Xinjang'ğa Seper Tesiratliri
Sungyen
Şinjangning nahayti bayaşat zimin ikenligini zadila oylimiğan ikenmen,
méning bayqişimçe, Qeşqerdin başqa şeherlerde Junggoluqlar köp iken,
yézilarda bolsa, asasen Uygurlar, başqurğuçilarning (saqçi, soda – sanaet
hadimliri digendek) köp qismi Junggoluqlar, uşşaq sodigerlerning köp qismi
Uygurlar iken. Her türlük ilğar tehnikilar arqiliq muhitni
özgertiwatqanlarning köpi, Junggoluqlar, eksiçe, tebiet qanuniyetlirige
maslişip en eniwi turmuş usulini saqlap qalğanlarning köp qismi Uygurlar.
Biz yol we adirislarni soriğan waqtimizda men nurğunliğan Uygurlarning
Xitayçini zadila bilmeydiğanliqini bayqidim. Şeherlerge orunlaşqan
Junggoluqlar bolsa Uygurlarni bir hil öçmenlik bilen tilğa alidiken.
Şinjangdiki bayaşatçiliq junggoluqlarğa,bolupmu Şinjang işlepçiqiriş-
quruluş bengtiwenige mensup,lékin bu hil bayaşatçiliq behit- saadetning
ipadisimu yaki balayi- apetning bişaritimu? Buningğa hazirçe bir nerse diyiş
qiyin. Bir neççe künlük seper jeryanida köpligen işlarni oyludum, éger
Tibetliklermu Şinjangdiki junggoluqlarğa ohşaş tirakturlar bilen kesek
tamliq öylerni buzuwitip yol yasiğan bolsa,u halda Tibetning yolliri
hazirqidek naçar bolmaytti, eger Tibetlikler östeng qurup, derya- éqinlarni
özgertken bolsa, Tibettimu hazir yoq bolğan köpligen ösumluklerni östurgili
bolatti, eger Tibetlikler Şijangdiki işlepçiqiriş- quruluş bingtiwenige
ohşaş Tibetni özgertken bolsa, Tibet helqimu bayaşatçiliqta yaşiğan bolatti,
biraq Tibetlikler heqiqeten şundaq qilğan bolsa, u halda Tibette hazirqidek
suzuk asmanni, şunçe köp derya- taramlarni, yap- yeşil otlaqlarni we şunçe
köp yawayi haywanlarni korelmigen bolattuq, eger Tibetlikler ikologiyelik
muhitni saqlap qalmiğan bolsa, payansiz igizliktiki yeşil otlaqlar saqlinip
qalattimu?
Şinjangliqlar heqiqeten bayaşatçiliqqa erişiptu, biraq ular özlirining
qançilik bedel tölgenlikini we töleydiğanliqini hazirmu ançe bilip ketmise
kerek. 50-yilliri Lopnur kölide kime bilen yurgili, bir metirdinmu uzun
bolğan beliqlarni tutqili bolatti, hazir bolsa , bu kölning qurup ketkinige
heli yillar bolup qaldi. Xitaydiki déngiz yüzidin eng tüwen hesaplanğan
aydingkölning dairisi eslidikidin 7 hesse kiçiklep ketken bolup, qurup kétiş
aldida turiwatidu. Tarim deryasining yunuluşimu özgirip ketken, yuqiri
éqimida su ambiri qurulğandin kéyin tuwenki éqimlarğa asasen su kelmeydiğan
bolğan, köpligen yawayi haywanlarning nesli qurup kétiş aldida turidu.
Junggoluqlar özlirining muddiasi boyiçe Uygur helqining turmuş usuli we
yaşaş şeklini özgertişke tirişiwatidu, ular Junggo mediniyiti arqiliq bu
zimindiki heliqning milli mediniyitini ajizlaşturmaqta, Şinjangda Xitay
tilini bilmigen birer Uygurning köngüldikidek yaşaş şarayitiğa érişişi,
emeldar bolup birer işni wujutqa çiqirişi esla mumkin emes. Uygurlar özining
térilğu yerini bir terep qilişqiçe bolğan barliq sahelerde Junggoçe şekilni
qollunuşqa mejbur qilinğan. Siz Uygurlarning bir millet boluş süpiti bilen
bu işlardin qançilik azaplinidiğanliqini hés qilalamsiz? Eger ötken künige
şukiri qilidiğanlar bolsiğu bir gep, undaq bolmay, aq – qarini periq
ételeydiğan, musteqil ang – sézimge ige ademler bolsa, ular bundaq
azaplinişlardin qandaq hulasige kiler? Eger Junggoluqlarğimu Engilizçini
bilgenler şeherlerge kirip hazirqidek bayaşat turmuşta yaşiyalaydu,
Engilizçini bilmigenler bolsa, yézida yer terip, anda – sanda otup qalğan
sayahetçilerge qiziqiş bilen qarap yuruşi kerek, digen telep qoyulsa, siz
qandaq oyliğan bolattingiz?
