Yéngi Esir
Harpisidiki Oyliniş
Nusret Turdi
… Küçlük rohi
bésim, ganggiraş, tit-tit boluş, hoduquş hazirqi zaman
Uygurliridiki ortaq keypiyattur. Bir hésabta bu
bizning öz-özimiz üstide salmaqliq bilen oylinip
körüşimizge yahşi sorun hazirlap berdi. Çünki bu xil
keypiyatning keynige bir égiz söz bilen çüşündürüş
qiyin bolğan murekkep mesililer yoşurun'ğandek
qilatti. Weziyetning tereqqiyati bilen bu mesililerni
téximu ilmiy bolğan çüşündürüş we hel qiliş teqezzasi
tuğuldi…oyliniş resmi başlandi.
Islahat, işikni éçiwetiştin kéyin başlan'ğan taşqi
dunya bilen uçrişiş hazirqi zaman Uygurlirida küçlük
rohi silkiniş hasil qildi hem şundaq boluşi éniq
idi. Tereqqiyat jehettiki ğayet zor perq, küçlük
riqabet,özining bir mezgillik şanliq tarihidin kéyin
bekik, tinma halette turğan Uygur medeniyitide küçlük
silkiniş hasil qildi. Qimmet qarişimiz, turmuş
usulimiz hetta yaşaş muhitimizmu küçlük hirisqa duç
keldi. Hel qiliş qiyin bolğan lékin hel qilmisa
bolmaydiğan yéngi mesililer keyni-keynidin
aşkarilinişqa başlidi. Yaşlar arisidiki milliy ehlaq
qarişining suslişişi, zeherlik çekimlikning yamrap
ketişi, nikahtin ajrişiş nisbitining özlüksiz
éşip
bérişi, işsizlar qoşunining zoriyişi, milliy sapaning
towen boluşi…ğa oxşaş bu bir qatar mesililer
xatirjemlikimizni buzdi, hoduquş,
alaqzadilik hemme
jayni qaplidi. Şundaq qilip, 20-esirning 90-yillirida
milletning krizis tuyğusi we engi resmi şekillinişke
başlidi. Yazğuçi Ehtem Omerning “Yiraq Qirlardin Ana
Yerge Salam” (Pütün Uygur jemiyitini zilzilige salğan
bu oçrek Şinjiang Medeniyti zjornilining 1994 - yil
1 -, 2- (qoşma) sanida élan qilin’ğan.--muherrirdin
)namliq oçreki bu xil krizis engining tunjuqqan emma
rohi oyğaq ziyalilar arisidiki tunji partlişi idi.
Şuningdin başlap élan qilin’ğan milletning öz-özini
tonuşi heqqidiki maqaliler millette kirizis engining
baş kötürüşi üçün munbet ijtima'i tupraq hazirlap
berdi.
Bu maqalidin melumki, biz qandaqtur bir nersini hés
qilişqa başliğaniduq. Medeniyitimizning özimiz
yaşawatqan bu dewr bilen taza maslişalmaywatqanliqini,
hazirqi zaman tereqqiyati bizni taza qobul
qilalmaywatqanliqini sezgeniduq. Biraq buningdiki
héssi biliş mahiyetlik biliştin köp yiraq idi. Biz
hergizmu aççiqini çiqiriwéliş, şikayet qiliwéliş
teriqisidiki <biliş> sewiyisi bilenla çeklinip
qalmayttuq. Çünki biz duç kelgen mesililer mewjud
bolup turuş asasimiz –milliy medeniyitimiz bilen
seweb-netije munasiwiti ornatqanliqi éniq idi.
