Milliy Musteqilliq
We Milliy Dölet Heqqide
Tehrir ilawisi:
yéqindin buyan jemiyette bir qisim kişiler xelqimizning idiyisini
qalaymiqanlaşturup, bezi bir bolmiğur neziryilerni bazarğa sélip yürwatidu.
Buning netijiside bezi ademler özlirimu bilmestin xata köz qaraşlarğa egişip
kétidiğan xahişlar yüz bériwatidu. Biz bu xil selbi amillarni tosuş we
aldini éliş mexsidide, Nurmemet Kenji koça-koylarda tarqitip yürgen “bügünki
weziyet heqqide”, “Uygur muemmaliri (mesililirige) üç köz qaraş”,
“özleştürüş iqtizadi we etnoslar ekologiyesi” qatarliq üç parçe tizis
heqqide etrepliq mulahize élip bériş asasida yézilğan “milliy musteqilliq we
milliy dölet heqqide” digen maqalini keng uqurmenlirimizge sunduq.
Köpçilikning estayidilliq bilen uqup çiqip, milliy musteqilliq we milliy
dölet mesiliside éniq çüşençige ige boluşini umid qilimiz.
Uygur xelqining şunçe uzaq yillardin buyan élip
bériwatqan milliy azatliq küreşliri birla mehsetni yeni özining milliy
dölitini eslige keltürüşni we quruşni nişan qilğan. Bu hemme ademge
çüşünüşluk bolğan eqelli sawat. Pelsepiwi nuqtidin élip éytqandimu, milliy
musteqilliq kürüşining
Netijisi çoqum milliy döletning qurulişidin dérek béridi. Dunyadiki her
qandaq bir millet milliy musteqilliq kürüşige atlanğanda, mustemlikiçilik
asaritidin qutulup, milliy dölet quruştin ibaret buyuk arzuni könglige
pükken bulidu. Gerçe her qaysi milletlerning küreş şekilliri bir-birige
ohşimisimu, biraq eng ahirqi mehsidi birla, u bolsimu özlirining milliy
dölitini quruş.
Biz Uygur xelqi özimizning neççe ming yilliq tarixida
jahanğa meşhur bolğan seltenetlik döletlerni qurup, dunya medeniyitige
ajayip olmes tohpilerni qoşqan xelqbiz. Tarixta çtken ejdatlirimiz buningdin
neççe ming yillar burunla milletni we ziminni güllendürüş, başqilarğa
mustemlike bolmasliq üçün qudretlik dölet quruşning zörirligini çüşengen.
Eger ejdatlirimizning eqil –parasiti, kuç-quwwiti bilen qurulğan musteçil
Uygur döletliri bolmiğan bolsa, xelqimizning parlaq medeniyiti bolmiğan
bulatti. Uygur xelqimu uzaq tarixi jeryanida başqa milletler teripidin
asmilatsiye qilinip yuqulup kétetti. Bulardin biz bir millet üçün dölet we
weten uqumining qançilik muhim ikenligini
körüwalalaymiz.
Biraq yéqindin buyan bezi ademler özlirimu tulluq
çüşenmigen ğeliti nezeryilerni bazarğa sélip, xelqimizning engida
qalaymiqançiliq peyda qilişqa uruniwatidu. Buningğa misal qilip Nurmemet
Kenjining jamaetçiligimiz içide tarqitip yürgen “bügünki weziyet
heqqide”,“Uygur muemmalirige üç köz qaraş”, “özleştürüş iqtizadi we etnuslar
ekelogiyesi” qatarliq söz tizislirini körsitişke bulidu.
Bizning qarişimizçe, tizislarning aptori özining
qançilik bilimining barliği bilan hisaplaşmayla, özige tolimu eğir kélidiğan,
özimu tulluq çüşenmeydiğan çong temilarğa esiliwalğandek qilidu. Töwende biz
keng oqurmenlirimizge çüşünüşlik bulişi üçün, uning söz tizisliridiki
qaraşlirini eynen élip,tehlil yürgüzuşni layiq korduq.
“Hazir xelq teğdirini belgüleydiğan asasi amil uning döletçiligi bulup
hisaplanmaydu… biz kün tertiptin Uygur döletçiligi mesilisini élip
taşlişimiz lazim… üçünçi dunyaning onliğan musteqil ellirining teğdiri,
barliq gep xelqning öz döliti barmu-yoq digen mesilige közimizni
yetküzelemdu?” ( Nurmemet Kenji “bügünki weziyet heqqide”).
