“11-séntebir weqesi” din kéyin,
Xitay hökümiti, Uygurlarni
téroristliqta eyiplidi we
térorizimğa zerbe bérişni bahane
qilip Şerqiy Türkistan (Xitayning
ğerbige jaylaşqan Xinjiang Uygur
Aptonum Rayoni) diki Uygurlarğa
qaratqan basturuş herketlirini
küçéytken idi.
Bu ehwalğa qarita, Amreka başliq ğeriptiki demguratik
döletler, B.D.T kişlik hoquq
komutiti, xelq'ara keçürüm teşkilati
we başqa munasiwetlik xelq'ara
teşkilatlar jiddi inkas qayturup,
Xitay hökümitini “11-séntebir
weqesi”ni, Uygurlarni basturuşning
bahanisi supitide qollanmasliqqa
qayta-qayta agahlandurdi, emma Xitay
hökümiti bu hil agahlanduruşlarğa
pisent qilmay, Uygurlarğa
yürgüziwatqan basturuş herketlirini
yenila dawamlaşturdi we téhimu
küçéytti.
2002-yili kirişi bilen Xitay
hökümitining Uygurlarğa qaratqan
basturişi yalğuz Uygur musteqilliq
küçliri we diniy sahe bilenla
çeklenmestin, belki pütün milliy
marip we medeniyet sahesigiçe
kengeydi. Xitay hökümiti 2002-yili
fewral eyidin başlap, Şerqiy
Türkistan miqyasida “idologiye
sahesidiki milliy bölgünçikke qarşi
turuş boyiçe qayta terbiye éliş
herkiti” namidiki siyasi herketni
başlidi.
Biz Şerqiy Türkistanning 2002-yili yanwardin tartip
4-ayning ahirğiçe bolğan arliqtiki
insan heqliri weziyiti, jümlidin
Uygurlarning insani
heq-huquqlirining depsende qiliniş
ehwalini töwendiki 6 téma boyiçe
tepsili bayan qilip ötimiz:
1 ) Xitay Hökümiti Uygurlarni
“Térorist”liqta Qarilaşni Dawam
Qildi.
“11-séntebir weqesi” din kéyin
Xitay hökümiti Şerqiy Türkistandiki
basturuş herketlirini qanuniy qilip
körsutuş we téhimu küçéytiş
meqsidide, Uygurlarni, “Térorist”
dep qarilap, Xelqara jemiyettin,
özining Uygurlarğa yürgüziwatqan
basturuş qilmişlirini qollaşni telep
qilip kelgen idi. Buningğa qarita,
Amreka başçiliğidiki demguratik
ğerip elliri we xelqara insanliq
hoquq teşkilatliri, Şerqiy Türkistan
mesilisining kişlik hoquq we
demukratiye mesilisi ikenligini
nahayti éniq bayan qilip, Xitayning
orunsiz iltimaslirini ret qilğan
bolsimu, Xitay hökümiti Uygurlarni
“Térorist” dep qarilaşni 2002-yili
kirgendin kéyinmu dawamlaşturdi we
téhimu ewjge çiqardi.
Xitay dölet işliri mehkimisi ahparat işhanisi,
2002-yili 21-yanwarda “Şerqiy
Türkistan téror küçliri jinayi
mesulyitidin qéçip qutulalmaydu”
serlewhilik uzun maqale élan
qildi.bu maqalide, “Şerqiy Türkistan
" atalğusi inkar qilinip, “Xinjiang
ezeldin Xitayning ayrilmas bir qismi”
dégen kona sepsete qayta tekitlengen,
otken 10 yil içide Şerqiy
Türkistanda yüz bergen, Uygurlarning
öz heq-hoquqlirini qoğdaş yolida
élip barğan narazliq herketliri we
bir qisim qoralliq qarşiliq körsutuş
weqelirining hemmisi "téror qilmişi
" dep qarilanğan. Şuningdek, Şerqiy
Türkistan musteqilliq küçlirining
xelq’ara térorçi küçlerge jümlidin,
Osame Bin Ladinge alaqisi barliği
heqqidiki asassiz oydurma pikirler
ilgiri surulgen.(1)
2002-yili 24-yanwar küni Xitay taşqi işlar
ministirligining ahparat bayanatçisi
Sun Yuşi muhpirlarni kütiwéliş
yiğinida söz qilip: “Zhunggo hökümiti Şerqiy Türkistan térorçi
küçlirige qet, I zerbe bériş işençi
we iqtidariğa ige, biz herqaysi
döletlerning bu jehette bizni
qollişini umit qlimiz” dégen.(2 )
Xitayning Şin Hua ahparat tori 2002-yili 1-fewral
sanida “Şerqiy Türkistan téror
küçlirining sirini eçiş: qanunsiz
teşkilatlar 50 tin aşidu”
serlewhilik maqalele élan qilindi.
Bu maqalide, Şerqiy Türkistanning
içi - we sirtida paliyet élip
bériwatqan barliq Şerqiy Türkistan
teşkilatliri “térorçi teşkilat” dep
qarilanğan.(3)
Omumen, Xitay hökümitining aldinqi
tot ay dawamida turluk medbuatlarda
élan qilğan, Uygurlarni “térorist”
dep qariliğan çong kiçik maqale,
obzor we bayanatlirining sani neççe
on parçidin, Xitayning yuqiri qatlam
emeldarlirining Xitayda we Xelqarada
uyşturulğan türlük yiğinlarda
sözlengen ohşaş mezmundiki sözliri
10 qetimdin aşidu. Biz bu yerde
ularni birmu-bir misal keltürüp
bolalmaymiz.
Lékin, eskertip ötüşke tegişlik
bolğini şuki, Xitay hökümiti
Uygurlarni téroristliqta qarilaş
işida Amreka başliq keng xelqara
jemiyetning qollişiğa erişelmigendin
kéyin, bu husustiki siyasi
neyrengwazliqliriğa çek qoyuşning
orniğa, hiç hijil bolmastin, Amreka
başliq xelqara jemiyetni
“térorizimğa zerbe bériş mesiliside
qoş olçem qollandi” dep eyiplidi.
Mesilen: Xitay taşqi işlar
ministirligining muawin ministiri
Wang Yi 2002-yili 2-fewralda
“Germanyening München
şehride éçilğan
helq'ara biheterlik siyasiti
yiğini”da söz qilip, “Şerqiy
Türkistan téror küçlirige zerbe
bériş, xelqara térorizimğa qarşi
küreşning terkiwi qismi…,
térorizimğa zerbe bériş mesiliside
xelqara jemiyet birdek meydanda
turişi, qet'i zerbe bérişi, qoş
ölçem qollanmasliği kérek” didi.(4)
{Xitay Şin Hua ahparat tori
2002-yili 6-féwral}
Xitay Şin Hua ahparat torining 2002-yili 21-yanwar
tarqatqan “Şerqiy Türkistan téror
küçliri jinayi mesulyitidin qéçip
qutulalmaydu”
Serlewhilik maqalida, “Zhung Go
hökümiti térorizimğa qarşi turuş
mesiliside qoş olçem qollinişqa
qarşi turidu” diyilgen.(5)
{Xitay ahparat tori 21-yanwar}
Xitay hökümiti yéngi yil kirgendin béri, Uygurlarni
téroristliqta qarilaş hususida
yuqarqidek teşwiqat hujumlirini
qözğaş bilen birge, Şerqiy
Türkistanning özide, Uygur
musteqilliq küçlirini qarilaşni
meqset qilğan turluk yiğin we
körgezmilerni uyuşurup, kişlerni,
mejburi rewişte hökümet mewqesini
yaqlap sözleşke we körgezmilerni
körup ipade bilduruşke mejbur
qilmaqta.