Junggo medeniyiti bir türlük zorluq tusini alğan medeniyet bolup qaldi, bu
medeniyet un – tinsiz singip kiriş arqiliq aqiwette başqa milli
medeniyetlerni yoqutuş haraktirige ige, bu gerçe biz Junggoluqlarning
meqsidimiz bolmisimu, biraq biz emeliyette şundaq qiliwatimiz. Başqa
milletlerge qarita, Şehsining istiqbali nahayti zor derijide şu kişining
Janggo medeniyitini qançilik qubul qilğanliqiğa bağliq bolup qaldi. Tibette
we Şinjangda Xitayçini pişşiq bilgen az sanliq millet hadimliri bilen
Xitayçini bilmigen ademler ikki qatlam bolup şekillengen, aldinqisi
kéyinkisini başquridu, şuning bilen birge özliri Junggoluqlarning
başquruşini qubul qilişi kérek, ular tebi muhitni özgertiş we en eniwi
turmuş usulidin waz kéçiş qatarliqlarda Xitay millitining qaidiliri boyiçe
iş qilişqa mejbur. Bu yerde yene men başta tilğa élip ötken ikologiyelik
muhit heqqide tohtuluşqa toğra kéliwatidu, Junggoluqlar “adem tebiet üstidin
ğelibe qilidu” digenge işinidu, şunglaşqa ular östeng qurup, su ambiri yasap,
derya – éqinlarni mejburi özgertişke huştar. uning eksiçe köpligen az sanliq
milletler tebietke maslişip yaşaşni yahşi bilişidu. Bu hergizmu noqul
ikologiyelik muhitni qoğdaş mesilisila emes. Bu qétimqi seper jeryanida men
bu hil köz qaraşlardiki periqning medeniyet we turmuştiki ehmiyitini çungqur
hés qildim, Şinjangliqlar hazir gerçe bayaşat yaşawatqandek körünsimu lékin
ularning kéyinki teqdiri kişini endişige salidu, bu hil endişe men tarim
deryasi boyiğa barğinimda téhimu köçeydi, tarim deryasining boyida qoyuq
ösken toğraqzarliqlar bolup, bu yerlerde sansizliğan yawayi haywanlar bar,
derya boyida yürsingiz bu haywanlarning izlirini körisiz, epsuski bu derya
qurup kétiş aldida turuptu, derya quriğandin kéyin ademlerğu köçüp kiter,
lékin toğraqlar qurup ketse, bu yerde yaşawatqan haywanlar nege barar?
ularning teqdiri nime bolar? eger haywanlarning nesli qurup ketse, toğraqlar
ğayip bolsa, bu yerlerning qum bésip çöllöşöp kétişi turğanla gep, deryaning
yuqiri éqimiğa sélinğan su ambirimu haman bir küni qurup kiter, u halda bu
deryağa tayinip yaşwatqan ademler nege barar? men bu yerni Tibet bilen
sélişturup kördüm , Tibetlikler özlirini tebietning terkiwi qismi dep qarap
hiçnersini özgertmigen, Şinjangğa kelgenler bolsa tebietni özgertip,
paydilinişqa bolidiğanliki nersilerni taki şu nersiler kereksiz bolğanğa
qeder işlitişken, sizçe qaysi hildiki yaşaş usuli eng muwapiqken?
Junggo medeniyiti özining başquruş usuliğa tayinip, başqa milletlerning
medeniyitini yoqutuş hisawiğa öz ornini küçeytmekte. Emma bu hildiki
başquruş usuli eqilge muwapiqmu? başqurğuçilarning zadi qançilik salahiyiti
bar? Siz başqilarni behitke ériştürdüm, ular manga rehmet éytişi kérek ,
digenni hés qilğan waqtingizda, başqilar érişmekçi bolğan heqiqi behit –
saadetning nime ikenlikini oylap baqtingizmu? her qandaq nersini zorlap
téngişqa bolmaydu, eger siz heqiqeten başqilarni hörmet qilsingiz, u halda
başqilarğa tallaş erkinlikini bérişingiz lazim
Men bu yerde milli musteqilliqni terğip qilmaqçi emesmen, emma estaydilliq
bilen bir az sanliq milletning hazirqi şarayiti heqqide oylanğanda, quruqtin
– quruq milletler ittipaqi digenlerni tekitleşni yaqturmaymen. Eng eqellisi,
eger men bir Uygur bolğinimda, Öz til – yéziqimning hiçqandaq bésimğa
uçirimasliqini, yahşiraq turmuş şarayitiğa érişiş üçün Xitayçe til ügünüşke
mejbur qilinmasliqimni haliğan bolattim. Eger Xitay tilini ugunuşke toğra
kelse, turmuşning mejburlişi astida emes, belki öz qiziqişim boyiçe ügengen
bolsam muwapiq bolatti. Men Ümrümde birinçi qétim biz şunçe yillardin buyan
ağzimizdin çuşurmey kéliwatqan “milletler ittipaqi” digen sözdin gumanlinip
qaldim, méning qarişimçe, eger biz başqilarni heqiqeten öz qérindişimiz dep
qaraydikenmiz, u halda ularni qérindişimizdek hörmet qilişimiz, öz oy –
pikirimizni ularğa mejburi tangmasliqimiz lazim. “Milletler ittipaqi” digen
eğizdiki quruq gep bilen, yene kélip bir terepningla digini bilen wujutqa
çiqmaydu .
