Maarip Sestimisida
Yürgüziliwatqan Dölet Terrorluqi
Kommunist Xitay hakimiyiti Sherqiy Türkistan ni
ishghal qilghan 55 yildin buyan Sherqiy Türkistandiki Uyghur xelqini yoq
qilish meqsitide assimilaysiyening eng rezil, eng wehshi usullirini qollinip
kelmekte. Uyghur xelqining siyasi , ijtimai, diniy we iqtisadi heqlirini
talan- taraj qilish bilen birge, medeniy maarip sahesidimu eng wehshi zulum
we assimilatsiye siyasitini yürgüzup keldi. Insaniyetning eng tebii
heqliridin biri bolghan bilim elish we terbiyilinish heqlirinimu eghir
derijide dexli-terizge we tehditke ucratmaqta.
Her tereplime eghir zulum we qanliq basturushlar tüpeyli, Sherqiy Türkistan
xelqining yurekliri qan-zerdapqa toldi. Bolupmu kommunist tajawuzci Xitaylar
hakimiyetni qolgha alghan mushu 55 yildin buyan xelqimizni nadan qaldurush
ücün, herxil hile-mikirlerni ishqa selip, oz alahidiliklerge ige milliy
maaripni tamamen emeldin qaldurup, Xitay maarip sestimisini yolgha qoyup,
“Zhonghua idiyisi” ni tengishqa urunuwatidu. Xitay tajawuzcilar hokumiti
mushu qisqighina 50 yil icide 3 qetim yeziq islahati elip bardi. Körünüp
turuptuki, xelqimizge qarita ocuq-ashkara iriqciliq we cong Xitay
milletciligi nuqti neziri boyice besim bilen maarip siyasitini yürgüziwatidu.
Mesilen, Uyghur baliliri ücün ecilghan balilar baghciliri nahayiti az bolup,
bu balilar baghcilirining mutleq köp qismi Ürümci, Qaramay, Shixenze
qatarliq Xitay nopusi zic bolghan sheherlerde bolup, bu baghcilardiki
balilar pütünley Xitay tilida terbiyilinidu.
Qeshqer, Xoten, Aqsu qatarliq Uyghurlar zic olturaqlashqan sheherlerde
balilar baghcisining sani teximu az.
Necce yuz ming Uyghur baliliri balilar baghcisining nime ikenligini bilmeydu.
Lekin, Xitay baliliri omumen digudek balilar baghcisida terbiyilinip, andin
bashlanghuc mektepke kiridu.
Milliy mekteplerning sanimu xuddi balilar baghcisigha oxshash nahayiti az.
Xitay mekteplerning oqutush sharaiti bilen Uyghur mekteplerning oqutush
sahraitini selishtursaq nahiyiti qorqunucluq perq bar. Mesilen, Uyghur
bashlanghuc mekteplirining köp qismi topa- kesektin selin’ghan bolup,
nurghun siniplarning deriziliri yoq, 2,3 kün arqa-arqidin yamghur yaghsa bu
siniplarda ders ötüsh mumkin emes. Eger 3-4 bal yer tewresh apiti yuz
berse(Allah saqlisun) nurghun balilarning qazagha ucrash ehtimali cong,
siniplarda par bolmighacqa noldin töwen 8-9 giradus soghuqta oqushni
dawamlashturush nahayiti tes, bu mekteplerning hetta kömür setiwalghudekmu
iqtisadi yoq, emma Xitay mektepliri tamamen bashqa bolup, milliy oqughucilar
duc keliwatqan bu qiyinciliqlarning hec qaysisi Xitay mektepliride yoq.
Dimek, mushu qiyinciliqlar bizning toluq ottura, toluqsiz ottura we kespiy
ottura mekteplerdimu intayin eghir.
Xuddi biz yuqurida sözlep ötkendek milliy keteplerning sani az, sharaiti
nacar, oqutush usküniliri mukemmel emes. Mesilen, merkez hesaplan’ghan
Ürümcide 60 tin artuq ottura mektep bar bolup, buning 50 din artuqi Xitay
baliliri oquydighan mektep, peqet 6 sila yerlik milletler perzentliri
oquydighan mektep. Dimek nopusning 80% idin köpi dehqan bolghan Uyghur xelqi
insaniyetning eng tebii heqqi bolghan bilim elish, terbiyilinish hoquqidinmu
mehrum qaldurulmaqta.
Wetinimiz Sherqiy Türkistanda kespiy ottura mektep, ottura texnikom we ali
mekteplerde oqu-oqutush pütünley Xitay tilida elip berilmaqta, Tajawuzci
Xitaylar Uyghur oqutqucilarni Uyghur oqughucilargha Xitay tilida ders
sözleshke mejbur qilmaqta. Hetta bashlan’ghuc, ottura mekteplerdimu Uyghur
tilini emeldin qaldurush, Xitay tilida ders sözlesh sinaq teriqiside elip
berilmaqta. Pütün milliy oqutqucilarni Xitay tilidin sewiye sinash
imtihanigha mejbur qatnashquzup, bashlan’ghuc mektep oqutqucilirini 5
derijidin yuquri sewiyege yetishke, ottura mektep oqutqucilirini 8 derijidin
yuquri sewiyege yetishke, kespiy ottura mektep, ottura texnikom we ali
mektep oqutqucilirini 11 derijidin ötüshke qistap, bu belgilen’gen derijidin
ötelmigen oqutqucilarni “layaqetsiz oqutquci”- dep, ulargha ders
orunlashturmay, oqutquci yetishmidi digen bahane bilen, aqqun Xitay
oqutqucilarni milliy oqughucilargha ders ötüshke orunlashturup, milliy
mekteplerning oqu-oqutush ishlirigha qesten qiyinciliqlarni elip kelip, bu
arqiliq milliy oqutqucilirimizni qesten ishsiz qaldurup, milliy
mekteplerdiki oqutquci we oqughucilarning sanini teximu azaytip,
Xitaylashturushni tezlitip, milliy maaripni tamamen yoq qilip, Uyghur
millitini yer yüzidin yoqutush pilanini tezletmekte.