Yuqurqi abzasta éytilğan sözlerning bimeniligi şu yerdiki, tizis apturi
dölet digen uqumning nimidin dérek béridiğanliğini we bir milletning ijtimai
tereqqiyatida qandaq rol oynaydiğanliğini çüşenmise kérek. Tarixi tereqqiyat
nezerisi buyiçe élip éytqanda, dölet bir milletning mewjut bulup turuşi we
dunyadiki milletler qatarida qed kötürüp turalişidiki eng asasliq amil bulup
hisaplinidu. Özining musteqil dölitige ige bolmiğan her qandaq bir millet
tedrije halda başqa küçlük milletlerge asmilatsiye bulup kétiştin ibaret
pajeliq aqiwetke duçar bulidu. Bundaq qismetke yuluqqan miletning
tereqqiyatidin éğiz éçiş esla mumkun emes. Tarixqa nezer salsaq, miladining
aldi –keynidiki uzaq tarixi jeryanda şu dewirdiki jahan mediniyitige ajayip
tohpilerni qoşqan sak-siktay, tohar, soğdi we qitan qatarliq milletler öz
döletliri munqeriz bolğandin kéyinki dewirlerde başqa milletler teripidin
yimirilip, tarix bétidin ğayip boldi. Ularning mediniyitimu, orip-adetlirimu
bu milletni sahlap qalaliğini yoq. Bu pakitlar şunu ispatlayduki, bir millet
meyli unung nopus sanining az yaki köp bulişidin, dölet ziminining çong yaki
kiçik bolişidin, ijtimai tereqqiyatta aldida uzap ketken yaki arqida qalğan
bulişidin qeti nezer, peqet özining etnik birligini saqlap, öz wetenide
musteqil halda mehkem put dessep turalisila, bu millet özini sahlap qalaydu
we tereqqiyatning dağdam yolida alğa ilgirliyeleydu.
Töwende tizis aptorining yene bir abzas sözige qarap köreyli:
“Yengi riyalliqta xelqler teğdirini adettiki jemiyetlik tuzum şekli emes
belki, tamamen başqa asaslar belgülimekte…hazir pütkül dunya yüzide döletler
tarixning qalduği, yadikarliqliri bolmaqta…barliq tosalğularni, barliq
çégralarni yoqutiwatqan alemşumullaşturuş jemiyet tereqqiyatiğa tamamen
başqa yolunuş bermeklte.”(Nurmemet Kenji “bügünki weziyet heqide”).
Yuqurqi abzasni oqup bulup, ixtiyarsi “towa” diyişke mejbur bolduq. Bu
tizisning aptori bügünki muşu biz yaşawatqan dunyada yaşawatamdiğandu yaki
başqa pilanitlardin kélip qalğanmidu? Qéni, sorap köreyliçu: qaysi dölet
tarixning qalduği yaki yadikarliği bulup qaptu? Rusiyemu? Amerkimu? Yaki
tizis apturi çuquniwatqan Xitaymu? “yadigarliq” digen sözning giramatikiliq
menisi nime? Uygur edibi tilida qaysi mezmunni ipadileydu? Qéni qaysi
döletler öz çégralirini yoqutiwetiptu? Bügünki künde dunyadiki her bir dölet
özining musteqilliği we çégrasining biheterligi üçün tirişçanliq
körsütiwatamdu yaki döletler ara çégralar yuquliwatamdu?
Tizislarning apturi bu suallarğa jawap bireligüdek iqdidarğa ige emes. Çünki
u “Uygurlarğa dölet kérek emes ”deydiğan ğelete köz qaraşlarni aqlaş üçünla
yuqarqidek debdebilik petiwalarni oylap tapqan halas. Uygur xelqining tarixi
we medeniyitidin qilçimu sawadi bolmiğan bu ademlerning xelqimizning özining
milliy dölitini quruş yolida élip bériwatqan musteqilliq inqilawiğa
buzğunçilik qiliş mehsidide şuğulliniwatqan bundaq xile- neyrengliri öz
putiğa özi palta çepiştin başqa nerse emes. 20 milyondin artuq Uygur xelqi
mustemlike qilinğan deslepki yillardiki saddiliq we nadanliqliridin
alliqaçan qol uzup,musteqilliq inqilawining tepekkur alimige kirip keldi.
