Xitay Hökümiti
Tarqatqan Şinjiang Tarixi We Tereqqiyati Namliq «Aqtaşliq Kitab» Heqqide
Qisqiçe Mulahize
Abduljélil Turan
11 – sintebir weqesidin kéyin, musteqilliq herekiti élip bériwatqan,
özlirining heq - hoquqinu qoğdawatqan, meksiti, çek - çégrisi éniq bolğan
qanunluq qoğdiniş herikiti qarşi kuçler teripidin «térorist» dep eyiplinişke
uçridi. Qizil Xitaymu pursetni genimet bilip özlirining heqiqi «térorist»
ikenlikini yuşurup kéliş üçün, Şerqiy Türkistanda on mingliğan bi gunah
kişilerni qanliq basturup, neççe on mingligan kişilerni jaza lagirliriga
taşlidi. Bunung sirtida xariji ellerde yaşawatqan «térorizim» bilen
héçqandaq alaqisi bolmigan, peqetla özlirining Xitaylar terpidin depsende
qiliwatqan insani heq – hoquqini telep qiliwatqan şexsler we teşkilatlarni
dunya jamatçilikige «térorist» qilip körsitip, Uygurlarning çetellerdeki
siyasi pa'aliyetini toxtitiş üçün, Xitay herqaysi döletlerdeki elçixaniliri
arqiliq qanunsiz teşwiqat wariqi we kitabçilarni tarqatti. Arqidin téximu
siyasi tesir peyda qiliş üçün «aq taşliq kitab» neşir qildi.
Yéqinda Xitay torbiti arqiliq we kitabçe şeklide tarqatqan «aq taşliq kitab»
heqqide xariji ellerdiki Uygur jamaetçiliki içide héli ğolğula we bes
munazire buluwatidu. Man mazkur kitabni öz waqtida körüş pursitige ige
bolalmiğan bolsammu, yéqinda Ürümçide neşir qilinğan «bazaar yetekçisi»
gézitining bu yil 5- ayning 30 künidiki ( 565-566 - san) qölümğa tekkendin
kéyin mezkur kitabni toluq körüş pursitiga ige boldum.
Mençe mezkur kitabta Xitay hakimiyiti taripidin otturiğa qoyulğan mesililer
tunji qétim otturiga qoyulğan yéngi mesila bolmastin, belki u 50 yildin
buyan Xitay kommunist hakimiyiti Şerqiy Türkistan Uygurlarning ana makani
ikenlikini inkar qilip, «Xitayning ayrilmas bir parçisi» ikenligige tarixi
asas turguzuş üçün her qaysi matbuatlar arqiliq keng teşwiq qilip kelgen
mesililerdin ibaret bolup, bu mesile yeni Xitay kommunistik hakimiyitining
Şerqiy Türkistanni ebedi mustemlike qilip , Uygur xelqini yer yüzidin yoq
qiliş qara niyiti aq taşliq kitabtin burun, 1950 - yillardin başlap bir
bölük teşwiqat wasitisi arqiliq keng teşwiq qilinip kelgen, bolupmu «Şinjiang
Uygur aptonum rayonining umumi ehwali», (Şinjiang xelq naşiryati ,1985-yil),
«Uygurlarning qisqiçe tarixi» (1990- yil neşiri) ,«Şinjiangning qisqiçe
tarixi 1991- yil naşri», 1991- yili Şinjiang daşusi partikom teşwiqat bölümi
basturup tarqatqan « “ Uygurlar” qatarliq üç kitab mesilisi heqqidiki
muhakime yeğinining ilmiy maqaliliridin tallanma », 1994 – yili neşir qilip
tarqatqan «pan islamizim we pantürkizim heqqide tetqiqat», 1997 - yili
Şinjiang xelq naşiryati arqa - arqidin neşir qilip tarqatqan «watanning
birlikini qoğdaş heqqide qisqiçe oquşluq», «milletler ittipaqiliqi terbiyesi
oquşliqi», Jienbuquan yazgan 1999- yili Şinjiang xelq neşiroyati neşir
qilğan «Şinjiangdiki milletlerning qisqiçe tarixi», 1999 - yili neşir
qilinğan «Şinjiang diki milliy bölgünçilikke qarşi köreş tarixi», «Şinjiangdiki
milletlerning qisqiçe tarixi»,«Zhungo Uygur tarixi we madiniyiti
tetqiqati-1-2 tom» (Şinjiang xelq neşiriyati 1988 - 2000 yillar), 2000 -