2002-yili 25-yanwar küni, atalmiş
Xinjiang Uygur Aptonum Rayonluq
birlik sep bolumi Ürümçide diniy
zatlarning yiğinini çaqirip, ularğa
Şerqiy Türkistan musteqilliq
küçlirini “térorçilar” dep
qarilaydiğan maqalilarni oqup
bergendin kéyin, ualrning ipade
bilduruŞini telep qilğan, diniy
zatlar, nailaj hökümet mewqesini
yaqlap söz qilişqa mehjbur bolğan.(6)
Uygur aptonum Rayonluq Ayallar birleşmisi 2002-yili
3-afril küni organ kadirliri we
partiye ezalirining yiğinini
çaqirillip, mehsus, “Şerqiy
Türkistan téror küçliri jinayi
mesulyitidin qéçip qutulalmaydu”
dégen maqalini uguşke uyuşturulğan,
yiğin qatnaşçiliri yiğinning teliwi
boyiçe Şerqiy Türkistan musteqilliq
küçlirini “térorçi küç”dep qarilap
ipade bildurgen.(7)
Undin başqa, Xitay hökümiti yanwar eyidin başlap,
Şerqiy Türkistanning Ürümçi, Ğulja
qatarliq asasliq şeherliri we bir
qisim nahye merkezliride “Şerqiy
Türkistan térorçi küçlirining
jinayetlirini paş qiliş” namidiki
körgezmilerni éçip, herqaysi
idare-organlardiki hizmetçi hadimlar,
oqutquçi-oquğuçilar, diniy zatlar we
Şeher-bazar ahalisini mehsus waqit
ajritip kolliktip körgezme köruşke
uyuşturğan.bu iş muhim siyasi
paliyet sanilip, körgezmidin kéyin
tesirat sözleş yiğinliri ötküzülgen,
kişlerdin, öz xelqining
heq-huququlirini qoğdaş yolida
kurişiwatqan Şerqiy Türkistan
musteqilliq küçlirini “milliy bölgü
nçi” “térorist” dep eyepleşni telep
qilğan.
2002-yili 10-yanwar küni, Şerqiy Türkistanning Uçturpan
nahyiside “uç hil küç(milliy
bölgünçiler, esebiy diniy unsurlar
we térorçilar) ke zerbe bériş”
namidiki körgezme éçilip, nahyidiki
Hökümet hadimliri, herbiyler,
ottura-başlanğuç mektepning
oqutquçi-oquğuçili, dehqanlar
wekilliri bolup 15 ming adem mejburi
rewişte körgezme köruşke uyşturulğan.(8)
{Xitay Şin Hua ahparat tori,
2002-yil, 15-yanwar}
2002-yili 4-yanwardin başlap, Uygur Aptonum Rayonluq
Jamaet hewpsizligi nazariti
“Xinjiangning bölgünçiler we
Térorçilarğa qarşi küreş körgezmisi”
namidiki körgezme uyuşturğan.(9)
2 ) Siyasi
Eyip Bilen Tutqun Qiliş We Jazalaşni
Téhimu Küçéytti.
Dunya ehlige melum bolğinidek,
yéqinqi 10 yil mabeynide Xitay
hökümiti, Şerqiy Türkistanda,
Uygurlarğa qarita zorawan basturuş
siyasitini yürgüzup keldi.
“Muqumliqni qoğdaş” “milliy
bölgünçilerge, qanunsiz diniy
paliyetlerge we térorizimğa zerbe
bériş” bayriğini koturiwélip,
depsende qilinğan insanliq
heq-huquqlirini qoğdaşqa herket
qilğan, mewjut heqsizliklerge öz
narazliğini ipdiligen bigunah
Uygurlarni türküm-türkumlep
turmilerge solidi. Bügün Şerqiy
Türkistandiki Xitay turmiliride 100
mingdin artuq bigunah Uygur “siyasi
jinayetçi” eybi bilen azap çekmekte,
wehşi qiynaqlarğa sélinmaqta, her
yili yüzdin artuq Uygur siyasi
mehbusqa olum jazasi berlip neq
meydanda etip olturulmekte.
Yéqinqi ehwalni élip éytsaq, Xitay hökümiti 2001-yili
afril eyidin başlap, Şerqiy
Türkistanda Uygur musteqilçilirini
yenimu qattiq basturuşni meqset
qilğan “Qattiq zerbe bériş”
herkitini başliğan idi. “11-Sentebir
Weqesi” din kéyin bu hil basturuş
herketliri téhimu küçeydi. “Şerqiy
Türkistan Informatsiyun merkizi”ning
Xitay ahparat wastiliri we özining
Şerqiy Türkistanda turşluq
muhpirliri arqiliq igelligen
melumatliriğa asaslanğanda,
2001-yili afrilning otturiliridin bu
yil mayğiçe bolğan bir yil dawamida,
Şerqiy Türkistanda, “Milliy bölgünçi”
“qaninsiz diniy unsur” dégendek
turluk siyasi bednamlar bilen bilen
qolğa élinğan Uygurlarning sani 6000
din aşidu.bulardin 2000 ğa yéqin
kişige turluk mudetlik qamaq jazasi
bérilgen.otken bir yil içide olumge
höküm qilinip neq meydanda etip
olturulgen Uygur siyasi
mehbuslarning sani 130 din artuq.
Bu heqtiki konkirit ehwallar, Imformatsiyun
merkizimizning Şerqiy Türkistandiki
insan heqliri weziyiti heqqide
2001-yili sentebirde we 2002-yili
yanwarda élan qilğan dokilatlirida
şuningdek, “Xelqara keçurum
teşkilati” ning Xelqara kçurum
teşkilating Şerqiy Türkistandiki
insan heqliri weziyiti heqqide bu
yil martta élan qilğan 24 betlik
mehsus dokilatida tepsili yorutup
otulgen idi.Bügün bu dokiladimizda
imformatsiyon merkizimiz teripidin
yéngidin qolğa çüşürulgen, ilgirki
dokilatlirimizda yoq, aldinqi yilğa
tewe birqisim muhim ahparatlar,
hemde bu yil yanwardin Afrilning
ahirğiçe bolğan arliqtiki tepsili
ahwallar bayan qip otilidu.