Her qandaq yawuz küçlermu xelqimizni özliri talliwalğan musteqilliq yolidin
arqiğa qayturalmaydu. Her xil debdebilik sözler bilen xelqni aldiğili
bolmaydu. “Axirqi hisapta tarixta mewjut bolğan büyük we qudretlik Uygur döletlirining
çégraliri boldimu? Ularni başqilar étirap qildimu? Barliq muşu suallarğa
peqet birla jawap bar: yaq!” (Nurmemet Kenji “bügünki weziyet heqqide” )
Tizis aptorining bu sualiğa tarixşunaslarning Uygur döletliri heqqide
yazğanlirini misal keltürüp otsek muwapiq bolar: “Orhun Uygur Qağanliqi
nahayiti keng tirotiriyini, yeni Altay tağliridin çong Hin, gan tağliriğiçe,
şimalda Sayan tağliridin jenupta Gobi çollirigiçe bolğan yerlerni öz içige
alğan idi. Zhung guo padişalirining merkizi asiyağa qarap kéngiyişini Uygur
Qağanliğining küç-qudriti tusup turatti.”(S .G.Keliyaşturni “Uygurlar we
başqa Türki xelqlerning qisqiçe tarixi” Uygurçe neşri 161- bet. Ürümçi. )
“Uygur Idiqut élining çégrasi şimal terepte bügünki Ürümçi şehrining şimali
teripidin 150 kilometir nérida idi. Jenup teripi Hoten we Tibetler bilen
çégrilandi. Ğerbi-şimal terepte Uygur Qarahanilar döliti bilen, şerq terepte
bolsa Kengsu Uygur éli bilen çégrilandi. 866 - yili Uygurlar omumi yüzluk
ğelbini qolğa keltyrgendin kéyin Iduqut hanliği öz téroteriyisini tehminen
500 ming kuwadirat kilometir kélidiğan dairige kengéytti. Uygur élining
teşkil bulişini Uygurlar tarixidiki çong we nahayiti muhim bir dewir dep
bahalaşqa toğra kélidu. Uygurlarning éli 500 yil etrapida mewjut bolup turdi.
Peqet muşu pakitning özila çong ehmiyetke ige bolğan bir weqe dep qaraş
kérek.” (D.I.Tihnow “10-14-eserlerdiki Uygur élining ijtimai we iqtizadi
tuzumi” Uygurçe neşiri 41-69- betler )
“Uygur Qarahanilar döliti küçüyüp, terotiriyisi kengeygen çağda,
uning şerqi Keşmirge,ğerbi Harezimge, şimali Balqaş, Aral kollirige, jenubi
Merwi Şah Jahan,ğa tutaşqan bulup yer meydani 5 milyon kuwadirat kilometirğa
yetken.”(Turğun Almas “Uygurlar”430-bet).
“Ğerbiy Uygur Qağanliği 9-esirning otturliridin kéyinki 170 yil içide
hazirqi Xitayning Shin jiang rayunini we Ottura Asiya Türkistanini öz içige
alğan sanaqliqla bolğan çong döletning birige aylandi. ”(Abeta. Keo (Yaponiye)
“Ğerbiy Uygur eli tarixi heqqide tetqiqat” 424-bet).
Yuqurqi misallar Uygur
xelqi qurğan we güllendürgen, jahan medeniyitige bibaha töhpilerni qoşqan
Uygur döletlirining şanliq tarixini inkar qilğan Nurmemet Kenji üçün eng
yahşi jawap bolsa kérek.
Bu yerde alahide tekitlep ötüşke tegişlik bir nuqta bar, u bolsimu milliy
roh. Wetenperwerlik we milletperwerlik xelqimizning milliy rohini
urğutuştiki we milliy dölitini eslige keltürüştiki ikki eng'güşter bulup
hésaplinidu. Hazir düşmenlirimizning hemmidin bek qorqidiğini Uygur
xelqining milliy rohining oyğunuşi. Şunglaşqa Xitay mustemlikiçiliri
özlirige yollanğan milliy munapiqlarning tili arqiliq “Uygurlarğa dölet
kérek emes, milliy tereqqiyat bolsila boldi” deydiğan xelqning milliy
ğururini ğeplette qalduridiğan sehrigerlik oyunini oynawatidu. Hemmige
ayanki, milliy rohning halakiti milletning halakiti bolup hisaplinidu. Uygur
xelqining milliy rohi yuqulidiken, u halda Uygurlar wetensiz qullarğa
aylinidu. Ejdatlirimiz neççe ming yillardin buyan, kökligen, awuğan goher
ziminimiz Şerqiy Türkistan ( Uyguristan) ni Xitay kommunistlirining ayiği
astida depsende bulişidin qutquzuş yolidiki muqeddes körişimiz onguşsizliqqa
uçraydu. Kindik qénimiz tökülgen ana wetinimiz düşmenlirimizning işret
bağçisiğa aylinidu. Tumurida Uygurning qéni bolğan her qandaq bir wijdan
igisi bundaq aqiwetni hergiz rawa körmeydu.