yili neşir qilip tarqatqan «pantürkizimliq madiniyet üstide tehlil», 2001 -
yili tarqatqan «musteqilliq tewesimu? bölgünçilik majirasimu?», 2002 - yili
Xitayning çeteldiki elçihaniliri arqiliq tarqatqan« “Şerqiy Türkistan”
térorçi kuçler jinayitidin qéçip qutulalmaydu», 1985 –yildin buyan yilda bir
tom neşir qilip tarqitiwatqan «Şinjiang yilnamisi» qatarliq kitablarda,
herqaysi gézit-jornallardiki yüzligen maqalilarda keng teşwiq qilinip kelgen
mesile idi. Yuquriki kitablardiki we bu qétim tarqatqan «aq taşliq kitab»
tiki asaslik tüp mesila, tarixi jehettin Uygur we başqa Türki xelqler Şerqiy
Türkistanning yerlik xelqi bolmastin, yéqindila Şerqiy Türkistanga peyda
bolup qalgan xelq, digendin ibaret bolup, Uygur tarixi tüptin inkar qilinğan
we bormilangan, Şerqiy Türkistan elmisaqtin biri Uygurlarning ana wetini
ikenliki inkar qilinğan. Uygurlarning tarixta qurğan dewletliri inkar
qilinğan yaki orni kiçikleştürülgen yaki bölgünçi hakimiyet dep qara
çaplangan, bu mesilige tepsili we ilmi jawap bérişni bizning
tarixçilirimizga hawala qilimen.
Siyasi jehette Xitay kommunist hakimiyitining 50 neççe yildin béri Şerqiy
Türkistan xelqi üstide yürgüzüp kelgen qanliq basturuş we talan taraç qiliş
siyasitini Uygur xelqige Xitay hakimiyitining méhri şepqiti we «şapaiti»
qilip körsetmekçi bolğan. Emma wetinimiz Şerqiy Türkistan 1949 – yili 10 –
ayda Xitay kommonist hakimiyiti teripidin istila qilinğandin buyan, Şerqiy
Türkistan xelqining béşiğa kelgen turluk zulum we qirğinçililiqlar bir künmu
toxtap qalmidi.
Mediniyet inqilabidikini emes, bügünki «medeni» Xitay hakimiyitining
Uygurlarga yürgüzgen faşistlik siyasitini dunyaning héçqandaq yéridin
tapqili bolmaydu.
Xitayning 1950- yili 3 ayda Osman Batur qatarliq inqilabçilarni, 1954- yili
12 – ayda Abdulhemit Damollam, Fethiddin Mehsum başçilikidiki inqilabçilarni
qanliq basturğanliqidin başlap, 1990 - yilqi Barin inqilabini, 1997- yil
Ğulja xelqini qanliq basturğanliqini, undin başka Şerqiy Türkistanning
herqaysi jaylirida herküni herhil töhmetler bilen tutup öltürüp turğanliqini
peket Şerqiy Türkistan xelqila emes, pütün dunya jamaetçiliki nahayiti yaxşi
bilidu.
Dunyada héçqandaq bir mustemlike astidiki millet Şerqiy Türkistan xelqidek
zulum we pajiege uçrimigan bolsa kérek.
Mezkur kitabta «az sanliq milletlerge qarita xenzularğa qariğanda keng tuğut
siyasiti yolğa qoyuldi» deyilgen. Xitay 1980 - yillardin buyan yolğa qoyğan
«bir baliliq boluş» siyasitidin ibaret tuğut çekleş siyasitini qollinip,
hamila ayallarni majburi opratsiye qiliş usuli bilen 100 minglerçe bigunah
bowaqlarni bu yoruq dunyani körüştin mehrum qildi. Şuning bilen birge 10
mingliğan anilarmu hayatidin ayrildi yaki eğir kiselga duçar boldi. Nurğun
ayallar yaş turupla tuğuş iqtidaridin mehrum boldi. Buning netijiside Şerqiy
Türkistan xelqining noposi towéllidi. Bu heqte Xitaylar teripidin élan
qilinğan başqa bir menbede mundaq diyilidu: «noposni tizginleş xizmitide zor
netijiler qolğa keltürüldi, 1975 - yilidin buyan Şinjiangda döletning
pilanliq tuğuttin ibaret tup siyasiti zor kuç bilen teşebbus qilindi.