Yéqinda imformatsiyon merkizimiz, Şerqiy Türkistandiki
Xitay saqçi dairliri teripidin
tarqitilğan bir içki materyalni
qolğa çüşürdi.bu materyalda,
1995-yildin buyan Şerqiy Türkistan
boyiçe 149 mehpi siyasi teşkilatning
paş qilinğanliği, hazirqi künde,
peqet Ürümçidiki Bajiahu we Xi Sen
turmiliridila “eng heterlik” dep
qaralğan 3749 neper Uygur siyasi
mehbusning qamalğanliği, ularning
uruq-tuqqanliri bilenmu
körüştürülmeydiğanliği bayan
qilinğan.(10)
Yene imformatsiyun merkizimiz yéqinda igelligen bir
ahparattin melum boluşiçe, atalmiş
Xinjiang Uygur Aptonum Rayonluq
Jamaet hewpsizligi nazarirtining
muawin naziri Haşim hajining, Afril
eyining beşida saqçi daerlirige
sözligen bir içki dokilatida
“2002-yili kirgendin buyan Aqsuning
uçturpan nahyisidin 117 neper milliy
bölgünçini qolğa çüşürduq” diyilgen.
Xitay hökümiti bu yil Afrildin başlap, Şerqiy
Türkistanda 2-basquçluq
“Qattiq zerbe bériş” herkitini
başlidi. 8-Afril küni Ürümçide
éçilğan saqçi dairlirining
seperwerlik yiğinida otken yilliq
“Qattiq zerbe bériş” herkitining
hulase dokilati oqulğan.dokilatta
éytilişiçe Ürümçi rayonida siyasi
partiye qurğan Abbas, Emet Qasim we
Muhtar qatarliq kişler otken yilqi
“Qattiq zerbe bériş” dawamida
yoqutulğan.yene mehpi dniy paliyet
soruni we alaqilişiş orni bolup
kéliwatqan 48 orunning bayqalğanliği
hemde bu orunlaedin 1200 parçidin
artuq siyasi we diniy mezmundiki
kitap we başqa neşir buyumlirining
qolğa çüşürulgenligi éytilğan.Yiğin
ahirda, Uygur Aptonum Rayonluq
Jamaet Hewpsizligi nazaritining
muawin naziri Do Jianti muhpirining
ikkinçi qetimliq “Qattiq zerbe bériş”
herkitining qandaq élip berlişi
heqqide soriğan sualiğa jawap bérip:
“1-basquçluq qattiq zerbe bériş
herkiti ahirlaşti, 2-basquçluq
herket allaqaçan başlinip ketti, bu
basquç bu yil 7-ayğiçe dawam
qilidu.2-basquçluq qattiq zerbe
bérişning asasiy nişani yenila diniy
esebiy küçler, milliy bölgünçi
küçlerning kattiwaşliri we
falungungçilar bolidu” dégen. (11)
Bulardin başqa, Imformatsiyun merkizimizning ewtende
turuşluq muhpirliri yolliğan
melumatlarğa asaslanğanda, 2002-yili
yanwardin afrilning ahiğiçe bolğan
tot ay waqit içide Şerqiy
Türkistanning Qeşqer we Hoten
Rayonliridila bir qançe yüz Uygur
turluk siyasi bohtanlar bilen qolğa
élinğan we turluk qamaq jazaliriğa
höküm qilinğan.
2002-yili mart eyining ahirqi bir heptisi içide, Hoten
rayonidiki 7 nahye bir şeherde 800
din artuq Uygur “Hizbu tehrir
teşkilatining ezasi” dégen siyasi
bednam bilen, Xitay saqçi dairliri
teripidin qolğa élinğan.bu qetim
qolğa élinğanlar hotenning Qaraqaş
we lop nahyiliridin eng köp bolup,
Lop nahyisining Yurungqaş
yézisidinla 70 neççe adem qolğa
élinğan. (12)
2002-yili 28-matrt küni Qeşqer rayonida 52 neper Uygur
“milliy bölgünçi, Qanunsiz diniy
paliyet bilen şuğullanğan” dégendek
siyasi tohmetler bilen qolğa élinğan
we yene şu küni Qeşqer Şehride
éçilğan uçuq sot yiğinida 14 neper
Uygurğa yuqarqidek siyasi eypler
bilen ohşimiğan muddetlik qamaq jazasi
bérilgen.(13)
Iimformatsiyun merkizimiz qolğa çüşürgen bir ahparattin
melum boluşiçe, 2002-yili 4-afrildin
11-afrilğiçe bolğan bir hepte waqit
içide, Hoten Şehri we Qariqaş
nahyiside éçilğan ikki qétimliq uçuq
sot yiğinida, 9 neper Uygur yaş
“döletni parçilaşqa urunğan,
kişilerni hökümetke qarşi çiqişqa
qutratqan, qanunsiz diniy paliyetler
bilen şuğullanğan, pilanliq tuğut
siyasitige qarşi çiqqan” dégendek
siyasi eyipleşler bilen 7 yildin 20
yilğiçe qamaq jazasiğa höküm
qilinğan.
Ularning
Isim familisi töwendikiçe:
-
Sulayman Eysa, 28 Yaş Qeşqer
şehridin (20 yil kesilgen)
-
Elham
Memet, 23 yaş, Bayinğolun Mongğul
Aptonom Oblastidin (19 yil kesilgen)
-
Metturdi Tursun, 22 yaş, Bayinğolun
Mongğul Aptonom Oblastidin (11 yil
kesilgen)
-
Ababekri Mehsut, 24 yaş, Hotenning
Qariqaş nahyisidin (10 yil kesilgen)
-
Abliz
Mettohti, 25 yaş, Hoten şehridin (7
yil kesilgen)
-
Abdumejit Eziz, 29 yaş, Hoten
şehridin (7 yil ..)
