< Sherqiy Türkistan Informatsiyon Merkizi > ning Pirezidenti Abdujélil
Qaraqash Ependining Qurban Héyt We Yéngi Yil Munasiwiti Bilen Élan Qilghan
Bayanati
<Essalamu Eleykum Sherqiy Türkistanliq Éziz Qérindashlar !
Aldi bilen men, < Sherqiy Türkistan Informatsiyon merkizi > namidin
hemmingizlarning mubarek qurban héytingizlarni we yéngi yilingizlarni
yürektin tebrikleymen !
Éziz qérindashlirim,
Mana bügün hemmimiz hayajan, söygü we xoshalliq tuyghusi ichide mubarek
héytimizni we yéngi yilimizni kütiwalduq, buyil, mubarek qurban héyt bilen
yéngi yilning oxshash künge toghra kelgenlikimu janabi Allahning bir lütfi,
bu munasiwet bilen men merkizimizdiki barliq xadimlargha wakaliten Sherqiy
Türkistanliq pütün qérindashlirimning qurban héytini hem yéngi yilini
yürektin qutluqlaymen we ulargha janabi Allahtin bexit – sa’adet, xoshalliq,
bériket, salametlik we xatirjemlik tileymen!
Éziz qérindashlirim, pütün dunya musulmanliri ten – tene bilen mubarek
qurban héytini we yéngi yilini tebriklewatqan bügünki künde, biz Sherqiy
Türkistanliqlarning könglimiz yérim, dilimiz sunuq, qelbimiz teswirlep
tügetküsiz azap ichide turmaqta, biz héch bir waqit bayram we ayemlirimizni
erkin dunya musulmanliridek xatirjemlik we söyünüsh tuyghusi ichide
qutluqluyalmay kelduq, biz buxil azapni eziz wetinimiz mustemlikige duchar
bolghan bir esirdin köpirek waqittin buyan tartip kéliwatimiz, chünki
mustemliki astida, mustemlikichilerning zulmi astida qul bolup yashawatqan
héch bir xelq yaki millet bayram xoshalliqidin behriman bolup baqqan emes,
ularning 360 küni zulum, qayghu, hesret we nadamet ichide ötken.
Dunyada bizdek bundaq esirlerche azap chekken, ezilgen, xorlanghan we
depsendichilikke uchrighan bashqa bir millet bolmisa kerek!
Gerche biz chetellerde yashawatqan Uyghurlar huddi erkin dunya
musulmanliridek héch bir bésim, tosalghu yaki cheklimige uchrimay héyt
namizimizni qilip bügünki bayramgha qedem basqan bolsaqmu, emma janabi Allah
guwaki, hemmimizning qelbi wetende, wetendiki ata – ana, uruq – tuqqan, dost
– buraderlirimizde … ularni bir minut, bir sikuntmu ésimizdin chiqirip
qoyghinimiz yoq, wetende qérindashlirimiz yawuz, wehshi Xitay
mustemlikichilirining zulmi astida eziliwatsa, xarliniwatsa biz qandaqmu
xatirjemlik we xoshalliq ichide héyt ötküzeleyli … ?
Éziz wetendashlar,
Sizlerge melum bolghinidek, kommunistik ang we idilogiye, islam dininingla
emes, belki yer yüzidiki barliq din we étiqadning esheddi düshmini,
kommunizim idiyalistik qarashni, yeni rohni tüptin inkar qilidu we
ati`izimliqni, dinsizliqni terghip qilidu, shunga dunyada kommunistik tüzüm
astidiki ellerde yashawatqan xelqlerning ehwaligha qaraydighan bolsaq,
insanlarning eng asasliq heq – hoqoqlirining biri hisaplanghan diniy etighat
erkinlikining eghir derijide depsende qiliniwatqanliqini, insanlarning
qattiq dektatorluq besim astida özlirining diniy étiqadliridin peydin – pey
mehrum qalduriliwatqanliqini we ulargha din bilen pütünley qarimu – qarshi
bolghan we insaniyet dunyasidiki eng asasliq merezlerning biri hisaplanghan
kommunistik qarashning zolap tengiliwatqanliqini körüwalalaymiz. bolupmu
kishini qattiq endishige salidighini, kommunistik tüzümning uyghurlargha
ohshash milliy örp – adet bilen diniy örp – adetlerni özara
mujessemleshtürgen halda özlirining milliy alahidilikini shekillendürgen
milletlerning milliy mewjutliqigha zor tehdit séliwatqanliqidin ibaret.
