|
5 - Bab Ottura Esirde Qeshqer Merkez Qilin'ghan
Uygur Ma'aripi
Yuqirida bayan qilip otkinimizdek, Uygur
klassik ma'aripi Urhun, Shaman we Mani dewri (552
- 844 - Yillar), Idiqut ma'aripi dewri (850 -
1250 - Yillar) we Buddizm ma'aripi dewri (75 -
992 - Yillar) jeryanliridin otup, kéyin Qeshqer
merkez qilin'ghan Qarahanilarning Islamiyet
ma'aripi dewri (870 - 1211 - yillar) gha qedem
qoydi. Bu dewrdiki ma'arip Uygur klassik
ma'aripining yuqiri pellisi bolup, putun ottura
Asiyada zor shohret qazan'ghanidi.
Yengidin bash koturup chiqqan Islam dini we Islam
ma'aripining kuchluk tesiri bilen bashqa diniy
etiqadlar tarim wadisidin siqip chiqirilip,
Islamiyet ma'aripi ustunlukke ige boldi we
intayin tez rawajlandi.
Islamiyet dunyasining bilim - meripet ishliri
taza gullen'gen mezgilliride birla Baghdat shehiride 30 aliy bilim yurti, 36 hokumet
kutuphanisi bar idi. Miladining 830 - yili bu
yerde chong kolemdiki ilmiy hekimet muzeyi (Beyt
al hikme) tesis qilindi. U eyni zamandiki eng
ataqliq penler akademiyisi idi. Bu akademiyining
birinchi bashliqi Huneybi Ishaq (809 - 837 -
yilliri Baghdat akademiyisige re'islik qilghan)
we uning ikki oghli birlikte Yunanning qedimqi
klassik pelsepe eserlirini Erebchige terjime
qilip chiqqan. Ularning ayliq ish heqqige 500
dinardin altun berilgen; kéyin ulargha yene
terjime originali qelinliqida sap altun mukap
qilin'ghan. Bu dewr Islamiyet ma'aripining
alemshumul shohret qazan'ghan altun dewri
hesablinatti. Ottura Asiyaliq mutepekkur we
dangliq alimlardin Medr Imin Musa Harezmi (750 -
847), Ebunesir Farabi (870 - 950), Ebu'eli Ibni
Sina (980 - 1037) we Ebureyhan Bironi (972 -
1049) qatarliq alimlar ene shu dewr ma'aripining
mehsuli idi.
Miladining 950 - yili Ubulhesen Seyid Hatem,
Seyid Jalalidin Baghdadi isimlik ikki chong alim
Ordukent (Qeshqer) ke kelip, Islam dini we Islam
ma'aripigha asas saldi. Mezkur ikki olimaning
dalaliti bilen miladining 953 - yili Sultan
Sutuq Bughrahan birinchi bolup silam etiqadini
qobul qildi. Shuningdin kéyin Qeshqer ahalisimu
keyni - keynidin Islam idyisini qobul qildi. 24
Yilliq soqush (997 - 1021 - Yillar) netijiside
Buddizmning jahil qorghini bolghan Hoten hani
Yaghliqar yengilip, putun Hoten helqi Islam
dinini qobul qildi we bu yerlerde Ereb elipbesi
asas qilin'ghan yengi yeziq yurguzuldi.
"Din - insanlarning dunyani tonush jeryanidiki
muhim ipadilirining biri..."(1)
Uygur helqining diny etiqadi we ma'arip
ide'ologiyiside yuz bergen tarihiy burulushlarmu
del dunyani tonush we heqiqet ustide izdinish
pa'aliyet jeryani boldi.
Mawzedung: "... Biz tarihni uzuwetelmeymiz, biz
Kungfuzidin ta Sun Jungshen'giche bolghan putun
otmushni yekunlep, qimmetlik miraslirimizgha
warisliq qilishimiz kerek..." Degenidi.
Jung'hua milletlirining bir ezasi bolghan Uygurlarning klassik ma'arip miraslirighimu ene
shu kategoriyige kiridu. Qarahanilar dewride
Qeshqer merkez qilin'ghan ma'arip ene shu parlaq
miraslirimizning muhim nameyendiliridin
hesablinidu.
Qarahanilar dewride hemme wilayet, nahiyilerde
bashlan'ghuch we ottura derijilik mektepler
qurulghan. Bolupmu Qeshqerde meshhur aliy bilim
yurti - "Medrise'i Saji'e" tesis qilin'ghanidi,
bu aliy bilim yurtida dangliq alimlardin Huseyin
Ibin Helep, Seyid Jalalidin Baghdadi, Hoja Yaqup
Suzuki, Huseyin Peyzulla, Jamalidin Qeshqeri,
Reshide Ibin Eli Qeshqeri, Imadidin Qeshqeri
qatarliq nurghun nopuzluq alimlar mu'ellimlik
qildi. "Saji'e" bilim yurtigha uningdin bashqa
yene nurghunlighan alimlar, peylasoplar,
tarihchilar, sha'ir - yazghuchilar toplinip ilmiy
munazirler elip baratti.