Yuqurida tilğa élip ötken mesililerni hem uningdin
hasil bolğan krizis éngini menbe jehettin bir nuqtiğa
yiğinçaqlaş mumkin, u bolsimu milliy medeniyet
krizisidur. Méningçe, biz duç kelgen mesililer milliy
medeniyetning halsizlinişining, zaman’ğa aktip
layiqlişalmiğanliqining, özi duç kelgen tereqqiyat
mesilisini toğra hel qilalmiğanliqining mehsulidin
ibaret. Çünki her qandaq bir milletning hayati küçi,
yaşaş,tebi’etni boysunduruş iqtidari uning uzaq
mezgillik juğliniş, ijad qiliş, qobul qiliş arqiliq
şekillen'gen medeniyitidin kélidu. Mundaqçe qilip
éytqanda, peqet küçlük pen-tehnika we iqtisadni arqa
tirek qilğan, köp menbeleşken ilğar medeniyetke ige
milletla özining eméliy mewjud bolup turuş qimmiti we
iqtidarini saqlap qalalaydu.
Biz şuni étirap qilişqa mejburmizki, medeniyitimizning
herqaysi qatlam we terkibliride xilmu-xil ejellik
ajizliqlar mewjud. Bu xil ajizliqlar, pütün Uygur
medeniyet qurulmisidiki qatlam uzekliki mukemmel,
jipsilaşqan sistema hasil qilalmasliqi bilen
ipadilinidu. Eméliyette, medeniyet murekkep
munasiwetler toridin terkib tapqan sistemidin
ibarettur. Uning terkibidiki herqaysi qatlam-tarmaqlar
öz-ara tesir qiliş, bir-birini ilgiri suruş, çekleştin
ibaret köp xil hem köp qirliq munasiwet tori ornatqan
bolup, xuddi adem organizimini teşkil qilğuçi ezalar
bir-birige ziç munasiwetlik bolğinidek we bir-birini
teqezza qilğinidek medeniyet sistemisidiki melum bir
qatlam yaki terkibning wujudqa kelelmesliki yaki
mukemmellişelmesliki başqa qatlam terkiblerge muhim
hetta hel qilğuç tesir körsitidu we hetta bir pütün
medeniyetning özge medeniyetke bolğan immont küçini
ajizlaşturuwetişimu mumkin. Şuning bilen bir waqitta,
medeniyet qatlimi we terkibliri otturisidiki nazuk
munasiwet milliy medeniyet krizisining murekkeplik
derijisini belgiligen bolup, uni yeşiş we çüşündürüş
üçünmu belgilik qiyinçiliq élip kélidu. Şundaqtimu biz
bu mesile üstide küçimizning yétişiçe urunup körimiz.
1. Sözlimise Bolmaydiğan Mesile—Iqtisad
Késip éyitqanda,sistemilaşqan milliy iqtisadning
wujudqa kelelmesliki medeniyet tereqqiyatimizni boğup
turmaqta. Gerçe, Zhongguoda bazar iqtisadi deslepki
qedemde şekillen'gen bolsimu, déhqanlirimiz yenila
memuri buyruq astidiki, köpxillaşmiğan déhqançiliq
basquçida turuwatidu. Şeher Uygurliri bolsa, asasen
iptida'iy soda iqtisadi yaki mektepke oxşaş kespi
orunlarni asasiy gewde qilğan, hökümet maliyisige
küçlük béqiniş harakteridiki iqtisadi halettin
qutulaliğini yoq. Bu, hazirqi zaman Uygurlirining
ijtima'i teşkili qurulmisini tarqaq, sisitemilaşmiğan
uzuk haletke çüşürüp, yaşaş we paaliyet boşluqini
taraytiwetken muhim seweblerning biridur.
Melumki, milliy iqtisad bir milletning medeniyet
hayatida kem bolsa bolmaydiğan muhim amildur. Bir
milletning iqtisadi küçining qandaq boluşi, şu
miletning yaşaş iqtidari we jem'iyette tutqan orniğa
biwaste tesir körsitidu. Bolupmu köp millet arilişip
olturaqlaşqan rayonda melum milletning bir qeder
mükemmelleşken hem köp xillaşqan iqtisadi işlepçiqiriş
sistemisiğa ige boluşi, şu milletni işençlik yaşaş
kapaliti bilen teminlep, şu milletning ijtima'i
teşkili qurulmisini köp xillaşturup, emgek küçlirining
bir xil yaki birneççe xil işlepçiqiriş sahesige
heddidin ziyade merkezlişiwélişining aldini alidu. Eng
muhimi, şu millet ezalirini téhimu köp işqa orunlişiş
pursiti bilen teminlep, milliy medeniyetning başqa
tarmaq, qatlamlirini yahşi mebleğ muhiti bilen
teminleydu.