Ötmüshtiki we nöwette mewjut bolup turiwatqan kommunistik tüzüm astidiki
döletlerning dingha tutqan pozitsiyesige qaraydighan bolsaq, hechbiri diniy
étiqadni ayaq – asti qilish we dinni haqaretlesh jehette kommunistik
Xitayning qoligha su quyup berelmeydu.
Uyghurlar étiqad qiliwatqan islam dinini élip eytsaq, bu muqeddes din Xitay
kommunistliri Sherqiy Türkistan rayonini ishghal qilghan 50 nechche yildin
buyan, insaniyet tarihida misli körülmigen halda eghir haqaretlinishke we
ayaq – asti qilinishqa uchridi, < mediniyet zor inqilabiy > dep atalghan
zulmetlik yillarda, uyghurlarning öyidiki mubarek qurani kérimler we hedis
kitapliri köydürülüp kül qilindi, musulmanlarning muqeddes ibadet yéri
hisaplanghan mesjitler tungguz baqidighan eghillargha aylanduruwetildi yaki
urup – chéqip tüzliwetildi,diniy ölimalar we normal diniy ibadet bilen
shughulliniwatqan etiqadchi xelq eghir zulum we horluqlargha duchar boldi,
uzun yil dawam qilghan buxil chidighusiz besim we siyasi zerbiler tüpeylidin,
70 – yillarning ahirigha kelgende Sherqiy Türkistan xelqi özining ming
yillardin buyan dawamlashturup kelgen diniy mewjutliqini yoqutup qoyush
girdawigha bérip qalghan, bolupmu yash – ösmürler diniy tuyghuliridin
tamamen uzaqlashturuwetilgen idi, 70 – yillarning ahirigha kelgende
kommunist Xitay hökümiti bu qilghan – etkenlirining hemmisini < 4 kishilik
guroh > digenlerge dönggep qoyup, süttin chiqqan qoshuqtek ap – aq boluwaldi.
80 – yillardin keyin keyin, uyghur xelqi Xitay merkizi hökümitide birmezgil
dawam qilghan ichki hoqoq talishish kürishi tüpeylidin shekillengen siyasi
boshluqtin paydilinip, özlirining normal diniy paaliyetlirini bir – birlep
eslige keltürüshke bashlidi we 80 – yillarning beshidin 90 – yillarning
beshigha qeder Sherqiy Türkistan rayonida normal diniy paaliyetlerde xélila
janlinish barliqqa keldi, diniy étiqad jehettiki buxil janlinish, tebiy
halda milliy tuyghu we milliy ghuror jehettiki qayta janlinish we qismen
güllinishni élip kelgen idi, melum menidin eytqanda kündin – künge
küchiyiwatqan milliy ghuror, Sherqiy Türkistan xelqining milliy kemsitish we
milliy zulumgha qarshi küreshliride tayinidighan eng asasliq qoraligha
aylanghan idi, buhal, tebiy yosunda kommunist Xitay hakimiyitini qattiq
ensizlikke salghan idi, chünki Xitay hökümiti Sherqiy Türkistan xelqini
atsimilatsiye qilip yoqutushning aldinqi shertining, ularni diniy we milliy
tuyghudin uzaqlashturush ikenlikini, buxil tuyghuning yoq qilinishi bilen,
Sherqiy Türkistan xelqining Xitay hakimiyitige bolghan naraziliq we
qarshilik tuyghuliriningmu aptomatik halda küchtin qalidighanliqini we
yerlik xelqning boynini baghlap qayaqqa tartsa, shuterepke mutleq
itaetmenlik bilen mangidighan yuwash qozilargha aylinidighanliqini hes qilip
yetken idi, 90 – yillarning bashlirida Xitayning yuquri derijilik rehberlik
qatlimidikilerning hoqoq talishish kürishi besiqip, biraz aramini
éliwalghandi keyin, dunya jamaetchilikining, bolupmu islam dunyasining
közini buyash üchün birmezgil üstige artiwalghan niqawini yeship tashlap,
Sherqiy Türkistan xelqining diniy we milliy mewjutliqini yoqutush üchün
sestimiliq halda heriketke kirishti, gerche Xitayning asasi qanunida, <
