M.Ö.220 ~

ana sayfa
Giris
Tarih
Cografya
Din-Dil
Kültür-Sanat
Ekonomi
Insan Haklari
Milli Mücadele
Düsünceler
Baglantilar
Irtibat

E-mail

DOGU TÜRKISTAN

DOĞU TÜRKİSTAN HABER MERKEZİ

 

Hicaz Demiryolu yeniden

 
Döneminde dünyanın en büyük projeleri arasında gösterilen ancak Birinci Dünya Savaşı'nda tahrip edilen, Şam'dan Medine'ye uzanan Hicaz Demiryolu'nun yeniden aktif hale getirilmesi için Türkiye, Suriye, Ürdün ve Suudi Arabistan birlikte çalışacak.

TCDD Genel Müdürlüğü yetkililerinden alınan bilgiye göre, yapımı 1900 yılında başlayan, 8 yılda tamamlanan Hicaz Demiryolu yeniden hayata geçirilecek. Yolcu ve yük taşımacılığında Avrupa ile Afrika'nın birbirine bağlanması ve tarihi bağların yeniden canlandırılmasında Türkiye için hayati önem taşıyan hattın yeniden devreye alınması için bölge demiryolları arasında görüşmeler yoğunlaştı.

Türkiye, ülke içindeki demiryolu çalışmalarının sonuçlandırılmasıyla Hicaz Demiryolu'na bağlantıların artırılarak bu hattın çok etkin kullanılabileceğini, böylece raylı sistemlerle Avrupa'dan Ortadoğu'ya ülkelerin demiryolu ile birbirine bağlanabileceğini öngörüyor.

Ürdün Hicaz Demiryolları Genel Müdürü Abdul-Razzaq ve beraberindeki heyet, projeyle ilgili görüşmelerde bulunmak üzere Ankara'ya geldi. Heyetin 5 Aralık 2005 tarihine kadar Türkiye'de proje kapsamında çalışmalar yapacağı öğrenildi.

Osmanlı Devleti tarafından yapılan Şam'dan başlayarak Medine'ye uzanan 1464 kilometrelik Hicaz Demiryolu'nun aktif hale getirilmesi için Türkiye'nin yanı sıra Suriye ve Ürdün de çalışıyor. Suudi Arabistan'ın da projeye sıcak baktığı belirtiliyor.

HATTIN YENİDEN YAPIMI

Suriye, Hicaz Demiryolu'nun Şam'dan Ürdün sınırına kadar olan kısmını standart hale getirmek için çalışmalara başladı. Bu yolun yeniden inşası devam ederken, Ürdün ise Suriye sınırından Amman'a kadar olan bölümün 2006 yılında uluslararası standartlara getirecek. Hattın diğer bölümleri için Türkiye, Suriye, Ürdün ve Suudi Arabistan demiryolu kuruluşları biraraya gelerek çalışmaları şekillendirecekler.

Savaşta tahrip olan hattın yeniden canlandırılmasıyla bölge ülkeleri arasında her alanda işbirliğinin güçlendirileceği, bölge ve dünya barışına katkı sağlanacağı öngörülüyor. 1900-1908 yılları arasında yapımı tamamlanan Hicaz Demiryolu, dünya literatüründe kar eden tek demiryolu olarak geçiyor. Şu anda Suudi Arabistan, Ürdün ve Suriye'nin ortak olduğu bir vakfa ait olan Hicaz Demiryolu'nun Arnavutluk'tan Lübnan'a kadar birçok ülkede vakıf mal varlığı bulunuyor. Bu mal varlıklarının geliri Hicaz Demiryolu'na aktarılıyor.

Deve kervanlarıyla yaklaşık 40 gün süren yolculuğu 3 güne indirmesiyle dönemin dünyadaki dev projeleri arasında gösterilen Hicaz Demiryolu'nun 100 yıl aradan sonra yeniden canlandırılmasının bölge ülkeleri arasındaki işbirliğine katkı sağlaması bekleniyor.

Haber kaynağı Yeni Şafak

30 KASIM 2005 ÇARŞAMBA
 


© ETIC.  Her Hakkı Saklıdır. Son Değişiklik: 26.01.2008 12:22   Hazirlayan: A. Karakash