Dimek, Uyghur tili bilen Xitay tili tamamen bashqa-bashqa til sestimisigha
tewe tillar bolghanliri ücün, Uyghur oqughucilarning Xitay tilida ötülgen
derslerni tamamen cushinip ketishi, Xitayce matiriyallardin toluq
paydilinishi qet’i mumkin emes, uning üstige Uyghur oqutqucilarning Uyghur
oqughucilargha Xitay tilida ders sözlishi mentiqisiz bir hadise bolup, bu
hadisining astigha intayin yaman siyasi meqset yoshurun’ghan.
Emeliyettimu, ali we ottura mekteplerde milliy oqughucilarning sewiyesini
yuquri kötermeslik ücün, her xil tosalghularni peyda qilip, Uyghur tilidiki
paydilinish matiriyallirining turini, sanini azaytip, milliy oqughucilarni
Xitayce matiriyal körüshke mejburlap, oqughucilargha her tereplime besim
yürgüzup, milliy oqutquci we oqughucilarning oqu- oqutush hayatida ensizlik
peyda qilmaqta. Addi missal qilsaq, fizika, matimatika kespide oqughan aliy
mektep oqughucilirimizning kompiyuter ishlitishni bilidighanliri nahayiti az,
buningdin koruwelishqa boliduki, milliy mekteplerning oqutush usküniliri
mukemmel emes, oqughucilar her jehette ceklimige ucrap, mektepning
tejribixana, kompiyuterxaniliridin toluq paydilinalmaydu, her qandaq bir
oqutquci we oqughucining dunyada yuz beriwatqan siyasi we ijtimai weqelerge
qarita siyasi cüshencisini we koz qarishini otturigha qoyush, tarix we
siyaset dersliride oqughucilarning Sherqiy Türkistan we Uyghurlar heqqide
soralghan herqandaq soallirigha oqutqucilarning jawap berishi qeti meni
qilinidu.
Eng külkilik we ecinishliq yeri shuki, wetinimizdiki pütün ali mektep,
ottura texnikom, kespiy texnik mekteplerde, saqci idarisi tesis qilin’ghan
bolup barghanseri bundaq dölet terrorluqi kengiyip ottura mekteplerdimu
saqcixcanilar we saqci xadimlar wezipige qoyulmaqta.
Ali mektep we texnikomlarni püttürgen UYghur oqughucilarning ishqa
orunlishish nisbiti intayin towen bolup, buy ash- osmurlerning oqush, bilim
elish qizghinliqini towenlitip, omumiyüzlük umidsizlinish we rohi jehettin
azaplinishni kelturup ciqirish bilen bille eghir ijtimai mesile süpitide
barghanseri pajielik halgha cüshmekte.
Mesilen, Qaramay, Maytagh, sherqiy Jung’ghar nefitligi qatarliq jaylarda her
yili 500 din artuq milliy oqughuci ali mektep imtihanigha qatnishidu, bu
oqughucilarning 80%- imtihandin otup ali mekteplerge mangidu, yilda 400 ge
yeqin oqughuci ali mektepni püttürup oz jayigha qaytidu. Buning icide köp
digende 100 nepiri ishqa orunlashsa, qalghan 300 nepiri “az sanliq millet
yashlirini almaymiz”- yaki “Xitayce oqumapsen” we yaki “milliy tilda
oqughanlarni ishletmeymiz” –digen haqaretler bilen ishqa orunlashturulmaydu
yaki yallanmaydu.
Bu xil ehwal Sherqiy Türkistandiki Xitay mektepliride mewjut emes. Dimek,
dektator, fashist Xitay hakimiyitining milliy maaripqa yürgüziwatqan bu
tajawuzciliq we dölet terrorluq siyasitidin oqutquci- oqughucilar özlirini
mektepte emes, belki üsti ocuq turmide yashawatqandek hes qilip, bixeter we
xatirjem oqu-oqutush muhitidin tamamen mehrum qilinmaqta.
Sherqiy Türkistanning ici we sirtidiki xelqimizning perzentlerning kelgusi
üstide hemde özlirining insaniy heq-hoquqliri üstide congqur oylunup,
erkinlik, musteqilliq üstidimu congqur tepekkur yürgüzup eghir zulum icidiki
bu milletni we muqeddes tupraqlirimizning terrorci, tajawuzcilarning qolidin
azat qilish ücün jan tikip küresh qilishini ümit qilimen.
Sherqiy Türkistan Informatsion Merkizi Muhbiri Aliye Zeper
2005-yili 2-ayning 24-küni
|