Bolupmu 1982 - yili az sanliq milletler arisida pilanliq tuğutni yolğa qoyuş
siyasitige dair teşwiqat - terbiye başlanğandin buyan islahattin ilgirki
nopus eğir derijide tizginsiz qalğan weziyet uzul - kisil özgerdi. Islahat,
éçiwetiştin ilgirki 1955- 1977- yilğiçe bolğan 20 yilda Şinjiangning nopusi
5 milyon 580 ming 100 din şiddat bilen köpiyip 12 milyon 89 ming 700 ge
yétip, yiliğa otturiçe 3.94% tin köpeydi; islahat içiwetiştin kéyin
Şinjiangning nopusi 1978 - yildiki 12 milyon 330 ming 100 din 1999 - yili 17
milyon 750 mingğa yétip, yilğa otturçe 1.75 % tin köpeydi. Pilanliq tuğut
yolğa qoyulğandin buyan Şinjiang da 8 milyon 500 ming nopus az tuğuldi»
Diyilgen. ( 2000 - yillik Şinjiang yilnamisi, Şinjiang xelq neşiriyati 2000
– yil Uygurçe naşri 111 - 112 - betler) mana bu Xitayning öz ağzidin élinğan
melumat bolup, buningdin 10 yil içide Şerqiy Türkistanda Xitayning 8 milyon
500 ming dane bigunah musulman ewladini öltürgenliki éniq melum bolidu.
Başqiçe qilip éytqanda, 5 kuweyit dewliti xelqini yaki bir yérim Finlandiye
döwliti xelqini dunyadin yoq qildi, dimektur. Xitayning atalmiş pilanliq
tuğuttin ibaret jallatliq siyasiti Uygurlarning künsiri yoqulişini keltürüp
çikiriş bilen birge, insaniyetkimu, islamiyetkimu tüptin zit ikenlikini
pütün dunya xelqi bilidu.
«Az sanliq milletlerning öz millitining til - yézikini işlitiş,
rawajlanduruş erkinlikige hörmet qilindi, kapaletlik qilindi» diyilgen,
eméliyette 30 yil içide 3 qétim yézik özgertti, hazir uningğa qanaet qilmay
her qaysi mekteplerde Xitay tili ma'aripini yolğa qoydi. Medeniyet
inqilabida pütün diniy, tarixi, edebi eserlirimizni köydürüp yoq qilğinining
sirtida, bügünki medeni dunyada, pütün dunya jamaetçiliki aldida 2002 yili
Şerqiy Türkistanda 100 mingdin artuq Uygurçe til - yézikitiki kitablarni
köydürüp yoq qildi.
Mezkur kitabta «az sanlik milletlerning eneniwi medeniyiti qoğdaldi we
nurlanduruldi» digen mawzuda «11- esirdiki Qarahaniylar dewridiki «Qutadğu
bilik» we «Türki tillar diwani» hökümetning zor kuç bilen qollişi we her
millet alimlirining uzaqkiçe ortaq tirşişi arqisida 20 - esirning 80 yilliri
terjime qilinip neşir qilindi» deyilgen. Bu kitablar Xitaylar zor kuç bilen
qollaştin 100 yil burun Yawrupa tilliriğa terjime qilinip neşir qilinğan,
Türkiyediki Türkçe neşirimu 20 - esirning 30 - yillirila meydanğa kelgen.
21- esirge qeder yoruq körüp öz igisining köreş imkaniyitige nail bolalmiğan
2- esirlik Seidiye dewlitining yegane tarixi bolğan şah eser -«tarixi reşidi»
bundin 110 yil burun ingilizçige terjime qilinip, Londonda neşir qilinğan.