Gepning oçuqini éytsaq, bizning iqtisadi ehwalimiz
heqiqiten heterlik. Del biz yuqurida dep ötken seweb
tupeylidin iqtisadimizning riqabet küçi ğayet zor
derijide boğulup qaldi. Hemmidin déhqanlirimizning
yenila qalaq pilanliq iqtisad endizisi astida
yaşawatqanliqi kişini çongqur oyğa salidu. Melum
menidin éytqanda, bu xil endizining mewjud bolup
turuşi bizning iqtisadimiz üçün kuçkuk mes’hiridin
başqa nerse emes. Çünki bu xil iqtisad şekli hazirqi
zaman uçurlaşqan iqtisadi we uning qanuniyiti bilen
zit, şundaqla memliket içi we çet’ellerdiki bazarlar
bilen bir gewdilişişni işqa aşuruş üçün ğayet zor
tosalğudin ibaret. Şuning bilen bir waqitta, Uygur
déhqanlirining uçur engi we riqabet engi yetilduruşi
üçünmu paydisiz bolup, déhqanlarda peqet yergila
tayiniş pis’hikisini şekillendurup, igilikning köp
xillişişi, beyişi üçünmu nurğun selbi tesirkerni élip
keldi. Şeherlerde bolsa, “sodiğa mahir” Uygurlar
yenila iptida’i şekildiki, tawarlişiş, téhnikilişiş
derijisi towen bolğan addi élip-satarliq şeklidin
qutulalmidi. Milliy sana’et qed koturelmidi.
Qisqisi, ehwal bek jiddi. Iqtisad mesiliside emdi
hergiz bu xil halette turuwerişke bolmaydu. Çünki biz
kéyin téhimu keskin riqabetke duç kélişimiz turğan
gep. Zhongguo “Dunya soda teşkilati” ğa kiripla
qalidiken, çet’ellerge qaritilğan mebleğ,
import-ekisport, pul-mu'amile…qatarliq tereplerdiki
çeklime yene bir qeder aziyip, dunya ortaq baziri
bilen bir gewdilişişke qarap yüzlinişke mejbur
bolimiz. U çağda çet’ellerning towen bahaliq, yuquri
süpetlik mehsulatliri (yéza igilik mehsulatlirimu
bining içide) Zhongguo baziriğa kirişi we bizning
iqtisadimizğa yuquri bésimliq riqabet hasil qilişi
éniq. Emma ehwaldin qariğanda, bizde téhi buningğa
qarita maddi jehettinla emes, idiye jehettinmu
teyyarliq yoqtek qilidu.
Pütün millet üçün élip éytqanda, iqtisadi namratliq
meniwi namratliq- qaşşaqliqning anisidur. Mubada biz
bu xil namratliqtin qutulmaydikenmiz, başqa medeniyet
qatlimi we terkiplerning tereqqiyatidin eğiz éçiş
mumkin emes. Bizdiki iqtisad şeklining köp
xillaşmiğanliqi, iqtisad qurulmisining
mukemmelleşmigenliki we sistemilaşmiğanliqi, hazirqi
zaman Uygurlirini addi haldiki déhqan, işçi, kadir,
sodiger, oqutquçidin terkip tapqan qurulmisi addi,
terkipliri toluq bolmiğan ijtima'i şekil içige bent
qilip qoydi. Oylap béqing, yuqurida tilğa élip ötken
beş xil kişilerning topi zadi qançilik iqtisadi qimmet
yaritalaydu? Yaratqan iqtisadi qimmiti özidin başqa
qançe ademni beqişqa yetidu? (bu ularni kemsitkenlik
emes,elwette.) Méningçe bizdin yene köp xil mulazimet
turliri bilen şuğullinidiğan kişiler topidin
şekillen'gen köp xil iqtisadi terkipler çiqişi, ali
derijilik pen-tehnika bilen qorallan'ğan işlepçiqiriş
terkiplirimu wujutqa kélişi kérek. Emma u qaçan
wujutqa çiqar?