Tizislarning apturi özining ğelite sepsetilirige başqilarni işendürüş üçün
Qirğizistanni misalğa keltürgen. Uning töwendiki sözlirige qarap köreyli :
“ilgiri S.S.S.R terkiwige kirgen döletlerning héç biri S.S.S.R parçilinip
ketküçe qolğa keltürgen turmuş derijisige yitelmidi…. Merkizi Asiyaning
barliq musteqil döletlirining yéqin keleçektimu şu derijige
yitelmeydiğanliği ruşen. Merkizi Asiyadiki eng démokratik dep hésaplanğan
döletning eng çong muweppiqiyiti hazirqi namratliqni yuqutuş progrrammisini
qubul qiliştin ibaret buliwatidu. Resmi bahalaşlar buyiçe Qirğizistan
ahalisining 53 payizi, bezi istatikçilarning pikri buyiçe 80 % din artuqi
namratliqta kün köçürmekte” (Nurmemet Kenji “bügünki weziyet heqqide”). Mana
bu tizis apturning “musteqil döletning kérigi yoq” digen sepsetisige
keltürgen atalmiş pakiti. Apturning qarişiçe eger Uygurlar Xitaydin öz
dölitini qayturup élip musteqil bolsa u halda Uygur xelqimu namratliqta
yaşap qalarmiş, şuning üçün Xitayning mustemlikisi bulup yaşişi kérekmiş! Bu
apturning “künning sérigini körüp jan béqiş”desturi. Biraq, hemmimizge
ayanki, Qirğizistan xelqi musteqillikke érişkendin kéyin Qirğizistan
jumhuriyitide nahayiti zor ilgirleşler barliqqa keldi. Hazir gerçe bezi bir
qiyinçiliqlar bolsimu, musteqilliq we demokratiyedin erkin nepes alğan
Qirğiz xelqi yéqin kelgüsüde öz dölitini güllen'gen, qudretlik Qirğizistan
qilip qurup çiqalaydu. Uygur xelqi meng'gu Qirğizistan xelqige tilekdaşliq
bildüridu. Tizis apturining Uygur-Qirğiz xelqliri dostliğiğa buzğunçiliq
çiliş qesti hergiz emelge aşmaydu. Emdi öz sözimizge kelsek, wetenimiz
Şerqiy Türkistan ( Uyguristan) dunyadiki yer yüzi we yer asti bayliqliri eng
mol bolğan döletlerning biri. Unung üstige Uygur xelqi özining eqil-parasiti,
emgek söyerligi, dölet başquruştiki mol tejribilirige tayinip neççe ming
yillardin buyan musteqil yaşap kelgen xelq. Bizning musteqilliğimiz héç
qaçan xelqimizni namratliqqa başlimaydu. Del uning eksiçe musteqil Şerqiy
Türkistan ( Uyguristan) döliti xelqni parlaq keleçekke yétekleydu.
Endi Nurmemet Kenjining töwendiki sözlirige qarap koreyli:
“Xitay memuriyiti bilen muemmalar (mesililer) mewjut, lékin bu muemmalar
Şerqiy Türkistan ( Uyguristan) ning azatliği üçün xelq uruşini yürgüzuşke
asas-sewep bulalmaydu… ölkidiki hakimiyetning resmi wekilliridin bolğan
Uygur rehberliri muşu mewqeni eng izçil halda izhar qilişmaqta… Uygur
xelqining milletni yoq qiliş siyasitige uçrawatqanliği heqqide éytiliwatqan
sözler wetendiki Uygur ahalisi özide keskin inkas hasil qilalmaydu. Bezide
héç qandaq inkasmu yoq…”(Nurmemet Kenji “Uygur muemmaliriğa üç köz qaraş”).
Yuqurqi qurlarni yazğan ademler wetendiki xelqning azap- oqubetlik turmuşini
qançilik çüşüner ?
Yüzmingliğan erk söyer oğlanlarning Xitay turmiliride insan qélipidin çiqqan
wehşiyane qiyin-qistaqlar astida jan bériwatqanliği, mingliğan –onmingliğan
anilarning, hede –singillarning milletni nabut qilğuçi “pilanliq tuğut”
siyasitining qurbanliriğa ayliniwatqanliği, yillap étizdin qaytmay emgek
qilğan japakeş déhqanning yilliq kirimining yüz dollarğa yetmigenligi
sewebidin ailisini baqalmay, balilirini oqutuşqa amalsiz qéliwatqanliği,
“işçi qisqartiş” bahanisida iş orunliridin qoğlanğan yüzmingliğan
biçarilerning koçilarda xaru-zarliqta yürgenligi, yer-zimin,
öy-makanliri Xitay köçmenliri teripidin tartiwélinğan
qan-qérindaşlirimizning Teklimakan çölliride hudağa nale qilip yürgenliri,
bir burda nan üçün ippet-numusini sétişqa mejbur buliwatqan Uygur
qizlirining is-tütekke tolğan pahişhanilardiki nale-peryatliri bu imani
bulğan'ğan munapiqlarğa azraqmu tesir qilmasmu?!! Bular kökke kötüriwatqan
“Uygur rehberliri” digenler kimler? Xitay hojayinlirining yündisiga sizik
bolğan milliy ğalçilar emesmu? Muşu milliy yallanmilarni Uygur xelqining
wekili dep bazarğa séliwatqan Nurmemet Kenji zadi kim?