Diniy jehette, «diniy étiqad erkinlikige hörmet qilindi we qkoğdaldi», «diniy
sahisidiki erbaplar hakimiyet işliriğa katnişiş, hakimiyet işlirini muhakime
qiliş hoquqidin tolaq behrimen boldi» diyilgen. Şundaq, Xitay hakimiyiti
diniy étiqat erkinlikige hörmet qilip medeniyet inqilabida Qur'ani kerim
qatarliq pütün diniy kitablarni köydürüp, mesçitlirimizning bir bölükini
yiqip, bir boliqini tongguz éğiliğa aylandurğanliqini, diniy ölimalirimizni
tongguz göşi yéyişke, hudani yoq diyişke majburliğanliqini, turmilarğa qamap,
yiraq - yiraq yerlerge sürgün qilinğanliqini, yüzige qara sürtüp koçilarda
sazayi qilinğanliqini, ebedi jaza lagirliriğa mehkum qilip nabut
qilinğanliqini téxi Şerqiy Türkistan xelqi untup qalmidi we menggu untup
qalmaydu. Hakimiyet işliriğa qatnaşqanlar kim? Ular az sandiki hökümetka
sadiq mollilardin ibaret bolup, mezkur kitabta bayan qilinişiçe hazir «Şinjiang»
da 26 ming 500 islam diniy ölimasi barmiş, buning içide hakimiyet işlirini
muhakime qilidiğan «erbaplar» din memliketlik xelq qurultiyining wekillikide
bir kişi, memliketlik siyasi kengeşning ezaliqida 4 kişi bar iken, yeni
Şerqiy Türkistandiki pütün Uygur xelqige quliqi yumşaq Xitay hakimiyitige
sadaqat bilen xizmet qilidiğan 5 molla wekillik qilidiken. Bu 5 molllinimu
xelq saylimaydu, hökümet özliri tallap wekil qilidu, bular Xitay
parlamintida qançilik söz qiliş we piker bayan qiliş hoqoqiğa iga bolidu,
xelqning arzu armanlirini hojayinliriğa qançilik yatküzidu, bularning gipige
kim qulak salidu? Bügünki Uygur xelqining eméli ehwali buningğa jawap
bolalaydu.
Peket bu Xitay hakimiyitining diniy qiyapettiki kişilerni dunya
jamaetçilikiga körgezme qiliş siyasitidinla ibaret, halas.
Mezkur kitabta «normal diniy pa'aliyetler qanun teripidin qoğdaldi» diyilgen,
qandaq qoğdaldi? 1999 - yili 10- ayda peket Hoten wilyitidinla bir künde «öz
tilida hutbe sözligenlik jinayiti» üçün Abdulhekim, Ehmet Tohti Qari,
Ababekri Haji, Ömerjan qatarliq 36 imamni qolğa élip 15- yildin 7 yilğiçe
qamaq jazasiğa mehkum qildi.
1999 - yil 88 - nomurluq Hoten şeherlik xelq hökümiti hojjitide: din
tarqitidiğan, çet'ellik düşmenlerning radiolirini angliğuçilar, köpeytip
tarqatquçilar, qubul qilğuçilar, dini teşwiqat matiriyallirini
tarqatkuçilardin 10000 yuendin töwen jerimane élinidu. Çet'elning diniy
teşkilatliri bilen alaqilaşquçilar we ular bilen diniy pa'aliyet élip
barğuçilardin 3000, 5000 yuen jerimane élinidu. Qilmişi éğir bolğanlar ayrim
qanuni mes'uliyetke tartilidu.
Şexsi adem çaqirip Qur'an oquğuçilardin 3000 yuendin 5000 yuengiçe jerimane
élinidu. Dölet kadirliri oqutkuçilar we oquğuçilarning dinğa işiniş we diniy
pa'aliyetke qatnişiş erkinliki yoq. Oquğuçilarning namaz oquşi, roza
totuşiğa yol qoyğan oqutquçilar jazalandurilidu we wezipisidin élip
taşlinidu, diyilgen.
Firansiyede çiqidiğan «Libirayşen» gézitining 2002 - yili 11- ayliq sanida,
«Çin (Xitay) musulmanlarni öltürüş üçün pursetni ğenimet bilidu» digen mawzu
astidiki hewerde: «Zhunggu» Afğanistanda élip bérilğan uruş yüzisidin
Amerikidin we dunya jamaetçilikidin eyminip ulturmaydiğan halğa kelgandin
kéyin, musulmanlarğa qarşi qorqunçluq zulum we térorluq siyasiti élip
bériwatidu, Zhunggu musulman wetendaşlarğa, bolupmu 17 milyon musulman
yaşawatkan Şerqiy Türkistandiki Uygur, Qazak, Qirğiz qatarliq musulman
xelqni qanliq basturuşqa başlidi. Bu arida Şerqiy Türkistanliq 5 Uygur
ölumge höküm qilindi» deyilgen.
Zhunggo Islam jemiyitining başliqi Chin Guang Yuen, bezi mesjidlerde
sözlen'gen xutbiler Zhunggoning eméli ehwaliğa uyğun kelmeydu, digen.
Uningçe, ayetlerni kommonizim ang çüşençisige uyğunlaşturup izahlaş lazimmiş.
Mana bu Xitay hakimiyitining normal diniy paaliyetni qoğdaş siyasiti. Mana
bu Xitay hakimiyitining Şerqiy Türkistan xelqige élip kelgen qaltis
merhemiti we iltipati.