"Saji'e" bilim yurtining dersliki matematika,
Yunan pelsepisi, tilshunasliq, astronomiye
tibabetchilik ilmi, logika, tarih, jughrapiye,
ilmiy roh sahelirigiche kengeydi. Turluk
kategoriyiler boyiche nurghun ilmiy tetqiqat
eserliri yezildi. Bu eserler Ereb elipbesi
asasidiki Uygur yengi yeziqi bilen yezilatti (3
- Jedwelge qarang).
Biz towende Qarahanilar ma'aripining eng buyuk
namayendiliridin bolghan bir qanche alimlarning
pedagogikiliq idiyisini qisqiche tonushturup
otimiz:
1. Ensiklopedist Alim - Ebunesir Farabi
Ilim - pen dunyasida aristoteldin kéyin ikkinchi
ustaz dep shohret qazan'ghan ulugh muteppekkur
Ebunesir Farabi hijriyining 295 - yili (Miladi
870 - yili) Qarahanilarning yazliq peytehti
Balasaghun rayonining guzel shehiri farab (Otrar)
da dunyagha kelgen. Uning dadisi Medr shu jayda
eng abroyluq we meripetperwer zat idi. Alimning
osmurluk we yashliq dewri farab shehiride otti we
bu yerde bashlan'ghuch, ottura mektepni tugetti.
Kichikidinla bilim humar, talantliq farabi ilim -
penning yuqiri choqqisigha chiqishqa intiletti.
Lekin u chaghda farab shehiride hetta Balasaghun
rayonida uning Iranzusini qanduralaydighan aliy
bilim yurti we bilimlik oqutquchilar yeterlik
emes idi. Qeshqerdi "Medrise'i Saji'e" aliy
mektipi yengidin tesis qilin'ghanidi. SHunga u
ashu dewrdiki Islamiyet ma'aripining ataqliq
merkizi - Baghdat shehirige berip bilim ashurdi we
ilmiy tetqiqat ishlirigha kirishti. Baghdattiki
aliy meripet muhiti bu talantliq yash alimning
bilim choqqisigha chiqish arzusigha keng ishik echip
berdi. Ebunesir Farabi aldi bilen tiriship -
tirmiship Pars tili, Ereb tili, Grek we Latin
tillirini pishshiq igilidi, uzun otmey Ereb tilida
eser yazalaydighan, Grek tilidiki pelsepe we
bashqa ilmiy eserlerni bimalal chushineleydighan
sewiyige yetti. Farabi Baghdatta 40 yilche ilim -
pen tetqiqati bilen shughullandi. Bu jeryanda u
birinchi ustaz dep shohret qazan'ghan Yunan
peylasopi aristotelning nurghun eserlirini
Erebchige terjime qildi we bu eserlerge qarita
ijadiy tepsir (Izah) yazdi.
Farabi Baghdat, Hirat, Herran, Misir we Sham sheherliridiki hesabsiz munberlerde ilmiy leksiye
oqudi we ilmiy munazirilerge qatniship, köp
ustunlukke erishti. Ereb alimi Ebubekri Beyhaq
(994 - 1065 - Yillar) farabi 20 hildin artuq til
biletti, dep yazghanidi. Farabi ilim - penning
turluk kategoriyiliri boyiche 200 parchigha yeqin
eser yazdi. Bu eserler pelsepe, logika,
matematika, himiye, astronomiye, tibabetchilik,
muzika, siyasiy tuzum, pezilet we bedi'iy eser
nezeriyiliri qatarliq keng saheni öz ichige alidu.
Hazir melum bolghan farabi eserlirining 119 hil
beblografiyisi (Isimliki) uning heqiqeten
ensiklopedist ulugh alim ikenlikini ispatlap
beridu.
Kéyinki zamanlarda Yawropaliqlar farabi
eserlirini "El Farabus" tehellusida Grek we
Latin tillirigha terjime qilip neshr qildi we
farabishunasliq tetqiqatini elip bardi. Ereb
tarihchisi ibni hellikan farabini "Islamiyet
dunyasida uninggha tenglisheleydighan hechkim yoq"
dep bahalighanidi. Samanilar shahi Nasir Samani
farabini "Ikkinchi ustaz" (Aristoteldin
kéyin)
degen unwan bilen atidi we farabi eserlirini ashu
tehellus bilen neshr qildurdi.