“Men üçünçi yolğa emel qilidiğan ademler topiğa teelluqmen. Bu yolning asasi
pirinsipi nahayiti addi: uning birdin-bir eng çong mehsidi şundaqki, u
insaniyet tarixiğa, tedriji tereqqiyatiğa bibaha hesse qoşqan Uygurlarning
saqlinip qélişi we tereqqi qilişini temin étiştin ibaret…Biz Xitay hakimiyet
urunliriğa Uygurlarning étnikiliq rawajlinişini qollap- quwetleşke nişan
qilğan bir türküm lahiyilerni emelge aşuruşni telep qilduq, şundaqla bizni
bu mesilide çüşençi bilen qarşi alğanliğiğa qanaet hasil qilduq… Ürümçide
Merkizi Asiya elliridiki Uygur jemiyetlik teşkilatliri rehberlirining
uçurişişini ötküzüş heqqide qarar qubul qilindi. Shin Jiang Uygur Aptonum
Rayoni xelq hökümiti yenida daim işleydiğan iş topini quruş, bu iş topi
terkiwige merkizi Asiyaning barliq elliridiki şundaqla yiraq çetellerdiki
Uygur teşkilatlirining wekillirini kirgüzüş kérek.”(Nurmemet Kenji “Uygur
muemmaliriğa üç köz qaraş”)
Yuqurqi yézilmilardin keng uqurmenlirimiz Nurmemet Kenjining kim ikenligi
heqqide melum çüşençige ige bolğan bolsa kérek. Xitay mustemlikiçilirige bir
türküm lahiyilerni teğdim qilğan we ular bilen “çüşünüş” hasil qilişip,
eğiz- burun yalaşqan tizis apturi huşalliğidin xudini yoqatqan halda
Ürümçide Merkizi Asiyadiki wetenperwer teşkilatlar rehberlirining uçrişişini
otkuzuş, Xitayning Uyguristandiki yallanma hakimiyiti yenida dayimliq
işleydiğan “qulning quli” bolğan iş topini quruşni qarar qilğan we şu
mehsette Merkizi Asiyadiki we çetellerdiki barliq wetenperwer
teşkilatlarning rehberlirini Xitay mustemlikiçiliri aldiğa “duayi-salam”ğa
bérişqa çaqirğan. “Irpan” namidiki kiçikkine bir tijaret ornining hojayini
bolğan Nurmemet Kenjige Uygur xelqi we çetellerdiki Uygur teşkilatliri
namidin söz qilidiğan bundaq hoquqni kim bériptu?! 1996-yili 16-oktebir
eçilğan Qirğizistan jumhuriyetlik Uygur “Ittipaq” jemiyiti merkizi
kengişining pelonomida buningdin kéyin siyasetke arlaşmaydiğanliği heqqide
söz qilğan Nurmemet Kenji endilikte qandaqlarçe siyasetke arlişip qaldi?
20 milyondin artuq Uygur xelqining hayat- mamatiğa we kelgüsi teqdirige
munasiwetlik bolğan muşundaq zor siyasi mesilide, uningğa çetellerdiki
wetenperwer teşkilatlar namidin Ürümçide uçruşuş ötküzüş heqqide qarar qubul
qilidğan salahiyetni we huquqni kim bériptu?! Töwendiki bayanlardin biz,
tizis aptorining bundaq siyasi neyrengwazliq qilişidiki seweplerni
biliwalalymiz.
“Türkiye” Gezitining 1996-yil 14-Dekabir saniğa “Xitay kommunist
Partiyisining Şerqiy Türkistan heqqidiki qet'i mehpiy hojjitini qolğa
çüşürduq”, “Istiqlal herkitini boğmaqçi” degen qoş mawzuluq maqale bésildi.
Maqalida, 1996-yili 3-ayning 19-küni Bei Jingda qubul qilinip, 1996-yili
5-ayning 8-kni Uygur tiliğa terjime qilinğan, Xitay kommunist Partiyisining
Uygur xelqining milliy azatliq herkitini boğuş üçün qobul qilinğan mehpiy
qararri paş qilinğan.
“Mehpi qararda mundaq diyilgen: çetellerde paliyet élip bériwatqan Shin
Jiangliq bölgünçilerge kütülmigen yerdin zerbe bériş kérek. Türkiye,
Qazaqistan we Qirğizistsn çet'ellerdiki bölgünçilerning asasliq ugusidur.