Men alliqandaq köz qaraşlarni tekitlimekçi emesmen, eger heqiqi siyasi
teşebbusni otturiğa qoyuşqa toğra kelse, başqa milletlerge özini – özi
başquruş hoqoqining berilişini yaqliğan bolattim, mesilen: fidiratsiye
tuzumi yaki şuningğa ohşaş usullarni qollunuşni dimekçimen .
Bézi kişiler dayim, ilğarliq qalaqliqning ornini élişi kérek, digendek
sözlerni ağzidin çüşürmeydu. Biraq méning hés qilişimçe, tüp mesile;
nimining ilğarliq ikenlikide. Köz aldimizdiki bayaşat köröngen turmuşni
ilğarliq digili bolamdu? Biz yolğa qoyuwatqan tebietni özgertiş usulining
zadi qançilik ilmiliki bar? Bizning çüşençimizdiki küçlükler bilen ajizlar
otturisidiki periqlerni medenilik digili bolamdu? Köpligen işlarning toğra
yaki hata ikenliki waqitning sinaqliridin ötkendin kiyin ayan bolidu,
hazirla yekun çiqirişqa bizning salahiyitimiz tolmisa kerek, epsuslinarliqi
şuki; Biz köp hallarda köz aldimizdiki tejirbimizge tayinipla şeyilerge baha
bérimiz, we şu bahalirimiz boyiçla qarar çiqirişqa aldirap kétimiz.
Köp yillar ilgiri dölitimizde kişiler tağ we yézilarğa bérişqa, içki
Mongğulğa, şerqi – şimalğa bérip boz yer éçişqa seperwer qilinğan bolup,
şuning bilen köpligen otlaqlar terilğu yerlerge aylandurulğan idi, bügünki
künde biz bu işlarning toğra bolmiğanliqini biliwatimiz. Biraq eyni yilliri
xuddi bügünki künde “ğerbi – şimalni éçiş “ digenge ohşaş, u yerlerni
éçiwatimiz, dep qariğan iduq. Adem birer işni qarar qilişta haman öz bilim
dairisining çeklimisige uçrap turidu, şunga bir işni başlaştin burun, muşu
qiliwatqanlirimiz éhtimal hata boluşi mumkin, digenni oylap qoyuşning ziyini
bolmisa kérek. Men işlepçiqiriş – quruluş bingtiwenini tenqit qilmaqçi emes,
qaysi hil tallaşning toğra bolidiğanliqini oylap yetkinimmu yoq, biraq
ilgirki tejiribe – sawaqlarni yekünliginimizde, yenggillik bilen kimlergidur
yardem qiliwatimiz, dep qarimasliqimiz lazim. Mana bu méning medenilik we
ilğarliq heqqide ipadilimekçi bolğnlirim .
Şinjangning musteqil boluş – bolmasliqi, emeliyette men tehlil qilmaqçi
bolğan mesililerning dairisige kirmeydu, men peqetla köpçilikning başqa
milletlerni hörmet qilişinila umit qilimen, bu hil hörmet öz ölçemlirimizni
başqa milletlerge tangğan asasta emes, belki ozimizni başqa milletlerning
ornida qoyup turup mesililerge baha bériş asasida boluşi kerek, biz yahşi
dep qariğan nersiler başqilar öçün zeherlik dora boluşi mumkin, eger siz
heqiqeten başqilarni hörmetlisingiz, u halda ularningmu pikirini anglap
béqing!!!
Ademlerni derijige bölüşke, küçlük – ajiz dep ayrişqa bolamdu ? Alla
insanlarni barawer yaratqan turuqluq nime üçün beziliri ézizlinip beziliri
harlinişi kérek iken? Eger siz özingizning tebiet aldida tolimu küçsiz
ikenlikingizni hés qilalisingiz, u halda men başqilardin üstün turuşum,
hemme iş méning digimindek boluşi kerek, dep qarimaydiğan bolisiz, tebiet
qanuniyetlirige maslişip yaşaş kereklikini çüşüneleysiz .
Zimin dawasi insanlarni uruşqa sorep kirişi mumkin, siz özingiz muqeddes dep
bilgen işni qiliwatqan çeğingizda, şu işingizdin gumanlinip baqqanmu ? çégra
rayonlarda yaşawatqanlarning ezeldin tebietke maslişip yaşap kelgenlikini
bilemsiz ? Eger bilsingiz, “adem tebiet üstidin ğelibe qilidu “ deydiğan
ehmiqane gepni qilmaydiğan bolisiz, özingizning tebiet aldida bir dane zerre
ikenlikingizni çüşünüp yiteleysiz, epsuski, biz haman başqilar bizge tuzup
bergen ölçemler boyiçe mesililerge höküm qilip kelduq, endi bolsa, bu
ölçemlerni başqa milletlerge téngiwatimiz
Adem haman hatalişip turidu, men her bir ademning bu noqtini éniq tonup
yétişini umit qilimen .
Hantengri terjimisi.
|