng inqilapchi bolup yétiship chiqti. Emeliy exlaqiy qiyapiti
arqiliq, saxtipezlik, kazzapliqni we bundaq xususiyetlerni jama’et
sorunlirigha élip kirgüchilerni we siyaset sahesige tangmaqchi bolghan
kishilerni rehimsiz tenqid qildi, misqal menpe’et üchün, saxta shöhretke
érishishi üchün yoldin ötkende ong terepke we sol terepke tazim qilidighan
ademlerni pash qildi.
Exmet Igemberdi
qandaq qilip bizning könglimizdiki inqilapchi adem bolup yetiship chiqalidi?
Zulum isyan
otturisida saqchi bolidu, türme bolidu, ölüm bolidu, exlaq bilen exlaqsizliq
otturisida nomus bolidu, isyankar adem türmini saqchini, ölümni köz aldigha
keltürmeydu. Qur’ani Kerimde: “Allahqa tewekkul”,- diyelmigenmidi?!
Ümit bilen
wehime otturisida etiqad bolidu, meslek bolidu, ümit meslekni özining
nishanigha yetekleydu, wehime meslekni öz ornida chekleydu, mubada meslek
mustehkem siyasi etiqatqa aylinidiken, inqilapchining közige hech nerse
körünmeydu. Herqandaq inqilap yaki erkinlik üchün yaki musteqilliq üchün
küresh jeryanigha kirgende, siyasi etiqatni asas qilghan bir pirinsip rol
oynaydu. Pirinsip- musteqilliq ! Bu ulugh heqiqetke tayan’ghanda barliq
wetendashlarning ortaq ghayisige aylinidu. Wetendashlar ozlirining siyasi
nishanini tepiwalghan bolidu. Biz bu yerde Uyghur milliy demokratik
inqilabining buningdin
özge
ehmiyiti barlighinimu bilmeymiz, bilsekmu etirap qilmaymiz.
Pirinsip bar
yerde bu pirinsip qurulush xarakterlik bolushi kerek, mustehkem siyasi
etiqadini omumlashturghan tonush bolmisa, inqilapchining ghayisi ebedi
pakitqa aylinalmaydu. Shexsiyetchiliktin waz kechmigende, daim digüdek ortaq
meqsetler üchün bedel tolimigende ulugh ishlarni bashqa élip chiqqili
bolmaydu.
Bedel tolesh
jur’iti herikette dahim digüdek mes’uliyet tuyghusigha baghliq bolidu.
Mes’uliyet shexsiyetchining wujudigha yerleshmeydu. Mes’uliyet eng mukemmel,
eng yuksek, xilapliq qilghili bolmaydighan musteqilliq arzulirini
chushinishni xalaydu. Bu xil arzularni chushinishnimu xalimay, atalmish
“Milliy dawa” qilghuchi kishiler bir uchum kökermiler we pirinsipsiz
öktemlerdur. Bu xil kökermiler, öktemlerge zerbe bérish we bu tipliq Uyghur
jemiyitining dashqallirini chetke qeqish, elwette bir xil mesuliyetning
ipadisidur.
Men ademning
alahidiliki nime- dep soal qoymaymen. Bundaq soalgha teyyarlap qoyghan
teyyar jawabimmu yoq. Men konglumdiki ademlerning alahidiliki nime? Melum
iqtidargha igemu? Yaki ige emesmu?- dep soalmu qoymaymen. Biraq
konglimizdiki bu adem mes’uliyetchan adem digen pakitqa yüzlen’gende, shu
mes’uliyetni ada qilish üchün shu ademde mu’eyyen iqtidarning bolushi
kereklikinimu inkar qilmaymen. Eger bir adem pirinsipqa asaslinip heriket
qilishqa yolluq bolmaydiken, bu adem mes’uliyetning hoddisidin chiqalmaydu.
Mes’uliyet tuyghusi bu ademdin erkin xarakter telep qilidu, bu kishi
hesretlen’gende erkin kishidur, haqaretke duch kelgende erkin kishidur, u
xoshalliqqa érishkendimu yene erkin kishidur, türmide olturghandimu erkin
kishidur, küresh inqilap qilghandimu erkin kishidur, chünki bu kishi
pirinsip bilen mes’uliyetni birleshtürgen
kishidur yaki mes’uliyet bu kishining wujudidin rohi alimidin halqip weten
aldidiki mes’uliyetke, millet aldidiki mes’uliyetke aylan’ghan mes’uliyettur.
Heqiqi insan mumkin bolidighan yaki “mumkin bolmaydighan” hadisilerge
duch kelgende ademni chöchitidighan derijide muamile qilishi lazim.
Inqilapchi Exmet Igemberdi bashqilargha oxshash Uyghurning musteqillighi
mumkinmu yaki mumkin emesmu- dep oylap olturghini yoq. Bu inqilapchimiz
küreshchan, hayatining uzaq musapilirida özining mes’uliyitini toluq ada
qildi!!!
Sherqiy
Turkistan Informatsion Merkizi
(Ertekin hazirlidi)
2005- yili 4-
ayning 22-küni
|