Meshhur qanunshunas we mentiqshunas El Amadi (1156
- 1233) Farabigha baha berip mundaq yazghan: "Farabi
eng kemter we kichik pe'il zat idi. Mensep we mal
- dunyani hiyalighimu kelturmeytti. U Demeshiqte
bir chong baghqa qarawulchi bolupmu ishligen.
Kechiliri qarawul panuslirining nuridin
paydilinip kitab koretti we yazatti. Ene shundaq
ijtihat qilip oginip ahiri öz zamanisining katta
ellamesi muqamigha yetken. Farabi pelsepe ilmi
toghrisida eng mukemmel terip bergen. U shunche
tolghan ilmiy hekmet igisi bolsimu yenila
meghrurluqtin hali idi. Bir kishi uningdin:
- Bilim jehette siz chongmu, aristotelmu? - Dep
sorighanda u jawaben:
- " Eger men shu zamanda yashighan bolsam uning
eng chong shagirtliridin bolar idim, - degen.
Farabi aristotelning (Es sama) nmliq fizika
kitabini az degende qiriq qetimche oqughaniken ".
Behril jawahire (" Dengiz unchiliri ") Namliq
kitabta neqil kelturulushiche, farabi bilim
igilirining peziletliri toghrisida mundaq degen:
" Bilim izdigen we oginish arzusida bolghan
herqandaq kishi yash, temen, zehni ochuq, saghlam
we chidamliq bolushi; hush pe'il, rastchil we
ihlaschan kelishi; riyakarliqtin we pes arzu -
heweslerdin hali bolushi; putun zehniy quwwitini
ilimgha beghishlishi zorur. CHunki, bilim ehli
bashqa herqandaq menpe'etni etibargha almaydu...".
Farabi insanning burchi toghrisida mundaq yazidu:
Yiraq yur bolsa batil, sözi yalghan,
Heqiqet tarqitip ket bolsa imkan;
Bizge dunya bolmidi abade oy,
Kelmigech teng bu olumche hechbir insan.
Farabi eserlirining mutleq köp qismi Ereb tilida
yezilghan (2) Bolsimu, lekin ilgiriki olima -
muderrislirimiz Erebchini obdan chushen'gechke
farabi idiyisini ders sheklide tonushturatti.
Farabi eserlirining bir qismining isim terjime
tizimliki towendikiche:
Pilaton we aristotelning pelsepe asasliri
Ulugh ehlaq - pezilet
" Gi'ometriye we astronomiye " Heqqide izah
Aristotelning " pelsepidiki eniqsizliqlar "
Namliq kitabigha izah
Pelsepidiki ihchamliq - logika
Pelsepediki chong logika
Qiyas heqqide
Logika chushkunluki
Qiyas shertliri heqqide
Pelsepe delilliri toghrisida
Pelsepe munazirliri heqqide
Mewjudiyetning muqeddimisi heqqide
Alem boshluqi toghrisida
Efrudning " jan " Namliq esirige izah
Ilim - penning cheki we tertipi toghrisida
Pilaton we aristotelning ikki pelsepisi heqqide
Medeniyet toghrisida
Ulugh tepekkurning menbesi toghrisida
Söz we yeziq toghrisida
Buyuk muzika desturi
Urushning cheki toghrisida
Urushqa seweb bolidighan söz nefli toghrisida
Insaniyetning peyda bolushi toghrisida
Edebiyat munazirisi heqqide binni rawendige
reddiye
Tengrining birliki we etiqad toghrisida
Upuq, orbita we alemning miqdari heqqide
Tebi'iy wujudni özgertkuchi mewjudiyetler heqqide
Beqrat we pilaton tepekkuridiki birdeklik
Behtning sewebliri toghrisida
Bolunidighan we bolunmeydighan shey'iler
toghrisida
Jin - sheytanlar heqqide
Medeniy siyasetler toghrisida
Mewjudiyetning peyda bolush orni
Millet we medeniy - ma'arip toghrisida
Pelsepidiki eniqlima (20 Tomluq yirik eser)
Herbiy qomandanlar toghrisida
Turmush we urush toghrisida
Yuqiri alem tesirliri toghrisida
Astronomiye qanunliri heqqide
Ijtima'iy hayat toghrisida
CHush toghrisida
Yeziqchiliq sen'iti toghrisda
Haywanlarning eza tuzulushi toghrisida
She'ir we qapiye toghrisida
Medeniy jem'iyet toghrisida
Asman jisimlirining heriket qanuniyetliri
Ilim - pen ehlining horlinishi toghrisida
Asman (Mu'elleq) we hawaning rengliki toghrisida
Himiye sana'itining zorurluki we uni inkar
qilghuchilargha reddiye
Aristotelning " metafizika " Namliq kitabidiki
bezi eniqlimilar toghrisida
Aristotelning logikisigha hashiye
Muqerrerlikning shertliri toghrisida
Rohning mahiyiti toghrisida
SHey'iler heqqide tebi'et mahiyitidin anglash
mumkin bolghan mesililer toghrisida
Yuqiriqilar farabi eserliri tizimlikining azla
bir qismi. Uning tetqiqatining kengliki we chongqurluqi kishini heyran qalduridu. U ijtima'iy,
pelsepe qatarliq mesililer ustidila tetqiqat
yurguzup qalmay, belki ka'inatning
qanuniyetlirigiche tehlil yurguzgen. Bolupmu
uning " millet we ma'arip " Serlewhilik esiri we
muzikashunasliq hemde she'iriyet sen'iti heqqidiki
eserliride telim - terbiyining insan iqtidarini
yuqiri koturushtiki roli toghrisida qimmetlik
tepekkurlar chaqnap turidu.