Xitay dunya siyasi sehniside awaz igisi bolğan bir dölettur. Bu
artuqçiliqtin paydilinip Türkiye, Qazaqistan we Qirğizistanğa ohşaş
döletlerde siyasi bésimni küçéytiş, bölgünçilerning arisiğa kirip, ularning
işençisini qolğa keltürüp, ariliriğa pitne tarqitip, ularni bölüşke, bir-
birini çüşürüşke we parçilaşqa herket qiliş kérek . ”Mana bu Xitay
hakimiyitining çet'ellerdiki wetenperwer teşkilatlarni parçilap yoqutuşni
mehset qilğan “yatlarni yatlarning quli bilen yuqutuş” hilisi. Xitay
kommunistliri özlirining rezil mexsidige yétiş üçün haman milliy
munapiqlardin paydilinidu. Yéqinqi ikki esirlik tariximizğa nezer salsaqla
qan bilen tolğan sawaqlirimizni roşen körüwalalaymiz. Uygur xelqining uluğ
muteppekkur alimi merhum Abduşkur Muhemmet Imin körsitip otkendek : “bu
yillarda bizdin köz yurutqan Abduqadir Damollam, Memtili Ependi, Abduhaliq
Uygur, Lutpulla Mutellip qatarliq irpan bulaqlirimizning aqiwetliri qan
lehetliri bilen tugenlendi. Bu yillarda bizning turmuş halawitimiz, beht-
saaditimiz xuddi erkinlik jengçilirimiz Sadir Pelwan, Nuzugumning
qoşaqlirida ipadilen'gendek, nadamet nalisi we zalalet ingrişi bilen almaşti.
Niyaz Hekimbeg, Mehmut Poçi, Taz Mezin we Abduğupur Damolla Şaptuldek qanda
semirgen asi- munapiqlar ar-numusimizni içimizge yutuşqa mejbur
qildi.”(Abduşkur Muhemmmet Imin “Yipek yolidiki toqquz hikmet” 146-bet) hala
bügünki kundimu bu asi- munapiqlarning erwahidin törelgen, wijdanini sétip
jan béqiwatqan aldamçi, kazzap telwiler yene arimizda yuruptu.
Hörmetlik oqurmen, endi tizis apturining Ürümçide qilğan sözlirige qulaq
sélip koreyli: “Uygur we henzu xelqliri öz hayatini yillar bilen emes, belki
esirler we ming yilliq dewirler bilen ölçeydu. Uruş we düşmenlik ornini
ténçliq we soda- sétiq igellidi. Xelqlirimiz her qaçan hoşna yaşiğan,
yaşawatidu. Biz bir- birimizdin yiraqlişip ketelmeymiz…Xitay xelq
jumruhiyiti bolsa alternatew, öz iqtizadini özi rawajlanduruş nişanini tutti…xelqimizning
asasi qismi Xitayda yaşaydu.”(Nurmemet Kenji “özleştürüş iqtizadi we
etnuslar ekelogiyisi”)
Mana bu “ğerbi şimalni éçiş” şuarini niqap qiliwalğan Xitay hakimiyitining
wetenimiz Şerqiy Türkistan (Uyguristan) ni téhimu keng-kölemde talan-taraj
qiliş mehsidide ötküzgen Ürümçidiki yiğinida, Nurmemet Kenjining Xitay
hojayinliriğa huşamet yüzüsidin sözligen sözining asasi mezmuni. Yuqurqi
abzastiki “Uygur-Xenzu xelqliri bir- birimizdin yiraqlişip ketelmeymiz”digen
söz wetenimiz Şerqiy Türkistan (Uyguristan)ning şeher-yéziliridiki
koça-dohmuşliriğa we ammiwi sorunliriğa Xitay hakimiyiti teripidin yézilip,
çaplap quyulğan “Xitaylar Uygurlardin ayrilalmaydu, Uygurlar Xitaylardin
ayrilalmaydu” digen neyrangwaz şuarining yéngiçe wariyantidin başqa nerse
emes. Uygur xelqi özining medeniyiti, örp-aditi, senet şekli, tili, dini we
turmuş usuli qatarliq jehetlerde Xitaylar bilen qilçimu ohşaşliği bolmiğan
bir millet. Biz ezeldin Xitaylardin ayrim yaşap kelgenmiz. Allah buyrisa,
buningdin kéyinmu qaynatsa qénimiz quşulmaydu. “Xitaylar öz iqtizadini
özliri rawajlanduruş nişanini tutti” digen jumlige kelsek, Xitaylar
heqiqeten öz iqtizadini özi rawajlandurwatamdu yaki mustemlike qilinğan
Şerqiy Türkistan (Uyguristan),Tibet, Içki Mongğuliye qatarliq ellerning
bayliqlirini talan-taraj qiliş bedilige beyiwatamdu? başqisini quyup turup,
Şerqiy Türkistan (Uyguristan)ni misalğa alsaq, her yili elimizde 260 milyon
tonna komur, 30 milyon tonna nefit, 100 tonna etrapida altun, bir milyart
kup metirdin artuq tebi gaz işlep çiqirilidu. Qalğanlirini sanap
olturmisaqmu keng oqurmenlirimizge çüşünüşlik. Bu bayliqlar nege kétiwatidu?
