Beijingning Sherqiy Türkistangha Yürgüzüwatqan Diniy Siyasiti
2003 – yili, 5 – ayning 26 – küni dölet ishliri kabiniti atalmish “Shinjangning tarixi we tereqqiyati”namida 2 – qétimliq
aq tashliq kitap élan qildi.
Bu kitap söyümlük wetinimiz – Sherqiy Türkistan ( Atalmish Shinjang Uygur
aptonom rayoni) ning tarixi we hazirqi ehwaligha beghishlanghan bolup,
Beijing hökümi:” Shinjang ezeldinla Junggoning ayrilmas bir qismi, Uygurlar
Zhounghua millitige mensup...” dep ebjighi çiqqan kona sepsetisini kötürüp
çiqti. Hemmige melumki, Uygurlar neççe ming yillardin buyan özining milli
dölet qurulush enenesini taki kommunistik Xitay basqunçiliri 1949- yili
öktebirde Sherqiy Türkistanni bésip alghangha qeder dawamlashturup kelgen,
dunya mediniyiti we tarixigha zor töhpiler qoshqan medini
milletlerning biri, bu bir tarixi heqiqet!
Bu özimizning hem dunyaning nopuzluq tarixshunas we pen alimliri téripidin
birdek étirap qilinghan.
Beijing hökümranliri özining mustemlikiçilik hem basqunçiliq siyasitini
aqlash üçün öktemlik bilen tarixni astin-üstün qilip, pakitlarni burmilap
yazghan bu yalghan mustemlikiçilik siyasi tarixini xelqimiz alliqaçan ret
qiliptashlighan hem jawap bérishkemu erzimeydu!
Kitapning 2 - qismi atalmish “Shinjangning tereqqiyati” digen qismida
Beijing hökümeti 50 yildin oshuq wakittin buyan Uygur xelqige yürgüzüp kéliwatqan
milli asmilatsiye we irqi qirghinçiliqni asas qilghan dölet teror siyasitini
pedezlep,atalmish “Azatliq” tin kéyin “Shinjang ( Sherqiy Türkistan) xelqi
kommunistik partiye milli siyasitining rehberlikide erkin - azat bolup,
siyasiy, iqtisadiy, ijtima'i, medini - ma'arip sahéliride zor
tereqqiyatlargha érishiptumish...,partiyening diniy
erkinlik siyasiti bilen her qaysi milletler diniy
erkinliktin behrimen bolup, Islam dini sotsiyalizim üçün xizmet qilip, zor
muweppeqiyetlerge ériship, Uygur musulmanliri Xitay kompartiyesining diniy
siyasitidin intayin razimenmish!” rialliq rast shundaqmu? Biz bu mulahizide
Beijingning Sherqiy Türkistanda maxtap kökke kötürüwatqan peqetla diniy
siyasitigila bir nezer tashlap baqayli!
Köpçilikke ayanki, din bir xil ijtimayi idiyalogiye
bolup, ilahi küçke ishinishke asaslanghan dunya
qarash we tesewwurlardur. Sherqiy Türkistanda yashighan xelqler, jümlidin
Uygurlar Islaam dinini qobul qilishtin ilgiri her xil dinlargha: Shaman,
Zerdusht, (Ateshpereslik) Mani, Hiristiyan-
Nestoriyan, Budda qatarliq dinlargha étiqad qilghan idi.
10- esirning aldinqi yérimida Qaraxanilar sulalisining hökümdari Satuq
Bughraxan Samanilar padishalighining shahzadisi Ebu Nasir Samanining
tonushturushi bilen Islam dinini qobul qilip, miladi 920- yili Satuq
Bughraxan Oghulçaqni yéngip, shahliq textige çiqqan
we Islam dinini dölet dini dep élan qilghan. Allahning wehisi bilen
Peyghembirimizge yetken ulugh kitabimiz
Qur´an kérim we Peyghembirimizning sünnetlirini asas qilghan Islam dini 1000
yillardin buyan Uygur musulmanliri qelbide bu dunyaliq hem u dunyaliq
éhtiyajliri üçün rohi ozuq süpitide millitimizning
mewjutlighini saqlashtiki eng asasi menbelerning biri bolup xiymet
qiliwatidu. Islam dinisiz Uygur millitining
hazirqidek jismani we rohi jehettin mewjut bolup turushi qiyin, her qandaq
bir insanning haywanlardin perqi – uning pikir qilish iqtidari bolushida.