-
Memet
Mettohti, 30 yaş, Çira nahisidin (7
yil)
-
Memetjan Memet, 31 yaş, Çira
nahisidin (7 yil)
-
Abdul
Hemit Eziz, 34 yaş, Hoten şehridin
(7 yil kesilgen)[14]
Informatsiyon merkizimizning
igellişiçe, yéqinqi mezgillerdin
buyan Xitay hökümiti < ğeyri diniy (
wahabi ) heriketlerni çekleş > digen
nam astida, Qeşqer şehrining qoğan
yézisi, Çasa koça başqarmisi,
Şamalbağ yézisi, Nezerbağ yézilirida
buyil 4 – ayning 4- künidin başlap
qanunsiz ahturp tutuş herikiti
başliğan. Xitay saqçiliri heçqandaq
sewepsizla köp türkimdiki yaşlarni <
ğeyri (wahabi)diniy paaliyet bilen
şuğullandi >dep tutup ketken (15)
Imformatsiyun merkizimizning wetende turuşluq
muhpirining qumuldin ehwal
igellişiçe, bu yil Yanwar eyidin
hazirğiçe Qumul Rayonidin Ehmet
Niyaz isimlik Uygur yaş Milliy
bölgünçilik eybi bilen
étilğan, 60
tin köprek Uygur siyasi sewep bilen
qolğa élinğan bulardin 20 neççe kişi
Qumulning Qara dowe yézisidin bolup,
ular “Şerqiy Türkistan Oqya
Partiyisining ezasi” dégen eyip
bilen tutulğan.(16)
Imfomtasiyun merkizimizning igellişiçe, 4-afrildin başlap, Qeşqer
şehrining Qoğan
yézisi, Çasa koça başqarmisi,
Nezerbağ we Şamal Bağ yézilirida
Xitay saqçi dairliri tuyuqsila
ahturuş başliğan, birqançe kün içide
yüzdin Uygur yaş “ğeyri diniy
paliyet (wahabiyçiliq) bilen
şuğullandi”—dégen töhmet bilen tutup
kétilgen.(17)
Şerqiy Türkistandiki Xitay turmiliride Uygur siyasi
mehbuslarni wehşi usullar bilen
qiynap soraq qiliş bilen bir waqitta,
ularni meniwi jehettin horlaş,
ğururi we izzet-nepsini qesten
depsende qiliş hallirimu barğansiri
köpeymekte. Mesilen, Ürümçidiki
Xinjiang 2-turmiside “milliy
bölgünçi”lik eyibi
bilen jaza mudditini otewatqan 26
neper Uygur siyasi mehbus 2002-yili
4-Afril küni, şeher etrapidiki
inqilabi qurbanlar qewristanliğiğa
mejburi élip bérlip, Mao Zemen
qatarliq koministlarning qewrisi
aldida öz “gunahliri”ğa töwe
qilğuzulğan, turme saqçiliri ularni
meşire qilip Xitaylarning qewrisini
supuurguzupla qalmay, ularni yene
“kommunizimğa,
sotsiyalistik jemiyet
tuzimige mayil bolimiz” dep qesem
qildurğan.(18)
Imformatsiyun merkizimizning wetende turuşluq hadimi
yéqinda Qumulning Qara dowe yézisiğa
ehwal igelleşke bérip, siyasi eyip
bilen emgek bilen özgertiş turmisige
qamilip, téhi yéqindila qoyup
berlgen Muhemmet isimlik Uygur yaş
bilen uçraşqan. Muhemmet
muhpirimizğa: “turmide siyasi
mehbuslar herwaqliq tamaqtin burun
-”Beş yultuzluq qizil bayraq”,
“partiyening şanliq nuri”dégendek
inqilabi nahşidin birni éytquzidu,
namaz oquşqa yol qoymaydu, eger
namaz oquğunimizni sézip qalsa
gundipaylar kélip qattiq uridu, her
küni emgektin yénip siyasi ügünüş
qilimiz, ular bizge partiyining
siyasini teşwiq qilidiğan
materyallarni oqup bérip ahirda her
birimizdin hökümetni yaqlap ipade
bilduruşni telep qilidu…” dégenlerni
éytip bergen.(19)
3 )
Tursunjan Emet We Ablikim Yasinning
Qolğa Élinişi
Şerqiy Türkistanda, Uygurlarning söz-pikir erkinligi
qattiq çeklengen.
Mewjut heqsizliklerge birer şekil
arqliq öz narazliğini ipadilegen
herqandaq kişi “milliy bölgünçi”
“hökümetke qarşi unsur” sanilip
qattiq jazağa tartilidu.Mesilen,
2002-yili 1-yanwarda Ürümçi Xelq
Sariyida, yéngi yilni kütewéliş sen,
net paliyiti ötküzülgen. Bu
paliyetke Wang Lequan, Ablet
Abdurişit qatarliq yuqori qatlam
emeldarlirimu qatnaşqan bolup,
paliyet ahirlişiş aldida Tursunjan
Emet isimlik Uygur sehnige çiqip özi
yazğan şeirni diklamatsiye qilğan.bu
şeirda Şerqiy Türkistanning
nöwettiki rial weziyiti we xelqning
Xitay hökümitihe bolğan narazliq
keypiyati simwolluq tuste melum
derijide eks ettürülgen bolup, Şeir
oqulup bolğanda zalda olturğan
adettiki Uygur tamaşibinla öz
raziliğini bildurup çawak çélişqan,
eksçe Hökümet emeldarliri jiddilişip
nime qilarini bilemey qalğan.etisi
Uygur Aptonum Rayonining partiye,
hökümet emeldarliri jiddi yiğin éçip
“bu şéirda yuşurun ohşitiş usuli
bilen, bügünki rialliqqa hujum
qilinğan, milliy bölgünçilik idiyisi
terğip qilinğan, hökümetke qarşi
hahiş ipadilinip jemiyette intayin
yaman tesir peyda qilğan” dégen
hulase çiqirlip, Tursunjan Emetni
derhal qolğa éliş we şu künki
paliyet riyasetçilirini qattiq bir
terep qilişni qarar qilğan. Xitay
saqçi dairliri Tursunjan Emetni
izdeşeke kirişken we birqançe kündin
kéyin qolğa alğan, 11-yanwar küni
Uygur Aptonum Rayonluq partkom
kadirlar yiğini çaqirip, bu weqe
munasiwiti bilen pütün Uygur
rayonida bir qetimliq “idologiye
sahesidiki milliy bölgünçilikke
qarşi küreşni qanat yayduruş”
herkiti élip bérişni otriğa qoyğan.(20)
Xitay hökümitining siyasi teqip basturuşliri yalğuz
çong kişlergila emes, osmur
balilarğimu yürgüzulmekte.
2002-yili Fewral eyidin başlap, Şerqiy Türkistan boyiçe
“idologiye sahesidiki milliy
bölgünçilikke qarşi küreşni qanat
yayduruş boyiçe qayta terbiye éliş”
dégen bir siyasi herket başlinip,
hemmila jayda turluk siyasi yiğin we
ügünüşler ewj alğan, bolupmu
mekteplerde oqutquçi-oquğuçilar her
küni çuştin kéyin we şembe küni
pütün kün siyasi ügünüş qildurlup,
oqutuş işliri paleç halğa çüşüp
qalğan, bu ehwalğa narazi bolğan,
Qeşqer şeherlik 4-ottura mektep,
toluqsiz 1-yilliqning Ablikim Yasin
isimlik oquğuçisi 17-mart künliri
etrapida, mektep mudiriğa imzasiz
het yazğan.u hetide, siyasi
ügünüşlerni derhal tohtutup,
özlirini normal ders oquğuli qoyuşni
telep qilğan.
Bu iş mektep dairliri teripidin çong siyasi weqe
süpitide derhal yuqurğa melum
qilinğan. Şeherdiki yerlik hökümet
dairliri alaqizade boluşup kétişken.