nime üçün şunçiwala bayliqning igisi bolğan Uygur xelqi namratliqtin
qutulalmaywatidu? nime üçün japakeş déhqanlirimiz hazirğiçe şah-şumba qalap
tamaq itidiğan, öy issitidiğan qiyinçiliqlarğa duçar boliwatidu? Bu
suallarğa tizis apturi nime dep jawap birerkin? Eemdi: “xelqimizning asasi
qismi Xitayda yaşaydu” digen sözge kelsek, Uygur xelqining asasi qismi
ezeldin öz wetini Şerqiy Türkistan (Uyguristan)da yaşap kéliwatidu. Soda we
başqa işlar bilen Xitayğa bérip kéliwatqan Uygurlarni hisapqa almiğanda,
hazirğiçe héç qandaq Uygur perzenti Xitay ziminda yaşawatqini yoq. Çünki
xelqimiz öz wetinidek goher ziminni dunyaning her qandaq jennitidin artuq
köridu. Tizis apturining xelqimizni Xitayda yaşawatidu, diyişi oydurmidin
başqa nerse emes.
Tarix tilimu adil şundaqla tolimu rehimsiz bolidu. Öz tarixiğa asiyliq
qilğan ademlerni haman meşire qamçisi astiğa alidu. Buning misali teriqiside
“Şerqi Turkistan” gezitining 1995-yilliq ikkinçi ay saniğa besilğan Nurmemet
Kenjining Türkiye “Zaman”gezitining muhbiri Huseyin Dinlemezge bergen
enteryusini körsitip ötsek yaman bolmas, “Rosiyede kommunizimning çöküşi,
Ottura Asiya musteqil jumrihiyetlirining barliqqa kélişi, Şerqi Turkistan
xelqining musteqilliqqe bolğan intilişini téhimu aşurdi…1949-yili kommunist
Xitay tajawuzçiliri Şerqiy Turkistanni işğal qilip, parçilap idare qiliş
siyasitini yürgüzdi. 1953-yili Şerqiy Turkistan nopusining 75% ni Uygurlar,
4.6% ni Xitaylar teşkil qilatti. 1982 - yiliğa kelgende, Uygurlar 50% ge
çüşüp, Xitaylar 40% ge köpeydi…1992-1993-yilliri Xitay kommunistliri
musteqilliq arzusida bolğanlardin 13 mingdin artuq mujahitni turmilerge
taşlidi. Tarixtin sürüşturgende, Xitaylar ikki milyon'ğa yéqin Uygurlarni
yoq qildi. Nowette yene her xil wastilarni qollunup, Şerqiy Turkistan
xelqini yoq qilişqa tirişiwatidu. Xitaylar Şerqiy Turkistan xelqi aldida
jawapkarliqqa tartilişi kérek. Şerqiy Turkistan xelqining öz teğdirini özi
belgüleş hoquqini qayturup bérişi kérek.”(“Şerqiy Turkistan”geziti 1995-yil
2-ayliq sani 4-bet ). Yette yil burun Xitay kommunistlirini şunçe qattiq
eyipligen Nurmemet Kenjining bügünki künde öz wahtidiki düşmenliri bilen
bunçiwala yéqinlişip kétişige nime sewep bolğandu? Xitay mustemlikiçiliri
rastinla “ewliya” liq maqamiğa yitip jalatliq qiliçini taşliğanmidu? yaki
bolmisa şunçe yilardin buyan mustemlike qilinğan döletlerning bayliğini
hamtalaş qiliş bedilige jan saqlawatqan şerqning ejdirhasi özining yawuz
peylidin yanğanmidu? yaq, yaq! Xitay kommunistlirining mustemlikiçilik
siyasitide özgürüş bolğini yoq. Bu yerde özgergini hoquq, bayliq we
şöhretpereslik tamasida yürgen Nurmemet Kenjidin ibaret. Öz wahtida meşhur
jamaet erbabi, “Uygurustan Azatliq Teşkilati”ning qurğuçisi, merhum ustaz
Haşir wahidi bu ademni mundaq dep ağahlandurğan idi : “200 yildin buyan
Uygur xelqi özining musteqilliği üçün küreş qilip sansizliğan qurbanlarni
berdi. Xelqimiz musteqilliq yolidin hergiz yannmaydu. Eger sen “Uygurlarğa
dölet kérek emes” deydiğan bundaq hata köz qaraşliringdin wahtida
qaytmaydikensen, kelgüside hain bulup kétisen. ”Biraq bundaq
agahlanduruşlarğa qulaq salmiğan tizis apturi milletke, xelqqe asiliq qiliş
yolida barğanseri uzap ketti.