Yene mazkur kitabta «Şinjiangda Islam dini inistitoti qurulup, mexsus Islam
dini boyiçe yuquri derijilik ölimalar terbiylendi » diyilgen, şundaq Xitay
hökümiti Şerqiy Türkistan xelqini we dunya jamaetçilikini aldaş üçün 1987 –
yili Şinjiang Islam inistitotini kurğan, buni mezkur kitabta mahtinip turup,
özlirini Uygurlarğa nahayiti çong iş qilip bergen qilip körsitidu.
Eméliyette bu mektepke peket 5 yilda bir sinipla bala qobul qilidu. U yerde
qandaq ders ötilidu? Diniy ders asas qilinamdu? yaki markisizim nezeriyesi
dersliki asas qilinamdu? U yerdin okup çikkanlarning qançisi diniy xizmet
qiliş pursitige érişidu? Qançisi jemiyette işsiz sergerdan bolup yürşidu?
Qançisi jaza lagirliriğa taşliniwatidu? Buni Şerqiy Türkistan xelqi nahayiti
yaxşi bilidu. Bu mektepning wezipisi xelqqe diniy télim - terbiye bériş
bolmastin, belki peket Islam elliridin kelgen erbaplarğa körgezmae qiliş
wezipisinila ötawatidu.
11- sintebir weqesidin kéyin, Xitay hakimiyiti Şerqiy Türkistandiki Uygur
xelqini dunya jamaetçilikige, bolupmu Amerikiğa «térorist» qilip körsitiş,
şundaqla xariji ellerdiki Uygur teşkilatlirinig heriketlirinimu «téroristliq
heriket» qilip körsitiştin ibaret qara niyitini emelge aşuruş, Uygurlarni
démokratik ellerdimu hatirjem yaşaş imkaniyitidin mehrum qiliş üçün
Xitayning çet'ellerdiki herqaysi elçixaniliri arqiliq teşwiqat wariqi,
kitabçe we resimlik jornallarni tarqitip dunyadiki Uygur teşkilatlirining
heqqani dawasini tohtitişqa we boğüp qoyuşqa urunmaqta. Amma dunya
jamaetçiliki bolsa Xitaylarning bu qara niyitini bilip yetti we asta - asta
bilip yetmekte.
Şerqiy Türkistan information merkizining igellişiçe Xita hökümiti
Amerikidiki 11 – sintebir weqesidin kéyin Şerqiy Türkistanda 50 din uşuq
ademge ölüm jazasi bérgen we 3000 din oşuq ademge türlük qamaq jazasi
bergen.
Yiğip éytqanda, yuqurida bayan qilip ötkinimdek, qizil Xitay impiriyisi
mubarek wetinimiz Şerqiy Türkistanni tajawuz qilip bésiwalğandin buyan
yüzligen, mingliğan yalğan teşwitat neyrenglirini bazarğa sélip keldi we
kéliwatidu. Nöwette Xitay hökümiti bazarğa séliwatqan mezkur aqtaşliq
kitabningmu ilmiy qimmiti yoq, peqetla özlirining siyasi küçige tayinip,
yéngi ewlatlirimizni qaymuqturuş we dunya jamaetçiliki aldida özlirining
tajawuzçilik, basqunçiliq, jallatlik siyasitini yoşurup qéliş xam xiyalida
yézip tarqatqan bir neyrengdin ibaret.
Men xariji ellerde yaşawatkan Uygurlar içide tonulğan alim yaki ataqliq
tarixçi bolmisammu, addi bir Uygur ewladi boluş süpitim bilen,
wetendaşlirimizning çetellerde bolsimu Xitayğa qarşi birnerse yézip turişi
lazim ikenlikini hés qilip, Xitayning yéqinda tarqatqan «aq taşliq kitab» ni
çoridigen halda, toluqraq materiyal körüp, tepsilirek bir nerse yézişqa
purset bolmisimu, tepsili ilmi bir nerse yézişni tarixçi alimlirimizğa
hawale qilip bu maqalini yazdim. Oqurmenlirimning qisqa, addi bopqeptu
dimestin hemmimiz körgen tejribilirimiz, topliğan melumatimiz, ilmiy
iqtidarimizning yétişiçe iş qilsaq çoqum yaxşi netijilerge
érişidiğanliqimizğa, şundaqla yéqinda mezkur « açtaşliç kitab» ni asas
qilğan halda, Xitayning ellik neççe yildin buyan tarqitip kelgen zeherlik
exletlirige jawap bolğudek bir ilmi emgekning meydanğa kilidiğanliqiğa tolaq
işinimen.
2003 - yil - 7 - ay Istanbul
|