M.Ö.220 ~

ana sayfa
Giris
Tarih
Cografya
Din-Dil
Kültür-Sanat
Ekonomi
Insan Haklari
Milli Mücadele
Düsünceler
Baglantilar
Irtibat

E-mail


Çin İpek Yolu'nu diriltiyor


Çin, enerji ihtiyacını karşılamak için tarihi İpek Yolu'nu diriltiyor. Doğu Türkistan'ı temel alıp Rusya, Avrupa ve Ortadoğu'ya ulaşacak proje uyarınca Urumçi'den İstanbul'a uzanacak 5 bin km yol 2010'da tamamlanacak

08/04/2007

Büyütmek için tıklayınız

PEKİN - Asya'nın ekonomik devi Çin, petrol ve doğal gaz aşkına tarihi İpek Yolu'nu diriltiyor. Devasa sanayisini besleyecek enerji ihtiyacını gidermek için Rusya ile dostluğu pekiştirip, Afrika'da ittifaklar kuran Çin yönetimi için sıra, yüzyıllarca Asya, Avrupa ve Afrika arasında köprü görevi görüp deniz yollarının keşfiyle tarihe karışan 'İpek Yolu'ndan tekrar yararlanmaya geldi.

Pekin, bu proje için ayrılıkçılıkla suçladığı Uygurların yaşadığı Doğu Türkistan bölgesini temel alıyor. Bu çerçevede Çin'in kuzeybatısındaki çölü Avrupa, Ortadoğu ve Rusya'ya bağlayacak şekilde İpek Yolu yeniden inşa ediliyor.

2010'da tamamlanması planlanan ve Asya Otoyolu 1 adı verilen yeni ağ, bir otoyol ve yan yollar dizisinden oluşuyor. Petrol ve doğalgaz zengini ülkelerle ticari bağları güçlendirme stratejisi güden Çin'in önceki gün açıkladığı yaklaşık 5 bin km uzunluğundaki ana otoyol, Doğu Türkistan'ın başkenti Urumçi'den İstanbul'a uzanıyor. Ağ, Özbekistan'ın Semerkand, Türkmenistan'ın Merv kentleri gibi tarihi İpek Yolu duraklarından da geçiyor. Ağın yan yolları ise Özbekistan'ın başkenti Taşkent ve İran'ın Meşhed kentlerine uzanıyor. Diğer 11 yol ise, Doğu Türkistan'ı Rusya, Kazakistan, Tacikistan ve Pakistan'a bağlıyor.

Çin'in bu projesi, iki yıl önce Japonya dahil 30 ülkeyle hazırlanan Asya ile Avrupa arasında toplamda 140 bin 800 km'yi bulan kara ve denizyolu haritasının bir parçası. Bu haritanın tam kalbinde yer alan Çin, kendi sınırları içerisinde 10 bin km'lik yeni yol inşa ediyor. Bu yollar sayesinde dünyanın geri kalanıyla bağları kopuk olan uzak bölgelere ulaşılacak.

Osmanlı İstanbul'u alınca

Geçen yaz Çin Yol ve Köprü Şirketi, Tacikistan'ın Hucand bölgesinde 4.8 kilometrelik bir tünel inşaatı başlattı. Hakeza Asya Otoyolu 1'in bir uzantısı olarak Kırgızistan'da da yeni yol inşaatına girişildi. Karayolunun yanı sıra boru hatlarına da ağırlık veren Çin, Doğu Türkistan ile ülkenin güneyinde yer alan Guangdong arasında yılda 30 milyar mekreküp doğalgaz taşıma kapasitesine sahip 6 bin 400 kilometre uzunluğunda yeni bir hat da inşa edecek.

Çin'in Şian kentinden Hindistan, İran, Mezopotamya ve Roma'ya uzanan ve buradaki medeniyetleri besleyen tarihi İpek Yolu, 8 bin km uzunluğundaydı. Doğu'nun ipek ve baharatını Batı'ya taşıdığı için İpek Yolu adını almıştı. Osmanlı İmparatorluğu'nun İstanbul'a alıp Anadolu'ya hükmetmesiyle Batı, İpek Yolu'na alternatif denizyollarını keşfetmek zorunda kalmıştı.

 (The Guardian)
http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=217844


© ETIC.  Her Hakkı Saklıdır. Son Değişiklik: 11.04.2007 11:03   Hazirlayan: A. Karakash