Yéngişer Nahiyiside Idiologiye Sahesidiki Bölgünçilikke Qarşi Turuş Kürişi
Boyiçe Qayta Terbiye Pa'aliyiti Yahşi Élip Bérilmaqta
“Qeşqer giziti”ning 9-iyuldiki hewiri:
Yéngişer nahiyisi idiologiye sahesidiki bölgünçilikke
qarşi turuş kürişi boyiçe qayta terbiye paaliyitini yahşi élip barmaqta.
Bu nahiye 6-ayning 18-küni her qaysi tarmaqlarning rehberliridin 412 ademni
qatnaşturup, bu paaliyetni omumyüzlük qanat yayduruş seperwerlik yiğini açti,
şuningğa birleşturup, her qaysi tarmaq, organlarni birlik qilğan halda 17
tekşürüş, nazaret qiliş, heydekçilik qiliş guruppilirini qurdi. 6-ayning
20-küni nahiyilik partiye mektipide terbiyileş kursi éçip, bir türküm
tayançlarni terbiyilidi. 6-ayning 22-küni yene, nahiy boyiçe her qaysi
mekteplerning mudirliei qatnaşqan terbiyileş kursi açti; 6-ayning 29-kuni
nahiyilik 3-başlanğuç mektepte 253 neper aile başliqi qatnaşqan söhbet
yiğini éçip, balilarni terbiyileşte ata-anilarning baş tartip bolmaydiğan
mes'uliyiti, mejburiyiti barliqi heqqide terbiye élip bardi; teşkilleş
küçlük, rehberlik başlamçi bolğanliqtin, öginişke qatnişişqa tégişlik
kişilerning qatnişiş nisbiti 100 pirsentke, "100 sual-jawap"ni igileş
nisbiti 100 pirsentke yetti; hemme adem öginiş hatirisi, tesirat
maqalilirini yazdi.
*******************************
Dimek, Hitay hökümiti bu hil öginişke hemme ademni mejburlaş asasida
qatnaşturğanliği, toy-töküngimu ruhset bermesliktin çektin aşqan qilmişliri
bolğanliqtin, barliq kişiler mejburiy yosunda hatire, tesirat maqalilirini
yazğan. Yuquruda eytilğinidek tekşürüp nazaret qiliş guruppiliri her qedemde
birdin helq ammisining yurikini mujuydiğan, yenimu köp mesile tapşuruşqa
qistaydiğan herketlerde bolğan. Mehsus adem terbiyilep amma üstidin nazaret
qilişni küçeytken. Hitay hökümitining bu qilmişi keng helq ammisining ditiğa
yaqmisimu, yuriki mujulğan helqçe boysunuştin başqa amal qalmiğan.
“Qeşqer giziti”ning 9-iyul künidiki maqalisidin tallanma
(Aptori wilayetlik partiye mekteptin: Dilmurat muhemmet)
Uzundin buyan, içki-taşqi milliy bölgünçi küçler özining Xinjiangni weten
qoynidin ayrip çiqiştek rezil meqsitini emelge aşuruş üçün, térorluq,
zorawanliq qiliştin başqa Xinjiangning tarihini burmilap, milliy
bölgünçilikni terğip qilip, tar milliy hissiyat we radikal diniy angni
qutritip, türlük wastilarni qollinip, biz bilen yaşlarni, şundaqla étiqatçi
ammini talaşti. Ular her hil ahbarat wastiliridin paydilinip, diniy
esebiylikni qutritip, “ğazat”ni terğip qildi. Şuning bilen bille yene,
mesçit, ammiwi sorunlarni başquruşqa dair belgilimilerni, milletler
ittipaqliqiğa dair teşwiqat şuar tahtilirini buziwetti, eksiyetçil şuar,
teşwiq waraqlirini çaplidi. Yer asti diniy nuqtiliri qayta-qayta çeklengen
bolsimu, herikitini tohtatmay, keng yaşlarni köplep qobul qildi; Mekteplerde
diniy paaliyetlerni élip bérip, ularğa miliy bölgünçilik idiyisini singdurdi.
Idiyisi ilğar, milliy bölgünçilikke qarşi turğan yaşlarni we wetenperwer
diniy zatlarni “milletning haini” dep haqaretlidi, ularğa qest qildi, zerbe
berdi. Ular yene he dep çigar sirtidiki milliy bölgünçi küçler bilen til
beriktürüp, radio, internet tori arqiliq eksiyetçil teşwiqat élip bardi hem
idiologiye sahesige singip kirişni tizletti.
Mana bu ri'alliq milliy bölgünçilikke qarşi turuş kürişining ezeldin bir
is-tuteksiz uruş, muhim jeng meydani ikenlikini, bu hil kureşşning murekkep,
uzun muddetlik siyasiy küreş ikenlikini çüşendürüp berdi.
Xinjiangdiki milliy bölgünçi küçlerning tarihi nahayiti uzun bolup, uning
bihliri ta bügünge qeder saqlanmaqta. Ular “millet”, “din” bayriqini
kötüruwélip, heq-naheqni perq étiş iqtidari töwen, iradisi bir qeder ajiz
yaşlarni, jumlidin dinğa étiqad qilidiğan keng ammini aldap, bu arqiliq öz
meqsidige yetmekçi boldi. Bu küreşning keskinliki ene şu yerde. Bu küreşke
qarita, biz çoqum her waqit huşyar turişimiz, bayriqimiz roşen, meydanimiz
mustehkem bolişi lazim.
*******************************
Dimek, qutriğan Hitay hökümiti jaylardiki partiye ezalirini matiriyal
teyyarlap jay- jaylarğa béip liksiye sözleşke, gizit zjornallarda élan qilip
kişilerni qorqutuşqa, “oyliğan, arzu qilğan külirimizge érişelmeydikenmiz”
deydiğan tuyğuğa keltürüşke urunmaqta. Şundaqla, özliri tüzgen qanundiki
“keng helq ammisining dinğa étiqad qiliş erkinliki bar, her qandaq kişining
helq ammisini (hökümet kadirliridin başqa)dinğa étiqad qilişqa mejburlaş we
étiqad qilmasliqqa mejbulaşqa bolmaydu” digen sözige emel qilmastin, diniy
zatlarnimu yiğip ularğa özining rezil idiyisini zorlap tangmaqta.
Terbiyilengen kişilerni imamliqqa qoyup, mesçit içige natonuş kişiler
kirdimu-yoq, oquğuçi-oqutquçilar kirdimu-yoq? Bu heqte uçur berişke
qistimaqta. Her jume küni jume namizidin burun her qaysi mesçitlerning
imamlirini yiğip heptilik hizmetlerni doklat éliş we yéngi hizmetlerni
orunlaşturuş işliri bilen şuğullinip, helqning diniy olimalirini helqning
özlirining saylişiğa yol qoymay, naraziliq qözğimaqta.
|