|
Döneminde dünyanın en büyük projeleri arasında
gösterilen ancak Birinci Dünya Savaşı'nda tahrip edilen,
Şam'dan Medine'ye uzanan Hicaz Demiryolu'nun yeniden
aktif hale getirilmesi için Türkiye, Suriye, Ürdün ve
Suudi Arabistan birlikte çalışacak.
TCDD
Genel Müdürlüğü yetkililerinden alınan bilgiye göre,
yapımı 1900 yılında başlayan, 8 yılda tamamlanan Hicaz
Demiryolu yeniden hayata geçirilecek. Yolcu ve yük
taşımacılığında Avrupa ile Afrika'nın birbirine
bağlanması ve tarihi bağların yeniden canlandırılmasında
Türkiye için hayati önem taşıyan hattın yeniden devreye
alınması için bölge demiryolları arasında görüşmeler
yoğunlaştı.
Türkiye,
ülke içindeki demiryolu çalışmalarının
sonuçlandırılmasıyla Hicaz Demiryolu'na bağlantıların
artırılarak bu hattın çok etkin kullanılabileceğini,
böylece raylı sistemlerle Avrupa'dan Ortadoğu'ya
ülkelerin demiryolu ile birbirine bağlanabileceğini
öngörüyor.
Ürdün Hicaz Demiryolları Genel Müdürü Abdul-Razzaq ve
beraberindeki heyet, projeyle ilgili görüşmelerde
bulunmak üzere Ankara'ya geldi. Heyetin 5 Aralık 2005
tarihine kadar Türkiye'de proje kapsamında çalışmalar
yapacağı öğrenildi.
Osmanlı Devleti tarafından yapılan Şam'dan başlayarak
Medine'ye uzanan 1464 kilometrelik Hicaz Demiryolu'nun
aktif hale getirilmesi için Türkiye'nin yanı sıra Suriye
ve Ürdün de çalışıyor. Suudi Arabistan'ın da projeye
sıcak baktığı belirtiliyor.
HATTIN YENİDEN YAPIMI
Suriye, Hicaz Demiryolu'nun Şam'dan Ürdün sınırına kadar
olan kısmını standart hale getirmek için çalışmalara
başladı. Bu yolun yeniden inşası devam ederken, Ürdün
ise Suriye sınırından Amman'a kadar olan bölümün 2006
yılında uluslararası standartlara getirecek. Hattın
diğer bölümleri için Türkiye, Suriye, Ürdün ve Suudi
Arabistan demiryolu kuruluşları biraraya gelerek
çalışmaları şekillendirecekler.
Savaşta tahrip olan hattın yeniden canlandırılmasıyla
bölge ülkeleri arasında her alanda işbirliğinin
güçlendirileceği, bölge ve dünya barışına katkı
sağlanacağı öngörülüyor. 1900-1908 yılları arasında
yapımı tamamlanan Hicaz Demiryolu, dünya literatüründe
kar eden tek demiryolu olarak geçiyor. Şu anda Suudi
Arabistan, Ürdün ve Suriye'nin ortak olduğu bir vakfa
ait olan Hicaz Demiryolu'nun Arnavutluk'tan Lübnan'a
kadar birçok ülkede vakıf mal varlığı bulunuyor. Bu mal
varlıklarının geliri Hicaz Demiryolu'na aktarılıyor.
Deve kervanlarıyla yaklaşık 40 gün süren yolculuğu 3
güne indirmesiyle dönemin dünyadaki dev projeleri
arasında gösterilen Hicaz Demiryolu'nun 100 yıl aradan
sonra yeniden canlandırılmasının bölge ülkeleri
arasındaki işbirliğine katkı sağlaması bekleniyor.
Haber
kaynağı Yeni
Şafak
30 KASIM
2005 ÇARŞAMBA
|
|