şeherlik partikom we hökümet
başliqliri hemde saqçilar “weqe” ni
bir terep qiliş üçün derhal mektepke
yiğilğan. Mektepte saqçilarning
nazariti astida qattiq tekşürüş
başlanğan. Üç kün dawam qilğan het
puçurkisini tekşürüş dawamida mezkör
Ablikim dégen oquğuçining puçurkisi
aşkara bolup qalğan.Xitay saqçi
dairliri Ablikim Yasinni derru qolğa
alğan.
Ular Ablikimni qolğa alğandin sirt,
mektep mudiri Perhat we Ablikmning
sinip mesulini hizmitidin tohtitip,
mesile tapşuruşqa orunlaşturğan.
Bu weqeni tekşuruş we éniqlaş işini
Qeşqer şerherning muawen başliqi
siyasi qanunğa mesul Osman Dawut öz
üstige alğan.24 – mart Qeşqer
şeherlik partikomning muawin şujisi
Zhuo Jing Şi 4 – otturda mektepte
tekşürüş élip barğan.(21)
Tursunjan Emet we Ablikim Yasinning qolğa éliniş weqesi,
nöwette Xitay hökümitining
Uygurlarğa yürğüziwatqan siyasi
teqip we basturuşlirining qaysi
derijige yetkenligini, Uygurlarning
insani heq-huquqlirining qançilik
depsende qiliniwatqanliğini ispatlap
bereleydiğan eng yahşi pakit
bolalaydu.
4 )
“Idologoye Sahesidiki Milliy
Bölgünçilikke Qarşi Küreşni Qanat
Yayduuş Boyiçe Qayta Terbiye Éliş”
namidiki Siyasi Herket Başlandi.
Yuqurda éytip otkinimizdek, 2002-yilliq yéngi yil senet
kéçiligide Tursunjan Emet isimlik
Uygurning şéir oquş weqesi yüz berdi.
Xitay hökümiti muşu weqeni bahane
qilip Şerqiy Türkistan miqyasida
“idologiye sahesidiki milliy
bölgünçilikke qarşi küreşni qanat
yayduruş boyiçe qayta terbiye éliş”
herkitini başlaşni qarar qildi.
2002-yili 31-mart küni Ürümçide atalmiş Xinjiang Uygur
Aptunum Rayonluq partikom
ezalirining idologiye sahesidiki
milliy bölgünçilikke qarşi küreşni
qanat yayduruş boyiçe qayta terbiye
éliş seperwerlik yiğinini açti,
yiğinda partikom sekirtari Wang
Lequan söz qilip: “Xinjiangdiki
barliq gezit-jornallar,
radiyo-telwiziye, neşiryat we başqa
medeniyet orunliri hemde mektepler
idologiye sahesidiki milliy
bölgünçilikke qarşi küreşni qanat
yaduruşning baş bazisi bolidu” dep
körsetti. (22)
2002-yili 4-afril küni Uygur aptonum rayonluq
partikomning muawin sekirtari Ismail
Tiliwaldi maarip sahesidikerning
idologiye sahesidi milliy
bölgünçilikke qarşi küreşni qanat
yayduruş boyiçe qayta terbiye éliş
uğunuş kursida söz qilip: “idologiye
sahesidiki milliy bölgünçilikke
qarşi küreşni qanat yayduruş boyiçe
qayta terbiye éliş herkitini
mekteplerde uzaqqiçe, puhta élip
bérip, mekteptin ibaret terbiye
bazisini partiye we hökümetning
qolida mehkem tutup turişimiz kerek”
dep körsetti. (23)
2002-yili 8 - fewral küni Ürümçide éçilğan ali
mekteplerning idologiye sahesidiki
milliy bölgünçilikke qarşi küreşni
qanat yayduruş boyiçe qayta terbiye
éliş ügünüş kursining ahirlişiş
murasimida söz qilip: “biz bundin
burun, milliy bölgünçilikke zerbe
bériş kurişide, qoralliq zerbe
bérişni asas qilduq we qattiq qol
bolduq, emma medeniyet sahesidiki
milliy bölgünçilikke qarşi küreşke
biraz sel qariduq”
dégen.(24)
Şerqiy Türkistanda, medeniyet sahesige qaritilğan teqip
we nazeretçilik hiçqaçan Wang Lequan
éytqandek “boş” bolğan emes, belki
burundin tartip qattiq bop kelgen.
1990-yili Xitay hökümiti merhum
Uygur tarihçisi Turğun Almasning
“Uygurlar” qatarliq uç parçe kitabi
ustidin, “milliy bölgünçilik idiyisi
terğip qilinğan” dégen bahane bilen
çekleş buyriği çiqarğan we Turğun
almasni nezerben astiğa élip
ijadiyet huquqidin mehrum qilğan idi.
Yene “Xinjiang Ayalliri” jornili yazğuçi
Ehtem
Ömerning
“Uygurlarda Anilarning sapasi” namliq
maqalisini basqanliği üçün, Jornal
idarisige 50 ming yuen jerimane
qoylup, jornalning mesul muheririni
wezipisidin qaldurğan idi.
Yene, Uygur dokturi Tohti Mözat
Yaponiyede oquş dawamida Uygur
tarihi we mediniyitige ait kitap
yézip Yaponiyede neşir qildurğini
üçün, 2000-yili zazda tetil qilip
Ürümçige kelgende Xitay hökümiti
tereipidin qolğa élindi we 11 yilliq
qamaq jazasiğa mehkum
étildi.
Mundaq misallardin köplep keltürüş
mumkin.
Bu qetimqi “idologiye sahesidiki milliy bölgünçilikke
qarşi küreşni qanat yayduruş boyiçe
qayta terbiye” herkitining başlişi
bilen, Şerqiy Türkistanda burundin
qattiq bolup kelgen medeniyet
sahesidiki çeklime we nazaretçilik
ilgirkidin neççe hesse küçiyip,
Uygurlarning medeniyet sahesidiki
erkinligi tamamen yoq qip taşlandi.
Féwral eyidin başlap, Şerqiy
Türkistanning hemmila yeride, hemme
sahede, Atalmiş “Idologiye
sahesidiki milliy bölgünçilikke
qarşi küreşni qanat yayduruş boyiçe
qayta terbiye éliş” herkiti başlinip,
tuluk yiğin we siyasi ügünüş
qilişler 1-wezipige
aylanduruldi.kişler hiç sewepsizla
“ipade bilduruşke we mesile
tapşuruşqa mejburlandi.