2. Ataqliq Alim We Tilshunas Mehmut Qeshqeri
Mehmut Qeshqeri Qarahanilar ma'aripi taza
gullen'gen chaghda guzel Opal kentide (3)
Miladining 1028 - yilliri etrapida meripetlik
a'ilide tughulghan. Qeshqerning Opal kenti eyni
zamanda keng baghu bostanliq, sap hawaliq jay
idi.
Mehmut Qeshqerining anisi parasetlik we bilimlik
ayal (4) bolup, Mehmut Qeshqerining osup
yetilishige zor tesir korsetken. Mehmut Qeshqeri
özining meripetlik anisining terbiyiside
sawadini chiqarghandin kéyin, shu yerdiki
bashlan'ghuch we ottura mektepni ela tugetti.
Kéyin Qeshqerdiki hanliq Medris (Medrisi Saji'e)
ge kelip chong alim we meshhur pedagog Huseyin
helep atliq oqutquchida oqudi. U bu yerde Pars,
erb tili grammatikisini, logika we pelsepe
ilimini, tarih, jughrapiye, astronomiyini,
tibbiy ilimni hem edebiyat tarihini pishshiq
ogendi (5). Kéyin u, putun ottura Asiya
dalilirini kezip yurup, nurghun yillar emeliy
ilmiy tekshurush elip bardi. U mushu ilmiy
tekshurushliridin kéyin " yirik qamus " Dep etirap
qilin'ghan meshhur " Turkiy Tillar Diwani "
Namliq olmes esirini yezip chiqti. Uning bu
alemshumul abroy qazan'ghan katta emgiki uning 10
yilliq ilmiy tekshurush sayahiti we ikki yilliq
(1072 - 1074) Pishshiqlap ishlesh emgikining shanliq
mewisi boldi.
Turkiyilik Turklog we dangliq alim Bisim Atalay
" Turkiy Tillar Diwani " GHa baha berip mundaq
degenidi: " hazirghiche Turkiy tillarda buningdin
ustun turidighan birermu eser korulup baqmighan.
Bu eser yiganidur...".
" Turkiy Tillar Diwani " Dek nadir eserni
yezish
yolida, mehmut Qeshqerining Turk, Turkme, Oghuz,
Chinggil, Basmil, Yaghma, Qirghiz qatarliq barliq
Turkiy qebililirining minglighan kent, awul we
mehelilirini arilap, ularning tilini, orp -
adetlirini, etnografiyisi (Kelip chiqishi menbesi)
ni, tarihini, jughrapiyiwi jaylishishini,
medeniyitini tepsiliy tekshurup chiqqanliqi -
uning bu japaliq ijtihadiy, uning mulki serdar
yaki herbiy serkerde bolushqa hewes qilmay, ilim
- meripetni gullendurush yoligha özini pida
qilghan ulugh meripetchi we helqperwer ulugh alim
ikenlikini ispatlaydu. Aptor öz esirining
muqeddimiside "... Ebediy yadikarliq we putmes -
tugimes bir bayliq bolup qalsun dep... Bu
kitabni yezip chiqtim..." Deydu. Heqiqetenmu bu
ulugh kitab insaniyet medeniyitige qoshulghan
putmes - tugimes bayliq. U shundaqla milyonlighan
ewladlarning iptihari.
Mehmut Qeshqeri tilshunasliqning tunji ustazi,
jahan Turkulogiye penige asas salghuchi buyuk
ustazdur. " Turkiy Tillar Diwani " Din ibaret bu
katta qamus intayin keng saheni öz ichige alghan.
Uningda astronomiye, jughrapiye, adem
fizi'ologiyisi, turmush, yemek - ichmek, kiyim -
kechek, qoral - sayman, haywanat, tash - meden,
tagh - derya, qatnash sawatliri, maqal -
temsiller, tarihiy riwayetler, kishilerning orp -
adetliri qatarliqlarghiche keng melumat berilgen.
