Büyütmek için tıklayınız
PEKİN - Asya'nın ekonomik devi Çin, petrol ve doğal
gaz aşkına tarihi İpek Yolu'nu diriltiyor. Devasa
sanayisini besleyecek enerji ihtiyacını gidermek için
Rusya ile dostluğu pekiştirip, Afrika'da ittifaklar
kuran Çin yönetimi için sıra, yüzyıllarca Asya, Avrupa
ve Afrika arasında köprü görevi görüp deniz yollarının
keşfiyle tarihe karışan 'İpek Yolu'ndan tekrar
yararlanmaya geldi.
Pekin,
bu proje için ayrılıkçılıkla suçladığı Uygurların
yaşadığı Doğu Türkistan bölgesini temel alıyor. Bu
çerçevede Çin'in kuzeybatısındaki çölü Avrupa, Ortadoğu
ve Rusya'ya bağlayacak şekilde İpek Yolu yeniden inşa
ediliyor.
2010'da
tamamlanması planlanan ve Asya Otoyolu 1 adı verilen
yeni ağ, bir otoyol ve yan yollar dizisinden oluşuyor.
Petrol ve doğalgaz zengini ülkelerle ticari bağları
güçlendirme stratejisi güden Çin'in önceki gün
açıkladığı yaklaşık 5 bin km uzunluğundaki ana otoyol,
Doğu Türkistan'ın başkenti Urumçi'den İstanbul'a
uzanıyor. Ağ, Özbekistan'ın Semerkand, Türkmenistan'ın
Merv kentleri gibi tarihi İpek Yolu duraklarından da
geçiyor. Ağın yan yolları ise Özbekistan'ın başkenti
Taşkent ve İran'ın Meşhed kentlerine uzanıyor. Diğer 11
yol ise, Doğu Türkistan'ı Rusya, Kazakistan, Tacikistan
ve Pakistan'a bağlıyor.
Çin'in bu projesi, iki yıl önce Japonya dahil 30 ülkeyle
hazırlanan Asya ile Avrupa arasında toplamda 140 bin 800
km'yi bulan kara ve denizyolu haritasının bir parçası.
Bu haritanın tam kalbinde yer alan Çin, kendi sınırları
içerisinde 10 bin km'lik yeni yol inşa ediyor. Bu yollar
sayesinde dünyanın geri kalanıyla bağları kopuk olan
uzak bölgelere ulaşılacak.
Osmanlı İstanbul'u alınca
Geçen
yaz Çin Yol ve Köprü Şirketi, Tacikistan'ın Hucand
bölgesinde 4.8 kilometrelik bir tünel inşaatı başlattı.
Hakeza Asya Otoyolu 1'in bir uzantısı olarak
Kırgızistan'da da yeni yol inşaatına girişildi.
Karayolunun yanı sıra boru hatlarına da ağırlık veren
Çin, Doğu Türkistan ile ülkenin güneyinde yer alan
Guangdong arasında yılda 30 milyar mekreküp doğalgaz
taşıma kapasitesine sahip 6 bin 400 kilometre
uzunluğunda yeni bir hat da inşa edecek.
Çin'in
Şian kentinden Hindistan, İran, Mezopotamya ve Roma'ya
uzanan ve buradaki medeniyetleri besleyen tarihi İpek
Yolu, 8 bin km uzunluğundaydı. Doğu'nun ipek ve
baharatını Batı'ya taşıdığı için İpek Yolu adını almıştı.
Osmanlı İmparatorluğu'nun İstanbul'a alıp Anadolu'ya
hükmetmesiyle Batı, İpek Yolu'na alternatif
denizyollarını keşfetmek zorunda kalmıştı.
(The
Guardian)
http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=217844 |