Muhpirimiz yolliğan melumattin melum bolişiçe, bu
qetimqi Idologiye sahesidiki milliy
bölgünçilikke qarşi küreşni qanat
yayduruş boyiçe qayta terbiye éliş—herkiti
Ottura-başlanğuç mekteplerde ikkinçi
basquç(mesile tapşuruş)qa kirgen
péytte, Qeşqer kona şeher nahyisi
muş yézisidiki Abdurahman isimlik
bir oqutquçi “sağlam bolmiğan
kitaplarni saqliğan, diniy paliyetke
qatnaşqan”---dégendek eyipleşler
bilen hizmitidin heydelgen. (25)
Xitay merkizi hökümiti, 2002-yili 25-martta jiddi
uhturuş çüşürüp, Uygur Aptonum
Rayoni teweside çiqidiğan
ğezit-Jornallarğa qarita bir
qetimliq Tertipke séliş we tazlaş
élip bérişni otriğa qoydi. Mezkör
uhturuşta: “nöwette çetellerdiki
milliy bölgünçiler, içki
materyallarni qolğa çuşirwélip,
döletning siyasi mehpiyiti we
biheterligige eğir hewp
yetkuzwatidu.buning aldini éliş üçün,
Gezit-jornallarğa we uning tarqiliş
yolliriğa bolğan nazaretni küçéytip,
içki materyallarning milliy
bölgünçilerning qoliğa çüşüp
ketiŞining aldi élinişi, bu jehette
mesile sadir qilğa Gezit-jornallar
qayta tertipke sélinişi, zürür
tepilğanda neşirdin tohtitilişi
kerek” diyilgen. Bu uhturuşning
rohiğa binaen, Ürümçi şehride
Gezit-jornallarğa qarita “tazlaş”
herkiti başlanğan.aşkara
tarqitilidiğa we içki qisimda
tarqitilidiğan bolup jem, I 52 hil
gezit-jornal neşirdin tohtitilğan.(26)
Bu qetimqi siyasi herkette yene, “tertipke séliş”
bahaniside, milliy neşiryat We
medbuat saheside tazlaş yürgüzulgen.
Qeşqer Uygur neşiryati, bundin 10 yil burun neşur
qilğan Turğun Almasning “Honlarning
qisqiçe tarihi” we “Qedimqi Uygur
edebiyati” namliq ikki kitabi
seweplik, bu qetimqi herkette
nuqtiliq tazliniş obikti
qlinğan.neşiryatning 10 yildin béri
neşir qilğan barliq kitapliri qayta
tekşurulgen, neşiryatning Uygur
başliği hizmitidin qaldurlup, uning
orniğa Xitay emeldar yotkep kélingen
we 20 neper Xitay hizmetçi yéngidin
işqa qoyulğan. (27)
Xitay hökümiti yene, yéqinda nurğun pul serip qilip,
Qeşqer şehrining şerqiy qismiğa
jaylaşqan Arslanbağ kentige mehsus
çet'el rodoyo dolqunini tosidiğan
kaşila peyda qiliş istansisini qurup
işqa çüşürgen.bining bilen Şerqiy
Türkistanning jenubidiki
wilayetlerde Uygur tilida anglitiş
béridiğan çetel radiyolirini
angliğili bolmiğan.(28)
Bu yil 4-ayning 7 - küni, Qeşqer yerlik hökümet
dairliri içki uhturuş çüşürüp,
herqandaq kiŞining çetel
muhpirlirining ziyaritini qubul
qilişini çekligen.(29)
Xitay hökümiti Idologiye sahesidik milliy bolgunçulikke
qarşi küreşni qanat yayduruş boyiçe
qayta terbiye herkiti başlanğandin
buyan, qanunsiz neşir buyumlarni
tazlaş bahanisida nurğunliğan gézit
- jornallar we kitaplarni yiğiwélip
otqoyup köydürüp taşliğan.
Muhpirimizning Ürümçidin yolliğan hewirige asaslanğanda
28-mart Ürümçi şeherlik medeniyet
idarisi we Ürümçi şeherlik jamaet
Hewepsizligi idarisi birlikte,
Ürümçi şerhirining Dongşen
rayonidiki ehlet bir terep qiliş
meydanida, ötken birqançe kün
dawamidiki, kitap, gézit-jornal we
un-sin buyumliriğa qarita élip
bérilğan “tazlaş” dawamida
yiğiwélinğan neççe ming parçe kitap,
gezit-jornal we un-sin buyumlirini
neq meydanda köydürgen.
Afrilning deslepki 10 küni içide Qeşqer rayonida
“Eksiyetçi mezmundiki qanunsiz neşir
buyumlirini tazlaş” bahaniside 10
ming parçidin artuq kitap
yiğewélinğan (30)
Şerqiy Türkistanda “idologiye
sahesidiki milliy bölgünçilikke
qarşi küreşni qanat yayduruş boyiçe
qayta terbiye éliş” herkiti
başlanğandin buyan Enternet toriğa
bolğan nazaretçilk alahide küçeygen.
Xitay hökümiti Şerqiy Türkistanning
herqaysi şeherliridiki Uygurlar
açqan “Internet çayhaniliri”ni
“tertipke séliş” bahaniside mejburi
taqiwetken. Mart eyining otturilirida
Qesgqer şehride 6 neper Uygur yaş
“Çeklengen eksiyetçi mezmundiki
çetel tor sehipilirini körgen” dégen
eyipleş bilen Xitay saqçi dairliri
teripidin qolğa élinip birqançe kün
solap qoyulğan we soal-soraqqa
tartilğan.(31)
Mart éyining ahirlirida Xitay
hökümiti Beyjingdin mehsus mutehesis
yötkep kélip “650-istansa” dégen bir
istansini qurup, Şerqiy Türkistanda
internet toriğa qarita mehpi
nazaretçilik systimisi
ornatqan. Muhpirimiz yolliğan
ahparattin melum boluşiçe nöwette
Şerqiy Türkistan teweside
çet'ellerdin
tarqitilidiğan Uygurçe
tor sehipilirila emes, Xitayçe we
Engilisçe tillardiki 200 din artuq
çet'el tor sehipiliri (
Xitay
hökümitining tili bilen
éytqanda: çeklengen, eksiyetçi
mezmundiki tor sehipiliri) mu
éçilmaydiken.(32)
5 ) Xitay
Hökümiti Diniy Zatlarni Siyasetni
Teşwiq Qilişqa Zorlap, Mesjidlerni
Siyasi Teşwiqt Soruniğa Aylanduruşqa
Urunmaqta
Xitay hökümiti ezeldinla, Şerqiy Türkistanda Uygurlarğa
yürgüziwatqan qoralliq basturuş,
siyasi teqip we çekleşlerning asasi
salmiqini diniy sahege qaritip keldi.
“11-sentebir weqesi” din kéyin bu
hil besim we basturuş téhimu küçeydi,
Uygurlarning musulman xelq boluşi
Xitay hökümiti üçün yahşi bahane
boldi.
Yéngi yil kirgendin béri başlanğan “Idologiye
sahesidiki milliy bölgünçilkke qarşi
küreş buyiçe qayta terbiye éliş”
herkiti dawamida, diniy sahege
qarita téhimu qattiq we
yéngidin-yéngi nazaretçilik usuli we
çekleş tedbirlirini
yürgüzmekte.atalmiş “wetenperwerlik
terbiyisi” bérişni bahaniside, diniy
zatlarni yiğiwélip, ularni
misçitlerde hökümetning
siyasetlirini, hetta dinsizliqni
teşwiq qilisjqa mehjburlimaqta.