Biz yene " diwan " GHa kirguzulgen eqliye sözler,
she'ir - qoshaq, temsiller arqiliq bu buyuk
alimning meripet idiyisini, dedaktik köz
qarishinimu ochuq koruwalalaymiz. Bu heqte biz "
diwan " Din birnechche nemune korsetsek kupaye:
△ Qut belgisi bilik. (Beht - sa'adet belgisi
bilimdur).
△ Ermuge bolut yuk bolur. (Horun'gha bolutmu yuk
bolur).
Meripetlik qoshaqlar we pendi - nesihetler:
△ Oghlum sanga nesihet: Peziletni miras qil;
Bilimlikke yeqinlash, Da'im uni ustaz qil.
△ Mendin nesihet oghlum pezilet yarat, Elde
ulugh alim bolup ilmingni tarat.
△ Köpligen pezilet igiliri we bilimi taghdek
danalar alemdin ketti. Ularning bibaha söz -
hekmetliri helimu dilimni yorutup turidu.
△ Bilimlik kishilerni hormetle, sözige ashiq bol,
ularning pezilitini ogen, emeliyitingdimu shundaq
bol.
△ Ilim - hekmet izde; lekin meghrurlanma,
nadanlar mahtinar, sinaqlarda mat bolar.
△ Meripet soyguchi hergiz mal - dunyagha herisliq
qilmaydu.
" Turkiy Tillar Diwani " Da peziletlik
bolush,
emgek soyush, wapaliq bolush, jasaretlik bolush
toghrisidiki telim - terbiye idiyilirimu qedimqi
maqal - temsiller, qedimqi qoshaqlar arqiliq
nurghun singdurulgen.
Mesilen:
△ Emgek ekinde qalmas (Emgek boshqa ketmeydu).
△ Arpisiz at qir ashalmas, yardemchisiz palwan sep
yaralmas.
△ Kengeshlik ish ongshilar, kengeshsiz ish buzular.
△ Tugimende tughulghan chashqan hawaning
gulduridin qorqmas.
△ Yaqisidikini yalaymen dep, qolidiki tawiqidin
ayriliptu.
△ Kosen uzun bolsa qol koymes.
△ Uy bolidighan kala mözay cheghida bilinidu.
△ Hajetmen mehman aldinggha kelse, sen uni
kutkuzme, teyyar eshingni aldigha keltur.
△ Mehmanni izzetle, dangqingni elge yaysun.
△ Behil - peskesh, yarimas adem - mal - dunyaning
saqchisi, u yemey - ichmey yighidu, ahir özgige
qalidu.
3. Uygur Klassik Ma'aripining Ulugh Ustazi
Yusup Has Hajip We Uning Ma'arip Idiyisi
Uygur ma'arip tarihida ulugh mutepekkur Yusup
Has Hajip we uning meshhur esiri - "
Qutadghubilik " Dastani intayin muhim orun
tutidu. Yusup Has Hajip Qarahanilar ma'aripinng
taza gullen'gen we özi ordida has hajipliq (Orda
wezirlik) wezipisige tehi qoyulmighan mezgiller
(1609 - 1070 - Yillar) de meshhur " Qutadghubilik
" Dastanini yazghan we uni Bughra Qarahan
Ebu'eli Hesen Binni Sulayman'gha teqdim qilghan.
Bu katta eserni yazghan chaghda Yusup Has Hajip
heli yashinip qalghanidi. Dastan'gha qisturup
ketken towendiki izahlardin bu nuqta melum bolup
turidu:
"... Nurluq bahar peslidek checheklik idim,
ghazanglarmu chushti, hemme qurudi. Qeyindek
mustehkem, oqtek tuz idim, yadek egri bolup,
mukchiyip qaldi...".
Qutadghubilik 82 bab, 6444 beyit, 13 ming 288
misradin qurulghan chong hejimlik dedaktik dastan.
Bu katta eser pelsepe, tarihshunasliq, dolet -
qanun, (Hoquqshunasliq), jem'iyetshunasliq,
ma'arip, tibabet, jughrapiye, tebi'et,
matematika, astronomiye, diplomatiye, til -
edebiyat we herbiy ilim qatarliq uniwersal
mezmunlarni öz ichige alidu. Eserning putun
mezmunigha ilim - meripet medhiyisi singdurulgen.
Bu nuqta eserning namidinla eniq melum bolup
turidu. " Qutadghubilik " - Beht - sa'adetke
erishturguchi bilim degen menini bilduridu.
" Qutadghubilik " Ning shohriti öz zamanisida her
terepke dang ketken. Herqaysi el kishiliri uni
ulughlap herhil namlarni bergen. Bezi sherq
elliri uninggha " zinetul umira " (Emirler
zinniti) dep nam berse, Iranliqlar " shahname'i
Turk " (Turkler shahnamisi) yaki beziler "
pendiname'i Turk " (Turkler nesihetnamisi) dep
nam bergen.