2. Milliy En'ene we Zamaniwilişiş, Ma'arip
Pözitsiyisi
Ma'arip yeni bir milletning ma'aripi şu milletning
kéyinki ewlad kişilirini özining terbiyileş obekti,
jemiyetning kelgusi tereqqiyati üçün yéngi bir ijadi
we hayati kuç beğişlaydiğan zapas qoşun yétiştöröşni
öz meqsiti qilğan bolidu. Téhimu çongqur qilip éytsaq,
ma'aripsiz millet-umidsiz millettur.
Yéqinqi yillardin buyan milliy ma'aripimiz qattiq
sinaqqa duç kelmekte. Oqutuş mezmunidiki milliylikning
ajizliqi , bekik ma'arip endizisi, qalaq ma'arip
pözitsiyimiz…qatarliq milliy ma'aripimizning ijtima'i
funkisiyisini zor derijide çeklep qoydi. Şunga, biz
milliy sapa mesiliside ma'aripimizdin gumanlinişqa
tamamen heqliqmiz.
Herqandaq bir milletning ma'aripi mezmun jehettin aldi
bilen milliy en'ene bilen zamaniwilişiş otturisidiki
munasiwetni qandaq bir terep qiliş we jem'iyetning
tereqqiyat télipige, qedimige qandaq maslişiş
mesilisige duç kélidu. Aldinqisi milliy roh we
milletning qimmet qarişi, öz-özini söyüş, qedirleştin
ibaret rohi pa'aliyetke, kéyinkisi bolsa, ma'aripning
obekti, ademning musteqil turmuş keçürüş, yaşaş
iqtidari, ijadçanliqtin ibaret eng konkirit mesilige
bérip taqilidu. Şunga bu mesile Uygur ma'aripining
jümlidin pütün Zhongguo ma'aripining muhim nuqtisidur.
Melum menidin élip éytqanda, zamaniwilişiş ötmüşni
inkar qiliş emes, belki en'enini bugun'ge maslaşturuş
we milliy en'ene asasida dawamliq tereqqi qiliştin
ibaret. Milletning zamaniwilişişi, milletning en'eniwi
medeniyitining bugunki zamandiki rawaji we mehsulidur.
Şunga herqandaq bir milletning ma'aripi oqutuş
mezmunidiki milliyliktin, rayon alahidilikidin waz
kéçelmeydu. Çünki her qandaq bir millet yaki rayon
xelqi juğrapiye, tarih, örp-adet , pis'hika, qimmet
qaraş, turmuş usuli… qatarliq tereplerde xasliqqa ige
bolidu. Peqet bu xil xasliq keng da'ire (pütün
memliket)diki ortaqliqni çetke qaqmiğan ehwal astida
oqutuş mezmuni bilen janliq birleştürgendila, andin
téhimu yuquri oqutuş unumi hasil qilalaydu. Çünki adem
özige eng tonuş bolğan nersilerdin öz bilişini
başlaydu. Şunga Uygur ma'aripi milliy tereqqiyattiki
izçilliq qanuniyitige emel qilişi, “yaxşilirini
tallap, naçarlirini şallaş” pirinsipi boyiçe milliy
medeniyet terbiyisidiki teşkilçanliqqa kapaletlik
qilişi bekmu zörürdur.