1-mart küni, Ürümçi şeherlik hökümet, birlik sep bolum
başliqliri yiğinini çaqirip, diniy
zatlarğa qarta, milliy bölgünçilikke
qarşi wetenperwerlik terbiyisini
qandaq élip bériş toğruluq mehsus
muzekire élip barğan.yiğinda
şeherlik partikom ning muawin
sekirtari He yiming söz qilip, "diniy
zatlarni, Xinjiangning emiliyitige,
hazirqi weziyetning ehtiyajiğa uyğun
kélidiğan petiwalarni köprek bérişke
yétekleş, ularda diniy sahediki
bölgünçilikke qarşi ang yétildürüş,
hemde ularning wetenperwerlik engini
küçéytiş kerek…"dep körsetme
bergen.(33)
4-martta, Qeşqer şehride idologiye sahesidiki
milliybölgünçikke qarşi küreşni
qanat yayduruş boyuçe qayta terbiye
herkitini élip bériş heqqidiki
maarip sahesidikilerge éçilğan
seperwerlik yiğinda, şeherlik
partikomning muawin sekirtari Jiang
Jien söz qilip, "oqutquçilardin
diniy paliyet bilen şuğullanğanlar
qattiq jazalinidu, oquğuçilar diniy
paliyet bilen şuğullansa (namaz
oqusa) ata-anisi we oqutquçisi qoşup
jazalinidu" dégen.(34)
Yanwar éyining ahirda Qesgqerde
éçilğan “üç derijilik kadirlar
yiğini”da şeherlik partikomning
muawin sekirtari Zhang Jian diniy
mesile ustide söz qilip: “Din
işlirini başquruşqa a'it turluk
belgilimilerni we milliyy rehbiri
kadirlarning mesjidler bilen alaqe
bağlaş tüzümini estaidil we qattiq
emeliyleşturup, diniy zatlar, diniy
pa'aliyetler we diniy sorunlarni
başquruşni heqiqi küçéytip, diniy
işlarğa nazaret qiliş qoşuni
quruluşini heqiqi küçéytip, dinni
sotsiyalizim jem'iyiti bilen
uyğunlişişqa pa'al yetekleş lazim”
dégen. (35)
Muhpirimizning Ürümçidin yolliğan hewirige asaslanğanda,
Idologiye sahesidiki milliy
bölgünçilikke qarşi turuş
boyiçeuyuşturulğan, atalmiş
“wetenperwer diniy zat” larning
tunji qarar “qayta terbiye éliş”
kursini tugetken 213 neper
“wetenperwer” isalm dini olimasi,
29-mart küni, Ürümçidin
öylirige
qaytişqan. Oquş tugitiş munasiwiti
bilen uyuşturilğan hoşlişiş yiğinida,
Uygur Aptonum Rayonluq birliksep
bolimining başliği Zhong Yujong söz
qilip, oquş tugetken bu “wetenperwer
diniy zatlar” ning, yurtiğa
qaytqandin kéyin, imamliq qiliş üçün
hutbige çiqqanda, partiyening
siyasetlirini himaye qiliş heqqidiki
sözlerni we döletning ğerpni eçiş
siyasitge paydiliq bolğan sözlerni
köprek sözlişini, şuningdek, milliy
bölgünçilik idiyisi, diniy esebiylik
we qanunsiz diniy paliyetlerni köp
tenqit qilişini telep qilğan.(36)
Xitay hökümiti, namaz oquş, röza tutuş we diniy sawaq
élişqa ohşaş, eng normal diniy
paliyetlernimu “qanunsiz diniy
paliyet” dep çeklep, Uygurlarni
dinsizlaşturuşqa urunmaqta we
jazalimaqta.
Musulmanlarning yilda bir kélidiğan mubarek qurban héyt
namizi oqulidiğan küni, Qeşqer
şehrining qoğan yézisida yéziliq
hökümet dairliri, yéza tewesidiki
300 din artuq oqutquçini Qurban
heyit namizini oqutmasliq üçün,
mejburi yéziliq hökümetke yiğiwalğan.(37)
Féwral éyining
ahirlirida, Qeşqer wilayiti teweside
ep bérilğan muarip sahesidiki milliy
bolgnçilik qilmişlirini éniqlaş we
oqutquçilar qoşunini saplaşturuş”
nami astidiki siyasi herkette,
Peyziwat nahyisining Şaptul yézisida,
12 oqutquçiğa “diniy paliyetke
qatnaşti” dégen eyipleş bilen jaza
bérilgen.bulardin ikki oqutquçi
hizmitidin heydelgen, qalğanliri bir
derije muaşi élip taşlinip, muarip
sahesidin yotkiwetilgen.(38)
Imformatsiyun merkizimizning Hotendin igelligen bir
ahparatidin melum boluşiçe, 19-mart
küni, Hoten nahyisining Islamabad
yézisidiki bir mehelide, 50
yaşlardiki bir dehqan ayalning miyit
namizi oqulğan.namazğa kelguçiler
köp bolup namaz oquşqa epsiz bolup
qalğaçqa, meyit namizi olguçining
oyining yenidiki başlanğuç
mektepning tenterbiye meydanida
oqulğan.gerçe bu yerde hiçqandaq bir
normalsiz weqe sadir etilmigen
bolsimu, bu iş yerlik hökümet
kadirliri teripidin hoten wilayetlik
hökümetke“Qanunsiz diniy paliyet”
“çong jinayi weqe”supide dokilat
qilinğan.Şuning bilen Hoten
wilayetıdin we Hoten nahyésidin arqa
- arqidin tekşuruş omekliri kilip
meyit namiziğa qatnaşqanlarni maddi
we rohi jehettin jazaliğan. Şu
qetimqi méyt namizini oquşqa baş
bolğan Islam Awat yézisining baş
ahuni Jelil Mehsumğa 2500 yuan
jerimane qoyğan Çigilik kentining
baş hatipi Eziz Mehsumğa 2000 yuan
jerimane qoyğan. méyt namiziğa
qatnaşqan başqa 23 kişige 200
yuandin jerimane qoyğan. Şuning
bilen birge, Islam Awat yézisidiki
barliq dini zatlarni
4-ayning 18-künidin başap yéziga yéğiwélip 10 kün özini
tekşürtküzgen we “idiye özgertiş
terbiyisi” élip barğan.
Yuqarqidin başqa wilayetlik memuri
mehkime Islam Awat yézisidiki
maaripqa mesul kadirlarni we yéziliq
hökümettiki dinğa mesul kadirlarni
jazaliğan.(39)
Undin başqa, Xitay hökümiti yéqinqi yillardin buyan
Şerqiy Türkistanda Uygurlarning
yéngidin mesjid sélişini çekleş
bilen bir waqitta, turluk
bahane-sewepler bilen burundin bar
bolğan mesjidlerni çeqip taşlap
musulman jamaitini diniy paliyet
sorunidin mehrum qalduruşqa urunup
kelgen idi, bu ehwal bu yilmu eynen
dawam qilmaqta.