barliq puhralar dingha étiqad qilish erkinlikige ige > nep eniq körsütülgen
bolsimu, emma, Xitay hökümiti Sherqiy Türkistanda özining asasi qanunining
yuqarqi maddisigha zit kélidighan köpligen qanun – perman we belgilimilerni
chiqirip, uyghurlarning diniy étiqad erkinlikige zor cheklime qoyushqa
bashlidi, 96 – yiligha kelgende, < Xinjianggha asasi xewip, milliy
bölgünchilerdin we qanunsiz diniy heriketlerdin kélidu > digen siyasi
shoarni otturigha tashlap, Sherqiy Türkistandiki diniy saheni ochuq –
ashkare halda zerbe bérish nishani qilip körsetti, buninghga mas halda,
Xitay boyiche birtutash élip bériliwatqan jinayi ishlar jinayetchilirige
qattiq zerbe bérish herikiti jeryanida, Sherqiy Türkistanda asasi zerbe
bérish nishanini < milliy bölgünchiler we qanunsiz diniy heriketler > dep
békitish arqiliq, Sherqiy türkistam xelqining milliy we diniy tuyghulirini
yoqutushtin ibaret bu esli meqsidini eniq halda ashkarilidi, Xitay
hakimiyitinng bu qattiq zerbe bérish herikiti jeryanida, normal diniy
paaliyet bilen shughulliniwatqan köpligen bigunah diniy zatlar we étiqadchi
insanlar tutqun qilinip türmilerge tashlandandi we qattiq qiyin –
qistaqlargha mehrum qilindi. Xuddi < mediniyet zor inqilabiy > dewridikige
ohshash, yerlik xelqning öyliridiki diniy kitap we buyumlar hökümet
teripidin zorluq bilen bulap élindi, yene bir tereptin, mesjit taqash we
yéngi mesjitlerning sélinishini cheklesh arqiliq, uyghurlarning diniy
paaliyet sorunlirining dairisini peydin – pey taraytishqa bashlidi,
Xitayning zulmigha chidimay isyan kötürüp chiqqan birqisim yash diniy
zatlarni bahane qilip, kilassik diniy medrislerde oqughan uyghur
yashlirining memmisini digüdek zerbe bérish we tutqun qilish obikti qilip
körsütüp, mehellimu – mehelle, öymu – öy ahturush élip bérip, minglighan
bigunah uyghur yashlirini < qanunsiz diniy unsur > digen böhtan bilen qolgha
élip türmilerge tashlidi we hetta bezilirini ölümge mehkum qildi. Yene bir
tereptin, diniy saheni < dingha étiqad qilidighanlar >, bashqa milliy
sahelerni bolsa < dingha étiqad qilmaydighan amma > dep körsütüp, ming
yildin buyan bir pütün halda yashap kelgen Sherqiy Türkistan musulmanlirini
sün’i usolda ikkige bölüp, ularni besim we tehdit bilen bir – biridin
ayrishning peyigha chüshti, Xitayning esli meqsidi, birinchi basquchta
Sherqiy Türkistan xelqini diniy tuyghudin uzaqlashturush, ikkinchi basquchta
milliy tuyghuliridin ayrip, ularning mewjutliqini muhapizet qilip kelgen bu
ikki chong amildin mehrum qaldurushtin ibaret idi.
Éziz wetendashlar,
Hemmizge ayanki, kishilik hoqoq nuxtisidin élip éytqanda, diniy étiqad
erkinliki, insanlarning eng asasliq heq – hoqoqlirining biri, shunung
üchünmu, Birleshken döletler teshkilatining pirinsiplirida we uning
terkiwidiki döletlerning asasiy qanunlirida, < insanlarning diniy étiqad
erkinlikini qoghdash we uninggha kapaletlik qilish heqqidiki maddilar, eng
asasliq nizam süpitide özining mewjutliqini saqlap kelmekte.
Dunya miqyasidin élip éytqandimu, öz puhrasining diniy étiqadi bilen
hepileshken we öz xelqining diniy étiqadini chekleshke, qisishqa we
yoqutushqa urunghan héch bir mustebit, déktator weyaki hakimiyet muqim put
dessep turalighan emes, ularning aqiwiti her zaman hüsran we meghlubiyet
bolup keldi.