Emma pakitlardin melumki, milliy ma'aripimiz gerçe özi
bilen milliy til-yéziq otturisidiki munasiwetni yahşi
bir terep qilğan bolsimu, milliy medeniyet terbiyiside
öz rolini toluq jari qilduralmidi, rayon alahidilikini
toluq gewdilendürelmidi. Tuz qilip éytsaq, Henzu
tilidiki dersliklerni terjime qiliş, ölük, qétip
qalğan halda oqutuş mezmunini köçürüp kéliş usulini
qollandi. Milliy ehlaq, rayon juğrapiyesi, millet
tarihi…ğa ohşaş derslikler tüzülmidi we ötülmidi.
Ma'aripimizdiki medeniyet terbiyisining püçekliki
yaşlar we ösmürlerge bolğan ehlaq, medeniyet
terbiyisini teşkilsiz, angsiz haletke çüşürüp qoyup,
milliy ehlaqning küçlük hirisqa duç kélişi üçün melum
tereptin rol oynidi, dep qarisaq hergiz artuq
ketmeydu.
Nöwettiki bazar iqtisadi we şu asasta qurulğan hazirqi
zaman jem'iyiti ma'aripqa nisbeten ademning eqil
buliqini éçiş, musteqil hayat keçuruş iqtidarini
yetilduruş, we ademning öz-özining qedir-qimmitini
tikleş, yaritiş iqtidarini yetilduruş télipini jiddi
otturiğa qoydi. Çünki jem’iyet sapa jehettin yuquri
emgek küçlirige, jem'iyetning re’al mesililirige
yüzlen'gen ma'aripqa muhtaj bolmaqta.
Undaqta ma'aripimiz bu xil muhtajliqning hoddisidin
çiqalamdu? Késip éytiş kérekki, bu tolimu tes. Çünki
bizning ma'aripimiz imtihan meqset qilin'ğan, noqul
haldiki başlan'ğuç mektepler ottura mektepler üçün,
ottura mektepler ali mektepler üçün adem
yétişturidiğan, jem'iyet télipidin ayrilğan, békik hem
taq yönilişlik ma'arip endizisining kontirolliqidin
qutulğini yoq. Hetta ders'hana terbiyisidimu
oqutquçi-hemmini belgüligüçi, oquğuçi –mutleq
boysun'ğuçi boluştin ibaret qalaq terbiye usuli mutleq
üstünlükni igilep kéliwatidu. Hazirqi zaman
ma'aripşunasliqi oqutquçi bilen oquğuçi otturisidiki
bundaq barawer bolmiğan munasiwetni we uning
ilmiylikini inkar qilidu, şundaqla oquğuçiğa özi
oylinidiğan, heriket qilidiğan, oyliğanlirini dadil
deydiğan erkin boşluq qalduruşni teşebbus qilidu.
Bundaq boluşning biz tilğa élip otken musteqil yaşaş
iqtidari bilen çemberças munasiwetke ige ikenliki
nahayiti éniq.
Ademni téhimu eçindurudiğini şuki, yuquriqi mesililer
az kelgendek, bizning ma'aripqa tutqan pözitsiyimiz
tolimu külkilik we ehmiqane! Alayluq, oqutquçi yaki
ata-anilarning perzentlerge: “yahşi oqumisang déhqan
bolup ketmen çapisen!”-dep tenbih béridiğanliqini
da'im anglap turimiz. Oquştin meqset peqet kadir boluş
üçünlimu?