" Qutadghubilik " Ning putun mezmuni tot muhim
shehsning obrazi arqiliq bayan qilinidu. Uning
birinchisi kuntughdi (Padishah - adalet we qanun
simwoli); ikkinchisi aytoldi (Wezir - beht -
sa'adet simwoli), uchnchisi ogdulmish (Wezirning
oghli - eqil - idrak simwoli); totinchisi
odghurmish (Wezirning qerindishi - qana'etning
simwoli) bolup, eserning putun mahiyiti mushu tot
shehsning munazire kureshliri arqiliq echip
berilidu. Bilim, adalet, pezilet we chidam -
gheyret hisletliri insanlarning eng guzel ghayisi hesablinidu. Telim - terbiyining tup
meqsiti ademlerni ashu ghaye bilen yetildurup
beht - sa'adetke erishturushni nishan qilidu.
Towende biz " Qutadghubilik " Ning ma'arip
idiyisi toghrisida bir qanche misal korsitip
otimiz:
△ Bilimni ulugh, eqil - idrakni buyuk bil, bu
ikkisi insan mertiwisini yuqiri koturidu.
△ Bilimni nemishqa bilim degenlikning menisini
bil. CHunki, bilim igisidin kesel yiraqlishidu;
bilim - mesh'eldur, mesh'el yorusa kishi kechidimu
yoldin azmaydu.
△ Ishinngni uqumushluq kishiler bilen ishle;
zamanengni bilim bilen mustehkemle.
△ Bilim al, özungge tordin orun hazirla,
herqanche bilsengmu yene ogen, yene izden;
qarighinki, bilimlik kishiler sora, sora, öz
tileklirige yetishken.
△ Adem beribir olidu; bilim igilirining sözi
olmeydu.
△ Ikki nerse bilen adem qerimaydu: biri bilim,
biri peziletlik söz.
△ Ey oghul, mendin sanga altun, kumush qalsimu,
sen uni mendin sanga qalghan meripetke teng
korme.
△ Kishi bilen kishi otturisida perq köp, eng
chong
perq bilimde.
△ Alemdiki hemme yahshiliq bilimdin kelidu, bilim
bilen kishiler asman'gha yol achalaydu.
△ Bilim ehli öz bilimi bilen kishilerge meripet
chachmisa, uning bilimi nursiz qalidu.
△ Jahan tutquchi er parasetlik bolsa jahan
mustehkem bolidu; bilimlik bolsa, memlikiti
kuchluk bolidu. Mushu ikkisi birleshken kishi
kamalet tapidu. Kamil kishi hemme nemetke ige
bolidu.
Pezilet toghrisida:
△ Semimiyet insanni yukselduridu, insan
inawitini yuqiri kotiridu.
△ Kishige adil bol, adil kishining her bir peyti
behtlik bolalaydu.
△ Nepsaniyet uchun özungni otqa atma, hawayi -
hewestin bolghanma.
△ Achköz kishilerge ish tapshurma, wapasiz kishilerge
ash - tamaq berme.
△ Dunya bir terilghu etizdur. Emgek bilen dan
terisang, hayan urughi alisen.
△ QOpal sözni tilingdin chiqarma, qopal til
yalqunjighan ot.
△ Haramgha arilashma, oktem bolma, öch alma.
△ Haraq ichme, pitne - pasattin neri qach!
△ Mensep igisi bilimlik, dana, közi toq, kongli
koksi keng bolushi lazim.
△ Achköz toymaydu, uning nepsige dunyaning ash - tamiqi yetishmeydu.
△ Yalghanchi wapasiz kelidu, wapasiz kishi helqqe
beht kelturmeydu.
△ Mensepdarning mijezi tersa bolsa, ish teturge
mangidu, hushalliqi qayghugha aylinidu.
" Qutadghubilik " Dastanida ehlaq - peziletning
esheddiy dushminidin biri bolghan haraq - sharapning ziyini toghruluq towendikidek
agahlanduridu:
... Uchinchi, haraqqa bolush muptila,
Bu er omri sheksiz keter boshqila.
Haraq ichse alim ilimsiz bolur,
Ilimisz mest bolsa nemiler qilur?
Biz bu yerde iptiharliq bilen tilgha alimizki, "
Qutadghubilik " Ichide bashtin - ayagh izchil
singdurulgen " bilim - kuch; bilim - beht qorali;
bilim - insan qedir - qimmitining uli..." Din
ibaret hitablar menggu olmes heqiqettur.
Mu'ellip öz esiride kishilerge baliliq mezgilidin
bashlap eqliy terbiye, ehlaqiy terbiye, jismaniy
terbiye, huner - maharet terbiyisi, guzellik
terbiyisi qatarliq etrapliq telim - terbiye
berishning zorurlukini tekrar tewsiye qilidu.