Insan iken u dingha bolmisa, bu dingha étiqad
qilidu yaki özliri ulugh bilgen shey´ilerge çoqunudu. Dinsiz atist
kommunistlar bolsa, özliri yasap çiqqan kommunist dahilirigha iqtida qilip,
uninggha çoqunushi tebi´i.
Kommunis Xitay basqunçilirining jut ayighi söyümlük wetinimizning mubarek
tupriqigha tigishi bilen ular tigh uçini aldi bilen imanimiz we
ghururimizning asasi bolghan dinimizgha qaratti, dinni - “ xelqni
zeherleydighan efyun, xurapat“ dep teshwiq qilip, muusulmanlarni atisizimgha
– dinsizliqqa zorlidi. Bu qilinghan hem qiliniwatqan
yawuzluqlarning birla meqsidi: bizni tariximiz, tilimiz, milli mediniyitimiz,
dinimizdin ayrip tashlap, imanimiz we ghururimizni paymal qilip, “Ulugh
Zhounghua milliti“ge qoshup tashlap, axirida Uygur millitini dunya
xéritisidin öçürüp, wetinimizni menggü ishghal qilish. Buning üçün Beijing
hökümranliri aldi bilen sansizlighan siyasi hériketlerni yürgüzüp, ayighi
üzülmigen jaza yürüshlirini teshkillep, mesjid –xaniqa, medrise – diniy
mekteplérimizni, unung iqtisadi menbési bolghan wexpilerdin mehrum qilip
tartiwaldi. On minglap mesjidlirimizni yépip yaki çéqip
tashlap weyran qildi.“ Pan Islamist“,“ Pan Türkist“,“ Diniy
eksiyetçi“, “Milli bölgünçi“
digendek siyasi qalpaq – bednamlar bilen atalmish “ Wetenning birligini
saqlash, milletler ittipaqini qoghdash we Shinjangning muqimlighini saqlash“
namliri bilen on minglap diniy alim – ölimalirimiz,
yash taliplirimiz, hetta, adettiki
musulmanlirimizning Islam dinigha étiqad qilghanliqliri üçün jaza lagirigha
élindi, türmilerge tashlandi we öltürüldi.
Bolupmu atalmish“ mediniyet inqilabi“ dewrliride
Ulugh Allahqa til tekküzüshke, musulmanlarni çoshqa göshini yiyishke, Qur´an
kerimni köydürüshke zorlidi. Mesjidler, medrisiler, ibadet orunliri, çoshqa
qotanlirigha aylanduruldi. 80 – yiliridin bashlap xelqarada yétimsirep,
yalghuz qalghan Beijing hökümranliri Sherqiy Türkistanda qattiq naraziliq we
toqi lenetke qalghanlighidin taktikisini derhal özgertip, özlirining qilghan
barliq jinayi qilmishlirini “ 4 kishilik guruh“qa artip, xelqaradiki
musulman memliketlirini qolgha keltürüsh we Sherqiy Türkistan musulmanlirini
waqtinçe aldap ténjitish üçün diniy mesililerde az –
tola“ yol qoyush“ siyasitini yürgüzüshke mejbur boldi. Bu“ yol qoyush“
Beijing hökümitining Sherqiy Türkistan musulmanlirining diniy étiqad, insan
heqlirige körsütülgen hörmet, rehnamiliqi bolmastin, yenila Beijing
hökümranlirining Sherqiy Türkistanda yürgüzüwatqan mustemlikiçilik
siyasitining ikki yüzlimiligini körsitidighan waqtinçe amillar idi. Bu saxta
siyasetning bir qançe yil yürgüzülüshi bilen Uygurlar özlirining maddi we
meniwi imkaniyetlirige tayinip, Xitay hökümiti téripidin weyran qilinghan
dini we mediniyet en'enilirini eslige keltürüshke bashlap, bir qisim kona
mesjidlerni rimunt qilip, yéngi mesjidlerni sélip,
medrise – diniy mekteplerni eslige keltürüp,
çeklengen dayirde hejge bérip – kilish, özining
yoqatqan diniy we medini bayliqlirini izleshke we
özige qaytishqa bashliwidi, riyaker, wediside turmaydighan Beijing hökümiti
çidimidi – de, derhal mustemlikiçilik siyasitining pedisini
özgertip, bir
tereptin xelqarani aldisa, yene bir tereptin Sherqiy
Türkistan xelqni téximu qattiq basturushqa kirishti.