Mesilen, yéqinqi ikki ay içide Hoten nahyilikdiniy
işlar idarisi we birlik sep bolumi
şu tewediki mesjidlerni qayta
éniqlaşqa kirişken we 4-ayning
15-künidin ay ahirğiçe bolğan ikki
hepte waqit içide Hoten nahyisi
tewesidiki Yéngi Bağ merkizi mesçidi,
Tusalla merkizi mesçidi qatarliq uç
mesjidni “mektepke yéqin”dégen
bahane bilen çeqip taşliğan. (40)
6 ) Xitay Hökümiti, Uygur
Maripini Xitaylaşturuş Qedimini
Tézletti.
Bu yil 9 - martta, atalmiş Xinjiang Uygur Aptonum
Rayonluq partikomning sekirtari Wang
Lequan Bey Jingda, bundin kéyin,
Uygur mektepliride başlanğuçning
3-yilliğin başlap barliq derslerning
Xitay tilida otulidiğanliğini
jakarlidi.Wang Lequan buning sewebi
ustide tohtulup:
"Uygur tili hazirqi
zamaniwi pen-téhnika we maripqa
maslaşmaydu, şunga Uygur
mekteplirining oqutuş süpiti töwen…”dégen.
(41)
Wang Lequanning bu qarari, keng Uygur xelqining milliy
iradisige hilap bolupla qalmay
Xitayning özi tuzgen milliy
téritoriyilik aptonomiye qanunidiki
til-yéziq qollunuş belgilimilirigimu
tuptin hilap.
Uygur ma'aripining süpitining töwen boluşi, Wang Lequan
éytqandek, qandaqtur, “Uygur
tilining qalaq” liğida emes, belki,
asasliği Xitay hökümitining Uygur
maripi bilen Xitay maripiğa ohşaş
közde qarimiğanliği, téhimu éniq
éytqanda, Uygur maripiğa sélinğan
mebleğning az bolişiğa bağliq. Şunga
Xitay dairlirining bu qararni
çiqirişi Uygur maripiğa köngül
bölüşni meqset qilğan bolmastin,
eksçe, Uygur maripini Xitaylaşturuş
we Uygurlarğa yutguzup kéliwatqan
asmilatsiyesini tezleşturuşni meqset
qilğan.
Çunki, milliy til, bir milletning milliy mewjutliğining
eng negizlik qismini teşkil
qilidu.milliy tilini yoqatqan millet
ahiri bérip milliy mewjutliğidin
ayrilip qalidu.bundaq misallarni
tarihtin köplep uçritiş mumkin.
Yéqinda B.D.T pen-ma'arip teşkilati “dunyadiki yoquluş
girdawidiki tillar qollanmisi”ni
élan qildi.uningda dunyadiki 6000
hil tilning içidiki yoquluş
girdawiğa bérip qalğan 3000 hil til
körsütülgen bolup, buning içige
Uygur tilimu kirguzulgen.
Hulasse qilip éytqanda, Xitay hökümiti Şerqiy
Türkistandiki Uygurlarning insanliq
huquqini haliğançe depsende qilişni
izçil dawam qilmaqta we barğansiri
küçéytmekte. Xitayning bir qisim
kişlik huquq ehdinamilirige qol
qoyuşi Xelqara jemiyetni aldaşni
meqset qilğan bolup, emileyette Xitay
uning hiçbirini emel qilğini yoq.
Şunga, Şerqiy Türkistanning
içi-sirtidiki Uygur teşkilatliri,
barçe Uygurlar namidin, Amreka
başçiliğidiki demguratik döletler we
xelqara kişlik hoquq organlirining,
Uygurlarğa yürgüziwatqan siyasi
teqip we basturuş herketlirini
tohtitiş heqqide Xitay hökümitige
yénimu qattiqraq bésim
qilişini
murajet qilimiz.
2001-yil 6-may
Paydilanğan Menbeler:
(1) Xitayning Xin Hua
ahparat tori, 2002-yili, 21-yanwar.
(2) Xin Hua ahparat tori 2002-yili
24-fewral
(4) Xitay Xin Hua ahparat tori
2002-yili 6-fewral
(5) Xitay Xin Hua ahparat tori
2002-yili 6-fewral
(6) Xinjiang ahparat tori 28-yanwar
(7) Xinjiang ahparat tori 2002-yili
4-fewral
(8) Xitay Xin Hua ahparat tori,
2002-yil, 15-yanwar
(9) Xin Hua ahparat tori, 2002-yili
22-fewral
(10) D.U.A.T Eliktironluq
Hewernamisi 2002-yil, 29-mart
(11) D.U.A.T 2002-yil 9-afril
(12) D.U.A.T eliktironluq
hewernamisi, 2002-yili 1-afril
(13) D.U.A.T eliktironluq hewenamisi
2002-yil 11-afril
(14) D.U.A.T eliktironluq
hewernamisi, 15-afril
(15) D.U.A.T 2002-yili 23-afril
(16) D.U.A.T 2002-yil, 30-afril
(17) D.U.A.T, 2002-yil 15-Afril
(18) D.U.A.T, 2002-yil 15-afril
(19) D.U.A.T 2002-yil 30-afril
(20) “Xinjiang geziti” 2002-yil
13-yanwar, D.U.A.T 2002-yili
15-yanwar
(21) D.U.A.T , 1-Afril
(22) Xinjiang Geziti 2002-yili
1-fewral
(23) “Xinjiang Ihtisat
geziti”2002-yili 5-Fewral
(24) Xinjiang Ihtisat Geziti,
2002-yili 9-Fewral
(25) D.U.A.T 2002-yil 9- afril
(26) D.U.A.T 2002-yil 28-mart
(27) D.U.A.T 2002-yil 5-afril
(28) D.U.A.T 2002-yil 11-afril
(29) D.U.A.T 2002-yil 11-afril
(30) D.U.A.T 2002-yili 11-afril
(31) D.U.A.T 2002-yili 20-mart
(32) D.U.A.T 2002-yil 5-afril}
(33) D.U.A.T 2002-yil 4-mart
(34) D.U.A.T 2002-yil 13-mart
(35) D.U.A.T arhip
(36) D.U.A.T 2002-yil 3-afril
(37) D.U.A.T 2002-yil 20-mart
(38) D.U.A.T 2002-yil 20-mart
(39) D.U.A.T 2002-yil 25-afril
(40) D.U.A.T 2002-yil 26-afril
(41) D.U.A.T 2002-yil 24-mart
Şerqiy Türkistan Imformatiyon
Merkizi.
2002 – yili 05 – ayning 6 – küni
|