Diniy toqunushlar ewij alghan, diniy tüsni alghan téroristik heriketler
dunya tenichliqigha jiddi hewip yetküziwatqan bügünki künde, dinning roli we
ehmiyiti kücheymekte, erkin dunya döletliri, ichki we tashqi muqimliqni
saqlashta, diniy étiqadni cheklesh we yoqutush siyasitige emes, belki her
hil dinlargha mensup kishilerning étiqad erkinlikini yenimu kengeytish we
uni qanuniy jehettin toluq kapaletlik qilish siyasitige tayinip kelmekte.
Xiristiyan alimi dep atalghan gherip dunyasini élip éytsaq, bu téritoriyede
yashighsan héch bir insan musulman bolghini üchün hakimiyet teripidin chetke
qéqilghan yaki zerbige uchrighan emes, buyerde yashighan musulmanlarning
siyasi bésimlardin tamamen mustesna halda özining diniy paaliyetlirini dawam
qilduriwatqinini, héch bir tosalghusiz roza tutup, hej qiliwatqanliqini
körüp turiwatimiz. gherip döletlirining herqaysi jaylirida yéngi
mesjidlerning qed kötürüp chiqiwatqanliqigha shahit boluwatimiz,
Qisqisi, gherip döletliri hökümetliri bu ellerde yashawatqan musulmanlarni
tehdit emes, belki dinlar we mediniyetler otturisidiki dostluq,
hemkarliqning elchiliri dep qarimaqta. Héch bir dölet din bilen térorni,
étiqadchi xelq bilen téroristlarni bir – birige arilashturup qoyghini yoq we
diniy étiqadning térorizim bilen héch bir alaqisi yoqluqini tekitlep
kelmekte.
Emma, bügünki künde Uyghur musulmanliri beshidin kechüriwatqan pajielerge
qaraydighan bolsaq, Kommunist Xitay hakimiyitining diniy sahege qarita
dunyaning asasi éqimigha we xelqaraliq qayide – pirinsiplarning rohigha
tamamen zit we qarshi bir pozitsiye qollunup kelgenlikini we bu arqiliq
özining görini özining qeziwatqanliqini körüwélish tes emes.
Yeni Xitayning yürgüziwatqan tüp siyasiti, pütün bir Uyghur millitining
diniy étiqadini tel – töküs yoqutush siyasitidin bashqe nerse emes.
Merkizimiz ötkende Xitay hakimiyiti teripidin mesjidlerge chaplanghan bir
uxturushni qolgha chüshürüp elan qilghan idi. bu uxturushta, töwendiki 5 hil
kishilerning mesjidke kirishige we diniy paaliyet bilen shughullunishigha
yol qoyulmaydighanliqi bayan qilinghan bolup, birinchisi, partiye – ittipaq
ezaliri; ikkinchisi, dölet ishchi – xizmetchiliri we dem élishqa, pensiyege
chiqqanlar; üchünchisi, 18 yashqa toshmighan yash ösmürler, Tötünchisi,
kenit kadirliri; beshinchisi, ayallar;
Yuqarqi uxturushni mujessemlisek, < Uyghurlar diniy paaliyet bilen
shughullansa bolmaydu > digen xulase chiqidu, chünki Xitayning resmiy
statiskisida, Uyghurarning sani 8 milyondin köpirek, yérimini ayal disek, 4
milyon, < Xinjiang yilnamisi > da körsütülishiche, Sherqiy Türkistanda
azsanliq millettin bolghan 400 mingdin artuq ittipaq ezasi, 320 ming
kompartiye ezasi bar, 18 yashtin töwenler, yeni bashlanghuch we Ottura
mekteplerde oquwatqan azsanliq milletlerning omomiy sani 2 milyondin köpirek,
az sanliq milletlerdin bolghan kenit kadirlinining sani 100 ming etrapida,
yerliklerdin bolghan ishchi – xizmetchiler we dem élishqa, pensiyege
chiqqanlarning sanimu bir milyondin kam emes, yuqarqilarning qoshup kelsek 8
milyongha yéqinliship qalidu, dimek, eneshu kichikkine bir uxturush, Xitay
hakimiyitining Uyghur xelqini dinidin waz kechishke qistawatqanliqini
munazire telep qilmaydighan halda körsütüp turmaqta. Bula emes, Xitay
hakimiyiti hetta Uyghurarni ishqa élish, siyasi we ijtimayi hoqoqlardin
behriman qilish jehetlerdimu dingha ishenmeslikni aldinqi shert qilip
körsütüp, < Dingha ishenseng héch bir chiqish yolung bolmaydu > digen
sepsetini terghip qilmaqta. Yeni Xitay hakimiyiti teripidin 60 – we 70 –
yillarda Sherqiy Türkistan rayonida élip bérilghan Atizim, Dinsizlashturush
siyasiti bügünki künge kelgende eynen köchürülüp qayta ijra qilinmaqta.