1990 – yili 5 – aprildiki“ Barin Inqilabi“ 1995 –yili 7- eyul“ Hoten
weqesi“ we 1997 yili, 5 – 6 – fewral“ Ghulja qanliq weqesi“ din kéyin,
bolupmu, 2001 yili 11- sintebirde Amirikida yüz bergen dehshetlik paji´edin
kéyin Amirikining dunwiy térorizimgha qarshi sépige kiriwalghan
Beijing hökümranliri axiri üzülmey kéliwatqan“
3 xil qara küçlerge qattiq zerbe bérish hérikitini izçil, pilanliq halda
qattiq qolluq bilen yürgüzüp kéliwatidu. Ular yene“
dinni sotsiyalizim üçün xizmet qildurush“ digen dinimizni
xunukleshtüridighan, eslide Islam dinimizgha qarshi atistliq siyasetni küçep
yürgüzüp, köpligen mesjidlirimizini taqidi, qalghanliri Beijingning
teshwiqatini qilidighan, 5 waqit namaz oqushqa ruxset qilmaydighan, peqetla
meyit namizini oquydighan hem çetellik seyyahlar üçün körgezme hisawida
körsütülidighan orunlagha aylanduruldi. 3, 4 yildin buyan atalmish aptonum
rayonida minglighan diniy zatlarni
mejburi mepkure özgertish kurslirigha teshkillep, ularghaning
sotsiyalistik éngini östürüp, ulargha
maash bérip, sotsiyalizim üçün xizmet qilishqa
qesem qildurup, bu murted“ imamlar“ arqiliq dinimizni xunukleshtürüp, ayaq –
asti qilip, diniy erkinligimizni qattiq basturiwatidu....
kadir we oqughuçilargha namaz oqush qattiq çeklengendin sirt Sherqiy
Türkistanning jenuptiki bezi nahiyéliride milli qiyapette kéyingen
Uygurlardin gumanlinip soraq qilidighan, burut –saqal qoyghanlarni“
bölgünçi“ dep atap resmen gumanlinidighan, bezi
mesjidlerge Islam dinining düshmenliri: Maozedung, Ding Xioping
hem Jangziminlarning resimliri mesjidning
méhrapliri étrapidiki tamlargha ésilip, Uygur
musulmanlirini shulargha çoqunushqa mejburlawatidu. Bbu
shumluq, yawuzluqlarni qandaq diniy
erkinlik digili bolsun?! Qandaqmu 1000 yillardin oshuq waqitlardin buyan
uruq – ejdatliri öz wetenliride Islam dinigha erkin – azade étiqad qilip
kelgen bügünki Uygurlar kommunistik Xitay basqunçilirining bu
mustemlikiçilik siyasetliridin razimen bolsun?! Buning hemmisi uçigha çiqqan
riyakarliq, hemmisi ghelet!
Demokratiye we erkinlik temin étilgen memliketlerde
dingha, meyli qaysi dinda bolushidin qet-i nezer, insanning muhim rohi
ozuqliridin biri dep qaraydu. Atilar sözide:“ biri Hudadin qorqqandin qorq,
yene biri Hudadin qorqmoghandin qorq“ diginige oxshash, bu
Hudakuy, teqwa bolghan insan barçe yamanliqlarni
qilishtin yiraq bolup, insangha paydiliq ish qilidu, buning bilen u jamaet içide hörmet –
izzetke ige bolidu, buningdin hemmisi heyiqidu, digen söz.
