Abdujelil Qaraqash Ependi, Yaponiyélik Tetqiqatchi Mizutani Naoko Hanim
Bilen Körüshkende, Üch Mesile Üstide Nuxtuluq Toxtaldi

Nöwette Germaniyede Uyghur teshkilatlirini ziyaret qilip, Sherqiy Türkistan
milliy herikiti heqqide sestimiliq tetqiqat élip beriwatqan Yaponiyélik
tetqiqatchi Mizutani Naoko hanim, bash orgini Germaniyening München
shehridiki < Sherqiy Türkistan Informatsiyon Merkizi > ni birqanche qetim
ziyaret qilip, merkezning pirezidenti Abdujelil Qaraqash we < ETIC – Uyghur
Tetqiqat Merkizi > ning reyisi Perhat yorungqash ependiler bilen ayrim
söhbet élip bardi.
Abdujelil Qaraqash ependi Naoko hanim bilen ötküzülgen söhbet jeryanida,
töwendiki 3 mesile üstide nuxtuluq toxtaldi:
1. Sherqiy Türkistan xelqining birdin – bir ghayisi, meqsidi we arzusi, tel
– töküs milliy musteqilliqtin ibaret, Xelqimiz musteqilliqtin bashqa
hechqandaq teklipni qobul qilghan emes we bundin kéyinmu esla qobul qilmaydu,
xelqimiz bu arzusigha yétish üchün milyonlap qurban berdi we yene qurban
bérishke hazir turmaqta. Shunung üchün, meyli qaysi döwlet, qaysi millet,
qaysi organ, qaysi teshkilat yaki qaysi shexis bolushidin qet’inezer, Uyghur
xelqining bu arzusigha we ghayisigha hörmet qilishi lazim, 20 milyon
xelqimiz qobul qilmaydighan bashqa nersilerni, mesilen yüksek aptonomiye,
fidiratsiye digendek sestimilarni xelqimizge zorlap tangmasliqi lazim,
chünki xelqimiz nurghun tejirbe – sawaqlarni béshidin kechürdi, herqaysi
dewirlerde ötken Xitay mustemlikichilirining chirayliq wedilirige köp
aldandi, bundin kéyin yene dawamliq aldiniwerishke taqiti yoq,
chet'ellerdiki Xitay demokratlirining Sherqiy Türkistanning teqdiri
mesilisige tutqan nöwettiki pozitsiyesidin qarighandimu, kelgüside Xitay
döwliti demokratiyege köchkendin kéyin, xelqimiz razi bolghudek bir
sestimining turghuzulishidin esla umid yoq !
2. Meyli Xitayda qandaq siyasi sestimining turghuzulishidin qet’inezer,
bundin kéyin Sherqiy Türkistan Xelqi bilen Xitay xelqining bir ziminda,
oxshash bir mohit ichide bille yashishi esla mumkin emes, chünki bir –
birige bolghan nepret, düshmenlik tuyghuliri her ikkila xelqning qan –
qénigha singip ketken, Sherqiy Türkistan mustemlikige duchar bolghandin
buyan, bu ziminda yashawatqan Xitay köchmenlirining hemmisila digüdek
herqaysi mustemlikichi hakimiyetler bilen éghiz – burun yaliship, yerlik
xelqqe birlikte zulum sélip keldi, Sherqiy Türkistanda Xitay
mustemlikichilirige qarshi her qétim xelq isyanliri yüz bergende, Xitay
köchmenlirimu teshebbuskarliq bilen bu Xelq isyanlirini qanliq basturush
heriketlirige biwaste qatniship keldi, hakimiyetler bilen birliship yerlik
xelqni iqtisadi jehettin éghir talan – taraj qildi, Xitay köchmenlirimu
xuddi mustemlikichi hakimiyetlerdek, yerlik xelqni héch bir waqit insan
qatarida körgüni yoq, ularning neziride Sherqiy Türkistan xelqi ikkinchi
derijilik gerejdanlardin ibaret, shunung üchünmu Sherqiy Türkistan xelqining
ulargha bolghan öchmenliki ustixan – ustixanlirigha singip ketken, ular
bilen bir mohitta dawamliq yashishi mumkin emes. Yene bir jehettin, Uyghur
xelqi bilen Xitay xelqi örp – adet, diniy étiqad, pizilogiyélik qurulush
jehettin bir – birige tüptin oxshimaydu, ular bilen qandashliq munasiwitimu
yoq, bu jehetlerde ular otturisida asman – zimin periq bar.
3. Uyghurlarning tarixta chong impiratorluqlarni, musteqil xandanliqlarni
qurup, özlirini – özliri musteqil idare qilip kelgenliki qil sighmaydighan
bir riyalliq bolsimu, emma Xitay hakimiyiti bu riyalliqni burmilap, Sherqiy
Türkistanning ezeldin Xitayning ayrilmas bir parchisi ikenlikini öktemlerche
ilgiri sürüp kelmekte, boptu tarixnimu qoyup turayli, emme Xitaydin ayrilip
chiqip musteqil yashashni telep qiliwatqan 20 milyonluq bir xelqning
musteqil bolush salahiyiti yaki heqqi yoqmu ? peqetla 80 – yilidin buyan
dunyada bir – biri bilen birge yashash imkaniyiti qalmighan 20 din artuq
millet bir – biridin ayrilip öz aldigha musteqil döletlerni qurup chiqmidimu
? méningche Birleshken Döletler Teshkilatining pirinsipliri boyiche
alghandimu bügün Uyghur xelqining öz teqdirini özi belgilep, musteqil we hür
yashash heqqi bar, Uyghur xelqining bu heqqi inkar qilinmasliqi lazim, ot
bilen suni ebjesh qilish esla mumkin emes, ya ot öchüdu, yaki bolmisa su
quruydu, dimek, tarixtin buyan biri ot, yene biri su bolup kelgen Uyghur
xelqi bilen Xitay xelqini yene dawamliq bir mohit ichide yashashqa dalalet
qilish, mahiyette bolsa ularning mewjutluqini yarning girwikige itken bilen
barawer, xalas !
Bu qétimqi söhbetler jeryanida Nao Ko hanim, Uyghur xelqining nöwettiki arzu
– isteklirige toluq hörmet qilidighanliqini, özining bu qétim Germaniyediki
Uyghur teshkilatlirini ziyaret qilish üchün mexsus kélishtiki asasi
meqsidiningmu, Yaponiye xelqighe Uyghurlarning heqiyqi arzu – isteklirini
bildürüshtin ibaret ikenlikini tekitlidi.
< Sherqiy Türkistan Informatsiyon Merkizi > Nao Ko hanimni, Sherqiy
Türkistangha munasiwetlik bezi höjjet – matiriyallar bilen teminlidi we ikki
terep bunungdin kéyinki hemkarliqni yenimu kücheytish heqqide ortaq pikirge
kélishti.
|