Mana bular eserde bashtin - ahirghiche chaqnap
turidighan parlaq idiyidur. Eserde yene doletni
ilim - pen bilen bashqurush, dolet we jama'et
ishlirigha qabil, bilimlik we iqtidarliq
kishilerni qoyush, bilim ehlini soyush, ilmiy
ijadiyetke keng medet berishni tekrar jekileydu,
meripetshunasliqqa a'it bu ulughwar teshebbuslar
hazirmu re'al qimmetke ige. " Qutadghubilik "
Dastanida Mu'ellip yene ijtima'iy tebiqiler,
ijtima'iy hayat, maliye - iqtisad, harji ishlar,
herbiy ishlar, siyasiy hizmet, qehrimanliq
jasariti, " mukapat we jaza " Hemde
qanunshunasliq qatarliq keng mesililer ustidimu
chongqur tehlil elip baridu. Eserning nezme
yeshmisi asasida yuqiriqi mezmunlargha alaqidar
bir qisim misallarni korup baqayli:
Hawayi - heweske berilmeslik toghrisida:
Hewesni eqil birle basqin utup,
Bilim birle yanchighin nepsingni tutup.
Tuzulmes tilesek, hewes boynin kes,
Tuzulur egrilik ger olse hewes.
Özumchilik - menmenchilikning aqiwiti we uninggha
qarshi turush toghrisida:
Eghir yuk kishige özemchil qiliq,
Özemchil qiliqqa oq at, qarshi chiq.
Yeghi qilmighanni shu qiliq qilar,
Yeghidin bu yeghi nechuk perqliq?
Eqil - idrak, paraset we bilimning ulughluqi
toghrisida:
Bilim bayliq ol, gadaylashmaydighan,
Qaraqchi we oghri alalmaydighan.
Eqildin bolekke hormet bolmighay,
Eqilsiz adem u, bir ochumla lay.
Eqil kimde bolsa bolur u esil,
Bilim kimde bolsa bolur han u, bil.
Eqil bir chiraghdur, közi yoqqa köz,
Oluk ten'ge jan ol, gacha tilgha söz.
Kichik pe'illiqning ulughluqi we tekebburluqning
yamanliqi toghrisida:
Kichik pe'il ulughluq - surer köp zaman,
Tekebburgha tegmes ulughluq haman.
Soyuk el ichre kichik dil kishi,
Soyulmes tekebbur, yirik dil kishi.
Mensepdarlarning peziletliri toghrisida
Közi toq, hayaliq, nazukluq kerek,
Tumen hil bilim we zereklik kerek.
Dili bolsun hemme kishige kichik,
Tili bolsun yumshaq, shekerdek chuchik.
Eger bolsa begler zalim hem yaman,
CHiqar ishlar tuz yoldin haman.
Bilimni we bilim ehlini qedirlesh toghrisida:
Yoq bolsa jahanda hekim - ilimlik,
Terip, unmes erdi yerde yeguluk.
Ular ilmi bolsa jahanda chiragh,
Yol azmas kechide yorusa chiragh.
Qattiq soy ularni qedirle sözin,
Tola yaki azdur ogen ular bilginin.
Ular qoy padisi ichre serkidur,
U bashlap mangsa qoy tuz yolgha yurur.
Perzentlerge telim - terbiye berishte ata anining
mejburiyetliri toghrisida:
Tughulsa sanga ay kebi qiz - oghul,
Anga terbiyichi sen özungla bol.
Oghul - qiz huy - peyli bolsa yaman,
Yaman qilghan ata - ana ularni haman.
Uyatliq we nomus peziletliri toghrisida
Kishining serhili uyatliq kishi,
Uyatliq kishidur kishiler beshi.
Uyatliq kishige putun ishni ber,
Uyatliq jahalet ishigin eter.
Uyatsiz - nomussiz kishilerning mahiyiti
toghrisida:
Uyatsiz kishidur kishi rezli,
Durust söz sözlimes uyatsiz tili.
Bir goshsiz songektur uyatsiz yuzi,
Etilmes toshuktur uyatisz közi.
Til - sözning peziletliri toghrisida
Özungni közet bek, yahshi sözligil,
Soralghanda sözle, yene qisqa qil.
Köp angla bu sözni tola sözlime,
Bilim birle söz tuz, ishletkin eqil.
Koyer otqa ohshar kereksiz sözung.
Eghizdin chiqarma koyersen özung.
Achköz - hiyanetchiler toghrisida
Hiyanet qeyerge ger bassa ayagh,
Qachar paydiliq ish hemmisi yiraq.
Hiyanetchi nege qol sunsa eger,
Dengizmu susizlar, qurup keter yer.
SHehsiyetchi, cheqimchi we pitne - pasatchilarning
mahiyiti toghrisida:
Qetilma ikki hil erge, yiraq tur,
Qetilsang korersen chataq chiqirur.