Emdi 2 – xildiki insanlar Hudadin qorqmighandin kéyin, dunyadiki hemme yaman
ishlarni, barçe yawuzluqlarni qilishtin yanmaydu, Mundaq
insanlardin hemmisi qorqidu, bu neq Xitay
kommunistliri tipidiki yawuz gezendilerdur. Shunga, biz yashawatqan
Australiyede, birer dinning muxlisi bolghan insanni edep – exlaqi bar,
normal bir insan dep, qandaq bolmisun, uninggha ishenç bilen qaraydu.
Hetta biz Australiyerdiki musulmanlar Australiye
grajdanliqigha öiüshte Quran tutup qesem berimiz. Amirikigha oxshash memliketlerde dölet
reisliri, prizdentliqqa olturushtimu
Hiristiyanlarning hilahi kitabi İnjilni tutup tentenelik halda qesem beridu
hem dölet reyisliri yekshenbe künliri
chirkawlargha bérip, Hudagha bolghan ishençisini
bilduridu, hetta Amirikika sinat mejlis zalining törige, Amirika
dollirighimu“ biz Hudagha ishinimiz“ dep yézilghan.
Gherp memliketliri we Australiyede, din dölet siyasitidin ayrim bolsimu,
hökümet dingha, dini bayram, dini paaliyetlerge alahide köngöl bölidu,
mesilen: Hiristiyanlar Hezriti Eysa Peyghemberning tughulghan küni 2,
3 ay burunla bu heqtiki teyyarliqlar bashlinidu. Radio, télivuzur, gezit,
kitap – jornallarda diniy mezmundiki teshwiqatlar keng – kölemde bérilidu.
Sheher we yéza – sehralarning koça koyliri, soda orunliri, mediniyet we
senet orunliri alahide bézilip, Bayram tüsige kiridu. Bu waqit neq
Australiye mekteplirining yazliq tetilge topghra kelgeçke kishilerning eng
yaxshi köridighan waqitliri hésaplinip, bu waqitlarda Hiristiyanlarning
hayajanliri – tenteniliri uzungiçe dawamlishidu....
Australiyening çong sheherliridin meyli Sidney, Melbourne, yaki Adelaidi,
sheherlirining koçilirida bir – birige yanmu – yan qed kötirip turghan
çirkaw, mesjid,
butxane we singoklarni körüp bu
ibadetxanilardin xoshal –
xoram çiqiwatqan her qaysi dinlarning muritlirini körisiz. Ular özlirining
diniy étiqadliri üçün bir – biri bilen düshmenleshmeydu, qayta bir
- birige insani hörmette bolidu, mundaq bir insani, dostluq,
barawerlik muhitning shekillinishide Australiyening bügünki erkin,
demokratik, köp milletlik mediniyetni asas qilghan adil siyasiti asasi çong
rol oynaydu.
Australiyediki Sherqiy Türkistanliqlar 1200 kishi Adilaydi, Milborn, Sidniy,
Kuynsland we Péris shehirliride yashaymiz, her bir sheherde musulmanlarning
mesjidliri bolushtin sirt, wetendashlar köp bolghan Adilaydi shehiride 10
yil burun jenubi Australiye Islam jemiyitining yardimi we wetendashlarning
pidakarlighi bilen bir mesjid sétip élinghan idi, bu
mesjid musulmanlar üçün çong xizmetlerni qiliwatidu.
Buningdin tört yil burun bir Uygur imamni Pakistandin keltürduq.
Qurban, roza héytlirimizni nahayiti tentenilik
ötküzümiz, balilirimizni diniy kurslargha,
sayahetlerge uyushturimiz, çonglarning Qur´an kursliri bar.
Qisqisi, biz yiraq Australiyede özimizning tughulghan ana wetinimizde ayaq –
asti qiliniwatqan, qattiq çekliniwatqan tewerrük tilimiz, dinimiz hem örpi
– adetlirimizni behuzur dawamlashturiwatimiz. Mana bu
– heqiqi dini erkinlik! Insaniyet dunyasining tarixi tejribe –sawaqliri
shuki, melum dingha we milletke qilinghan bihude düshmenlik we yawuzluqlar
axiri öz beshini özi yiyish bilen axirlishidu, inshaallah!
Ehmet Igemberdi
Sidniy – Lewerpul, 13 – eyun / 2003 -
yil
|