Xelqimizde “It hurer, Karwan yürer” digen maqala bar. Musteqilliq
inqilabining büyük karwini özining parlaq menzilige qarap alğa ilgirlewatidu.
Gerçe bu yolda her türlük egri-toqayliqlar bolsimu “perişte” siyaqiğa
kiriwalğan jin-alwastilar, qağa- quzğunlar mingliğan muşkilatlarni peyda
qilsimu, xelqimizning jesur oğlanliridin yaralğan bu karwan hergiz tohtap
qalmaydu. Huddi atağliq Uygur yazğuçisi Abdurehim Ötkür ependi éytqandek: “
Oyğanğan ziminni emdi hiç kim uhlitalmaydu. Çünki oyğanğan ziminning igiliri
–milyonliğan xelq ammisi özini we dost-düşmenni tuniwaldi. Özining kelgüsini
köriwaldi..San-sanaqsiz qurbanlarning issiq- qanliri bedilige parlaq
keleçekning çuqum kélidiğanliğiğa işenç bağlidi. Tarix çuqum bir küni
özining adil hökümini tentene bilen jakalaydu.”(A.Otkur “Oyğanğan
Zimin”2-qisim
470 –bet).
Biz maqalining axirida, xelqimizning musteqilliq arzusiğa qarşi suyuqestlik
şumluqlar bilen jan béqiwatqan ademlerning yar léwidin atning
tizginini tartişini tewsiye qilmaqçimiz. Xelqning iradisi bilen oynaşqili
bolmaydu. Çünki Uygur xelqi şundaq bir xelqki, bu xelq béşiğa éğir künler
çüşken halqiliq péytlerde wetenning, milletning azatliği üçün küreş qilğan
ateş yürek, mert ezimetlerni hergiz unutmaydu we meng'gu uluqlaydu. Bu xelq
yene éğir künlerde wetinidin, millitidin yüz origen beli boş munapiqlarnimu
hergiz unutmaydu we kelgüside tarixning lenet tuwrigige miqlaydu.
Bu maqaliğa qelem tewretken, közdin köçürüp tuzitiş pikri bergen we
maqulliğini bildürgenler:
Eziz Narinbayiw:
Qirğizistanda xizmet körsetken Pen erbabi, Qirğizistan milliy penler
Akadimiyesining muhpir ezasi, Pelisepe penlirining Dokturi, Piraffisor.
Ruzimemet Abdulbaqi:
Qirğizistan Uygurliri Jumhuryetlik “Ittipaq” Jemiyitining Reisi.
Muzeperhan Qurban:
“Wijdan Awazi” gezitining baş muheriri,Şair.
Qehriman Ğojamberdi:
“Şerqiy Turkistan(Uyguristan) milliy Qurultiyi”ning muawin reisi.
Tursun Islam:
Bişkek şeherlik “Demmukratiye” insan heqlirini qoğdaş komititining reisi,
“Şerqiy turkistan (Uyguristan)milliy quriltiyi” ning baş teptişi.
Sabit Babajan:
Qirğizistanda hizmet korsetken senet erbabi,Amreka Kaliforniye
unwerstitining pehri ezasi.
Ekberjan Bawdun:
Pelisepe penlirining namzati,Doktur.
Rehimjan Rözi:
Qazaqistan yazğuçilar itpaqining ezasi,Şair.
Abdumijit Hoseyin:
Qirğizistandiki ikologiyeni qoğdaş teşkilatining reisi.
Sabit Abdurahman:
“Şerqiy Turkistan(Uyguristan) milliy quriltiyi”ning daimi ezasi.
Eli Ayup:
“Wijdan Awazi” gezitining muawin baş muheriri.
Rehimjan Hapiz:
Qirğizistan Döletlik milliy unwerstiti, Uygur fakoltiti Dekanining
orunbasari.
Heyrnisa Turdi:
Qirğizistan Döletlik Tele-Radiyo Korpiratsiyesi Uygur bolimining başliği.
Mihriban Wahidi:
Injener(Qazaqistan)
Şemşidin Abdiryim:
“Ittipaq” gezitining tehrir heyet ezasi.
Bu maqale, Qirğizistan Uygurliri “Ittipaq” Jemiyiti teripidin Bişkekte neşir
qiliniwatqan siyasi-ijtimai gezit “Ittipaq” ning 2002-yil mart eyida
Neşir qilinğan (82) sanidin elindi.
2002.3.30.
|