Bolupmu kéyinki 10 yilda Sherqiy Türkistandiki Uyghur diniy zatlarning
beshigha kelgen külpetlerni teswirlesh tolimu qiyin, bu jeryanda Xitay
hakimiyitining peqet kompartiyening teshwiqatchiliqini qilidighan az sandiki
qizil quyruq mollilarni hésapqa almighanda, heqiyqi étiqadchi diniy
zatlarning hemmisini yoqutush obikti qilghanliqini körüwélish tes emes, addi
bir misalni élip éytsaq, < aptonom rayonluq partikom > sekritari Wang
Lechüen 99 – yili Hotende qilghan bir sözide, Qaghiliqtiki meshhur diniy
ölima Abdul Hekim mehsumning 800 din artuq talip yétishtürgenlikini eniqlap
chiqqanliqini we bu taliplarni nede bolsa izdep tepip qolgha chüshürüsh
kérekligini bayan qilghan idi, biz igelligen melumatlargha qarighanda, Abdul
Hekim mehsum yétishtürgen taliplardin 600 din köpirekining qolgha élinip
türmige tashlanghan we köpünchisi Xitay hakimiyiti teripidin bigunah étip
öltürülgen. Dimek bu, Uyghur diniy zatliri duch kéliwatqan echinishliq
tiradigiyening janliq bir délilidin ibaret.
Yene merkizimizning igellishiche, yéqinda Qeshqer wilayitidiki hökümet
tarmaqliri mexsus küch teshkillep, buyil ichide Seudi erebistangha Ömri
hajigha barghan pensiyege chiqqan Uyghur ishchilarni éniqlap chiqip,
ularning pensiye ma’ashidin bir derije élip tashlighan.
Xitay hökümitining hetta pensiyege chiqqan yashanghan kishilerningmu normal
diniy paaliyetlirini chekleshtek buxil gheyri insani qilmishi, yerlik xelq
arisida küchlük ghulghula qozghighan.
Dimek, Qeshqerde pensiyege chiqqan Uyghur ishchilirining normal diniy
paaliyette bolghini üchün iqtisadi jehettin jazagha tartilghanliqi,
Kommunist Xitay hakimiyitining Uyghurlarning diniy étiqadini tüptin yoqutush
üchün pilanliq bir siyaset yürgüziwatqanliqi körsütüp béridu.
Shunung üchünmu Sherqiy Türkistanda Xitay hakimiyitige qarshi türlük
shekildiki milliy heriketlerde diniy zatlarning aktip we yetekchi rol
oynawatqanliqi hergizmu tasadipiliq emes, din, étiqadchi bir insan üchün eng
zor meniwiy bayliq we rohiy yölenchüktin ibaret, hayatliq yollliri pütünley
késilip, beshigha éghir külpetler kelgen bir insanning eng axirida
qilidighan ishi, jeynamazda olturup janabi Allahgha nale qilip, özige sebri
– taqet we küch tileshtin ibaret, bir insan buningdinmu mehrum qaldurulghan
teqdirde, uning jandin kéchip isyan bayriqi kötürüp chiqishi heyran qalarliq
ish emes!
Dimek heqiyqet shuki, biz mustemlikidin qurtulmay turup héch bir zaman
xoshalliq ichide héytimizni ötküzelmeymiz, biz bu heqiyqi xoshalliqimizni
pidakarliqimiz, kürishimiz arqiliqla qolgha keltüreleymiz.
Janabi Allah hemmige qadir, künlerning biride bizningmu hör, musteqil bir
wetinimiz bolidu, xelqimizgimu kökte ay – yultuzluq kök bayraq jewlan
qilghan eziz wetinide héytini, baytimini ten – tene we iptixarliq bilen
qutluqlash nesip bolidu!
Axirida pütün wetendashlirimning qurban héytini we yéngi yilini qayta –
qayta mubarekleymen, Allah bizge yar bolghay!
|