Zhonghua Xelq Jumhuryiti qurulğandin kéyin, uzaqqa
sözulğan pilanliq iqtisad endizisi boyiçe yolğa
qoyulğan hizmet tepişta hökümet üstige éliştin ibaret
qalaq emgek küçliri iş teqsimati, bizde bir xil jahil
“daşqazan” éngini apiride qildi. Şuning bolen bir
waqitta, başta tilğa alğan tuz siziqliq, taq
yönilişlik ma'arip endizisi we iqtisad qurulmisidiki
köp xillaşmasliq, déhqanlar we başqa jismani
emgekçiler turmuşidiki namratliq bizde “kadir boluş”
ni yaki daşqazanning bir burjikige qoltiqiş hoquqiğa
érişişni oquşimizning “muqeddes nişani” dep qaraş adet
şeklige kirgen. Bu xil qaraş yaki pözitsiye konkirit
jehettin janliq bolmiğan bekik adem terbiyileş usuli
we taq yonilişlik ma’arip qurulmisi bilen hemnepes
bolup, şehisning musteqil turmuş keçuruş, ijad qiliş
rohini boğqan bolsa, omumi jehettin pütün milletning
toğra ilim-pen rohi we qarişini , öz-özige bolğan
mes’uliyet tuyğusini tuyuq yolğa başlap qoydi. Ejiba,
kadir boluşqa közi yetmise oquş artuqçimu? Şuhbisizki,
bundaq qaraş hazirqi zaman ma’aripining tereqqiyat
yonilişi bilen putunley zit, sapa ma’aripining
omumlişişi üçün intayin ziyanliqtur. Eméliyette,
mektep terbiyisini éliş, ma’ariptin behriman boluş
hazirqi zaman adimi boluşning, jem'iyette put tirep
turuşning eng eqelli télipi. Çünki biz bilimlik,
terbiye körgen déhqan, işçilarğimu oxşaşla muhtaj.
Pütün milletning her bir perzenti çoqum ma'ariptin
toluq behriman boluşi, pütün millet mebleğni ma'aripqa
sélişi kérek.
3. Pen-tehnika We Uçur Sezimçanliqi
Iqtisadi jehettiki namratliq, ma’arip supitidiki
naçarliq, bizning pen-tehnikidin paydiliniş
sewiyimizning towenlikini muqerrerleşturup qoydi.
Iqtisadning tereqqi qilalmasliqi, mukemmel bazar
mehanizimi yaritalmiğanliqi, pen-tehnikiğa bolğan
istimal télipining towenlikini kelturup çiqirip,
bilimning tawarlişişi, iqtisadi we rohi qimmet
yaritişi üçün selbi rol oynidi; Pütün milletning
teqdir-qimmiti we rohiyitige wekillik qilidiğan
ziyalilarni namratlar topiğa qoşuwetti. Şuning bilen
bir waqitta, ma’arip mesilisi tupeylidin pen-tehnika
hadimliri yetişmeslik, bolğandimu sapa towen boluş
mesilisi şekillinip, öz nowitide iqtisadning
tereqqiyati üçün ekis tesir qözğidi. Pen-tehnikining
derhal tawarlişip, ijtima’i unum hasil qilalmasliqi,
yahşi bir ilmiy muhitning barliqqa kélişi üçün qandaq
selbi tesir korsitidiğanliqi nahayiti éniq. Lékin,
bizde pen-tehnika bolmisa, kéyinki esirde put tirep
turuşni peqet hamhiyal dimektin başqa amal yoq. Çünki
pen-tehnika-bizning tebi’etni boysunduruşimiz üçün
kapalet bilen temin etiş bilen birge, biz üçün küçlük
rohi we eméliy kuç béğişlaydu. Hemmidin muhimi,bizni
qalaqliqtin qutuluşqa yetekleydu.
Epsus, pen-téhnika we iqtisadi jehettiki namratliq
bizning uçur sézimçanliqimizğimu intayin çong ziyan
élip keldi. Öz nöwitide uçur sezimçanliqining töwen
boluşi bizni hazirqi zaman békinmiçilikige başlap
keldi.