Beridu cheqimchi, pitne - pasatchi,
Biri ikki yuzluk shehsiyetchi.
Adil qanun we qanunning adaletliki toghrisida
Adil qanun kokte - bir tuwruk irur,
U qanun buzulsa, asman yiqilur.
Yoq erse qanunluq begler mubada,
Yette qat asmanni buzatti huda.
Qilip adalet bilen her ishtin,
Ayrimay beg ya qul dep hechkishin.
Manga teng ikkisi qanun aldida,
Bolekche bolmasmen hokum waqtida.
Zalim beg surelmes beglik dewrini,
Koturmeydu helq uning zulmini.
El artar, qanun birle tuzulur jahan,
Zulum birle horap el, buzulur zaman.
4. Edib Ehmetning Ma'arip Idiyisi
Edib Ehmet Qarahanilarning ahirqi dewride
yashighan ataqliq oqutquchi, sha'ir we zamanisining
meshhur mutepekkuri idi. Uning " etebetul heqayiq
" (Heqiqetler bosughusi) namliq dedaktik
esiri Uygur ma'arip tarihida muhim orun tutidu.
" Etebetul heqayiq " - Jem'iy 14 bab, 484
misradin terkib tapqan, bay pedagogikiliq
mezmun'gha ige dastan, eserning ma'arip
idiyisini towendiki qisqa misallar bilen
korsitip ötimiz:
Bilim - meripet toghrisda:
△ Bilimlik kishi qimmetlik dinar (Altun - tilla);
bilimsiz nadan - qimmiti yoq yamaq, pahal.
△ Insanning zinniti - eqil.
△ Bir bilimlik ming nadan'gha teng.
△ Turluk - tumen ishlarda nadanning korguluki
pushayman; uninggha pushaymandin özge qismet yoq.
Pezilet toghrisida:
△ Edeb - ehlaqning beshi - til.
△ Kishini til bilen azablima, bilginki,
tigh
yarisi saqiyidu, til yarisi saqaymaydu.
△ Kishige her ish kelse tildin kelidu, yahshiliqmu,
yamanliqmu tildin ayan bolidu.
Qarahanilar dewride yene Reshid Binni Qeshqeri
(1083 - yili wapat bolghan) we Imamdin Qeshqeri
(11 - Esir) qatarliq meshhur tibbiy ustazlar
alahide orun tutidu. Imamidin Qeshqeri yazghan "
sherhi elqanun " Uygur tibabetchilikining
nopuzluq desturi idi.
1216 - Yillliri chinggizhanning besimidin gherbke
qachqan Qitanlarning serkerdisi kuchluk nurghun
leshkerliri bilen Qarahanilar zeminigha besip
kirip wehshiylerche qirghinchiliq yürgüzdi. Nurghun
alimlar dargha esildi. Mektep, Medrsler
koyduruwetildi. Kitab we qolyazmilarni yighip
gulhan yaqti. Dangliq alim we meripetchi Ellame
Ala'idin Muhemmet Hoteni 3000 oqughuchisi bilen
bille hazirqi Yurthan kenti (6) de tirik
komuwetilgenidi, Hotenni " shehidani Hoten "
dep atash ene shu qanliq tarihning biwaste yadnamisi.
Izahatlar:
(1) " Helq geziti " 1983 - yili 7 - ayning 25 -
kunidiki sani 7 - bet.
(2) Eyni zamanda Ereb Islamiyet dunyasining
ortaq tili hesablinatti.
(3) Opal Qeshqer shehirining gherbiy jenubigha 45
kilometr kelidighan yerge jaylashqan we pamir
etikidin orun alghan, hawasi sap, tebi'iy
menzirisi guzel bir jay.
(4) Alimning anisi bubi Rabiye öz zamanisida
oqumushluq ayal idi. Mehmut Qeshqerining
yetilishige chong tesir korsetken. Mehmut
Qeshqerining atisi Huseyin Binni Muhemmet we
bowisi Muhemmet Binni Yusupmu zamanisida ataqliq
kishiler idi. Ana terep bowisi Seypidin tehimu
bilimlik kishi idi.
(5) Mehmut Qeshqeri miladining 1118 - yili Opalda
" Medrise'i mehmudiye " Namliq yuqiri derijilik
mektep teshkil qilip, özi sekkiz yil oqutquchiliq
qilghan. U oqutquchiliq hizmitini taki wapat
bolghuche dawamlashturghan. Mehmut Qeshqeri 1126 -
yili 97 yeshida ana yurti Opalda wapat bolghan.
(6) Bu jayda hazirmu " ellame shehitliki " Degen
mazar bar. U qedimqi sheher harabisi " yurthan "
Bilen tutiship turidu.
|
|