Uçur sézimçanliqi diginimiz-melum adem yaki milletning
uçurni qobul qiliş sür'iti , hezim qiliş iqtidari we
uni ijtima’i ünümge aylanduruş jeryanidiki sezgü
inkasini körsitidu. Hazirqi zaman jemiyet
tereqqiyatidin qariğanda, uçur sézimçanliqi bir millet
üçün helqilğuç amillarning biridur. U çoqum özining
unumluk uçur séstimisi arqiliq taşqi dunyaning
uçurlirini öz waqtida igellişi , yeni uni téz sür'ette
pütün milletning uçur toriğa kirgüzüp, pen-tehnika,
iqtisad sistemisi arqiliq uni hezim qilip, ijtima'i
unum hasil qiliş iqtidariğa ige boluşi kérek. Nöwette,
dunyadiki nurğun milletler özining küçlük
pen-tehnikisi we iqtisadiğa tayinip, sün’i hemra,
kompiyuterni yadro qilğan yuquri sür'etlik uçur torini
şekillendürüp, tereqqiyat sür'itini hessilep tézlitiş
imkaniyitige ige boldi. Pen-tehnikining yéngilinişi ,
omumlişişi, işlepçiqiriş küçige aylanduruştin ibaret
bu jaryan bilen yil ayğa, ay kün'ge qisqardi. Biz
iqtisad we pen-tehnika mesilisi tupeylidin
gézit-zjornal, radio-telewiziyege ohşaş uçur
siğimçanliqi töwen, sür’iti bir qeder asta bolğan uçur
wastilirige tayiniwatimiz. Sapaning töwenliki
tüpeylidin, hetta muşulardinmu ünümlük
paydilinalmaywatimiz. Biz buningğa asaslinip turup,
başqa ellerning tereqqiyat sür'itidin qariğanda, biz
yenila bekik halette turuwatimiz,dep qarisaq artuqçe
bolmas.
Biraq hazirğa qeder bu xil békiklikning étirap
qilinmasliqi yaki resmi mesile supitide otturiğa
çiqalmasliqi ademni téhimu bek çoçitidu. Çünki u
bizning uçur dewride turup , uçur engimizning qançilik
derijide towen ikenlikini küçlük délillep béridu.
Şuningğa diqqet qiliş kérekki, uçur sézimçanliqi
hergizmu “mundaq bir iş boptu” depla qélişni
korsetmeydu, belki qobul qiliştin unum yaritişqiçe
bolğan bir putun jeryanni öz içige alidu. Şunga bu
mesilimu eng re’al bir mesile supitide bizning
diqqitimizni tartişi we tetqiq qilinişi kérek.
Bolmisa, yipek yoli harablaşqandin kéyin başlan’ğan
medeniyet bekikliki dawamlaşsa dawamlişiduki, hergiz
toxtap qalmaydu.
4. Ahirqi Söz: Krizis Dawam Qilidu…
Mesilini ilmiy tonuş-mesilini hel qilişning tuguni we
tunji qedimi. Medeniyet krizisidin ibaret bu nazuk
mesile üstide bir sahe yaki birneççe ademningla
iştirak qilişi hergizmu mesilini hel qilalmaydu. Bu,
ohşimiğan nuqta-qatlamlardin ohşimiğan sahe
kişilirining iştirak qilişiğa muhtaj, buni
medeniyetning mahiyiti we hususiyiti belgiligen. Şunga
biz hergizmu qarğularçe herket qilalmaymiz. Peqet
tetqiq qiliş, ilmiy yekun çiqiriş we ilmiy tedbir
qolliniş yoli bilenla meqsetke yetélişimiz mumkin.
Biraq bu tolimu muşkul şundaqla azabliq.
21-esirde teqdirimiz zadi qandaq bolidu? Bu soalğa
éniq jawab bériş qiyin. Emma şu nerse éniqki, krizis
yenila dawam qilidu, bizning izdinişimizmu ohşaşla
dawamlişidu. Biraq men izdinişimizning buningdin kéyin
téhimu ilmiy boluşini, ilmiy yol bilen medeniyet
krizisining hel qilinişini semimi umud qilimen. Çünki
hessiyatqa bériliş, eqliy bolalmasliq belkim tarixtiki
nurğun tragediyilirimizning muhim sewebliridin biri
bolup qalğanliqi éniq, şundaqla buningdin kéyinki
mesililirimizni tuyuq yolğa başlap qoyuşimu mumkin.
Krizis dawam qilidu, izdinişmu, tebi’iki toxtap
qalmaydu…
1999-yil 25 - oktebir, Beijing.
Aptor:Merkizi Milletler Universteti Turki Tillar
Medeniyet Fakoltetining Magistir Aspiranti